Det är ingen överraskning att Moza Racing är på plats på Gamescom 2025 med nya produkter för simracingentusiaster, särskilt fans. Mozas senaste utställning var på Flight Sim Expo, där tillverkaren presenterade ett helt sortiment av kringutrustning för flygsimulering. Denna nya katalog är omfattande och syftar till att tillgodose realismbehoven hos ett brett spektrum av flygplanspiloter.
Sommaren är Gamescom-tid i Köln, där utvecklare och förläggare av videospel tillkännager sina nya utgåvor. Simracingmarknaden lämnas inte utanför, eftersom Moza var närvarande vid 2025-upplagan, som pågår 20-24 augusti. För det kinesiska varumärket är det den perfekta tidpunkten att presentera nya produkter, inklusive 2 nya Direct Drive-baser, en ratt och partnerskap med ledande namn inom motorsport.
Moza Racing tillkännagivanden på Gamescom 2025
Det har blivit en vana för tillverkaren av kringutrustning för sim-racings att presentera nya produkter under Gamescom. I år handlar det om 2 nya Direct Drive-baser som är utformade för att skaka om konkurrensen, särskilt i den allra översta delen av marknaden, och även en ratt som utvecklats i samarbete med ingen mindre än Porsche.
Moza R21 Ultra och R25 Ultra True Torque

Låt oss börja med de nya DD-baserna som Moza har tillkännagivit. R21 Ultra har samma kraft som den klassiska versionen, 21 nm vridmoment, men en ny elmotor som backas upp av en 21-bitars magnetisk kodare som ger 2 miljoner punkters upplösning. Det är helt enkelt enormt, särskilt som den nya generationens plattrådsmotor lovar att eliminera cogging-effekten, eller ryck i ratten, vilket borde glädja virtuella förare.
R25 Ultra True Torque är en helt ny modell med en elmotor som levererar 25 nm vridmoment, vilket gör att den kan mäta sig med Simucube och Asetek. True Torque-tekniken mäter vridmomentet i realtid via en sluten återkopplingsslinga och kan utveckla ett vridmoment på 10 nm per millisekund. Det är dock inte känt om R21 Ultra kommer att dra nytta av samma Ultra Torque-teknik.
I övrigt är designen av kringutrustningen identisk, med ett aluminiumhölje som bearbetats med CNC-maskiner. Detta ger enheten styvhet samt utmärkt värmeavledning. Det finns även RGB på basen, som kan konfigureras med hjälp av Mozas programvara.
Låt oss avsluta med priserna. R21 Ultra är prissatt till 800 euro och R25 Ultra till 1 000 euro. Det är verkligen ett mycket konkurrenskraftigt pris, som bör uppmuntra andra varumärken att ompröva sin strategi, särskilt om dessa två Moza-baser visar sig vara mycket bra.
Porsche Sim Racing-styrratten

Porsche står på menyn hos Moza, med ett samarbete för att utveckla en ratt som är officiellt licensierad från 911 GT3 RS. Ratten är tillverkad av kolfiber och har en helt rund form, precis som den som finns på Porsche 911. Det får mig faktiskt att tänka på att det bara är det här märket som erbjuder runda hjul på sin flaggskeppsmodell.
Ratten är kopplad till ett nav som innehåller alla reglage, varav det finns 31 totalt. Det är en hel del kartläggning som ska göras via Moza Pit House för att hitta rätt konfiguration. Dessutom har Moza monterat 4 eller 6 magnetiska paddlar på baksidan av ratten, och dessa är tillverkade av smidd kolfiber.
Det sista elementet i den här ratten är skärmen, som mäter nästan 3 tum upptill på frontplattan. Den är i färg och kan också konfigureras, via Pit House, för att visa telemetridata.
Framtida samarbeten med Moza Racing och andra tillkännagivanden
Det kom som en stor överraskning för oss när Moza tillkännagav nya partnerskap med Mercedes-AMG och MotoGP. För varumärket med stjärnan är det logiskt eftersom Moza utvecklar och marknadsför kringutrustning för simracing, och AMG-produkter skulle tas emot väl av racerförare. MotoGP är dock en disciplin i sig och har ingenting att göra med Mozas valda område. Jag väntar på mer information om dessa nya partnerskap.
När det gäller de andra tillkännagivandena talar vi om 2 rattar: Porsche Mission R (redan tillkännagiven) och Lamborghini Revuelto, som vi såg för inte så länge sedan.
0 kommentarer