Välj en sida

Fanatec Porsche Vision GT : Test & recension

Sim Racer

Pilote e-sport & Passionné de Sim Racing, j’ai décidé de partager ma passion sur ce site web.

Fanatec Porshe Vision GT

Fördelar

  • Porsche prototyp replika ratt på Gran Turismo
  • Bra finish och byggkvalitet
  • Struktur av aluminium
  • Alcantara runt om

Nackdelar

  • Alcantara runt om med minskad tjocklek, vilket gör det ännu lättare att köra med handskar på
  • Användning av plast på praktiskt taget alla synliga delar

Fanatec befinner sig i en tid av förnyelse, främst tack vare Corsairs övertagande av bolaget. Med nya DD-baser för ClubSport-serien, en ny cockpit och nya rattar har Fanatec återigen en utmärkt position inom segmentet för simracing.

Bland tillskotten i katalogen finns CSL Elite Porsche Vision GT, en fälg som hämtats direkt från Porsches konceptbil Gran Turismo. I det följande kommer vi att sätta den här ratten på vår installation och berätta vad den erbjuder i gengäld.

Rattens huvudsakliga och tekniska egenskaper

  • Porsche-licensierad ratt för konceptbilen Vision i Gran Turismo
  • Struktur av aluminium
  • Alcantara-klädsel, välgjord och mycket mjuk att ta på
  • 2 aluminium- och magnetpallar
  • Totalt 16 reglage på frontplattan, inklusive rattreglagen bakom den centrala Porsche-logotypen
  • Bakmonterad QR2 Lite
  • 31 cm diameter väger 2,1 kg
  • Kompatibel med PC och Playstation
  • Kompatibel med hela Fanatecs ekosystem
GT DD PRO

Design

Designen på Vision GT är mycket futuristisk, med en rektangulär form och alcantara runt hela ratten. I mitten finns Porsche-logotypen på navkapseln eller AirBag, med reglagen placerade runt den.

Visuellt är den vacker, med en svart klänning över hela ratten, strösslad med röda accenter på 6 knappar och bandet högst upp på ratten. På baksidan är de 2 magnetiska paddlarna också i svart, vilket jag tycker accentuerar rattens diskreta utseende. Det finns också svarta sömmar på alcantara, för att hålla fast vid samma tema. Det är mer eller mindre ratten från Batmobilen, och personligen älskar jag den.

Kundanpassad montering

Vision GT är baserad på QR2 Lite, som är en del av CSL-sortimentet. Det är visserligen en Elite, men ändå en CSL, och det här sortimentet är budgetvänligt, så inte för dyrt.

För att montera hjulet på en bas drar du helt enkelt i ringen runt QR2, riktar in de två enheterna samtidigt som du är uppmärksam på anslutningsstiften, sätter in hjulet på plats och släpper ringen. Du kan också göra detta utan att dra i ringen om du vill, och jag tror inte att det kommer att ha någon betydande inverkan på slitaget på mekanismen.

Tillverkning och ytbehandling

Även om det inte riktigt syns när du håller Vision GT i händerna är rattstrukturen, eller ramen, helt tillverkad av aluminium. Bortsett från några få element runt sidokontrollerna är metallen osynlig, väl dold bakom plast.

Ärligt talat förväntade jag mig att plast skulle användas eftersom Vision GT trots allt är en CSL. När det gäller finishen är den ganska väl sammansatt när det gäller de olika delarna som utgör den här ratten. Jag märkte inte av några luckor, krokiga delar eller knappar som inte klickade ordentligt, förutom ett plasthölje på ovansidan av frontplattan som sticker ut något utanför aluminiumstrukturen och som potentiellt kan orsaka obehag under långa simracing-sessioner.

När det gäller byggkvalitet, ja, det är fortfarande plast. Den positiva punkten här är alcantara. Den är mjuk att ta på, välgjord och mycket vacker med de svarta sömmarna. Men den är tunn, vilket kan utgöra ett litet problem, som vi kommer att se i nästa avsnitt.

GT DD PRO

Hantering av ratten

Vision GT är lätt att hantera ur ergonomisk synvinkel. Reglagen faller lätt under fingrarna under ett lopp och de är klokt fördelade. Samtidigt är det här en Porsche, och man förväntar sig en bra, tävlingsanpassad ergonomi.

Rattens diameter på 31 cm ger ett bra grepp på banan för en ratt av GT-typ. Den lilla OLED-skärmen under rattens högra arm visar viss telemetridata, men används främst för basinställningsmenyerna, som nås via en osynlig knapp bakom Porsche-logotypen (den ser ut som ett bilhorn).

Låt oss gå vidare till alcantara. Det är riktigt mjukt, vilket jag tycker är bra, särskilt om du kör utan handskar. Men den är tunn, så dina händer är praktiskt taget på rattröret. Det är inte obekvämt under en lång session, men det är inte bekvämt med bara händer heller. Jag skulle råda dig att bära handskar för att övervinna detta lilla problem, och även för att skydda alcantara, som är känslig i närvaro av vätskor.

Känslor under lek

Nu är det dags att bekanta sig med Vision GT. Körställningen är naturligt på 9.15, med tummarna vilande på den övre delen av frontplattan. Men eftersom det finns ett plasthölje som sticker ut lite utanför ramen känns tummarna lite obekväma när du kör under lång tid, även med handskar på.

Förutom detta lilla problem märkte jag också att de tre vertikala knapparna bredvid tummarna på vardera sidan sitter lite för nära varandra. Utan handskar finns det praktiskt taget ingen chans att trycka på två knappar samtidigt. Med handskar kan det hända, särskilt om handskarna är stora. Det är inte begränsande i absoluta termer, och du kan helt enkelt kartlägga två av tre utan att förlora kontrollen. Utöver det har du de två tumhjulen bredvid dessa knappar, som inte heller är superprecisa när du bär handskar.

När det gäller resten är historien ganska bra. Rattens form ger ett mycket bra grepp i händerna, särskilt med en rattjocklek som jag måste säga är generös. Paddlarna på baksidan klickar hårt och det känns som om man sitter i en riktig racerbil. Dessutom är mekanismen smidig, vilket gör det lätt att växla snabbt.

GT DD PRO

Kompatibilitet

Vision GT är kompatibel med PC och Playstation, förutsatt att du har en Fanatec-bas som stöder Sonys plattform. När det gäller det tyska varumärkets ekosystem kommer hela katalogen att acceptera den här ratten utan att koppla in den. Allt du behöver är en DD-bas med QR2 Base Side för att använda den med Vision GT.

När det gäller titlarna gjorde jag mina tester på AC och ACC, och jag hade inga problem med dem. Knappmappningen är enkel att göra via videospelgränssnittet, och om du har PS5 har du den osynliga ratt-/basmenyknappen som är Porsche-emblemet. Ärligt talat, det är väl genomtänkt, mycket diskret och framför allt smart av Fanatec att utnyttja ett tomt utrymme.

Valuta för pengarna

Även om Vision GT är en del av CSL Elite-serien och använder mycket plast för min smak, säljs den för 350 euro. Så ja, det är nära priset på ClubSport-hjul, men samtidigt är Vision GT ett Porsche-hjul, och det märket kommer till ett pris.

Mitt utlåtande

För fans av GT-racing är Vision GT en verklig möjlighet som ratt. Byggkvaliteten är absolut god, bortsett från ett plastelement som sticker ut en aning utanför rattramen och som kan orsaka obehag när tummarna trycks för hårt mot det. Rattens ergonomi är också ganska bra när man kör med handskar, även om den är superb utan dem, särskilt när det gäller vissa kontroller. Och det begärda priset är visserligen lite högt, men det är fortfarande en CSL Elite, så strax under ClubSport-serien.

Skulle jag rekommendera den här ratten? Ja, om du kör mycket GT-racing och älskar alcantara-rattar.

gt dd pro

Fanatec Porshe Vision GT

Balansen mellan design och prestanda

Notez cet article

Vous risquez également d’aimer…

0 kommentarer

Skicka en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Pin It on Pinterest

FANATEC-PAKET FÖR UNDER 400 EURO
This is default text for notification bar