I och med tillkomsten av simracingtitlar och den stora mängden kringutrustning av hög kvalitet för simracing har det blivit ganska enkelt att skapa en racinguppsättning, oavsett om det gäller PC eller konsoler. Om du gillar simracing känner du säkert till namn som Logitech, Thrustmaster, Fanatec och Simagic. Det här är de mest populära märkena i mainstreamsegmentet för allt från nybörjare till de mest erfarna förarna.
När det gäller titlar är de stora namnen iRacing, Assetto Corsa, Assetto Corsa Competizione, rFactor och många andra på PC, samt Forza Motorsport och Gran Turismo på konsoler som exklusiva titlar.
Sim-racing i all ära. Men att göra dem på rätt sätt är bättre. För den genomsnittlige spelaren kan vissa inställningar verka överflödiga, särskilt de som rör Direct Drive-baser, pedaler etc. Det viktigaste i Forza Horizon är att ha kul. Det viktigaste i Forza Horizon är att ha kul. Men för en förare som vet ett och annat om sim-racing och som vill ta simuleringsupplevelsen till nästa nivå är det viktigt att ha rätt inställningar så att du verkligen kan tro att du är med i spelet.
En av de inställningar som är tillgängliga i virtuell racing är FOV (Field Of View). Det här är en parameter som låter dig justera vad du ser framför dig, oavsett om det gäller bilar, banor, cockpits och så vidare. Oftast, och jag tror främst på grund av Need For Speed, är FOV felaktigt inställt på sim-racingtitlar av den enkla anledningen att våra hjärnor vill beundra baksidan av bilen vi kör innan vi tänker på inlevelse. Och även för att få fartkänslan när man kör i över 250 km/h på en bana eller öppen väg.

Förutom att för en erfaren racerförare är det viktigaste graden av inlevelse du får i sim-racing, och det är därför FOV är en så viktig inställning på din racingtitel. Och tur för dig, vi kommer att ta en titt på det idag.
Vad är FOV?
Låt oss börja med att definiera FOV. Enligt Wikipedia är FOV ”måttet på den observerbara världen som den ses vid en given tidpunkt. När det gäller optiska instrument eller sensorer är det den fasta vinkel genom vilken en detektor är känslig för elektromagnetisk strålning”.
I princip är FOV ett värde i grader för en scen framför dig eller i ditt synfält. Ju mindre värdet är, desto mer koncentrerad blir din syn på en del av scenen. Och ju större värdet är, desto fler objekt kommer att vara synliga i scenen.
Eftersom ämnet är sim-racing, här är ett exempel på skillnaderna mellan två FOV i en racingtitel som jag hittade på en sökmotor.
Du kan se att beroende på värdet på FOV (100° eller 45°) är antalet element, liksom betraktningsavståndet, olika från en bild till en annan. Om det t.ex. med en FOV på 45° (bilden till höger) skulle kunna finnas en bil framför den bil som körs, men placerad till höger, skulle den vara dold, vilket gör den praktiskt taget osynlig (i den döda vinkeln).
Vikten av att ställa in FOV
Vikten av en bra FOV-inställning går hand i hand med en bra körupplevelse i sim-racing, eller en tittarupplevelse över huvud taget. En felaktigt inställd FOV påverkar inte bara ditt synfält och din förmåga att urskilja objekt och avstånd, utan kan också leda till obehag i hjärnan och i vissa fall huvudvärk.
Dessutom påverkas, som sagt, uppfattningen om avstånd. Ju lägre FOV, desto mer påverkas din uppskattning av avstånd, vilket gör att du tror att föremål eller punkter är mycket närmare dig, när det i själva verket inte alls är fallet.
En annan punkt som bör nämnas när det gäller vikten av en bra FOV-inställning är komforten för dina ögon och din hjärna. Du kommer att se mycket mer av banan, och det blir ”lättare” att göra driftingar med ett bredare synfält och framför allt längre bort. Och slutligen kommer din hjärna att vara lugnare, så att säga, och behöver inte kompensera så mycket för vad som händer framför den.
Så här ställer du in ditt FOV

Först och främst måste du veta att synfältet för en person med bra ögon är cirka 200° horisontellt. Med andra ord kan dina ögon se en vinkel som är ca 200° bred framför dig. Det är då du har god syn. Om du t.ex. bär glasögon påverkas detta värde negativt (blind fläck på vissa sidor av synfältet, glasögonbåge som skymmer bilden framför dig etc.).
Därefter är en persons FOV verkligen en fråga om förhållandet mellan vad du har framför dig, dvs. din skärm, dina ögons avstånd från den, skärmens utseende och din vision. Det finns kalkylatorer på Internet som hjälper dig att räkna ut din ”bra” FOV, men allt är teoretiskt, eftersom dina ögon och din hjärna inte är identiska med din kollegas eller väns, förutom din miljö.
Dessa kalkylatorer är dock en utmärkt utgångspunkt för att ställa in din FOV i sim-racing, och du behöver fyra element: avståndet mellan dina ögon och din skärm, storleken på din skärm, förhållandet mellan din skärm (16: 9, 21: 9, etc.) och skärmkonfigurationen (enkel monitor, trippelskärm, etc.). När du väl har en teoretisk standard-FOV kan du använda den för att hitta det som passar dig bäst.
Efter det är det bara att testa de olika FOV:er som finns tillgängliga i det spel du har. Om du till exempel har en enda skärm med en diagonal på 32 tum och ett avstånd från skärmen på 70 cm har du en ”standard” horisontell FOV på cirka 50°.
Ta inte detta värde som ett evangelium, eftersom det är rent teoretiskt. Så här är ett litet tips som jag tänker dela med mig av: försök alltid att hålla ett bra förhållande mellan bilens proportioner. De flesta sim-racingtitlar erbjuder FOV-inställningar direkt i spelmenyerna.
På banan, och i alla sim-racingtitlar, ska du placera dig på fordonets yttre kamera, men den som är ganska nära: med andra ord ska du kunna se den bakre stötfångaren tydligt. Börja sedan ställa in din FOV med hjälp av det teoretiska värde som erhålls från en online FOV-kalkylator onlinevilket är cirka 50° om vi utgår från de parametrar för vår installation som nämns ovan.
Så som jag sa måste bilen ha rätt proportioner: tillräckligt bred för att täcka en stor del av skärmen, och tillräckligt låg, som i verkliga livet. Om bilen ser ”klämd” ut, med en minimal bredd och en orimlig höjd, betyder det att din FOV är för stor. Och du får motsatt effekt med en FOV som är för låg: med andra ord, en bil med en bakdel som är för bred och för hög, som bokstavligen sticker ut över skärmen.
Rätt FOV är precis den rätta balansen mellan bredd och höjd på fordonet framför dig, med mycket mer detaljerad information om vad som händer på banan. Vissa förare föredrar att se cockpit och instrumentbräda i sin helhet, medan andra föredrar en kamera på motorhuven. Detta är i de flesta fall en rent personlig fråga, men det är ändå viktigt att vara medveten om vad som händer runt bilen.
0 kommentarer