Fanatec har varit en viktig aktör inom simracing i över 20 år. Det måste sägas att den tyska tillverkaren av kringutrustning för simracing berör praktiskt taget allt inom den disciplin som vi alla älskar. Kedjestag, vevstakar, växlar, handbromsar, nav och rattar – det är både ett paradis för erfarna cyklister och en tät skog för nybörjare.
Ta bara en titt på Fanatecs katalog över shuttlecocks, eller hjul, för att få en uppfattning om omfattningen av deras produkter: över 40 shuttlecocks finns tillgängliga för racerförare i alla kategorier. För mig är det bara enormt, och det är väldigt lätt att gå vilse i detta hav av kringutrustning.
Eftersom Fanatec har stor erfarenhet inom området är deras katalog mycket omfattande för att kunna tillgodose alla förares behov. Även om vi alla älskar samma disciplin, som är simracing, är vi inte alla likadana. Vissa föredrar rally, andra drifting och några F1. Och varje disciplin har sina egna skyttlar. I det följande kommer jag att presentera de olika Fanatec-rattarna, indelade i kategorier.
Rattar i CSL-serien
CSL Elite WRC
CSL Elite WRC är ett Fanatec instegshjul som är perfekt för i stort sett alla cyklister som letar efter ett standardiserat, runt hjul. Med en diameter på 30 cm har ratten samma storlek som en riktig ratt, vilket gör den mycket realistisk att använda.
Strukturen är i borstat aluminium med stor effekt, med alcantara runtom och orange sömmar. I mitten har du WRC-logotypen och en däckbana precis under den. För mig är den väldigt vacker, ganska sober, även om paletterna är stora och knallorange. Denna ratt är idealisk för nybörjare inom simracing och kostar 199,95 euro. Du kan använda den för i stort sett allt inom simracing, utom kanske Formula, GT3, etc. Om du kombinerar CSL Elite WRC med CSL DD 5nm, kommer detta att bli en utmärkt setup för sim-arcade titlar. Om du planerar att uppgradera till en mer kraftfull bas (8nm) bör du överväga att välja QR i metall.
CSL Elite McLaren GT3 V2
En annan nyhet i CSL-serien är CSL Elite McLaren GT3 V2 en ratt som är särskilt utformad för GT3- och Formel-fans i allmänhet. Denna ratt är alltså en officiell kopia av den som McLaren använder i GT3-klassen, komplett med knappar, reglage, paddlar och allt annat.
CSL Elite McLaren GT3 V2 är 30 cm lång i diameter, men har en ganska rektangulär form. Ramen är tillverkad av kolfiber och handtagen är tillverkade av gummi för att ge dina händer extra grepp. Designen är mycket bra, liksom ergonomin. De orangea accenterna är inte alltför påträngande, som vi såg på den första ratten (WRC), förutom 2 små paddlar baktill.
När det gäller ergonomi är allting nära till hands. Det finns också 4 paddlar baktill, varav 2 är magnetiska. Enligt min mening är det den bästa GT3-ratten i sin kategori, och till sitt pris (199,95 euro). Det enda felet jag kan hitta med den är dess QR1 Lite ; om du ska ha en bra bas (8nm), föreslår jag att du byter till metall QR1.
Pendelslag i ClubSport-serien
ClubSport 320 för Xbox
Om du gillar runda fjäderbollar är ClubSport 320 det perfekta valet i Fanatecs mellanklasssortiment. Hjulet har en diameter på 32 cm, vilket är lite för stort för min smak. Men man vänjer sig snart vid det. Strukturen är i borstad aluminium och är verkligen, verkligen vacker. Överallt har vi läder med ett vitt band längst upp. Ratten är mycket minimalistisk, med logotypen i mitten och det är allt.
Bakom den finns ClubSport Universal hub för Xbox, som har knapparna för Microsofts handkontroller, 2 stora paddlar och en liten skärm precis ovanför. När det gäller designen skulle man kunna tro att man sitter bakom ratten på en Audi R8. Detta nav är helt enkelt vackert, helt i svart och ger ett stort plus till hjulets design.
När det gäller QR har du QR1 i metall så att du kan ansluta detta svänghjul till praktiskt taget alla Fanatec-baser, oavsett om det är 8 nm eller 20 nm. Detta gör att du kan spela ett brett utbud av sim-racingtitlar, både sim-arcade och simu. För priset, förvänta dig att betala 399,95 € på specialerbjudande, eller 499,9 € exklusive specialerbjudanden. Vissa skulle kanske säga att det är dyrt, men tro mig, det är det inte om du jämför den här ratten med dem i Podium-serien.
ClubSport Forza Motorsport V2
ClubSport Forza Motorsport V2 är en ratt med platt botten och en diameter på 33 cm. Vid första anblicken kan det se stort ut, men hjulet är lätt att hantera. Strukturen är i aluminium med läder runtom och ett vitt band upptill. Designen är både framgångsrik och sober: bortsett från logotyperna och den vita fasaden är allt på denna ratt svart.
Bakom den finns ClubSport Universal-hubben, med alla knappar du behöver för simracing, och 2 rejäla paletter. Detta nav kan tas bort om du vill, och är också mycket prisvärt. På navet sitter Fanatecs QR1 i metall, som klarar vridmomentet från den tyska tillverkarens kraftfulla baser.
Priset för Forza Motorsport V2 är 399,95 euro vid specialerbjudande, och 100 euro mer när det inte är ett specialerbjudande. Priset passar perfekt in i Fanatecs produktkatalog i mellanklassen, och detta hjul är idealiskt för fans av flera discipliner.
ClubSport Formula V2.5
Den här ratten, Formula V2.5, syftar till att tillfredsställa fans av Formula-stil racing i sim-racing. Dess kolfiberstruktur innebär att den väger ganska lätta 1,7 kg på vågen. Hjulet är 27 cm i diameter, med en ganska rektangulär form, som finns på F1-bilar och liknande.
Ratten har en mängd knappar, strömbrytare och andra reglage som alla kan konfigureras för att ge dig den perfekta inställningen. Handtagen är i alcantara, men en läderversion finns också tillgänglig. Den övergripande designen på Formula V2.5 är ganska återhållsam, med röda accenter runt kontrollerna, en liten skärm i mitten och en RevLED. Denna ratt levereras också med QR1- och 2-paddlarna som standard. Priset är 399,95 euro, precis som för de andra ClubSport-fjällbollar som visas upp.
Rattar i Podium-serien
Podium Porsche 911 GT3 R
Detta är toppklass på alla sätt. Porsche 911 GT3 R är en officiell kopia av 911 GT3-ratten, och den är helt underbar. Hjulet är 32 cm i diameter med platt botten och är tillverkat av aluminium med läder runt om. Men hjärtat i denna ratt är dess nav.
Bakom den hittar du Fanatecs Podium Endurance-modul, med allt du behöver för GT3-racing: massor av knappar, 2 strömbrytare, 6 paddlar (varav 2 är magnetiska), en RevLED och en stor skärm som visar viktiga fordonsdata. Det är en mycket komplett och förstklassig installation.
Den här ratten är magnifik och perfekt för fans av GT och många andra motorsportgrenar. Priset är lite högt: räkna med att betala €650 med specialerbjudande och €730 utan specialerbjudande. Men å andra sidan, om du handlar från Fanatecs Podium-sortiment har du ett ganska välfyllt bankkonto.
Podium BMW M4 GT3
Den här ratten, M4 GT3, är det bästa Fanatec har att erbjuda, och det dyraste också. Den här ratten har utvecklats och designats i samarbete med BMW för GT3-säsongen 2022 och har tagits direkt från racing och placerats i cockpiten i våra vardagsrum.
Dess 8-lagers kolfiberstruktur väger bara 1,7 kg. Hjulet är knappt 31 cm i diameter och har en mycket distinkt form. Ratten har alla GT3-knappar som används av BMW och en liten display. På baksidan finns två kolfiberpaddlar och en guldfärgad QR1. Denna ratt är magnifik, och mycket dyr också: 1500 euro. Den ser väldigt premium ut, men den är helt perfekt.
0 kommentarer