McLaren Artura Ultimate
Fördelar
- Officiell replika av McLaren Artura GT4-ratten
- Kompatibel med många baser via 70 mm-mönstret
- 4″ skärm på frontpanelen
- Många reglage på frontpanelen
Nackdelar
- Ganska komplicerad programvara att lära sig, vilket kräver tid för anpassning
- Högt försäljningspris
Vårt betyg: 9.2/10
Det finns många premiumvarumärken inom simracing på marknaden idag, vissa känner vi till, andra inte. Till exempel känner ni alla till Asetek eller Simucube, som är stora aktörer inom simracingbranschen och erbjuder en mycket avancerad katalog för fans av disciplinen, men också för motorsportteam.
Självklart finns det andra namn som flyger under radarn när det gäller avancerade kringutrustningar. Ett av dessa är Ascher Racing, en tillverkare som kom till 2015. Redan från början av Ascher-äventyret ville varumärket tillverka och marknadsföra mycket avancerad, premium sim-racing-kringutrustning. 10 år senare är det fortfarande fallet, och vi har satt McLaren Artura Ultimate-ratten på vår simracinginstallation för ett fullständigt test.
Rattens huvudsakliga och tekniska egenskaper
- Aluminiumkonstruktion hämtad från motorsport
- 30 cm diameter väger 1,52 kg
- Ratt i GT-stil som är officiellt licensierad för McLaren Artura GT4
- 4” integrerad färgskärm
- RevLED runt skärmen
- 14 RGB-knappar, 4 kodare, 2 vridreglage, 2 joysticks
- 6 paddlar bak, varav 4 magnetiska och 2 för dubbelkoppling
- 70 mm mönster på baksidan för QR
- Fabrikskompatibel med Asetek QR och USB-C
- Kompatibel med SimHub
Design
Designen på McLaren by Ascher Racing är hämtad direkt från den brittiska superbilen: den är överdådig och väldigt racingbetonad när man ser den för första gången. Den stora 4″-skärmen tar upp en stor del av frontpanelen, som är omgiven av reglage. Mellan knapparna, rotorerna och joystickarna, plus RevLED-lamporna, får du inte intrycket av att ratten är laddad. Anledningen är att hjulets diameter är 30 cm, så det finns gott om plats för allt.
McLaren Artura Ultimate är en mycket attraktiv ratt i GT-stil. Logotyperna för McLaren och Ascher Racing är diskreta, särskilt den senare. Det är en sober ratt, även om vissa av reglagen är flashiga.
Kundanpassad montering
Baktill sitter QR med ett standard 70 mm mönster. Det innebär att du kan montera mer eller mindre alla snabbväxlar på marknaden, så länge du har ett nav som passar.
Varumärket har dock samarbetat med Asetek och den senares QR stöds inbyggt, med kommunikation till datorn som sker via USB-C. Du behöver inte ha en Asetek-bas, eller dess QR, för att njuta av Ascher Racing McLaren.
Tillverkning och ytbehandling
Här ser vi en konstruktion i anodiserad aluminium från fordonsindustrin. Utskärningarna görs med CNC-maskiner och vissa delar är laserbehandlade. Byggkvaliteten är helt enkelt oklanderlig, värdig en brittisk lyxbil.
Det finns inget att säga om finishen på Ascher Racing McLaren Artura. Den är 100 % premium. Mellan knapparna, greppen, skärmen, strukturen och allt annat kommer du inte att hitta ett fel på den här ratten.
Hantering av ratten
Hjulet är 300 mm i diameter och har en rektangulär form. Körställningen är 09:15, med raka händer.
Alla reglage på den här ratten är lättåtkomliga när du har händerna på plats. Oavsett om det är knapparna, rotorerna eller något annat, kommer du att kunna aktivera alla funktioner (när de väl har mappats) utan alltför stor ansträngning från din sida. Förresten, alla knappar är RGB och konfigurerbara via programvara.
Baktill finns 6 paddlar, varav 4 är magnetiska och 2 är avsedda för dubbelkopplingen. Dessa är justerbara i avstånd, vilket bör göra det enkelt att hitta rätt körposition.
Känslor under lek
Det är dags att installera Ascher Racing McLaren Artura och se vad den har att erbjuda. När du har ställt in den kommer du att märka att den här ratten hanterar fantastiskt bra.
Så mycket för känslan. Alla kontroller på frontplattan visade sig vara mycket användbara under tävlingar, särskilt om du gillar GT- eller uthållighetsracing med LMP. Visningen av data på skärmen är användbar när man tävlar, men det beror verkligen på vem som kör. Vissa tycker att det är bra att ha en central skärm på ratten, eftersom det sparar tid när man letar efter nästa kurva eller för att se telemetridata, medan andra inte tycker det. Det är en subjektiv fråga, och det kan jag förstå.
Ascher Racing McLaren Artura är en vacker ratt, som jag nämnde tidigare. Den ger dig inte bara en inställning som är visuellt tilltalande, utan ökar också din inlevelse. På tal om det, paddlarna på baksidan är mycket användbara i racing, särskilt när det gäller att kartlägga dem.
Det enda negativa jag kan kritisera med det här hjulet är mjukvaran. Okej, jag har inte mycket att säga om SimHub, eftersom det låter dig ställa in hjulet, men Ascher Racings programvara är svår att få grepp om. Du måste ha tålamod när det gäller mappning, kalibrering och allt som på distans är relaterat till anpassning.
Kompatibilitet
När det gäller kompatibilitet finns Fanatec, Simagic, Asetek, VRS, Accuforce och ännu fler när det gäller Direct Drive-baser. Allt du behöver är rätt hubb för basen i fråga, och anslutningen sker via USB.
På tal om USB, man skulle kunna tro att Ascher Racing McLaren Artura bara är kompatibel med PC-plattformen. Konsolracerförare är ofta åsidosatta när det gäller premiumsim-racing, tyvärr, förutom Fanatec, som täcker dem ganska bra.
Valuta för pengarna
McLaren Artura Ultimate börjar på 1 499 euro och kan kosta dig mer än 1 700 euro om du väljer alla alternativ. Vi ska inte ljuga, det är dyrt, även om andra märken erbjuder hjul som är dyrare, ofta tillverkade av premiummaterial.
Mitt utlåtande
Varumärket Ascher Racing har funnits i simracingbranschen i 10 år och verkar i premiumsegmentet, men är fortfarande lite känt för den genomsnittliga personen. Det är inte att säga att dess produkter är dåliga, långt ifrån det.
McLaren Artura Ultimate är en fantastisk ratt att ha i sin setup, och jag kunde bekräfta detta genom att testa den. Med sin byggkvalitet, kontroller, mångsidighet och design är den lite som Max Verstappen bland rattar: den missar nästan aldrig ett slag. Endast pris och kompatibilitet kan vara avgörande faktorer i ett sådant fall.
I det avseendet är Fanatec BMW M4 GT3 ett mycket bra alternativ. Dess GT3-inspirerade design, PC- och PlayStation-kompatibilitet och byggkvalitet gör den till en utmärkt kompromiss mellan prestanda, inlevelse och tillgänglighet.











0 kommentarer