Välj en sida

Simagic GT NEO : Test & recension

Sim Racer

Som e-sportförare och Sim Racing-entusiast har jag bestämt mig för att dela med mig av min passion på den här webbplatsen.

Simagic GT Neo

Fördelar

  • Smidd kolfiberförstärkt plaststruktur för lägre vikt
  • Utmärkt valuta för pengarna
  • 4 paddlar bak, varav 2 är magnetiska
  • Utmärkt ergonomi

Nackdelar

  • Ingen skärm för frontplatta

Vårt betyg: 9.6/10

Simagic är, precis som Moza Racing, ett varumärke inom simracing som kom från ingenstans och som på bara några år har etablerat sig på världsmarknaden som ett måste för racerförare som letar efter utmärkta produkter.

Simagic står sig väl i konkurrensen, trots att deras katalog över kringutrustning för simracing är blek i jämförelse med till exempel Fanatec. Det tyska företaget erbjuder över fyrtio rattar i alla kategorier, medan Simagic har färre än 10. Detsamma gäller för Moza Racing, och de två varumärkena samarbetar om ett brett utbud av utrustning, inklusive en QR som härrör från D1-Spec.

Bland de rattar som Simagic erbjuder har vi GT Neo, en GT- och Formula-ratt, med tonvikt på den första motorsportkategorin. Ratten är baserad på en ABS-struktur som förstärkts med smidd kolfiber och finns med i vår setup för ett fullständigt test.

Rattens huvudsakliga och tekniska egenskaper

  • Ratt i GT/Formula-stil, med rektangulär form och en diameter på 30 cm
  • Gummigrepp för bra grepp
  • 4 bakre paddlar i metall, 2 magnetiska och 2 progressiva
  • RevLED längst upp på frontpanelen i 3 färger
  • Totalt 14 reglage på framsidan av ratten, inklusive 4 roterande encoders i mitten, 2 tumknappar, 5 gummiknappar på vardera sidan och 2 funky switchar à la Fanatec
  • QR kommer från D1-Spec på baksidan, men i en reviderad version den här gången, vilket underlättar isättning och borttagning
  • 2 justerbara pallar
  • Kompatibel med alla Simagic-baser på PC, samt SimPro Manager för knappmappning
GT DD PRO

Design

Låt oss börja med designen på den här Simagic-ratten. GT Neo är en vacker ratt, det måste jag erkänna. Med sin form, den smidda kolfibern på frontplattan och placeringen av kontrollerna är den här ratten ett nöje att titta på, särskilt om du har en installation som gillar minimalism.

I motsats till vad många tror använder GT Neo inte smidd kolfiber i sin struktur. Istället är det ABS, eller plast om du föredrar det, med smidda kolfiberspån som tillsätts under gjutningsprocessen. Ärligt talat är det vackert, och det lurar ögat ganska lätt eftersom det är så välgjort.

Greppen är av gummi, inte läder eller alcantara. Men då, till det pris som den här ratten säljs för, måste eftergifter göras, och jag klagar inte, för det är premium.

Kundanpassad montering

Monteringen av den här ratten baseras på märkets nyligen reviderade QR. Denna Quick Release är fortfarande baserad på D1-Spec, precis som den från Moza Racing, och monteringen är lika enkel som tidigare.

Du drar i den röd/bordeauxfärgade ringen och sätter i QR på dess motsvarighet på Base Side. Du behöver inte oroa dig för anslutningsstift, eftersom kommunikationen är trådlös mellan basen och ratten. Du har bara kontaktpunkter för att driva ratten, och de är försänkta på denna QR. I grund och botten finns det ingen risk att skada mekanismen, vilket är fallet med vissa QR-enheter. Jag älskar Simagic och Mozas tillvägagångssätt, eftersom det eliminerar de onödiga riskerna som kan kosta dig en ratt eller till och med en bas.

Tillverkning och ytbehandling

Som jag nämnde tidigare är den här ratten baserad på en smidd kolfiberförstärkt ABS-struktur. Även om det vid första anblicken kan se ut som smidd kolfiber är GT Neo en ratt som huvudsakligen består av plast. Det är inget problem i sig, i alla fall inte om man har erfarenheten och avsikten att bygga en kvalitetsprodukt.

Knapparna är tillverkade av mjukt gummi, liksom greppen. De känns bra, utan att vara obehagliga att ta på. Vilket leder oss till byggkvaliteten. GT Neo är ett fantastiskt välgjort hjul, i alla avseenden. Visserligen är materialen inte lika förstklassiga som de som används på märkets andra rattar, men kvaliteten på den här ratten är ändå utmärkt.

Hela konstruktionen har inga skarpa kanter eller utskjutande delar, ingen böjning eller andra defekter. Den enda metall som syns visuellt på GT Neo är på QR och pallarna.

GT DD PRO

Hantering av ratten

GT Neo är 30 cm i diameter och har en snyggt rektangulär form, vilket gör den perfekt för förare med en passion för GT-racing och för övrigt Formula. Eller, det blir en och annan F1-racer, eftersom det inte finns så många kontroller och den saknar en skärm för att visa fordonets telemetridata.

Trots detta är GT Neo inte mindre bekväm att hålla i. Knapparna är mycket nära dina händer, samtidigt som de är bakgrundsbelysta i RGB med justeringar via Simagics programvara. Alla kontroller ligger perfekt under tummarna, och detsamma gäller för paddlarna på baksidan. De två på ovansidan är magnetiska och de på undersidan är progressiva, och du kan ställa in dem via programvaran för att vara i koppling, gas, broms och så vidare.

Känslor under lek

Det är dags att starta en sim-racing session med denna Simagic GT Neo. Först och främst är rattens körläge 9H15, vilket inte kommer att glädja alla, särskilt inte de som föredrar 10H10. Det stora pluset med GT Neo är dock komfort och ergonomi.

De stora gummigreppen är helt enkelt utmärkta för racing med eller utan handskar, oavsett hur lång sessionen är. Även greppens kanter är utformade för att ge dig enastående komfort när du springer, vilket praktiskt taget eliminerar trötthet eller andra obehagliga känslor.

När det gäller knapparna är layouten perfekt, vilket gör dem lättåtkomliga mitt under ett lopp. Det tar bara några minuter att hitta rätt, och den här känslan förstärks av bakgrundsbelysningen på knapparna och alla reglage på frontplattan.

Trots att GT Neo är tillverkad av smidd kolfiberarmerad plast kände jag ingen som helst flex i dess struktur. Den är solid i alla situationer, även med kraftfulla Simagic DD-kedjestag som Alpha och dess 15 nm vridmoment.

Vilket slutligen leder oss till paddlarna. Växlingspaddlarna är justerbara i avstånd, vilket gör att de kan anpassas till dina körpreferenser. Dessutom tycker jag att magnetsystemet för dessa paddlar är mycket bra, ganska mjukt och inte för bullrigt, vilket är fallet med konkurrenterna. När det gäller de andra två paddlarna, de progressiva, kan dessa mappas via Simagics mjukvara så att de kan användas som koppling, gas, broms etc. Känslan är lika bra som med de andra paddlarna. Känslan är lika bra som för de magnetiska paddlarna.

GT DD PRO

Kompatibilitet

Simagics GT Neo är kompatibel med alla tillverkarens baser, från den gamla Alpha till den nya Alpha Evo. När det gäller plattformen är GT Neo endast kompatibel med PC-datorer, och det är inte så förvånande måste jag säga.

Valuta för pengarna

I Frankrike, och via Simagic-distributörer, hittar du GT Neo för cirka 370 euro, vilket inte är dåligt med tanke på dess byggkvalitet, ergonomi och framför allt dess soliditet. Visserligen är konstruktionen gjord av plast förstärkt med smidd kolfiber, men så snart du tar den i dina händer och kör dina första varv runt banan med den inser du snabbt att GT Neo är en ratt som normalt skulle kosta mer än 400 euro.

Mitt utlåtande

Jag har inte mycket att säga om den här ratten, mer än att den helt enkelt är utmärkt, förutom kanske avsaknaden av en skärm som begränsar dess användning av F1-fans. Om du letar efter en av de bästa GT-rattarna på marknaden idag, och för väldigt lite pengar, är Simagic GT Neo vad du behöver. Varumärket har än en gång visat världen att passion kan utveckla och leverera utmärkta produkter till konsumenterna.

gt dd pro

Simagic GT Neo

En premium, exakt och prisvärd ratt

Notez cet article

Du kanske också gillar…

Är Simagic kompatibel med PS5?

Är Simagic kompatibel med PS5?

Sim-racingvärlden kretsar kring flera plattformar, främst två för kvalitetsutrustning. Vi har hemkonsoler med Xbox och...

0 kommentarer

Skicka en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Pin It on Pinterest

FANATEC-PAKET FÖR UNDER 400 EURO
This is default text for notification bar