Assetto Corsa är en koloss inom simracing, och många spelare svär vid titeln. Med sin realism, inlevelse, kompatibilitet med kringutrustning för sim-racing på både konsoler och datorer, och det faktum att moddningscommunityn har lagt till så många nya element, är Assetto Corsa go-to för sim-racing, och det är förståeligt.
Oavsett vilken typ av racing du gillar kommer du att hitta något som passar dig med Assetto Corsa och/eller någon av dess mods. Studion bakom titeln har tagit tillfället i akt att släppa ACC, eller Assetto Corsa Competizione, som specialiserar sig på GT-racing och tävling i världen, till stor glädje för GT-fans.
På samma våg har studion just meddelat lanseringen av Assetto Corsa Rally, en titel som uteslutande fokuserar på denna tävling, och jag tycker att det är bra, för det finns inte så många rallyspel där ute, åtminstone inte de realistiska.
Assetto Corsa Rally kommer att vara en slags spin-off, precis som ACC, och bör finnas tillgängligt i tidig åtkomst i mitten av november. Studions begärda pris är ganska rimligt på €30, eftersom ACC kan hittas på olika onlinebutiker.
Under motorhuven använder Assetto Corsa Rally Unreal Engine 5, vilket är en garanti för hög visuell trohet. Dessutom bör realismen vara på topp i Assetto Corsa Rally, tack vare att sträckorna och banorna har laserskannats, och även bilarna har fått denna behandling. Resultatet är verklighetstrogna och mycket realistiska bilder.


En annan punkt som nämndes under tillkännagivandet var att vädret kommer att vara dynamiskt, vilket innebär en verklig utmaning på vissa sträckor där det kan regna. De förändrade väderförhållandena gör också att marken kan uppvisa olika nivåer av grepp, vilket ytterligare förstärker bilarnas realistiska beteende, liksom det förräderi som kan kastas mot dig efter varje kurva. Rally är en farlig mekanisk sport, även om bilarna sedan en tid tillbaka är mycket säkra.
Det hela låter mycket lovande och uppslukande. På tal om det har studion meddelat att förarna kommer att ha rätt till en andrepilot som hjälper dem att ta sig an världens specialsträckor, vilket ger ett extra lager av realism. Du kommer inte att vara ensam om att ta kurvorna, eftersom du kommer att ha någon vid din sida som berättar vad som kommer upp, vad du ska göra och viktigast av allt, när du ska göra det. Alternativt kan du köra modo YOLO-stil och bara köra på utan att bry dig om co-drivers instruktioner. Jag tror faktiskt att många förare och rallyvärldsmästare inte förstår ett ord av vad deras co-drivers säger. När man jonglerar mellan böjar, kurvor, hopp och träd, för att inte tala om överraskningarna på sträckorna, är det helt normalt att man fokuserar på det som är framför, och även på bilen, och ignorerar sin kartläsare.


Enligt studion kommer Assetto Corsa Rally att ha 10 officiellt licensierade bilar vid lanseringen, inklusive 1972 års Alfa Romeo GTA 1300 Junior Gr.2, 2021 års Hyundai i20N Rally2 och även 2001 års Citroën Xsara WRC.
En trailer finns redan tillgänglig om du vill se den, med hisnande bilder för Assetto Corsa Rally. Early Access förväntas pågå mellan 12 och 18 månader, och det är tillräckligt med tid för att ge studion och spelutvecklaren tillräckligt med data för att finjustera upplevelsen och ge oss en sim-racingtitel att lägga till i vår samling. Jag ser verkligen fram emot att testa titelns Early Access för att berätta vad jag tycker.






0 kommentarer