Conspit 300GT
Fördelar
- Struktur i aluminiumlegering och frontplatta i 3D-kolfiber
- Central display för telemetridata
- Kompatibel med många Direct Drive-baser från andra märken
- Mycket attraktivt försäljningspris
Nackdelar
- Liten frontskärm (inte ens 3”)
- Ratten levereras utan varumärkets QR för dem som har Conspit basics, och kostar cirka 100 euro.
Vårt betyg: 9.2/10
Som ni vet finns det många varumärken inom simracing på den internationella marknaden. Det finns världsberömda namn som Fanatec och Simucube, liksom Logitech och Thrustmaster. Dessa aktörer har funnits i branschen i många år, särskilt Fanatec, Logitech och Thrustmaster, som var och en har funnits i mer än 20 år.
När det gäller de övriga är medelåldern cirka 10 år, och vissa spelare är inte ens i skolåldern ännu (till exempelMoza Racing). Förresten, på tal om kinesiska varumärken, så finns de också på simracingmarknaden, liksom på marknaden för smartphones, TV och andra marknader. Vissa är välkända, andra inte lika mycket, särskilt inte på den gamla kontinenten.
Det finns många exempel på kinesiska sim-racingmärken, och idag ska vi ta en titt på Conspit. Chansen är stor att du inte har hört talas om det här varumärket, och det är normalt. Vi har mer erfarna och världsberömda spelare i spelet som flyger under radarn i Frankrike, som Simagic till exempel.
För Conspit erbjuder tillverkaren en komplett katalog som kombinerar Direct Drive-baser, pedaler, rattar och till och med cockpits. Idag ska vi ta en titt på 300GT, en ratt i GT-stil som namnet antyder, och en ratt som jag måste säga är mycket lovande.
Rattens huvudsakliga och tekniska egenskaper
- Ratt med diameter 30 cm och rektangulär form
- CNC-struktur i aluminiumlegering och frontplatta i 3D-kolfiber
- TPU EnduroGrips handtag
- 8 bakgrundsbelysta knappar med klistermärkesfunktion
- 4 roterande pulsgivare för tummar och handtag
- 3 roterande pulsgivare med 12 positioner under den centrala skärmen, inklusive en som gör att du kan anpassa åtgärderna för de 2 pulsgivarna på handtagen
- 2 Fanatec funky switchar på sidorna av frontpanelen
- Baktill 2 indexknappar och 4 paddlar
- 2 magnetiska paddlar med justerbart avstånd och 2 progressiva paddlar för Dual Clutch eller annan konfiguration
- Väger 1,32 kg med QR-märkning (säljs separat)
- PC-kompatibel via USB-anslutning
- Baknav med 70 mm och 50 mm mönster för att passa många QR-nav på marknaden
- RevLED längst upp på skärmen, som är nästan 3” diagonal
- SimHub-kompatibel för inställning av LED-parametrar
Design
Designen på 300GT är ganska enkel, måste jag säga. Med tanke på att det är en ratt av GT-typ är formen mycket rektangulär, med slutna grepp längst ned. Rattens framsida är tillverkad av 12-lagers 3D-kolfiber som vilar på en CNC-bearbetad aluminiumlegering.
På frontpanelen finns ett antal reglage, bland annat knappar och vridkodare. Knapparna är genomskinligt vita eftersom de är bakgrundsbelysta, vilket även gäller för omringningen av kodarna.
Sammantaget måste jag säga att 300GT är ett vackert hjul som kombinerar minimalistisk design och motorsport. Den är fortfarande diskret, särskilt om du väljer några enkla klistermärken för att liva upp saker och ting.
Kundanpassad montering
Baktill på 300GT sitter ett nav med 6×70 mm och 3×50 mm mönster som rymmer mer eller mindre alla QR-axlar från andra märken som finns på marknaden. Conspit tillverkar dock inte bara rattar, utan erbjuder även en katalog med kringutrustning för simracing, inklusive DD-baser.
Det är mycket enkelt att montera 300GT i din simracinginstallation och all hårdvara ingår. Du har skruvar, skiftnycklar och alla verktyg du behöver för att fästa en QR på ratten. Det finns dock en sak som jag inte gillade med Conspit, och det ser billigt ut från varumärket, och det är bristen på QR för sina baser. Det säljs separat till nästan £ 100, och det känns inte alls rätt att utelämna dess tillägg till ratten, särskilt eftersom varumärket erbjuder DD-baser.
Tillverkning och ytbehandling
Liksom de flesta tillverkare av kringutrustning för simracing i samma segment som Conspit, är 300GT baserad på en aluminiumlegering med en frontplatta i kolfiber. Byggkvaliteten är uppriktigt sagt bra i absoluta termer.
Rattens alla kanter är rundade för att förhindra att du skadar dig när du använder den. Conspit har också använt TPU för greppen, vilket ger dem en mjuk, hållbar textur som gör det möjligt att köra utan handskar.
När det gäller finishen märkte jag inte några större defekter på ratten. Det finns några luckor här och där, men det är inte så illa om jag ska vara ärlig. Det kan vara ett isolerat problem på den enhet jag har, eller så kan det vara så att tillverkningen inte är uppe på scratch ännu. Hursomhelst är det inte ett problem för rattens soliditet.
Hantering av ratten
Hjulet är 30 cm i diameter, därav namnet, och har en rektangulär form. Handtagen är stängda nedtill, vilket är vad man hittar på GT-cyklar nuförtiden. Körställningen är standard, 09:15, med ett mycket bra grepp och ett material på handtagen som förhindrar kraftiga svettningar.
Ergonomin är mycket bra, med knappar och reglage tillräckligt nära händerna. På baksidan finns 2 knappar som kan nås via indexen och som är mindre kraftfulla att använda än de på framsidan. Det finns också 4 paddlar på baksidan, varav 2 är magnetiska och justerbara, medan de andra är progressiva.
Det som är bra med magneter är att man kan byta ut magneterna så att man har 3 olika nivåer av kraft som krävs för att använda dem. Jag tycker att det är väldigt trevligt att ha det, särskilt på en ratt som inte är särskilt dyr jämfört med konkurrenterna.
Känslor under lek
Med tanke på att Conspit är ett lite känt asiatiskt företag vill det ta sig an branschens stora pojkar genom att erbjuda en ganska komplett lösning till ett mycket konkurrenskraftigt pris. Jag kommer att diskutera priset nedan, efter spårkänslan.
Först och främst, som jag nämnde tidigare, är ergonomin i 300 GT mycket bra, med kontroller som lätt faller under dina fingrar. Vissa av knapparna är långt ifrån tummarna, men resten sitter perfekt. Detsamma gäller de magnetiska paddlarna med sina magneter som kan bytas ut för att passa dina preferenser.
Conspits programvara, som används för att konfigurera alla rattfunktioner, särskilt pulsgivarna och skärmen, är bra. Tyvärr är kompatibiliteten med SimHub begränsad till lysdioder. Varumärket vill driva sin lösning, men den är inte riktigt stabil ännu, eftersom programvaran kraschar då och då, vilket gör att all telemetri i ratten kraschar. Detta är inte ett problem i sig för dem som är vana vid rattar utan skärmar, men för andra är det problematiskt, särskilt mitt under ett lopp.
Kompatibilitet
Conspit 300GT är endast kompatibel med Windows PC-plattformar. När det gäller Direct Drive-baser har du de som erbjuds av varumärket, och även de från andra tillverkare, förutsatt att du har navet som passar till det, och QR också.
Valuta för pengarna
300GT: s värde för pengarna är verkligen ganska bra, särskilt när man tänker på att den siktar långt över sin klass. Den erbjuder funktioner som ofta finns på dyrare rattar, och Conspit kostar bara €450! utan QR, märk väl.
Mitt utlåtande
Efter att ha provat det här Conspit-hjulet för GT-fans tycker jag att det passar många virtuella racerförare. Byggkvaliteten är bra, med en finish som ligger något under den hos de erfarna konkurrenterna. Priset är mycket aggressivt med tanke på de funktioner som erbjuds, och jag älskar det med asiatiska hjul.
Skulle jag rekommendera 300GT? Ja, för förare med en begränsad budget som fortfarande vill ha en uppslukande upplevelse. Det är fortfarande ett bra hjul, tycker jag, och ett som lyckades överraska mig i slutändan.
0 kommentarer