Det finns en hel del varumärken inom simracing, med några nykomlingar under de senaste åren. De äldsta aktörerna i segmentet är företag som grundades för mer än 20 år sedan. Jag talar naturligtvis om Logitech , Thrustmaster , Fanatec och Playseat för att bara nämna några. Om du gillar simracing eller spel i allmänhet har du förmodligen hört talas om något av dessa företag. För vissa är de de bästa i världen, med kringutrustning för alla förare.
Det finns också unga företag som har revolutionerat segmentet. Några exempel kan vara Simagic, Asetek eller Simlab. Dessa varumärken må vara unga, men deras produkter har snabbt blivit oumbärliga i simracingvärlden, både när det gäller kringutrustning och cockpit/chassi.
Idag ska jag ta en närmare titt på ett varumärke som du förmodligen inte känner till: Simlab. Företaget är ett av en handfull som tillverkar både kringutrustning och cockpits för simracing, samt levererar till officiella motorsportteam. Jag kommer att berätta om varumärket, dess flaggskeppsprodukter och ge dig min åsikt om dem.
Simlabs historia
Det hela började för några år sedan när företagets chef, en viss Richard Schouteren, inte kunde hitta några toppmoderna cockpitar för sim-racing som passade hans smak utan att betala en förmögenhet. Som jag brukar säga kostar premiumutrustning för simracing en arm och ett ben, eller till och med två om du handlar hos tillverkare som specialiserar sig på det allra bästa.
För Richard Schouteren var det otänkbart att han skulle behöva betala så mycket för sin passion för virtuell racing. 2015 kastade sig Simlabs nuvarande chef in i simracing-äventyret genom att starta företaget, som specialiserar sig på avancerade men ganska “prisvärda” cockpits och kringutrustning för simracing.
Idag är tillverkaren officiell partner till Mercedes-AMG Petronas Esports , och det säger en hel del om kvaliteten på Simlabs produkter och dess engagemang för racerförare runt om i världen. Även om varumärket är okänt för vanliga sim-racers, känner proffsen inom sporten till det mycket väl och svär vid dess produkter.
Simlab-produkter
Idag tillverkar Simlab cockpits och andra produkter för simracing. Den holländska tillverkarens sortiment omfattar för närvarande cockpits/chassin, säten, stöd för monitorer och TV SkiftareSortimentet omfattar fästen för i stort sett all kringutrustning för simracing från de stora spelmärkena, instrumentpaneler, handskar, ett komplett utbud av tillbehör och ett brett utbud av tillbehör. Nät för kringutrustning för simracing (säljs på en annan webbplats, men är en del av Simlab) och en hel rad andra tillbehör för simracing.
Det holländska företaget började med cockpits och är nu specialiserat på dessa produkter. Resten av tillbehören/kringutrustningen är resultatet av företagets diversifiering, med målet att nå ut till en bredare publik av sim-racers.
När det gäller cockpits och chassin erbjuder tillverkaren för närvarande 4, med mer eller mindre rimliga priser och med tonvikt på kundanpassning. De flesta chassitillverkare erbjuder dig till exempel den kompletta cockpiten, inklusive struktur, stöd, säte etc. Simlab gör saker annorlunda, till exempel genom att endast erbjudaWS-Pro Wheel Stand. Detta ger dig en solid struktur för montering av Direct Drive-basen och pedalbordet, samtidigt som du fortfarande kan använda din gamingstol om din budget är begränsad eller helt inriktad på högkvalitativ kringutrustning för simracing. Jag gillar det, och man kan se att företaget har sim-raceurs i åtanke.
Simlab cockpits
Som jag just sa erbjuder varumärket för närvarande 4 produkter och ett anpassningsbart stöd för bas och vevparti. Man kan tycka att det inte är mycket, särskilt om man jämför Simlab med Playseat och dess 43 chassin av alla typer. Å ena sidan har du rätt; Simlabs katalog är verkligen begränsad. Men å andra sidan är den holländska tillverkaren bara 8 år gammal, och det är inte mycket jämfört med Playseats över 20 år långa erfarenhet.
Simlab erbjuder oss dock kvalitetsprodukter som är mycket solida och utformade för att uppfylla kraven från de mest krävande åkarna. Även om Simlab bara erbjuder 5 cockpits är de mer än tillräckligt för proffsförare och simracingfans.
Simlab GT1 EVO
GT1 EVO GT1 EVO representerar Simlabs cockpitutbud på instegsnivå. I själva verket är det ett chassi och inte en cockpit, eftersom GT1 EVO inte levereras med sätet, och du måste köpa det separat antingen från Simlab eller från konkurrenterna.
Chassit är tillverkat av aluminiumprofiler, vilket gör det relativt starkt och lätt, eftersom besten väger över 50 kg utan sätet. Aluminiumprofilen ger en styv struktur, som jag just sa, men den är också uppgraderingsbar: det gör att du kan anpassa chassit till praktiskt taget vilken simracinginställning som helst, vilket är bra för mig.
Basstödet är utformat för att ta en Fanatec DD2 och dess vridmoment på 25 nm, vilket innebär att det är superstabilt. Det är viktigt att komma ihåg att en stor del av simracers baseras på 8 till 15 nm, så GT1 EVO är kompatibel med alla konfigurationer på marknaden, oavsett vilken bas som används. Inga bekymmer där.
Designen är vacker, mycket sober, och jag älskar den. Fästet för pedalbordet är förborrat för att passa i stort sett all kringutrustning på marknaden, åtminstone från välkända tillverkare. Basstödet är också förborrat, men du måste köpa adaptrar till varje bas för att fästa dem på stödet.
För priset på GT1 EVO kan du förvänta dig att betala €449 för detta chassi, utan säte eller löpare naturligtvis. Du kan köpa sätet från Simlab eller någon annan tillverkare av skopor, men glöm inte bort de bilder som följer med.
Sammantaget utgör GT1 EVO en bra bas för simracing till ett rimligt pris, även om prislappen påstår något annat. Det är dock viktigt att komma ihåg att Simlab är ett premiumvarumärke, så…
Cockpit för P1-X Sim Racing
Vi går nu vidare till produkten precis ovanför GT1 EVO, P1-X. Precis som sin lillebror är P1-X mycket mer av ett chassi än en cockpit, i den meningen att den fortfarande levereras utan säte eller glidskenor.
Samma struktur används, med aluminiumprofiler för styrka, flexibilitet och anpassning. Även här har vi strukturer som ger ett stöd för vevpartiet (borras i förväg), ett stöd för kedjestaget/styrhjulet och ett stöd för växelspaken och/eller shiftern.
Den största skillnaden mellan P1-X och GT1-EVO är basstödet, som kan konfigureras när chassit köps. Du kan antingen skaffa ett “platt” fäste som passar en mängd olika basalternativ, åtminstone de med bottenmontering, eller ett fäste som är specifikt för Fanatec-baser eller ett standardfäste med frontmontering. I det avseendet är det redan mer flexibelt, eftersom du kommer att ha mycket att välja mellan istället för att behöva köpa chassit och sedan gå till avsnittet “tillbehör” på webbplatsen för att hitta det du letar efter.
För en gångs skull levereras P1-X utan säte eller medar. Så du måste köpa dem separat för att köra sim-racing. Ärligt talat, på GT1-EVO är det bra, men på P1-X är det lite av ett piller att svälja, särskilt eftersom detta chassi kostar 830 euro. Detta pris är enligt min mening omotiverat, särskilt som P1-X inte är något annat än en designförbättring av GT1-EVO, som såldes till nästan det dubbla priset, och utan säte.
X1-PRO Cockpit för simulerad racing
Detta är Simlabs toppmodell X1-PRO. För mig är det här varumärkets riktiga cockpit, eftersom den levereras med ett Sparco-säte och glidskenor, plus andra godsaker i lådan.
Den här cockpiten är revolutionerande enligt min mening. Strukturen är också tillverkad av profilerad aluminium, men är mycket mer robust än hos sina två bröder. Golvet är modulärt och kan anpassas efter dina preferenser för simracing och körning. Framför dig har du ett monitorstativ, ett pedalstativ och ett stativ för bas/ratt. På sidan finns monteringspunkter för en växelspak och/eller ett shifterfäste, men dessa säljs separat. Det är lite synd på en cockpit som kostar nästan 1 800 euro, men du får åtminstone sätet som medföljer.
På tal om skopan, den kommer från Sparco och är helt enkelt sublim. Förutom att de är bekväma gör de att du kan inta en perfekt körställning, oavsett storlek. När det gäller designen dominerar svart i cockpiten, med endast ett fåtal vita logotyper. Det är magnifikt och jag älskar det.
Förarplatsen är typiskt GT, precis som i alla Simlab-chassin. Jag skulle ha föredragit att kunna välja körställning som hos vissa av konkurrenterna, men GT är bra nog.
För mig är X1-PRO en utmärkt cockpit, mycket välgjord och mycket premium. Priset kan vara lite högt, men samtidigt får du en kvalitetsprodukt med utmärkta funktioner. Jag är helt för det, om du har råd förstås.
RaceX Pro
Sist ut på listan är RaceX Pro , ett chassi som kan konfigureras med eller utan sits. Den första stora förändringen jämfört med de andra är strukturen. Istället för aluminiumprofiler har vi en rörformad aluminiumkonstruktion, som är en av de vackraste i världen.
Designen är mycket attraktiv, med svart över hela RaceX Pro och några orange accenter här och där. Du har justerbara fästen för bas/ratt och pedaler som rymmer ett brett utbud av kringutrustning för simracing. Eftersom Simlab är ett premiumvarumärke RaceX Pro stöder de mest kraftfulla Direct Drive-databaserna på marknaden (Fanatec DD2, Simucube 2etc.). Kom ihåg att ta med stöden för varje bas, eftersom de säljs separat igen… Detta börjar bli ett återkommande mönster hos Simlab.
För sätet har du möjlighet att välja mellan enbart chassi för 700 euro och cockpit med skålat säte för 1 000 euro. Oavsett vilket alternativ du väljer är båda chassin solida och kommer att förbli stabila under dina sim-racing sessioner.
Fördelen med RaceX Pro jämfört med sina bröder är att den är snygg och kommer att se mer elegant ut i ditt vardagsrum/sovrum. Simlabs andra modeller är förvisso mer anpassningsbara och kan anpassas efter dina önskemål, men de kommer inte att se lika bra ut i ett vardagsrum som RaceX Pro enligt min mening.
Utbudet av kringutrustning för Grid
Simlab har gjort århundradets kupp genom att förvärva Grid Engineering, en tillverkare av förstklassig kringutrustning för sim-racing. Grid, som nu drivs av Simlab, har en betydande FoU-budget för sina produkter, vilket kommer att göra det möjligt att erbjuda ännu mer kringutrustning för sim-racing.
Grid-rattens sortiment består för närvarande av 2 ingångar: GRID GRID MPX och Porsche 911 RSR . Grid MPX är en kolfiberratt i Formula-stil med en mängd kontroller och oöverträffad ergonomi. Med ett pris på 1 200 euro är den betydligt dyrare än konkurrenterna, men samtidigt är det en exceptionell ratt.
När det gäller Porsche 911 RSR är det en mycket mer GT/endurance-liknande ratt under officiell Porsche-licens, med en enorm skärm och en mängd kontroller/knappar. Det är en utsökt ratt, surrealistisk, utöver det vanliga, på gränsen till perfekt. Nej, det är helt perfekt. Den enda nackdelen är priset. Med ett pris på nästan 2 500 euro kan jag försäkra dig om att den bara kommer att hitta köpare bland världens främsta sim-raceförare, och bara de med en obegränsad budget.
Tillbehör till Simlab
Om du har märkt det så är det många delar, fästen och tillbehör som inte ingår i Simlabs chassin och cockpits. Anledningen är att alla inställningar för simracing inte är likadana, och förarnas behov skiljer sig från en person till en annan.
Vissa kommer bara att köra GT-sessioner, medan andra bara kommer att köra rallysträckor. Så det bästa är att erbjuda “barebones”-chassin, med andra ord baschassin, och att erbjuda ett brett utbud av tillbehör så att du kan anpassa chassit. Å ena sidan är det en utmärkt metod för att tillgodose alla sim-uppfödares behov, och å andra sidan är det ett utmärkt sätt att tjäna mer pengar genom att tillhandahålla mindre grundläggande utrustning.
Den långa listan över tillbehör som finns på Simlabs webbplats omfattar bland annat fästen för växelspakar och handbromsar, en helt ny växelspak i Push-Pull-utförande för rallyförare, fästen för bildskärmar, handskar, skruvar, muttrar och en mängd annan utrustning för montering av de olika utrustningsdetaljerna som erbjuds, instrumentpaneler, skålade säten från 360 euro, och så vidare. När det gäller tillbehör har Simlab en omfattande katalog med produkter och kringutrustning som kommer att glädja alla simracer, det är säkert.
Varför är Simlab så populärt?
Varumärket är populärt av den enkla anledningen att det utvecklar och tillverkar utmärkta cockpits som både passar för förare över hela världen och kan anpassas på nolltid tack vare en omfattande katalog med tillbehör.
Med förvärvet av Grid Engineering vill Simlab dessutom utöka sin produktkatalog ytterligare genom att erbjuda avancerad, elitistisk kringutrustning för simracing (särskilt rattar).
Simlab är fortfarande ett säkert kort, oavsett om du vill köpa en cockpit, ett chassi eller något annat tillbehör som finns i lager. Värdet för pengarna för märkets chassier är ganska bra, även om jag skulle ha velat se tillägg av säten på vissa modeller (jag pratar om dig, P1-X) som fortfarande är ganska dyra. Ändå är det fortfarande ett bra varumärke som du kan lita på när du sätter ihop en sim-racing setup.
0 kommentarer