Välj en sida

Asetek SimSports: det perfekta valet för simracers på 2024?

Sim Racing FR

Pilote e-sport & Passionné de Sim Racing, j’ai décidé de partager ma passion sur ce site web.

Även om det finns många varumärken i simracingvärlden har vi spelare som har funnits länge och inte kan förnya sig, och vi har också varumärken som bokstavligen är 4 år gamla och fortfarande lyckas ta fram kringutrustning som är full av sensationer och realism.

De största aktörerna inom simracing är Logitech och Thrustmaster som just har gett sig in i världen av Direct Drive trots att båda varumärkena skapades för mer än 20 år sedan. Och i det helt motsatta spektrumet, skådespelare som Moza Racing eller Simagic som “föddes” i slutet av 2010-talet, tillverkar några av de mest högpresterande DD-motorerna i världen.

Vad jag menar är att varumärken ibland angriper ett segment bara för att tjäna pengar och vinna marknadsandelar. Men lyckligtvis finns det vissa aktörer som är där av passion, vilket är fallet med Fanatec Simucube och Asetek SimSports. Spelentusiaster kommer att känna igen sig i det senaste, Asetek, särskilt om du gillar överklockning och vattenkylning. För att uttrycka det enkelt: det är samma typ av block för CPU:er och GPU:er, men de har använts för simracing sedan 2021.

I det följande kommer jag att introducera dig till varumärket, eller snarare dess simracingdivision, berätta om dess flaggskeppsutrustning och ge dig min åsikt om dem.

Aseteks historia

Asetek grundades 1997 av dansken André Eriksen. Redan i början av varumärkets historia, och så är det fortfarande idag, fokuserade företaget på vattenkylning och spelinnovation. Om du någonsin har sett en video på YouTube eller läst en artikel om överklockning av en PC har du nästan säkert hört talas om Asetek och dess blockkonstruktioner.

Det måste sägas att företaget alltid har varit en innovatör inom vattenkylning, med forskning och utveckling av nya konstruktioner, patent och så vidare. Praktiskt taget allt som har med vattenkylning att göra idag är designat av Asetek, och det innebär att företaget har en hel del tyngd.

När det gäller sim-racing har André Eriksen kört bilar i flera år och hans son tävlar för närvarande i GT World Challenge. I syfte att diversifiera sin verksamhet gick Asetek först in i simracingsegmentet med pedalbord. Sedan dess har vi haft ett helt ekosystem av det danska varumärket, och några av de bästa på marknaden idag.

Aseteks ekosystem

Det bästa sättet att vinna marknadsandelar är att ha ett komplett ekosystem av produkter, och att ha produktdiversitet. Asetek vet detta mycket väl, eftersom varumärket har funnits inom vattenkylningssegmentet i över 20 år.

För närvarande är den danska tillverkarens ekosystem ganska komplett, med en Quick Release som gör att andra märkens hjul kan användas med Aseteks baser, vevpartier, baser och hjul, allt fördelat på 3 serier: La Prima, Forte och Invicta. Alla Aseteks kringutrustningsserier omfattar en bas, en ratt och en pedalplatta, vilket gör att de passar alla budgetar och alla simracerförare i världen. Men jag måste varna dig direkt: varumärket är positionerat i premiumsegmentet, och Aseteks produkter är inte billiga.

Till skillnad från märken som Fanatec , som erbjuder en omfattande katalog med produkter och kringutrustning för simracing, är Asetek ganska blygsamt, med endast 3 poster i varje sortiment. Totalt erbjuder Asetek 3 baser, 3 rattar (varav 1 under utveckling) och 3 pedaler. Ärligt talat är det inte många produkter, men jag kan säga på förhand att de är utmärkta.

Sortimentet La Prima

Prima representerar Aseteks instegssortiment, med högpresterande kringutrustning för alla. Sortimentet omfattar en ratt i Formula-stil, en 12nm Direct Drive-bas och ett Load Cell-vevkedjepaket.

Asetek säljer kringutrustning från sitt La Prima-sortiment som ett paket, och du kan få dem i utbyte mot €1135.

asetek buntar la prima

La Prima vevparti

asetek pedalbord la prima

La Prima-pedalbordet är Aseteks instegspedalbord, precis som de andra La Prima-kringutrustningarna. Detta vevparti består av 2 grundläggande Load Cell-pedaler, men du kan lägga till en kopplingspedal.

Konstruktionen är i metall, med flera anpassningsalternativ för pedalplattorna. Designen är mycket attraktiv, med svart som dominerar alla färger och några orange accenter. Jag älskar designen på detta vevparti, särskilt det faktum att du kan byta plattorna. Detta gör att inställningarna kan anpassas mer än hos andra tillverkare av simracingprodukter med ganska standardiserade produkter.

För känslan är bromsen en Load Cell MLCPC (Mechanical Load Cell Powered Cylinder), en egenutvecklad teknik. Känslan finns där och ger ett kraftfullt och framför allt genuint motstånd. Pedalen är hård under foten, med en ganska linjär slaglängd. Om vi jämför detta pedalbord med Load Cell-tävlingen är det klart bättre än vad de andra gör, förutom Heusinkveld kanske.

La Prima ratt

asetek volant la prima

Denna ratt är också Aseteks instegsmodell, tillverkad av metall, kolfiber och plast. Först och främst är detta hjul typiskt Formula, så det kommer inte att falla alla i smaken. Asetek riktar sig tydligt till en målgrupp av professionella simuleringsförare som är GT- och formelbilsfans.

På ratten har du en RevLED, strömbrytare, normala och roterande knappar och paddlar. Finishen är utmärkt, med ett bra grepp för dem som är vana vid Formula-rattar. Handtagen har en silikonbeläggning som ger ett bättre grepp. Materialet är dessutom mycket bekvämt, så du behöver inte ha handskar på dig under långa sim-racingpass.

Basen La Prima

asetek base la prima

Återigen talar vi om nybörjarkraft, med en basmotor som utvecklar ett vridmoment på 12 nm. Designen är ganska lyckad, med ett ganska kompakt metallhölje. Faktum är att alla Asetek-baser ser likadana ut, de enda skillnaderna är logotypen (La Prima, Forte och Invicta) på framsidan och storleken: ju kraftfullare, desto större.

När det gäller sinnesförnimmelser är du utomordentligt väl betjänad. Det häpnadsväckande är att Asetek precis har börjat med simracing (2021) och att deras ingenjörer har lyckats ta fram en av de bästa baserna i världen, som konkurrerar med Fanatec och Simucube. Force feedback är väl uppmätt, exakt och mycket kommunikativ. Du känner allt som bilen gör, in i minsta detalj.

Asetek QR är unik. Ratten är utformad efter samma modell som används inom motorsporten och glider på plats utan minsta ansträngning, men sitter säkert när den väl är på plats. Asetek har dessutom utvecklat en QR som gör att andra märkens hjul kan användas med deras kedjestag, vilket är ganska coolt, särskilt när man tänker på att tillverkarens hjulkatalog är ganska tunn.

Forte-serien

Forte representerar Aseteks “mellanklass”, även om dessa produkter verkligen kan mäta sig med konkurrenternas produkter i toppklass. Återigen har vi en Load Cell-vevkedja, en Formula-liknande ratt och, den här gången, en 18 nm-bas. Om du gillar sim-racing är du väl medveten om att konkurrensen i den övre delen av marknaden ligger i intervallet 20-25 nm. Och sedan, helt plötsligt, ger Asetek oss en 18nm-bas i mellanklassen på ett silverfat.

Forte-serien säljs som ett paket för 1 681 euro. Det är hem, men det är kvalitet.

asetek bunt forte

Forte-vevkedjan

asetek pedalbord forte

Forte-pedalbordet är mycket likt sin nybörjarbror. När det gäller motståndsteknik har vi en Load Cell med MLCPC för att ge känsla, en kraft som står emot trycket från din fot och flera inställningar för pedalerna och deras plattor.

Lastcellen MLCPC i detta vevparti är precis som i La Prima: exakt, pålitlig och hållbar. Du kommer att uppleva en mängd olika känslor på banan, vilket kommer att hjälpa dig att förbättra dina tider. Ett annat plus: du kan lägga till ett kopplingspaket för att få ut mesta möjliga av denna racingsimulator i 3-pedalsläget.

Forte-ratten

asetek volant forte

Asetek-ratten i Forte-serien är också mycket lik sin lillebror. I ärlighetens namn är det mer eller mindre samma sak med några extra reglage och en kolfiberfinish.

Sammantaget är denna ratt mycket lätt att hantera, precis som ratten i La Prima-serien. Reglagen (knappar, reglage etc.) är snabbt och enkelt åtkomliga, och RevLED finns också på plats.

Strukturen är tillverkad av kolfiber, smidd kolfiber och plast. På denna ratt kan du anpassa handtagen så att de passar dig bäst. Du kan välja material, hårdhet, diameter och färg.

Forte-basen

asetek forte bas

Designmässigt är denna bas identisk med La Prima, med endast storlek, vikt och logotyp förändrade. Motorn utvecklar nu ett vridmoment på 18 nm, 50% mer än basversionen av La Prima. Förnimmelserna är ännu mer intensiva och du känner varje detalj av vad bilen gör, utan att behöva ta hänsyn till klippning. Med andra ord: du har viss marginal innan du mättar motorn med denna bas.

Denna bas har också Asetek QR, vilket innebär att du kan fästa något av konkurrenternas hjul på den, vilket är ett plus för mig. Även om den danska tillverkarens fjäderbollar är vackra och utmärkta, kommer de inte att passa alla.

Invicta-serien

Asetek är på gång med sina Invicta-produkter, och konkurrenterna får se upp. På menyn: 27nm Direct Drive-bas och hydraulisk vevstake, med en toppmodern ratt i pipeline enligt information som läckt ut på nätet. Det är tydligt att Asetek har Simucube i sitt sikte, och det danska varumärket skämtar inte bort sig.

Invicta-vevkedjan

asetek invicta vevparti

Det slår hårt. Invictas vevparti är tillverkat helt i metall och innehåller Aseteks patenterade T.H.O.R.P .-system. På det här systemet finns det en enda kolv med två steg istället för två kolvar som i konkurrenterna. Det första steget täcker kolvslaget mellan de första 20 och 25 millimetrarna och innehåller en justerbar elastomer för att simulera tryckuppbyggnad.

När du har passerat detta steg står du inför en sten i form av ett mekaniskt stopp (hydraultryck). Ju hårdare du trycker på pedalen, desto större tryck registreras, vilket ger dig intrycket av att hamra på en bils bromspedal, utan att Invicta-pedalerna rör sig.

Det är allt gott och väl, men för att uttrycka det enkelt: detta vevparti är helt enkelt ultra-realistiskt med sina 200 bars tryck, vilket motsvarar 185 kg per fot. Det är helt enkelt enormt. Och det är tydligt att Asetek inte skojar med sin kringutrustning för simracing.

Dessutom kan du lägga till ett kopplingspaket till pedalbordet så att du får 3 pedaler. Prismässigt kostar enheten cirka 750 euro för versionen med 2 pedaler och drygt 1 000 euro för versionen med 3 pedaler, med ett par simracingskor och andra tillbehör inkluderade i paketet.

Invicta-basen

Det är allt som finns att säga. Asetek ger oss en 27nm Direct Drive-bas, som sätter den upp mot det allra bästa i sortimentet från Simucube och Fanatec. Precis som Aseteks andra baser har Invicta samma design, men skiljer sig åt i storlek och vikt. Den är vacker, den är stor och den är tung.

När det gäller sensationer är det ren lycka. Enligt vissa sim-race-utövare är det helt enkelt den bästa bas som finns på marknaden när det gäller känslor, kommunikation, realism och inlevelse. För mig är Invicta-basen utmärkt och överträffar konkurrenterna på alla sätt och vis.

Denna lilla pärla kostar drygt 1 300 euro exklusive moms på tillverkarens webbplats.

Invicta-ratten

Så för Aseteks toppklassratt har saker och ting varit ganska vaga hittills. Vi vet att varumärket håller på att utveckla en toppmodell med en skärm och allt det andra, men vi har ingen mer information om det. Vissa kunde se den och prova den, men de flesta kunde inte det. Allt vi kan göra nu är att vänta på att den ska släppas. I vilket fall som helst, och med tanke på vad vi har sett av den danska tillverkarens andra produkter, kommer den här ratten säkert att vara exceptionell.

Kompatibilitet med konsoler

Liksom många andra tillverkare av avancerade racingsimuleringar är Aseteks kringutrustning inte kompatibel med vare sig Microsofts eller Sonys konsoler. I själva verket är det inte Asetek som är problemet, utan konsoltillverkarna.

Om du inte redan vet det, så måste konsoltillverkaren förse dig med ett chip som fungerar som gränssnitt mellan kringutrustningen och plattformen för att du ska kunna erbjuda en kringutrustning som fungerar på en Xbox eller Playstation. Och för att få detta chip finns det en ganska lång lista med kriterier som måste uppfyllas, liksom en viss grad av senioritet i spelet. Låt oss vara ärliga: Asetek har precis kommit in i simracingvärlden, och varken Sony eller Microsoft kommer att gynna detta nya varumärke framför de gamla.

Men Aseteks chef har inte stängt dörren för konsoler, och förutser kompatibilitet i framtiden. Vi hoppas bara att denna framtid kommer att vara nära till hands, så att våra konsolkollegor kan dra nytta av varumärkets exceptionella produkter.

Läs också: De bästa Fanatec racinghjulen för Playstation och De bästa Fanatec racinghjulen för Xbox

Är varumärket Asetek verkligen värt alla omvägar?

Även om den danska tillverkaren av kringutrustning för simracing fokuserar på det övre segmentet, eller till och med det allra övre segmentet, går det inte att förneka att deras produkter är dyra, men av utmärkt kvalitet, och till och med de bästa i vissa kategorier.

Asetek är väl värt ett besök med sin passion, sitt hantverkskunnande och sin väletablerade varumärkesimage i spelvärlden. Och om du har råd med en installation med all Asetek-periferiutrustning, oavsett prisklass, kommer du inte att ångra ditt beslut. Sim-racingprodukterna från detta märke är exceptionella, förstklassiga, uppslukande och ultrarealistiska.

Notez cet article

Vous risquez également d’aimer…

De bästa Fanatec-paketen

De bästa Fanatec-paketen

Sim-raceurer världen över har ställts inför samma problem: vad ska man köpa för att börja shoppa? Detta är en mycket...

0 kommentarer

Skicka en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Pin It on Pinterest

FANATEC-PAKET FÖR UNDER 400 EURO
This is default text for notification bar