Simagic P-HPR
Fördelar
- Större inlevelse
- Bra valuta för pengarna
- Mycket bra byggkvalitet
Nackdelar
- Kräver tid för att finjustera inställningarna
- Begränsad kompatibilitet, både när det gäller utrustning och simracingtitlar
Vårt betyg: 9,5/10
Simagic är ett relativt ungt varumärke inom simracingbranschen, liksom Moza Racing. Båda tillverkarna började från noll och gjorde sig snabbt ett namn i branschen, där de konkurrerade med tungviktare som Fanatec.
Simagics framgångsrecept är ganska enkelt: ett team med en passion för simracing uppbackat av professionella piloter. Resultatet: högkvalitativa, uppslukande och, framför allt, högpresterande produkter.
Simagics katalog täcker lite av varje inom simracing, inklusive Formula, endurance och GT, med Direct Drive-baser, rattar, pedaler och andra tillbehör. Bland dessa finns P-HPR, som är en elmotor av vibratortyp som passar på Simagics vevstakar. Syftet med en sådan produkt är att lägga till ett extra lager av inlevelse genom haptisk feedback till dina fötter. Du kommer att känna ABS, hjullås och antispinnsystem, vilket förbättrar din körupplevelse.
Idag är den tillbaka på vår sim-racing setup för ett fullständigt test.
Motorns huvudsakliga och tekniska egenskaper
- Linjär elmotor för exakt vibration
- Aluminiumhölje bearbetat på CNC-maskiner
- Kompatibel med Simagics fotomkopplare P1000 och P2000, men kan även användas med enheter från andra tillverkare förutsatt att de har fästen.
- Hämtar vibrationsdata från telemetri från sim-tävlingsbanan
Design
Det är inte varje dag man hittar haptiska motorer på test, och det gäller att ta vara på den möjlighet som ges. Vanligtvis finns den här typen av utrustning redan på pedalboards, och inte som ett tillägg. Men jag tycker att Simagics tillvägagångssätt är bra.
Hur som helst, låt oss gå vidare till designen. Det är ett svart fodral med röda lock. Det är ganska diskret, eftersom färgen svart dominerar den här enheten, och du kommer inte att se den när den väl är installerad på din
Kundanpassad montering
P-HPR monteras direkt på Simagic P1000 eller P2000, eftersom pedalbordet har spår för montering av motorerna. Till varje motor medföljer någon form av platta som fästs på pedalens baksida, eller rättare sagt på pedalplattan.
Operationen är relativt enkel att utföra och den enda svårigheten är att man måste ta bort pedalplattan för att fästa motorn. Det är inte hela världen, och det gör att du kan rengöra ditt vevparti lite, vilket var fallet med mitt.
Om du vill montera den på en annan enhet än Simagics behöver du en speciell 3D-printad konsol. Det verkar som om vissa sim-racing fans redan har gjort sådana fästen, men jag är inte 100% säker. I vilket fall som helst, om du vill installera dessa motorer på din Fanatec-pedalbräda till exempel, gör dina läxor på de konsoler som finns tillgängliga på marknaden.
Tillverkning och ytbehandling
Skåpet är tillverkat av anodiserat aluminium som är CNC-bearbetat. Det gör att byggkvaliteten är mycket god, både på själva höljet och på kåporna på båda sidor.
När det gäller finishen är den återigen väl utförd. Visst, det är en Simagic, men låt oss inte glömma att det är en kringutrustning som kommer att installeras bakom din pedalboard, så den är utom synhåll. Även om man tar hänsyn till denna punkt har varumärket ansträngt sig för att erbjuda oss en kvalitetsprodukt.
Motorinställningar
Motorinställningarna hanteras av Sim Pro Manager, Simagics egen programvara. Förresten, om du inte har den här programvaran kommer din dator inte att känna igen P-HPR som en USB-enhet.
Inte överraskande är gränssnittet intuitivt, vilket gör det enkelt att ställa in dina motorer. Beroende på antalet (max 3) har du olika effekter som kan tillämpas på varje vibrator. TC och ABS är exempel på detta, med en motor för gaspedalen och en för bromsen. Du kan också ställa in frekvenserna för varje kanal, tillsammans med vibrationernas intensitet.
Du kan också använda SimHub för att justera P-HPR, och du kommer att ha många fler parametrar att finjustera, vilket bör hjälpa erfarna piloter.
Känslor under lek
Låt oss gå vidare till den tekniska sidan av produkten. P-HPR har en linjär haptisk motor som använder ett magnetfält på en axel för att skapa vibrationer. Den är både exakt och framför allt mycket snabb på att generera vibrationer, till skillnad från andra tekniker, t.ex. rotationsvibratorer där en halv vikt fästs på axeln, och när motorn roterar skapar den vibrationer eftersom massorna inte är balanserade.
Låt oss gå vidare till känslorna. Beroende på vilken programvara du har använt för att ställa in P-HPR får du samma förnimmelser, men de aktiveras på olika sätt. På SimHub har du bättre kontroll över utlösarna, om du vill. Till exempel har du låsning för varje hjul, inte alla 4, så du kan aktivera vibrationerna endast när framhjulen låses.
När det gäller den övergripande känslan ger den mycket feedback under körning, vilket ger dig en mycket mer givande och uppslukande körupplevelse. Vibrationerna fungerar mycket bra med SimHub, eller till och med Sim Pro Manager, så att du kan känna ytterligare effekter från drivlinan. Ärligt talat, tillägget av haptisk feedback på pedalerna ska inte underskattas.
Kompatibilitet
P-HPR är kompatibel med Simagic-pedalboards och även med PC-plattformen. Om du har en pedalboard från ett annat märke kan du använda P-HPR med den, men du måste bygga eller köpa ett specifikt fäste och även en kontrollbox.
Valuta för pengarna
Jag blev förvånad när jag upptäckte att P-HPR är en apparat som inte kostar så mycket, cirka 75 euro. Om du bestämmer dig för att köpa satsen med vibrator, kontrollbox, stativ och strömförsörjning uppgår notan till cirka 120 €, vilket gör det till bra valuta för pengarna. Men varning, det här priset gäller för en enda motor.
Mitt utlåtande
P-HPR riktar sig till en publik av erfarna virtuella piloter, de som letar efter den minsta detalj som kan läggas till körupplevelsen. Om du tillhör den här kategorin förare och ännu inte har tagit steget och köpt en sådan här produkt, är P-HPR något för dig utan minsta tvekan, särskilt om ditt ekosystem kommer från Simagic. Och om inte, hittar du lätt ett stöd för den haptiska motorn.
Det är en kvalitetsenhet som ger en enorm mängd feedback till körupplevelsen, och jag rekommenderar den.










0 kommentarer