Sim Racing: Den kompletta guiden för att komma igång
Senaste artiklar
Upptäck de senaste Sim Racing-nyheterna och evenemangen!
Simlab XP1 vevparti: Test och utlåtanden
Simlab XP1Fördelar Mycket justerbart vevparti Utmärkt byggkvalitet 200 kg Lastcell Nackdelar Ingen haptisk återkoppling (vibrationer) för ABS Inget stöd eller fotstöd som standard Vårt betyg: 9.6/10Företaget Simlab är lite ung på marknaden för simracing. Det skapades...
Simlab P1X Pro : Test & granskning
SIMLAB P1X PROFördelar Styv och modulär struktur Utmärkt byggkvalitet Enkel, diskret design Nackdelar Mycket ömtålig färg vid hantering Alla tillbehör är avgiftsbelagda, och räkningen stiger snabbt med fullständiga alternativ. Vårt betyg: 9.7/10Även om Simlab endast...
Fanatec CSL-pedaler : Tester & recensioner
Fanatec CSL-pedalerFördelar Allmetallisk konstruktion Konkurrenskraftiga priser Uppgraderingsbart vevparti via Fanatec-katalogen Kompatibel med alla plattformar Nackdelar Mycket mjuk bromspedal under foten Vårt betyg: 9,5/10Fanatec har under många år ansetts vara det...
Grid MPX : Test och åsikter
GRID MPXFördelar Premium, minimalistisk rattdesign GT-stil med utmärkt ergonomi Hög grad av kundanpassning Nackdelar Ett ganska högt försäljningspris Kompatibilitet begränsad till PC-baser Vårt betyg: 9.7/10Fans av sim-racing kommer utan tvekan att vara bekanta med...
Simlab Mercedes-AMG PETRONAS F1 : Test och åsikter
SIMLAB MERCEDES-AMG PETRONAS F1Fördelar Officiell AMG Petronas F1-ratt för eSport-säsongen 2024 Utmärkt byggkvalitet Förstklassiga material Nackdelar Endast kompatibel med PC Pris Vårt betyg: 9.6/10Simlab är en stor aktör inom simracingbranschen och är dessutom...
Gamescom 2024: Thrustmaster återvänder med full kraft i Sim Racing (Direct Drive)
På Gamescom är det vanligtvis studiorna för utveckling av videospel och utgivarna som är stjärnorna i showen. Du hittar de nästa titlarna som ska lanseras, DLC och en hel mängd nyheter som på ett eller annat sätt rör videospel på konsoler, PC och även handhållna...
Köpguider
Är du inte säker på vilken ratt, handbroms, skärm eller pedaler du ska köpa för att göra din Sim Racing-installation perfekt? Få inte panik! Kolla in våra köpguider nedan.
Den bästa Simracing-inställningen (värdig proffsen) : Komplett guide
Simulering av bilracing har exploderat de senaste åren och erbjuder en uppslukande och realistisk upplevelse för motorsportentusiaster. När World Racing Series läggs ned 2020 har många förare vänt sig till virtuell racing för att stilla sin törst efter fart. Idag har...
De 6 bästa rattarna för F1 24 (PS, XBOX, PC)
Det första man tänker på när man pratar om Sim-racing brukar vara Formel 1. Denna ikoniska motorsport är en dröm som går i uppfyllelse för många spelare, och ett antal rattmodeller har utformats för deras nöje. Om du letar efter den bästa F1-ratten i då har du...
Heusinkveld Sprint eller Fanatec V3: Vilket pedalbord ska du välja?
Om du är en Sim-racing-entusiast vet du redan hur viktigt det är med pedalbord är viktiga tillbehör för att förbättra dina spelförhållanden och känslan av realism under loppet. Du har säkert redan hört talas om varumärkena Heusinkveld och Fanatectvå av de ledande...
Fanatec DD2 eller Simucube 2 Pro: Vilken bas ska jag välja?
När det gäller Direct Drive, varumärkena Fanatec och Simucube har under årens lopp byggt upp ett utomordentligt gott rykte. Deras produkter är bland på marknaden för simracing. Men från Fanatec eller Simucube, vilket är det bästa märket? Detta är en av de frågor som...
Fanatec eller Thrustmaster: Vilken ratt ska du välja?
Fanatec och Thrustmaster är båda kända varumärken inom simracingvärlden. De erbjuder båda ganska avancerade produkter för racingsimuleringsspelare. De har sina likheter och sina skillnader, så vi kan inte säga vid en första anblick vilket som är det bättre varumärket....
RSeat : Vilket chassi ska jag välja? (Komplett vägledning)
Chassi chassi är en mycket viktig del av Sim-racing-utrustningen, och en som kräver lite eftertanke innan du köper den. Det finns olika modeller på marknaden, från olika märken, men inte alla är värda sitt pris. Det europeiska varumärket RSeat har under de senaste...
De 5 bästa Fanatec-rattarna för Xbox Series X/S
Om du vill byta ut din Xbox Series X/S-kontroll mot en ratt finns det inget bättre märke att välja mellan än Fanatec . Men vilken är rätt för dig? Det är sant att Fanatec, marknadsledaren inom simracing, nu erbjuder ett antal rattmodeller som är kompatibla med...
De 5 bästa Fanatec-ratten för Xbox One
Det finns flera typer av Xbox One-ratt tillverkade av Fanatec som du kan hitta på marknaden idag. Och det gör det inte lättare att välja vilken modell man ska köpa. Även om Fanatec är känt för sina högkvalitativa produkter, är det fortfarande svårt att bestämma vilken...
De 5 bästa Fanatec-rattarna för PC
Fanatec är för närvarande ett av de mest specialiserade varumärkena på marknaden, med en katalog som innehåller alla typer av tillbehör för PC Sim-Racing-spelare. Inte bara rattar, utan även produkter som pedaler, växelspakar och specialutgåvor. Funderar du på att...
De 5 bästa Fanatec-ratten för PS5
När det gäller simuleringsracing på PS5 kan det vara svårt att hitta en simuleringsratt som är helt kompatibel med den senaste PlayStation-konsolen. Med stora racingspel som Gran Turismo 7 och F1 22 som kommer till PlayStation 5 2022 är det nu perfekt läge att...
De 5 bästa Fanatec-ratten för PS4
Fanatec är en av de mest erkända tillverkarna av kringutrustning för spel inom racingsimuleringsvärlden. Deras fjäderbollar är eftertraktade av många spelare för sin kvalitet och innovativa prestanda. Och nyligen, Fanatec har tagit ett stort steg framåt inom...
De 5 bästa Direct Drive rattarna
En Direct Drive-ratt är en av de bästa investeringar en blivande simuleringsförare kan göra, eftersom de är de mest högkvalitativa och realistiska racingrattarna på marknaden. Men att välja en DD-ratt är inte lätt när man inte vet var man ska börja. Under de senaste...
Våra senaste tester och recensioner av Sim Racing-utrustning
Sim-Racing hjul
Fanatec Forza Motorsport V2-paket : Test & recension
Fanatec Forza Motorsport V2-paketFördelar 5 nm vridmoment CSL DD bas Officiellt licensierad Forza Motorsport-ratt Mycket bra byggkvalitet Nackdelar Något högt pris Vevpaket utan lastcell Ratten och navet är tunga Vårt betyg: 9,5/10Det tyska varumärket för...
Fanatec Clubsport DD+ : Test & recension
FANATEC CLUBSPORT DD+Fördelar 15 nm konstant vridmoment Metallkonstruktion av hög kvalitet Kompatibel med hela Fanatecs ekosystem QR2 Bas Sida standard Nackdelar Kompatibel på papper med PC och Playstation Ett pris som kan vara högt i vissa situationer Vårt betyg:...
Asetek Invicta-buntpaket : Test & granskning
Asetek Invicta buntFördelar Uppslukande kraftåterkoppling med 27 nm av basen Hydrauliskt vevparti med ett tryck på upp till 100 bar Ratt med kolfiberfinish och öppna handtag Nackdelar Bromspedalen är mycket svår att använda Ratten i detta paket är baserad på den i...
Asetek La Prima bunt : Test & granskning
Asetek La Prma-paketetFördelar Utmärkt byggkvalitet 12 nm vridmoment för basen Load Cell vevparti baserat på den teknik som används på Forté Nackdelar Bromspedalen är ganska svår att använda Nära vertikala pedaler Vårt betyg: 9.4/10Den offensiva Asetek sim-racing...
Fanatec ClubSport Racing Wheel F1 : Test & recension
ClubSport Racing Wheel F1Fördelar Ratt i F1-stil Utmärkt finish och byggkvalitet DD-bas med 15 nm konstant vridmoment Nackdelar Finns i 2-pallsversion endast i lagerkonfiguration Endast tekniskt kompatibel med PC och Playstation Vårt betyg: 9.8/10Fanatec är utan...
Moza ES : Test & omdöme
Moza ESFördelar Flera helt anpassningsbara kontroller Förstklassig finish och material Utmärkt ergonomi Nackdelar Endast kompatibel med PC-plattformen Ej kompatibel med R16 och R21 baser Vårt betyg: 9.8/10Sedan lanseringen av sin första kringutrustning för simracing...
Cockpits för simulering av racing
RSeat : Vilket chassi ska jag välja? (Komplett vägledning)
Chassi chassi är en mycket viktig del av Sim-racing-utrustningen, och en som kräver lite eftertanke innan du köper den. Det finns olika modeller på marknaden, från olika märken, men inte alla är värda sitt pris. Det europeiska varumärket RSeat har under de senaste...
RSeat S1 : Test och omdöme
RSeat RS1 : Test och omdöme
Har du redan en simuleringsratt och vill ta den till nästa nivå? A säte för racingsimulering kan hjälpa dig att förbättra inlevelsen, eftersom detta är ett viktigt element för alla seriösa SimRacer. Vi hade nyligen möjlighet att testa en högpresterande modell från det...
Next Level Racing F-GT : Test och omdöme
Next Level Racing F-GTFördelar Två förarpositioner (F1 och GT) och en hybridposition Bra valuta för pengarna Kvalitetsmaterial och ett robust chassi i kolstål Ergonomiskt utformad för komfort med ett vadderat skålat säte Kompatibilitet med de mest populära märkena som...
Oplite GTR S3 Cockpit : Test och recension
OPlite GTR S3Fördelar Bra valuta för pengarna Stort antal inställningsmöjligheter för optimal komfort Bekväm och slitstark Aerodynamisk konstruktion för förbättrad stabilitet Kompatibel med märkena Fanatec, Logitech och Thrustmaster Skalbar, med möjlighet att lägga...
Playseat Gran Turismo : Test och omdöme
Playseat Gran TurismoFördelar Hög komfort med en välvadderad sits som andas tack vare Alcantara-klädsel Realistisk, estetisk design Stabilt och slitstarkt rattstöd Plug and play-kompatibilitet med de flesta kringutrustningar för simracing Patenterad, ergonomisk vikbar...
Handbromsar för Sim-Racing
Inga resultat hittades
Sidan du begärde kunde inte hittas. Försök förfina din sökning eller använd navigeringen ovan för att lokalisera inlägget.
Sim-Racing vevparti
Heusinkveld Sprint vevparti : Test och omdömen
Heusinkveld SprintFördelar Bra övergripande design Material som överensstämmer med motorsportstandarder Robust och solid Mängder av möjligheter till anpassning Nackdelar Pris Bas ingår ej(Tillgänglig genom att klicka här) Vårt betyg: 9.3/10 Om du precis har börjat med...
Fanatec CSL Elite Pedaler : Test och omdömen
Fanatec CSL Elite vevparti Fördelar Bra valuta för pengarna Tillverkad av solida kvalitetsmaterial Anpassningsbar (horisontellt justerbar och kan monteras på en cockpit) Ger en fantastisk känsla av spel och realism Bred kompatibilitet Nackdelar Levereras omonterad och...
Thrustmaster T-LCM vevparti : Test & Recension
Thrustmaster T-LCMFördelar Den höga byggkvaliteten, med material av högsta kvalitet och avancerad teknik, ger ökad realism under spelet. Dess lastcell kan bära upp till 100 kg, vilket ger en jämnhet och progression som alla bra Sim-racing-spelare kommer att uppskatta....
Fanatec ClubSport V3 vevstake : Test och omdömen
Fanatec ClubSport V3Fördelar Otroligt realistiska förnimmelser tack vare 90 kg lastcell Mycket anpassningsbar, så att vevpartiet kan skräddarsys och justeras för att passa individuella preferenser Utmärkt byggkvalitet Otrolig precision tack vare beröringsfria sensorer...
Thrustmaster T3PA vevparti : Test & Recension
Thrustmaster T3PAFördelar Överkomligt pris Komfort med metallpedaler och en rad olika justeringsmöjligheter för att hitta den perfekta spelpositionen Möjlighet att lägga till motstånd i bromspedalen med den medföljande modden Lätt och kompatibel med olika spel och...
Sim-Racing växelspak
Inga resultat hittades
Sidan du begärde kunde inte hittas. Försök förfina din sökning eller använd navigeringen ovan för att lokalisera inlägget.
Vad är sim-racing?
Sim-racing är en virtuell disciplin som kretsar kring motorsportens värld på stora och små skärmar, med hjälp av videospel som kan vara realistiska eller inte när det gäller känsla och förnimmelse.
Om du är ett fan av videospel har du nästan säkert spelat en sim-racing-titel. Namn som Gran Turismo, Forza, Need for Speed, Project Gotham Racing och många andra. Varje sim-racingtitel har ett unikt tillvägagångssätt när det gäller realism: du har spel i arkadstil där föraren, eller racern, bara vill ha kul och få tiden att gå, som är fallet med Need for Speed-serien. Du har sim-arkadspel som är precis i mitten; lite arkad och lite simulering, som Gran Turismo och Forza Motorsport, och det gör dem perfekta för amatörförare som vill börja med racing. Sedan finns det simuleringstitlar som Asseto Corsa och iRacing, som är rena och enkla simuleringar.
I sim-racing ligger tonvikten på den realism och inlevelse som erbjuds av både titeln och installationen. Det går inte att förneka: att vara motorsportfantast är en dyr hobby, särskilt om man är med i svängarna. Simracing finns där för att erbjuda dig ett alternativ och en uppslukande upplevelse (på olika nivåer) som inte är för dyr, i alla fall i de flesta fall.
De olika typerna av simulering
Som vi just har sett finns det 3 huvudtyper av simuleringssimuleringar:
- Bågen. Detta är en nybörjartyp där syftet med spelet är att ha kul, låsa upp nya bilar och köra så mycket kul som möjligt. I denna kategori har vi licenser som NFS, vissa Forza-spel, Burnout och så vidare. Dessa spår handlar om kul, inte nödvändigtvis ren körning och mycket coola ljudspår. Som du kanske förväntar dig finns arkadtitlar där för att hjälpa dig att fördriva tiden, varva ner och ha kul. Naturligtvis finns det lite realism i hur bilarna beter sig, deras prestanda och anpassning, men NFS är inte på något sätt ett sim-racingspel, för när du kör in i en vägg i 250 km/h får bilen bara kosmetiska skador i de flesta fall. Och i verkliga livet kommer du förmodligen att befinna dig 6 fot under marken. För arkadhallen behöver du egentligen ingen installation, eftersom en joystick gör jobbet perfekt.
- Sim-arkaden. Denna typ är för amatörförare, eller simförare, som vill få en bra start. Det är som i motorsport: du börjar i karting och tar dig sedan uppåt varje gång. Här ligger tonvikten på realism och ren körning, med en viss marginal för fel. Du har titlar som Forza Motorsport och Gran Turismo som inkluderar skadehantering, däck- och bilslitage, motorjustering och resten. Sim-arcaden är ganska bra när det gäller realism och inlevelse, men du behöver en installation för att få ut så mycket som möjligt av den.
- Simulering. Nu är vi i den stora ligan. Med den här typen av spel är det enkelt: du har en riktig racingsimulering framför ögonen, och det är på samma titlar som racingförarna tränar på riktigt. Du har licenser som Asseto Corsa, iRacing, Asseto Corsa Competizion och så vidare. Motorsportens värld är återskapad in i minsta detalj med förare, team, bilar, varumärken, banor och mycket mer. Och jag pratar inte ens om inställningarna på bilarna: du kan anpassa absolut allt, precis som i verkliga livet. När det gäller realism har du det i spader. Denna typ av sim-racing är dock reserverad för blivande förare som söker total inlevelse. Så du behöver den rätta inställningen och tid att förbättra dig, precis som i verkliga livet.
De mest populära titlarna inom sim-racing
Med tanke på att simracing använder videospel som medium är det självklart att det finns många titlar på de plattformar (PC och konsoler) som finns tillgängliga på marknaden. Dessa inkluderar spel som Microsofts Forza Horizon och Forza Motorsport på PC och Xbox, och Gran Turismo-serien på Playstation. Dessa licenser är mycket mer sim-arcade, även om graden av inlevelse är ganska hög, särskilt i Gran Turismo och Forza Motorsport.
För ren simulering har vi titlar som Asseto Corsa och iRacing, som är mycket populära i sim-racingvärlden och som också anses vara de bästa i branschen av många förare.
Inställningar för simulerade tävlingar
För att köra sim-racing behöver du en setup som innehåller åtminstone en bas, en ratt och en pedal. Du kan fördjupa inlevelsen ytterligare genom att lägga till en växelspak, handbroms, instrumentbräda och cockpit.
Det finns för närvarande 3 vanliga bastekniker på marknaden: remdrift, kugghjulsdrift och direktdrift. De två första teknikerna är mycket lika i den meningen att du har en elmotor med mellanled (rem eller kugghjul) för att överföra kraften till drivaxeln. För direktutbildning (Svänghjul Direktdrivning) är elmotorn ansluten till drivaxeln för maximal effekt och realism.
När det gäller pedaler finns det två huvudtyper när det gäller bromspedalens motstånd: “standardpedaler”, där det finns någon form av fjäder eller gummi som ger ett litet motstånd, och pedaler tillverkade av ett “speciellt” material. Lastcell där motståndet beräknas utifrån det tryck som din fot utövar. LC-pedalerna är mycket nära vad du skulle hitta i en riktig bil när det gäller känsla. För kopplingen och gaspedalen är det främst en magnetisk sensor och en liten fjäder som simulerar motstånd.
För cockpit finns disciplinspecifika chassin (GT, F1, etc.), och även vissa motoriserade(dynamiska simulatorer) för att simulera bilens rörelser. Men varning, de kostar en hel del!
Marknadsledarna
För närvarande, och enligt min mening, finns det 3 ledare på marknaden för sim-racing: Fanatec , Logitech och Thrustmaster . Dessa varumärken är mycket populära i spelet och erbjuder produkter för alla. Slutligen är Fanatec mycket mer på premiumspektrumet, med mycket högpresterande kringutrustning.
Det finns emellertid även andra tillverkare av kringutrustning för simracing på marknaden, t.ex. Simucube och Heusinkveld, som är ultra-premiummärken, och Simagic , Moza Racing och Azetek är varumärken som erbjuder högpresterande kringutrustning till överkomliga priser.
Du har också cockpittillverkare som är mycket kända i branschen, t.ex. Playseat Simlab och Next Level Racing. Dessa märken fokuserar uteslutande på chassin och cockpits för simracing, med ett brett utbud av kringutrustning som passar alla budgetar och nivåer av körförmåga.