Direct Drive-tekniken är den ultimata racingsimuleringen. Den kopplar ratten direkt till motorn och ger oöverträffad respons. Direct Drive förstärker känslan av force feedback och gör den mer realistisk.
Svänghjul med direktdrivning är i allmänhet dyra på grund av de stora motorerna och den komplexa konstruktionen. Fanatec har dock helt ändrat spelplanen med den nya, mycket prisvärda CSL DD direktdrivna hjulbasen.(Läs vår recension av CSL DD)
I denna Simracing Setup Guide kommer jag att visa dig vad jag tycker är den bästa kompletta Direct Drive-installationen för racingsimulering. Den här installationen innehåller allt du behöver för racingsimulering, inklusive ratt, pedaler och cockpit.
Den hårdvara som används i denna Simracing-installation
Låt oss gå direkt till de produkter som ingår i denna direktdrivna simracing-setup.
Image | Produit | Features | Prix |
---|---|---|---|
LA MEILLEURE BASE | Voir le prix | ||
LE MEILLEUR VOLANT | Fanatec Podium R300 | Voir le prix | |
LE MEILLEUR PÉDALIER | Voir le prix | ||
LE MEILLEUR CHASSIS | Voir le prix | ||
LE MEILLEUR SIÈGE | Voir le prix |
Det allra första beslutet du behöver fatta är vilken bas du ska välja.
Det finns två alternativ här:
- Basversionen CSL DD eller Gran turismo DD Pro: Det billigaste alternativet
- Fanatec Podium DD2 bas eller Simucube: Mer kraftfull men dyrare
Även om CSL DD är en anmärkningsvärd bas, skulle jag personligen välja det andra alternativet. För den ultimata Direct Drive-upplevelsen är det bäst att använda den mest stabila basen.
Jag kommer att gå igenom de olika produktalternativen nedan när jag tittar närmare på varje del av detta race sim-bygge, eftersom det inte finns någon enda bästa väg för detta bygge. Men här är min ultimata rekommendation. Om jag skulle bygga en anläggning för tävlingssimulering med direktdrivning skulle jag välja alternativen nedan.
Varför välja denna Setup Simracing Direct Drive?
De flesta Simracers börjar sitt äventyr med en blygsam remdriven eller växlad racingratt, till exempel Logitech G923 eller Thrustmaster TMX.
Själv började jag med en gammal Logitech-ratt som jag hade tejpat fast på ett skrivbord. Och det var tillräckligt för att trigga min kärlek till racingsimuleringar.
Jag förbättrade sedan min installation genom att köpa ett bättre stöd, sedan en komplett cockpit, samtidigt som jag uppgraderade min racingratt till en kraftfullare Fanatec-ratt.
Jag kom långsamt till den punkt där jag ville ha den bästa racingsimuleringsutrustning jag hade råd med, och den kom i form av Fanatec Podium DD2 kombinerad med en SimLab P1-X cockpit.
Detta är den resa som många simuleringspiloter kommer att följa. För att uppleva den bästa force feedback behöver du verkligen en kraftfull Direct Drive-ratt. Och för att kunna stödja en Direct Drive-ratt behöver du en stabil cockpit, vanligtvis i form av en plattform i extruderad aluminium.
Om du vill skapa den ultimata inställningen för tävlingssimulering, eller förbättra din nuvarande inställning, är den här guiden något för dig. Här är en av de bästa konfigurationerna för tävlingssimulering på marknaden
Basen: Fanatec Podium DD2
Den bästa och mest kraftfulla simracingbasen som finns tillgänglig idag är Fanatec Podium DD2.
Podium DD1 vs DD2
DD1-basmodellen är visserligen billigare, men har inte lika högt vridmoment som DD2. Dessutom är den för närvarande slut i lager.
Podium DD2 har ett vridmoment på upp till 25 Nm, jämfört med 20 Nm för DD1. Om du någonsin har spelat med DD2 på full effekt vet du precis hur tuff den är. Det är därför vi inkluderar den i denna installation.
Hur är det med SimuCube-baser?
SimuCube-socklarna är ett utmärkt alternativ till Fanatecs Podium-serie. Det finns tre hjulbaser som för närvarande säljs;
- Sport som ger ett vridmoment på 17 Nm
- Pro som ger ett vridmoment på 25 Nm
- Ultimate, som ger ett vridmoment på 32 Nm.
Sport- och Pro-modellerna är relativt jämförbara med DD1 och DD2 och är något billigare.
Fanatec har dock ett brett utbud av svänghjul och kringutrustning som är kompatibla med deras baser, medan du med en SimuCube-bas måste hitta svänghjul från andra tillverkare. Personligen tycker jag att det är bekvämt att köpa utrustning från samma märke för att dra nytta av kompatibiliteten.
Dessutom är DD2 kompatibel med Xbox-konsoler om du är en racingsimulator för konsoler. För närvarande är ingen SimuCube-bas kompatibel med hemkonsoler.
Vilken är den bästa Direct Drive-basen som är kompatibel med Playstation?
Eftersom DD2-basen inte är kompatibel med en Playstation måste Playstation-användare vända sig till Podium Racing Wheel F1 (eller Gran Turismo DD Pro för mindre budgetar).
Ratten : Fanatec Podium R300 V2
Det är mycket viktigt att montera en ratt på basen av DD2 Direct Drive. Du måste välja en ratt som kan hantera kraften från direktdrivningen och som är bekväm för långa tävlingspass.
Ratten Podium R300 uppfyller alla dessa krav. Den har ett brett utbud av funktioner och en högkvalitativ design och finish. Och den kan användas i ett brett spektrum av racingdiscipliner.
Du får Podium Advanced Paddle Module som ingår i detta paket, vilket är Fanatecs mest avancerade paddle shifter-modul.
Det finns totalt sex högkvalitativa paletter som ger dig massor av anpassningsmöjligheter. Själva paddlarna har en magnetisk mekanism som efterliknar den i en riktig racerbil. Tack vare beröringsfria Hall-effektsensorer kommer du inte att uppleva någon försämring av prestandan över tid.
R300 levereras också med ClubSport Button Cluster Pack, som lägger till extra knappar för racinganvändning, och Podium Hub.
Podium Hub är hjärtat i denna tävlingssimulerande konfiguration och fungerar som en snabbkoppling mellan basen och ratten. Alla produkter i Podium-serien, men särskilt Podium Hub, har en extremt hög byggkvalitet. Den använder material av fordonskvalitet för optimal prestanda och hållbarhet och är kompatibel med de flesta produkter i Fanatecs sortiment.
Alternativ ratt för förare som föredrar öppna rattar
Om du är en simuleringsförare som föredrar att köra öppna bilar, kan du också överväga Fanatecs Formula V2.5-ratt. Formula V2.5 eller V2.5X är ett av de bästa formula-hjulen jag någonsin har spelat med. Den är extremt mångsidig, ser bra ut och är ett nöje att tävla med, samtidigt som den erbjuder ett brett utbud av konfigurationsalternativ.
Dimensionerna är något mindre än för R300, med en bredd på bara 270 mm, jämfört med 300 mm för R300. Ratten är därför lättare och smidigare än vissa av de större cirkulära rattarna.
Pedaler: Fanatec ClubSport V3
Valet av pedaler för denna direktdrivna simuleringskonfiguration beror på två saker. Vill du ha kompatibilitet med hemmakonsoler och vill du hålla dig inom Fanatecs ekosystem?
Om svaret på någon av dessa frågor är ja, då är ClubSport V3-pedalerna ditt överlägset bästa val. ClubSport V3 är de bästa pedalerna som Fanatec har att erbjuda. De är fullproppade med teknik och syftar till att återskapa verkliga bilar så nära som möjligt.
Det är en tilltalande uppsättning pedaler, med aluminiumkonstruktion helt i metall och röda inslag överallt. Både framifrån och från sidan är dessa pedaler fantastiska.
Bakom pedalerna hittar du en enorm mängd teknik. Det finns en lastcell på 90 kg som är utformad för att återge en verklig bromspedal. Pedalerna använder magnetisk teknik och beröringsfria sensorer på gaspedalen och kopplingen.
Det finns gott om justeringsmöjligheter, med utbytbara pedaler, anpassningsbar pedalpositionering och justerbart bromstryck. ClubSport V3-pedalerna är så kraftfulla som de kan bli.
Cockpit: SimLab P1-X
För att verkligen kunna stödja en kraftfull Direct Drive-bas som Podium DD2 behöver du verkligen en cockpit med racingsimulering som kan hantera de krafter som genereras. En racingcockpit i ekonomi- eller mellanklassen kan ha svårt att klara av en Podium Series Direct Drive-bas, och kan flexa när vridmomentet ökar.
Detta innebär att du kan behöva leta efter ett mer robust simuleringssäte. Det bästa alternativet är en plattform i extruderad aluminium. Denna typ av simuleringsplattform använder tjocka bitar av extruderad aluminium för att i huvudsak bygga ett chassi.
SimLab P1-X: vår mening
SimLab är allmänt känt för att producera några av de bästa 8020 aluminiumsimulatorerna på marknaden och är till och med den officiella e-sportleverantören till Mercedes AMG F1-stall.
P1-X cockpit för racingsimulering ligger högst upp i SimLabs produktsortiment. Detta är en simuleringscockpit som är konstruerad för att tåla de mest extrema krafterna. Den stöder nästan alla Direct Drive-rattar utan problem.
Varje del av chassit är justerbart, från pedalens avstånd och vinkel till rattens monteringsposition. Det är en simulator som du aldrig ska behöva byta ut. P1-X har ett standardfäste på sidan som gör att du kan fästa tillbehör och ytterligare kringutrustning som joysticks.
Sitsen: Sparco R100
För att komplettera denna direktdrivna racingsimuleringskonfiguration har vi valt ett racingsäte. SimLab P1-X levereras inte med ett säte som standard, så du kan välja det säte du vill ha. P1-X är kompatibel med de flesta säten för racingsimulering och vissa riktiga racingstolar från märken som Sparco.
Sätet jag valde för denna setup är Sparco R100.
Det som verkligen övertygade mig om den här sitsen var den komfort den ger under långa simulerade tävlingspass. Efter att ha tillbringat många timmar i Sparco R100 kan jag lätt säga att det är en av de mest bekväma sätena för tävlingssimulering som finns.
Detta säte är utformat för att vara ett riktigt racingsäte för simuleringsförare, och innehåller även ett system för att lägga till en 4-punkts racing sele om du vill.
Hur fungerar den här direktdrivna konfigurationen för simracing?
Nu när alla produkter har presenterats mer i detalj kan vi ta en titt på prestandan hos denna direktdrivna simuleringskonfiguration.
Tack vare SimLabs design- och tillverkningskvalitet är det relativt enkelt att montera chassit. Monteringen tar lite tid, men så är det med alla monteringar av strängpressad aluminium. Det finns förborrade monteringshål för Fanatec DD2 och pedaler, vilket gör monteringen enkel.
Under tävlingssimuleringarna framhävs kvaliteten på varje produkt verkligen av denna simuleringsplattform. Under den maximala belastningen från Fanatec DD2 böjer sig inte P1-X-chassit det minsta.
Det finns inte heller någon märkbar flex i pedalplattan. Och när du trycker hårt på bromsen rör sig inte sätet heller. Ett vanligt problem med vissa fällbara racingstolar är att ryggstödet ofta rör sig vid kraftig inbromsning. Men det kommer inte att vara ett problem här.
Sammantaget är detta en tävlingssimuleringsuppsättning som kommer att hålla i många år. När du väl har monterat den här konfigurationen bör du inte behöva byta ut eller uppgradera några delar på flera år. Och för priset, cirka 3 000 euro, är det svårt att hitta en lika bra simuleringsanläggning med direktdrift som den här.
Image | Produit | Features | Prix |
---|---|---|---|
LA MEILLEURE BASE | Voir le prix | ||
LE MEILLEUR VOLANT | Fanatec Podium R300 | Voir le prix | |
LE MEILLEUR PÉDALIER | Voir le prix | ||
LE MEILLEUR CHASSIS | Voir le prix | ||
LE MEILLEUR SIÈGE | Voir le prix |
0 kommentarer