FANATEC BMW M4 GT3
Fördelar
- Smidd kolfiberstruktur
- BMW-ratt, utvecklad för M4 GT3
- Utmärkt ergonomi
- QR2 Pro
Nackdelar
- Mycket högt pris för en ratt
- Inte Xbox-kompatibel
Vårt betyg: 9.7/10
Fanatec har under många år ansetts vara det självklara valet för alla som vill bygga en simracinguppsättning. Det måste sägas att det tyska varumärket har arbetat hårt för att uppnå denna status, framför allt genom att utöka sitt sortiment av kringutrustning för simracing.
Den tyska simracingjättens katalog är indelad i 3 serier: CSL CSL för nybörjar- och söndagsförare, serien ClubSport för amatör- och semiproffsförare, och Podium för eliten. Som du kan föreställa dig går priset hand i hand med sortimentet, och detta gäller för alla produkter som Fanatec säljer.
Det tyska varumärket är känt för sitt ekosystem av produkter som aldrig tar slut, särskilt rattar. Deras katalog över rattar innehåller över 50 poster, fördelade över de 3 sortimenten, och det är tydligt att du kommer att hitta något som passar dig. Dessutom är många av rattarna officiellt licensierade eller samarbetar med prestigefyllda bilmärken som Sparco, Porsche och BMW.
På tal om det senare, Fanatec har utvecklat divisionen M från den bayerska tillverkaren en specifik ratt som används för sim-racing, men också på de M4 GT3 som tävlar. Såvitt jag vet är det första gången som en sådan allians har uppstått och samtidigt producerat en ratt av sådan kaliber: ratten Fanatec BMW M4 GT3. Dans ce qui suit, je vais vous présenter ce volant et vous dire ce que j’en pense.
Rattens huvudsakliga och tekniska egenskaper
- Ratt som är kompatibel med Playstation och PC
- 12 bakgrundsbelysta knappar, 2 vridomkopplare, 2 knappar på baksidan av ratten och 3 pulsgivare
- 2 magnetiska kolfiberpaddlar med Push-Pull-konfiguration och 2 analoga paddlar
- Komplett smidd kolfiberstruktur
- OLED-skärm på en tum
- 308 mm diameter med rektangulär form
- QR2 Pro baktill
- Vikt ca 1,5 kg
Utformning
Designen på M4 GT3 är mycket racingbetonad, och mycket vacker också måste jag säga. I konstruktionen används smidd kolfiber, vilket ger den en hisnande design. Den är mer än vacker: den är magnifik.
Rattens ganska rektangulära form är mycket karakteristisk för racerbilar, särskilt GT3. BMW-logotypen sitter i mitten, omgiven av kodare som är bakgrundsbelysta, precis som knapparna.
Baktill på M4 GT3 är det inte som på de andra rattarna från Fanatec, där du har en bakplatta som är fastskruvad i rattstrukturen. På M4 GT3 är allt i ett stycke, och det är vad man kan förvänta sig av en ratt av den här kalibern.
Kundanpassad montering
Det finns två versioner av M4 GT3-monteringen: den första använde QR1 i guld när ratten släpptes för cirka 2 år sedan. Men sedan lanseringen av QR2 Pro har Fanatec uppgraderat M4 GT3 Quick Release.
Hjulet kan därför monteras på alla baser med QR2 Base Side, helt enkelt genom att dra i ringen och sätta in hjulet i dess spår. Stiften sitter dock fortfarande på insidan av QR2, så du måste vara försiktig när du sätter i hjulet. Den här nya Fanatec Quick Release är mycket bättre än den gamla, särskilt när det gäller rörelse. Men då kan stiften vara ett problem, och särskilt orsaka skador på kringutrustning.
Tillverkning och ytbehandling
Det här är en produkt där hela konstruktionen är tillverkad av smidd kolfiber. Från framsidan till bakre plattan, för att inte glömma paddlarna, allt är smidd kolfiber. Materialvalet dikterades av det enkla faktum att den här ratten används i BMW M4 GT3-racerbilar. Det här är inte en skalenlig kopia, nej. Det är en ratt som utvecklats i samarbete med BMW för deras GT3-bilar och även för simracing.
Konstruktionen är extremt solid och utformad för att klara de påfrestningar som motorsport innebär. Och finishen är ultra-premium (liksom priset, och jag varnar dig, det kommer att överraska dig).
När det gäller ytbehandlingen är det ren och skär Fanatec, med ett lager BMW. Med andra ord är det en suverän finish, premium i alla avseenden. Greppen är inte i alcantara eller läder, utan i ett material som ger ett mycket bra grepp, utan behov av underhåll.
Hantering av ratten
Diametern på M4 GT3 är strax under 31 cm (30,8 för att vara exakt), med en form som är mycket karakteristisk för GT3-rattar. Som ett resultat är greppet mycket bra, särskilt när du ser placeringen av kontrollerna.
Längst fram finns 12 knappar fördelade runt tummarna, vilket gör dem lätta att nå mitt i ett lopp. På pekfingernivå finns ytterligare 2 knappar och på rattens baksida finns 4 paddlar, varav 2 magnetiska.
Det finns 2 vridomkopplare ovanför handtagen och 3 pulsgivare på frontplattan. Ergonomin hos M4 GT3 är utmärkt, vilket är vad man kan förvänta sig av en ratt som används i tävlingssammanhang på BMW M4 GT3.
Känslor under lek
När M4 GT3-ratten är på plats på sin bas, och försök inte ens att installera den på något annat än en Podium DD2, eller åtminstone en DD1, eftersom den här lilla juvelen är utformad för maximala körupplevelser. Så det är antingen en Podium-bas eller ingenting. Så när du väl har installerat och ställt in ratten (om du vill, förstås) kommer du att ta dig an världens banor med bilar i GT3-kategorin för att maximera inlevelsen.
När det gäller känslan är den utmärkt, och jag skulle inte förvänta mig något mindre från en sådan här ratt, om jag ska vara ärlig. Även om det är Podium DD2-basen som gör det mesta av jobbet, bidrar M4 GT3 också mycket tack vare sin exemplariska styvhet. Dessutom gör den mycket intuitiva hanteringen att du kan sätta blixtrande varvtider utan att det blir ett uns av förvirring när du väljer ett kommando.
Materialet på handtagen ger ett mycket bra grepp utan att du blir svettig om händerna. Jag säger inte att racinghandskar är nödvändiga för att köra med den här ratten, men det material som Fanatec har valt är användbart både med och utan handskar, och även under långa perioder, till skillnad från exempelvis Thrustmaster SF1000, där man måste ha racinghandskar för att inte svettas och förvandla ratten till ett badrum efter duschen.
Kompatibilitet
Den här ratten är kompatibel med alla baser som Fanatec erbjuder, förutsatt att du har rätt QR Base Side. Jag säger detta eftersom M4 GT3 uppgraderades med QR2 när den senare kom ut. De första versionerna av ratten hade QR1 i guld, så du var tvungen att ha QR1 Base Side för att fästa den på en bas. För att uttrycka det enkelt: om du köper den ny nu får du QR2 Pro. Men om du väljer en begagnad ratt kan den komma med QR1.
När det gäller sim-racing-titlar kan du använda den här ratten med alla som finns tillgängliga på PC och Playstation 4/5.
Valuta för pengarna
BMW M4 GT3 kostar 1 499,95 euro på Fanatecs webbplats, vilket gör den till den dyraste ratten från märket såvitt jag vet. Dess värde för pengarna är uppriktigt sagt inte bra, särskilt eftersom det tyska varumärkets katalog är full av utmärkta poster till mycket lägre priser.
Min bedömning
M4 GT3 är helt klart ett elitistiskt hjul, utformat för att tillfredsställa simracing- och racingönskemålen hos en mycket specifik, och inte särskilt talrik, publik. Låt oss inse det: 1 500 euro kan köpa dig en komplett Fanatec-installation, om du handlar runt ClubSport. Mais les gens qui peuvent se permettre un volant à 1 500 € sont à la recherche des facteurs wow, exceptionnel, unique et surtout compétition.
Visserligen är antalet köpare mycket begränsat, men det finns. Fanatec kommer inte att sälja dessa rattar i hinkvis, men de kommer alltid att hitta en bilentusiast som vill ha dem, oavsett om det är för racing i vardagsrummet eller på banan.
0 kommentarer