Välj en sida

NSH racing: Fokus på det franska varumärket för simracing

Sim Racing FR

Pilote e-sport & Passionné de Sim Racing, j’ai décidé de partager ma passion sur ce site web.

Det är ganska trångt i världen av simracing, med varumärken som har varit med i spelet i över två decennier. Det går inte att förneka att simracing alltid handlar om innovation om man vill vara konkurrenskraftig, eftersom marknadsandelar vinns genom att erbjuda innovativa produkter som är billigare under sin livstid och, framför allt, revolutionerande.

Det mest konkreta exemplet är den tour de force som uppnåtts av Fanatec med sin CSL DD, den första Direct Drive-basen som är tillgänglig för allmänheten. Samma bas kostar för närvarande €350 för 5nm-versionen, vilket gör den till en självklarhet för alla simracingfans med en begränsad budget.

Bland världsledarna inom simracing har vi en mångfald av varumärken. Fanatec är ett tyskt varumärke, Playseat är holländskt, Logitech är schweiziskt, Thrustmaster (speldivisionen) är franskt. Det som dessa spelare har gemensamt är deras erfarenhet av spelet, som ofta uppgår till 20 år eller mer. Förutom att vi också har en spelare från Frankrike, NSH Racing. Detta företag, som grundades av en simracingentusiast, startades 2016 och såg sig snabbt drivet mot nya horisonter.

I det följande kommer jag att ta en närmare titt på detta franska varumärke. Jag kommer att berätta om dess historia, dess flaggskeppsprodukter och vad jag tycker om dem.

NSH Racings historia

Allt började 2016 när Nicolas Plançon, grundaren av NSH Racing, blev mycket intresserad av simracing och framför allt av den tidens innovativa produkter. Under 2016 handlade allt om Direct Drive-baserna och vad de hade att erbjuda allmänheten. Faktum är att huvudfokus låg på priset, eftersom detta var första gången vi såg elitistisk teknik anpassad till den genomsnittliga människans budget.

Trots det ville Plançon kasta sig ut på djupt vatten och starta sitt eget företag, NSH för Nico Sim Hardware. Den allra första NSH-modellen var ett dynamiskt chassi som var perfekt för professionella förare och pro sim-racers. Fram till dess hade Nicolas arbetat på egen hand, men det kunde inte fortsätta eftersom han fortfarande hade en hel del arbete att göra med att designa, utveckla och skapa produkter.

Så han behövde hjälp, och den kom i form av Julien Lenne. År 2018 började Julien arbeta på NSH som ingenjör. Arbetet omfattar design, utveckling, prototypframtagning och produktion av produkter.

Men det var 2020 som företaget verkligen tog fart, under den globala hälsokrisen covid-19. Alla gick hem och gjorde ingenting. Så du kan lika gärna ge din passion fria tyglar, eller hur? NSH:s rykte växer och företaget har blivit en viktig aktör inom simracing i Frankrike och utomlands.

NSH-verksamhet

Till skillnad från andra märken inom simracing tillverkar NSH inte bara kringutrustning. Företaget utvecklar set-ups för professionella förare och pro sim racers, samt tillverkar och säljer sin egen kringutrustning.

Eftersom varumärket är relativt nytt är det nödvändigt att det diversifierar sitt utbud och framför allt sina tjänster om det skall kunna vinna marknadsandelar. Och jag kan berätta för dig att detta inte är någon enkel bedrift på en så konkurrensutsatt marknad som simracing.

Som jag sa tidigare erbjuder NSH produkter och lösningar till professionella förare i form av kompletta set-ups med dynamiska eller icke-dynamiska chassin. Målet här är att tillhandahålla en konfiguration som gör det möjligt för förare att träna under verkliga förhållanden. Men det är inte allt. NSH erbjuder också lösningar för körskolor och sim-racers, utöver de produkter som företaget utvecklar och marknadsför.

Jag måste erkänna att det är lite ovanligt att se detta från en simracingspelare, men det är viktigt att anpassa sig och övervinna svårigheterna i ett segment för att trivas i det. I vilket fall som helst gillar jag vad Plançon gör med sitt företag.

NSH:s produktsortiment

Förutom de omfattande, anpassningsbara konfigurationer som NSH erbjuder, utvecklar företaget sina egna produkter. Att arbeta med de stora namnen inom simracing och förare har sina fördelar. NSH-sortimentet omfattar för närvarande hydrauliska vevstakar, en växelspak, ett nav och svänghjul, en hydraulisk handbroms, en instrumentpanel och en egen QR som är kompatibel med praktiskt taget alla kedjestag med 70 mm diameter på marknaden.

För ett företag som inte ens är 10 år gammalt är det ett ganska stort intervall, särskilt om man betänker att dessa produkter är premiumprodukter, utformade för racerförare.

NSH vevstakar

SimPedals Sport

Detta är NSH:s pedalbord för nybörjare, även om priset kommer att skrämma bort många simracing-entusiaster. Denna modell har 3 pedaler, med gaspedal och koppling i Hall-sensorer (magnetiska sensorer), medan bromsen är hydraulisk med en enda huvudcylinder.

Sportens design är ganska industriell, med en svart klänning och flera färger på olika delar. I absoluta termer ser det ut som ett amalgam av delar som utgör en periferiutrustning som utvecklats av en ingenjör som gör prototyper. För att uttrycka det enkelt: det är inte särskilt vackert, men det är supereffektivt.

Magnetiska sensorer i gaspedalen och kopplingen ger en exakt avläsning av förarens inmatningar, medan hydraulsystemet perfekt återger känslan av inbromsning i en racerbil. Systemet klarar tryck på upp till 70 bar, helt utan ändstopp. Det är helt perfekt, särskilt om du kommer från en Load Cell-pedalboard. Pris: strax över 1 000 euro.

SimPedals Pro

Nu är det dags för NSH:s pedalbord i mellanklassen, SimPedals Pro. I grund och botten är det samma industriella design som Sport, men med några anmärkningsvärda förbättringar. Återigen är strukturen helt tillverkad av metall, men den har bättre finish än sin lillebror. Du kan se att det är en produkt av mycket bättre kvalitet.

Pro har 3 pedaler, varav 2 är hydrauliska(broms och koppling), och en enda pedal med Hall-sensor. Bromsen har två huvudcylindrar och kopplingen en enda, vilket ger den ultimata känslan och realismen.

Förarinformationens avläsningssystem är mycket exakta, så att du kan förbättra din sim-racing på nolltid. Om du vill förbättra dina simulatorkunskaper skulle jag faktiskt råda dig att uppgradera ditt pedalbord först, innan du funderar på en Direct Drive-bas.

När det gäller bromskänslan är den i stort sett densamma som Sport-vevkedjan. Även om det finns 2 huvudcylindrar förblir det maximala trycket 70 bar, även utan stopp. Men inbromsningen är mycket bättre, mycket mer kontrollerbar och framför allt mycket mer kommunikativ.

Låt oss tala om priset. SimPedals Pro kostar hela 1 498,99 euro, vilket är ett riktigt premiumpris. Det är dock viktigt att komma ihåg att det här är en enhet i toppklass, avsedd för racerförare.

SimPedals Ultimate

Det är dags att prata om NSH-pedalbordens stora pappa, SimPedals Ultimate. För att uttrycka det enkelt: det är tunga grejer. Detta vevparti finns i versioner med 2 eller 3 pedaler( €2.000 och €2.500), naturligtvis med hydraulik.

På bromsen har du 2 huvudcylindrar, 1 Hall-sensor för gaspedalen och en hydraulisk koppling om du tar den. När det gäller designen är den mycket lik NSH:s andra vevstakar, med en metallstruktur, kolfiber och en finish i borstat aluminium. Den är vacker framifrån, men inte så mycket bakifrån.

Fotstödet är justerbart, så att du kan välja den körställning som passar dig bäst. När det gäller känslan är det samma 70 bars tryck på bromsen. På det hela taget liknar det här vevpartiet de andra, men är av mycket högre kvalitet, vilket gör det lättare för förare att slå tiderna, samt att få en bättre känsla för det.

Prismässigt är det fortfarande dyrt. Räkna med att betala 2 000 euro för versionen med 2 pedaler och 500 euro extra för kopplingspedalen.

NSH-nav

Som alla bra tillverkare av kringutrustning för simracing erbjuder NSH nav för Simucube, OMP och andra rattar. Målet är inte att erbjuda en komplett kringutrustning, eftersom det kostar mycket pengar att utveckla en ratt, utan att ha en hubb som fungerar med rattar från tillverkare i toppklass, nämligen Simucube och andra. Ett partnerskap som detta säkerställer inte bara en premiumklientel för NSH, utan gör det också möjligt för det franska företaget att vara närvarande i ett elitistiskt segment.

Så, hubbarna. Det finns 2 av dem: GT-BLE Sport och Pro. När det gäller designen är de praktiskt taget identiska, med skillnader endast i färgerna på vissa element, och även priset. De två naven är tillverkade av kolfiber och kan monteras på en rad simracingrattar från flera premiummärken.

När det gäller paddlarna finns det två av dem (jag skulle verkligen ha velat ha minst 4, med tanke på priset på dessa leksaker) och de är också gjorda av kolfiber. Jag har inget att säga om finishen eller byggkvaliteten. Det är bara toppklass, det är allt.

När det gäller priserna är dessa två hubbar helt anpassningsbara, både när det gäller färg och den centrala frontplattan. För Sport börjar notan på 500 € och stiger till 772 € för navet och en ratt (som väljs från en lista). Pro börjar på 700 euro och slutar på 973 euro för navet och en ratt som du väljer själv.

Hydraulisk handbroms

Även om den här enheten inte är Go-To för alla sim-racer, är det viktigt att komma ihåg att vissa förare kör rally, och att ha en handbroms är avgörande för deras inställning. NSH, som inte vill göra saker halvdant, har tagit fram en fantastisk kringutrustning, och en hydraulisk sådan.

Designen är mycket sober, med en metallkonstruktion för både stativ och handtag. Det senare, handtaget, skruvas fast på stödet och har skum i toppen. Den är väldigt enkel, och jag hade velat ha en snyggare enhet.

Trots detta är den fortfarande en högpresterande handbroms tack vare sitt hydraulsystem. Den lilla huvudcylindern är grå och ger en fantastisk känsla på rallysträckor. Fästet kan monteras på i stort sett alla chassin som finns på marknaden idag.

När det gäller priset kan denna hydrauliska handbroms bytas ut för strax under 300 euro, och ärligt talat är det inte dyrt alls, särskilt med tanke på vad du får för pengarna.

Instrumentpanelen och RevLED

Jag berättade för dig att NSH försöker göra allt inom sim-racing, och denna diversifiering är utmärkt för det franska företaget. Ytterligare ett tillägg i tillverkarens katalog: en instrumentpanel och en RevLED. Instrumentpanelen har en 4″ diagonal skärm som visar en mängd viktiga data för piloteringen, och är kompatibel med flera ekosystem, inklusive de från Fanatec, Thrustmaster och Simucube.

Den tillverkas enligt samma höga standarder som tillverkarens övriga produkter. Priserna varierar från 150 euro till 173 euro, vilket jag tycker är rimligt.

För RevLED finns det flera alternativ i katalogen: en enkel RevLED som passar på instrumentpanelen, ett hölje som monteras direkt på chassit och det kompletta kitet med RevLED, hölje och instrumentpanel. Enligt min mening är den prisvärd och priset är ganska överkomligt, från 49 euro till 219 euro.

NSH-växelreglaget

Ett sim-racing-sortiment skulle inte vara något utan en växelspak, och lyckligtvis har NSH utvecklat en sådan. Eller, egentligen inte utvecklat någon, utan snarare gjort förbättringar på en befintlig växelspak: SRT Lebois Racing.

NSH SimGear är en 100% anpassningsbar växelspak baserad på en högkvalitativ växelspak. Den största skillnaden mellan NSH-växelspaken och Lebois Racing-växelspaken är inställningarna. Med SimGear kan du justera känslan med hjälp av utbytbara spår.

NSH-växelspaken har dessutom en eClutch som låser växlarna om du glömmer att trycka ned kopplingen. Och det är något jag inte har sett på någon annan växelspak på marknaden. SimGear är också H Pattern och sekventiell, precis som många andra växelspakar i toppklass.

Den enda nackdelen är priset. Det kostar 699 euro att köpa den här växelspaken, och det är riktigt dyrt, särskilt när man tänker på att Lebois Racing-versionen bara kostar 200 euro, men du måste montera växelspaken själv. Det är som en mini TP för hemmafixarna inombords.

Resten av NSH-intervallet

När det gäller resten av den franska tillverkarens sortiment omfattar det en Rig som kan anpassas för att passa dina behov och din plattform, samt produkter som utvecklats i samarbete med ett antal simracingaktörer som Simucube.

Jag ska berätta för dig i förväg: allt anpassat på NSH är dyrt, eftersom företaget kommer att utveckla specifika produkter för dig.

Är NSH verkligen inte värt att överväga?

Liksom många andra premiumspelare inom simracing är NSH ett varumärke som erbjuder utmärkta produkter, ibland med mycket bra valuta för pengarna. För mig är NSH väl värt det om du har råd och vill ha simracing-tullar.

Varumärkets största hinder, åtminstone enligt min mening, är dess brist på arbetskraft. Företaget har bara några få anställda i sina led, och de inkluderar Plançon och Lenne. Med ett större team skulle jag säga att NSH har en ljus framtid framför sig och till och med kommer att ta en större andel av simracingmarknaden genom att erbjuda nya produkter.

I vilket fall som helst är NSH fortfarande en välkänd aktör i simracingvärlden, framför allt tack vare sina prestationer för professionella simracingspelare. Återigen, om du letar efter en högkvalitativ, anpassad sim-racing-enhet som tillverkas i Frankrike är NSH det företag du ska vända dig till.

Notez cet article

Vous risquez également d’aimer…

De bästa Fanatec-paketen

De bästa Fanatec-paketen

Sim-raceurer världen över har ställts inför samma problem: vad ska man köpa för att börja shoppa? Detta är en mycket...

0 kommentarer

Skicka en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Pin It on Pinterest

FANATEC-PAKET FÖR UNDER 400 EURO
This is default text for notification bar