Fanatec WRC
Fördelar
- Utmärkt byggkvalitet
- Högkvalitativa material och finish
- Officiell ratt med WRC-licens
Nackdelar
- Levereras med QR1 Lite
Vårt betyg: 9.7/10
När vi säger att Fanatec är ett märke med kringutrustning för simracing som berör allt, och vi menar verkligen det. Rattkatalogen innehåller mer än fyrtio modeller, den ena mer avancerad än den andra. Från officiella hjullicenser till egen design, det är ett riktigt paradis för cyklister som letar efter produkter till sin setup.
Varumärket är inte bara känt för att ha en omfattande katalog med kringutrustning för simracing, utan erbjuder också en hög nivå av anpassning för förare tack vare kringutrustning och produkter som är mycket kompatibla med varandra. Vid Fanateckan du få en ratt i instegsklassen (CSL), med en paddel-/knappmodul i mellanklassen (ClubSport), allt fäst på en bas i toppklassen (Podium), och detta är den verkliga styrkan hos tillverkaren av kringutrustning för sim-racing.
Bland de mer än 40 rattar som finns tillgängliga i Fanatecs katalog har vi en som är det perfekta valet för rallyfans: CSL Elite Ratt WRCeller bara CSL WRC. Denna ratt ingår i Fanatecs instegssortiment, men kommer att få de mest exklusiva rattarna från andra tillverkare av kringutrustning för sim-racing att blekna i jämförelse. I det följande kommer jag att presentera denna ratt för dig, berätta om dess styrkor och svagheter och ge dig min åsikt om den.
Rattens huvudsakliga och tekniska egenskaper
- Officiell ratt med WRC-licens
- hjul med diameter 30 cm
- Struktur av aluminium
- Alcantara-klädsel med orange sömmar
- Stora metallpallar på baksidan
- Väger 1,09 kg i standardkonfiguration med QR1 Lite
- Kompatibel med Xbox, PC och Playstation
- Utbytbara knappar
Utformning
Även om design är en subjektiv faktor och jag inte är ett stort fan av starka färger, måste jag erkänna att CSL WRC är en riktigt snygg ratt. På den här ratten har du alcantara runt om med orange sömmar som ger en fantastisk effekt, och detta förstärks av de orange paddlarna baktill. Det ger verkligen rallyt en mycket specifik effekt, tycker jag.
I mitten finns det inte mycket att säga förutom Fanatec-logotypen högst upp på hjulet, WRC-logotypen i mitten och ett däckmärke längst ned. Alla tre logotyperna är vita och kontrasterar mot hjulets anodiserade aluminium. Sammantaget är det en vacker pjäs som passar perfekt i alla miljöer.
Kundanpassad montering
CSL WRC CSL WRC använder Fanatecs inte alls populära QR1 Lite i plast av den enkla anledningen att denna QR ger upphov till glapp i hjulets centrum, utöver frånkopplingar om du kopplar detta svänghjul till måttligt kraftfulla baser (mer än 5 nm vridmoment).
Bortsett från denna stora negativa punkt – och det är den enda nackdelen med detta hjul – kan du ”tekniskt” montera detta hjul på alla baser som säljs av Fanatec, oavsett om det är CSL DD till Podium DDsåväl som den gamla ClubSport. Det är inte förvånande att det är mycket enkelt att montera ratten på basen: vrid låsstiftet åt ena sidan (i riktning mot det öppna hänglåset), sätt in ratten i basen, var noga med stiften, och lås stiftet. Och så var det med det.
Tillverkning och ytbehandling
För CSL WRCFanatec har använt anodiserat aluminium för strukturen, alcantara för konturerna och metall för pallarna. Dessa material är premium, mycket premium, särskilt på en instegsratt (CSL). Finishen är minutiös, och på varje del av ratten.
Det finns orange sömmar runt ratten, vilket inte bara ger en fin effekt till ratten, utan också hjälper alcantara att hålla sig på plats. Dessutom är materialet av hög kvalitet, inte det billiga material som finns på vissa av Fanatecs konkurrenter. Den är vacker att titta på och skön att röra vid. Och jag älskar det.
Efter att ha inspekterat ratten noggrant upptäckte jag inga tillverkningsfel, grader eller något annat. Återigen har Fanatec tagit fram en produkt av utmärkt kvalitet, mycket välbearbetad och, framför allt, solid. Aluminiumkonstruktionen ger den styrka, styvhet och hållbarhet. Le CSL WRC är inte en ratt som du kommer att blåsa upp på en vecka, tro mig. Detta gäller dock inte nödvändigtvis för QR1 Lite, särskilt om du använder en Podium DD2 och dess 25 nm vridmoment.
Hantering av ratten
Med sin diameter på 30 cm är CSL WRC är en bra storlek, som finns på de flesta av dagens bilar. Ratten är inte stor, och den känns bra i handen. Hjulet är helt runt, och fans av platta bottnar kanske inte uppskattar detta. Men om jag minns rätt är alla rattar på WRC-bilar runda, och det här är en officiell kopia, så…
Ergonomin är utmärkt. Alla knappar, som för övrigt är utbytbara, är placerade på vardera sidan av ratten, lättåtkomliga med fingrarna. Du kan köra lugnt på specialsträckor och nå alla reglage i din bil utan att ta händerna från ratten.
Dessutom har du en RevLED och en liten LED-skärm högst upp på ratten, i mitten, så att du kan få användbar information om det fordon du kör, utan att behöva titta för mycket på skärmen framför dig. Och slutligen, de bakre paddlarna har en bra storlek och är tillverkade av metall, så de är lätta att nå med fingrarna också.
Känslor under lek
I spelet, och på praktiskt taget alla simulatorer som jag har kunnat prova, är CSL WRC är ett extremt responsivt svänghjul, särskilt i kombination med en 8 nm bas (CSL DD) och QR1 i metall. Med tanke på att ratten är mycket lätt, med en vikt på 1,1 kg i standardkonfiguration, kommer du att njuta av simracing i titlar som Smuts, WRCoch allt som har att göra med rally i allmänhet. För mig är det logiskt, med tanke på att det är en officiellt licensierad WRC-ratt. Men om du väljer QR1 i metall, vilket jag starkt rekommenderar dig att göra om du funderar på en bas på mer än 5 nm, kommer ratten att vara tyngre.
När det gäller reglagen är de lättåtkomliga utan att händerna behöver lämna ratten, som nämnts ovan. Paletterna klickar bra och är lagom stora. Jag skulle dock ha velat ha minst 4, men tyvärr är det valfritt…
När det gäller QR1 Lite finns det en hel del att spela för, och återkommande frånkopplingar om du ska satsa fullt ut på den. Det är en inneboende ondska i denna QR, och har varit det sedan den föddes. Det finns inget du kan göra åt det, förutom att kanske uppgradera till QR1 i metall för 100 euro extra. men CSL WRC är en ratt i instegsklassen, och det är förståeligt.
Kompatibilitet
När det gäller kompatibilitet är denna ratt inget undantag från Fanatec-regeln: den fungerar med alla baser och alla produkter från den tyska tillverkaren av kringutrustning för sim-racing. För grunderna har du CSL DD (5 och 8 nm), ClubSport ClubSport HjulbasHjulbas CSL Elite Hjulbas och Podium DD. Det är verkligen trevligt att se en ratt i instegsklassen som fungerar med hela den tyska tillverkarens katalog.
När det gäller plattformar CSL WRC är kompatibel med PS5 och PS4, Xbox One och Series X/S, samt PC förstås. Alla funktioner i denna ratt fungerar dock inte på konsoler av olika skäl (baser, sim-racing-titlar etc.).
Valuta för pengarna
Priset är 199,95 euro, och CSL WRC är en ratt som ger utmärkt valuta för pengarna. Med sina kvalitetsmaterial, särskilt aluminium och alcantara, och sin rallyinspirerade design tycker jag att den här ratten är ett måste i sin prisklass. Dess aluminiumkonstruktion ger den soliditet och robusthet under alla omständigheter. För det här priset är det svårt att hitta en högkvalitativ, solid och anpassningsbar ratt.
Min bedömning
Såvitt jag vet är Fanatec CSL WRC är ett utmärkt hjul för alla som gillar rally och runda hjul i allmänhet. Ratten är solid, ergonomin är utmärkt och materialen förstklassiga. Ta bara bort QR-metallen så har du den perfekta ratten för alla simracinguppsättningar. Jag är 100% bakom det här hjulet.
0 kommentarer