Välj en sida

MOZA Essenza SCV12 : Test och åsikter

Sim Racer

Pilote e-sport & Passionné de Sim Racing, j’ai décidé de partager ma passion sur ce site web.

Moza Essenza SCV12

Fördelar

  • Officiellt licensierad Lamborghini-ratt
  • Vacker design och utmärkt byggkvalitet
  • Kompatibel med hela sortimentet av Moza DD-basar

Nackdelar

  • Finns endast med 2 bakre paddlar, och de är inte magnetiska
  • Stor ratt när det gäller storlek, särskilt när det gäller djup

Vårt betyg: 9,3 /10

Tillverkaren av kringutrustning för simracing Moza har bara funnits på marknaden i några år, men har ett brett sortiment som kan konkurrera med prestigefyllda varumärken. Med toppmoderna Direct Drive-underreden, magnifika rattar och framför allt fantastiska sensationer är det tydligt att Moza Racing är ett livskraftigt simracingalternativ idag.

Som alla bra tillverkare av virtuell kringutrustning arbetar Moza med märken som är kända för sina vägbilar, såväl som för dem på banan. För närvarande är Porsche och Lamborghini två märken som har arbetat med Moza för att utveckla officiella replikrattar.

Dessa rattar är specifika för tävlingsbilar som inte är homologerade för vägen. Och precis som Lamborghini och Porsche är gjorda för att ge dig maximal spårkänsla, gör Mozas rattar samma sak när de kombineras med högpresterande DD-baser.Essenza SCV12 är en ratt som nyligen släpptes av företaget, och den råkar bara vara med i vår setup. I det följande kommer vi att prata om den och se vad den har att erbjuda jämfört med sina andra Moza-systrar.

Rattens huvudsakliga och tekniska egenskaper

  • Rattkonstruktion i aluminiumlegering
  • Frontplatta i kolfiber
  • 2 mekaniska paddlar baktill
  • Handtag i mockaläder
  • 4,3-tums pekskärm med 800×480 pixlars upplösning
  • 8 knappar, 4 pulsgivare och 4 vridomkopplare
  • RevLED på toppen av frontpanelen
  • Kompatibel med alla Moza-basar tack vare QR som härrör från D1-Spec
  • Pit House kompatibel
  • Väger 1,95 kg
  • 31 cm diameter
GT DD PRO

Design

Föga förvånande är designen på Essenza SCV12 identisk med det hjul som sitter på Lamborghini med samma namn. Det här är en bil som inte är godkänd för trafik på väg, som tillverkas i en begränsad upplaga på bara 40 enheter och som drivs av en V12-motor med över 800 hk.

Moza Essenza SCV12 har samma design som Lamborghini-ratten, med en frontplatta i kolfiber och en struktur i aluminiumlegering. Frontpanelen är fylld med reglage, inklusive knappar, omkopplare och kodare, med en stor 4,3-tums diagonal skärm i mitten som är beröringskänslig och i färg.

Handtagen är tillverkade av mycket välgjort mockaläder, vilket garanterar grepp vid kurvtagning. Visuellt är ratten mycket fyrkantig, och vacker också. Färgerna är pråliga, vilket är väntat med tanke på att det är en officiell replikaratt. Genom de flytande greppen kan du se de 2 aluminiumpaddlarna på baksidan, med de berömda ”+” och ”-”. Moza Essenza SCV12 är en mycket trevlig ratt, lite för fyrkantig, men den ser verkligen bra ut.

Kundanpassad montering

Mozas nya QR – ja, inte riktigt ny – är standard i varumärkets utbud av simracing-enheter. Den är baserad på D1-Spec, med ett mycket solitt monteringssystem.

För att installera svänghjulet drar du helt enkelt i ringen, placerar hjulet på QR Base Side och släpper ringen. Det är mycket stabilt när det väl sitter på plats, och du kommer inte att ha något spel på drivaxeln. Denna QR delas mellan Moza och Simagic, även om de två varumärkena erbjuder den med något olika design. Men de är i princip desamma.

Tillverkning och ytbehandling

Som alla Moza Racing-rattar är Essenza SCV12 baserad på en struktur av aluminiumlegering med en frontplatta av kolfiber. Självklart är byggkvaliteten värdig superbilsmärken som Lamborghini.

Materialen är ädla, även om jag ärligt talat skulle ha föredragit att se hela konstruktionen i kolfiber. Byggkvaliteten är helt enkelt felfri, och det syns överallt på ratten.

Handtagen är klädda i mockaläder med svarta sömmar på insidan. De ser fantastiska ut, med stor uppmärksamhet på detaljer. Dessutom är greppen flytande, vilket innebär att det inte finns några ekrar i mitten, vilket gör dem lättare att hålla i. Essenza SCV12 är en ratt i racingstil och som engelsmännen säger: ”Means business”.

GT DD PRO

Hantering av ratten

Innan vi går in på ergonomin bör jag informera er om att Essenza SCV12 är en ganska stor fälg i djupet. Detta innebär att körpositionen är mycket närmare jämfört med andra Moza-hjul. Avståndet mellan frontplattan och QR är 16 – 17 cm, vilket är uppriktigt sagt stort och det kommer att påverka din körställning. Så räkna med en mycket anpassningsbar cockpit för att korrigera detta.

Låt oss gå vidare till greppet. Rattens diameter är 31 cm, vilket är perfekt för ergonomin enligt min mening. Rattens platta, rektangulära form ger dig snabb åtkomst till alla reglage i Essenza SCV12. Med knappar, omkopplare, kodare och paddlar hamnar allt perfekt under dina fingrar. Till och med skärmen är lättläst och dessutom beröringskänslig.

Jag lade dock märke till en sak med den här ratten: paddlarna är mekaniska, inte magnetiska. Anledningen är att Moza ville ha en identisk kopia av Lamborghini-ratten med samma namn, och den här använder inte magnetiska sensorer. I loppet är känslan bra, men det saknas lite i respons enligt mina tester. Och jag kan ännu inte kommentera den mekaniska sensorns livslängd.

Känslor under lek

Låt oss gå vidare till känslan av Moza Racing Essenza SCV12. Först och främst är det en ratt som väger en del (cirka 2 kilo), så den måste kopplas till en bas som utvecklar en anständig mängd vridmoment. För mina tester använde jag en Moza R12, som jag anser vara precis rätt balans mellan prestanda och känsla.

Jag har redan nämnt det, men Essenza SCV12 är en ratt som känns fantastisk i handen, med ergonomi värdig Supercar-hjul – eller, i det här fallet, en Hypercar signerad märket Taurus, av vilken endast 40 tillverkas, samt är homologerad enbart för bananvändning.

Handtagen i mockaläder ger ett utmärkt grepp, även om du inte har simracinghandskar. Alla reglage är lättåtkomliga i farten, utan alltför stor ansträngning från din sida. När det gäller skärmen visade den sig vara mycket användbar under loppet och visade telemetridata som var viktiga för fordonet.

Den enda lilla nackdelen som jag märkte, eller snarare kände, på Essenza SCV12 var paddlarna. Först och främst finns det två av dem på baksidan, vilket uppriktigt sagt begränsar deras användning till några få motorsportdiscipliner. För det andra är sensorn mekanisk, inte magnetisk. För att vara ärlig är känslan bra när du växlar. Men en mekanisk sensor är inte lika exakt som en magnetisk, och den är inte heller lika hållbar, vilket inte är särskilt smickrande för en ratt som bokstavligen kostar en arm och ett ben. Till Mozas försvar kan sägas att märket ville ha autenticitet, och Lamborghini Essenza SCV12 använder inte magnetiska sensorer för sina paddlar. Så…

GT DD PRO

Kompatibilitet

Det är inte förvånande att Essenza SCV12 använder Mozas reviderade QR, vilket ger den inbyggd kompatibilitet med alla DD-baser som erbjuds av varumärket. När det gäller sim-racingtitlar bör du veta att Lamborghini som den här ratten är baserad på ännu inte är tillgänglig att köra, men ratten kommer att kännas igen av alla racingspel.

Valuta för pengarna

Jaha, då så. Hur ska jag kunna sätta ord på vad Essenza SCV12 ger för pengarna, särskilt när man ser att den säljs för 1 400 euro. Det här är inte den första ratten som är en One-Off. Fanatec har också gjort det, men Mozas tillvägagångssätt är lite svårt att motivera, även om de material som används är ädla.

Mitt utlåtande

Det är uppenbart att Mozas Essenza SCV12 är en ratt av högsta klass som kommer att köpas av en elitistisk publik med ekonomiska medel och, framför allt, en passion för simracing. Kommer den att sälja som smör i solsken? Jag tvivlar på det, och till och med Moza verkar vara av samma åsikt, för jag läste en av deras kommentarer om möjligheten till andra klistermärken om ratten antas av massorna.

Ändå är det fortfarande en Lamborghini-ratt, och det räcker för att rekommendera den till dem som har råd med den, om du håller med om att det bara finns 2 bakre paddlar.

gt dd pro

Moza Essenza SCV12

En juvel av prestanda och stil

Notez cet article

Vous risquez également d’aimer…

PXN V10 : Test och granskning

PXN V10 : Test och granskning

PXN V10Fördelar Ett komplett paket med bas, ratt, pedaler och växelspak Ganska anständig känsla på PC för grunderna...

0 kommentarer

Skicka en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Pin It on Pinterest

FANATEC-PAKET FÖR UNDER 400 EURO
This is default text for notification bar