I världen av sim-racing finns det flera typer av racer. Vi har de som vill ha lite kul efter en lång arbetsdag med titlar som Need For Speed eller Forza Horizon. De har vanligtvis en konsol med en joystick, eller en ratt med en växel- eller remdriven bas och en pedalboard, allt fäst vid ett skrivbord eller bord. Det är ganska grundläggande i vissa racerförares ögon, men det gör susen om du inte vill spendera för mycket på sim-racing.
I mitten har vi spelare som är fans av disciplinen, och för övrigt av motorsport, och som vill komma igång men inte har råd med en sportbil för bandagar. Setupen levereras med Direct Drive-bas, Load Cell-vevställ och cockpit, för att inte tala om rattar och/eller handbroms. Det kostar mer än en grundläggande uppsättning, men det ger mycket mer inlevelse i sim-racing.
Och högst upp i högen har vi de spelare som svär vid virtuella tävlingar. Vanligtvis har dessa förare redan gjort varv på banan eller är medlemmar i en bilsportklubb, och deras sim-racing-installation används främst för träning. Här finns det praktiskt taget inga gränser för hur du kan konfigurera din setup, förutom kanske din budget, och även det skulle förvåna mig. Ledordet är inlevelse, och allt är utformat kring det. Det finns chassin och kringutrustning som är specifika för disciplinen, ibland uttag för kroppsrörelser, en ButtKicker för vibrationer, en böjd skärm och hela skiten, särskilt i den övre delen av sortimentet.
Det saknas dock ett element som är svårt att återskapa i ditt vardagsrum: fartkänslan som produceras av vinden. Ljudet och brisen som sveper över ditt ansikte är ett utmärkt sätt att känna sig som om du sitter i en riktig racerbil.
Den tillgängliga lösningen för vindpåverkan

Det enklaste sättet är att använda en fläkt riktad mot dig. Det är riktigt billigt, men mycket rudimentärt i praktiken. Du kommer inte att kunna kontrollera vindens hastighet dynamiskt, och det är inte riktigt uppslukande heller. Det finns dock ett annat sätt att förmedla vindens effekter, och det är vad vi ska titta på nu.
Alpha Wind Simulator är, som namnet antyder, en vindsimulator. I själva verket är det två turbintypfläktar med två kanaler för att rikta luftflödet, och det hela styrs av en låda som är ansluten till en PC.
Detta kit kostar i storleksordningen 250 euro och gör det enkelt att installera det på i stort sett vilket chassi som helst. All hårdvara ingår, vilket gör installationen enkel. Konfigurationsdelen hanteras av SimHub, via fläktkontrollboxen, och med programvaran kan du justera alla aspekter av vinden: dess hastighet, kurva, riktning etc. Den här lösningen är riktigt väl integrerad i SimHub. Den här lösningen är mycket väl integrerad i SimHub, och tack vare ventilationskanalerna kan du installera turbinerna bakom skärmen eller på chassit, utom synhåll.
Även om installationen är enkel i absoluta termer måste du ändå ha lite DIY-kunskaper för att se till att den är ren och funktionell. Rören, eller kanalerna, måste monteras nära dig så att de kan ge dig rätt luftvolym i rätt riktning.
Jag tycker att Alpha Wind Simulator är en innovativ lösning som ger den inlevelse som vissa spelare söker i simracing. Det är en produkt som främst riktar sig till dem som gillar inställningar som återger praktiskt taget alla de effekter som både racerbilar och förare upplever. Dessutom kommer du att hållas sval under långa simracing-sessioner, som är stressande och genererar kroppsvärme. Och för dem som tror att fläktar är högljudda är Alpha Wind kraftfull, ja, men diskret när det gäller dess ljudavtryck. Och även om den är högljudd så är racerbilarna det också, vilket ger en extra känsla av inlevelse. Och den finns i flera olika färger, vilket inte alls är nödvändigt, men som är så viktigt nuförtiden.
0 kommentarer