Välj en sida

Moza mBooster aktiva pedaler : Test & recension

Sim Racer

Pilote e-sport & Passionné de Sim Racing, j’ai décidé de partager ma passion sur ce site web.

Moza mBooster aktiv pedal

Fördelar

  • Mycket konkurrenskraftigt försäljningspris
  • Bra känsla i spelet
  • Finns som paket med CRP2-pedalbrädan
  • Integrering av ABS med stöd för flera simulatorer

Nackdelar

  • Pedalen låter mycket när den används
  • Skrymmande pedal när den är i x2- eller x3-konfiguration

Vårt betyg: 9.4/10

För inte så länge sedan hade vi det stora nöjet att testa Simucubes ActivePedals, som är en helelektrisk pedal utformad för att ge feedback till cyklister. Fördelen med den här tekniken är att pedalen blir praktiskt taget obegränsad när det gäller justering, återkoppling och haptisk feedback, eftersom en elmotor sköter allt.

I denna situation försöker Moza Racing, som fortfarande är ett ungt varumärke inom Sim-racing, att göra sig gällande på denna mycket konkurrensutsatta marknad. Man siktar helt klart in sig på Fanatec-segmentet, men att gå ännu högre, till Simucube eller Heusinkveld, är ett djärvt drag.

Och fram till nu har Simucubes ActivePedal varit den enda pedalen i sin klass. Men situationen har förändrats med Mozas mBooster Active Pedals. Det här är en aktiv pedal som vill ta sig an Simucubes pedal, för nästan 3 gånger mindre. Frågan jag ställde mig själv när jag testade denna mBooster från Moza var om den skulle kännas 3 gånger mindre? Tja, låt oss ta reda på det.

Pedalens huvudsakliga och tekniska egenskaper

  • 21-bitars magnetisk kodare
  • 2 Load Cell-sensorer, vardera med en vikt på 200 kg, för möjlig inverterad användning
  • 15-bitars vinkelsensor
  • Struktur av aluminiumlegering
  • Tillgänglig i 3-pedalskonfiguration
  • Kompatibel med PC och Pit House, plus ett dussin sim-racingtitlar
  • Haptisk feedback tillgänglig med inbyggt ABS-stöd i vissa simracingtitlar
  • Kompatibel med Mozas CRP2-pedalbord
GT DD PRO

Design

Låt oss börja med designen av mBooster. Jämfört med Simucubes ActivePedals är Mozas lösning mer upptagen när det gäller delar, men jag tycker att den är mycket mer sober. Klänningen är helt svart, med några bronsfärgade accenter och varumärkets logotyper i samma färg. Enligt min mening ser mBooster mycket mer ut som ett pedalbord för sim-racing än Simucubes produkt.

När det gäller storleken är den däremot stor, precis som sin konkurrent. Och det är också att förvänta sig, för du måste komma ihåg att det bokstavligen finns en elmotor inuti den cylindriska delen. Detta kommer att påverka användningen av flera mBoosters, trots att Moza erbjuder en vagga som rymmer 3 av sina aktiva pedaler. Det kommer att bli supertätt, det är säkert, men jag kan inte säga för mycket om det, eftersom jag bara har testat en pedal.

Kundanpassad montering

mBooster är naturligtvis monterad på ett chassi. Denna aktiva pedal kan också installeras på den nya CRP2 eller direkt på en cockpit. Moza erbjuder också ett extra fäste för mBooster om du vill använda flera pedaler på din rigg.

Installationen är ganska enkel, med bara några få skruvar för att säkra allt. Kabelhanteringen kommer dock att vara något problematisk, eftersom kablarna för USB- och RJ11-anslutningarna sitter på sidan av mBooster och säkert kommer att röra vid pedalen bredvid om din installation innehåller 2 eller 3 av dem. Som jag sa tidigare, om du planerar att använda 3 pedaler, kommer det att bli väldigt trångt med mBooster. Vänligen ha detta i åtanke.

Tillverkning och ytbehandling

Det är inte förvånande att mBooster är uppbyggd kring en aluminiumlegering, eftersom pedalen inte bara är aktiv utan även kan generera en bromskraft på upp till 200 kg. Det krävs en mycket solid ram för att klara av det.

När det gäller finishen kan du se skillnaden i budget mellan mBooster och Simucubes ActivePedals. Jag säger inte att det är billigt, nej, långt ifrån. Men det är ett snäpp under konkurrenterna, det måste jag erkänna.

Delarna är dock mycket välbearbetade, liksom deras montering. Men visuellt, och särskilt i dina händer (den är tung, förresten), finns det en märkbar skillnad i kvalitet mellan de två produkterna.

GT DD PRO

Justering av bottenfäste

Låt oss titta på mBoosters möjliga inställningar. När det gäller fysiska inställningar finns det inte så många, eftersom praktiskt taget allt görs via programvaran. Du kan justera pedalvinkeln (upp till 15°) och även slaglängden (upp till 25°). De som inte är helgpysslare, eller som inte gillar att spendera timmar på att justera sitt vevparti, kommer att bli nöjda med mBooster.

När det gäller mjukvaruinställningar är det paradiset. Pit House, som stöder mBooster, är i betaversion för tillfället, men det är verkligen komplett enligt min mening. Du kan konfigurera pedalrörelse, feedback, hårdhet, kurva, ABS, rebound, friktion och så vidare. Det är verkligen komplett, även om mBooster inte är tekniskt kompatibel med SimHub, men ärligt talat räcker Mozas programvara för att göra mer eller mindre vad du vill när det gäller inställningar.

Känslor under lek

Efter de olika introduktionerna till Mozas mBooster, hur är det med dess prestanda? I skrivande stund finns det bara en konkurrent till Mozas Active Pedal, och det är Simucubes ActivePedal. Så matchen kommer oundvikligen att förvandlas till en jämförelse mellan de två, men jag ska försöka hålla mitt avstånd eftersom det här inte är Simucube vs. Moza.

När det gäller känslan av mBooster är det en mycket bra aktiv pedal för sim-racing, särskilt i bromsläget. Graden av realism som erbjuds av denna pedal är mycket hög och närmar sig den hos konkurrenten Simucube.

När det gäller återkoppling, eller snarare kraftåterkoppling, står sig mBooster väl i konkurrensen. Ta hjullåsning, till exempel, som stöds av flera sim-racingtitlar, särskilt AC och ACC. Känslorna är ultrarealistiska i dessa två, med en nästan omedelbar känsla av låsning. I vissa titlar är känslan progressiv, och du känner i foten att hjulen kommer att låsa sig om du fortsätter att bromsa så hårt. Med tiden kommer detta att bli ett mycket effektivt muskelminne, det måste jag säga.

Låt oss gå vidare till ABS, eller någon annan vibration som känns i foten. Det finns där, men implementeringen är ganska bisarr i den meningen att du kommer att känna vibrationen på en hög nivå, sedan sjunker den för att nå rätt frekvens. Jag föreställer mig att detta kan korrigeras via programvara, och jag hoppas att så är fallet.

Och för dem som inte vill köra med extra känsla är mBooster en utmärkt Load Cell-pedal. Motorn och sensorerna kan simulera ett tryck på upp till 200 kg, vilket är mycket för sim-racing. Pedalen är exakt, flexibel och lätt att justera via Pit House. Även när mBooster används utan elektriska vibrationsdämpare är den en utmärkt LC-pedal.

GT DD PRO

Kompatibilitet

När det gäller kompatibilitet är mBooster mycket imponerande: pedalen är kompatibel med alla Moza-basar, liksom Direct Drive-basar från andra märken, eftersom den är ansluten direkt till datorn via USB.

När det gäller sim-racingtitlar finns för närvarande Assetto Corsa, Assetto Corsa Competizione, Automobilista 2, EA SPORTS WRC, iRacing och RaceRoom, åtminstone när det gäller ABS och vibrationer. I LC-läget stöds hela utbudet av titlar.

Valuta för pengarna

Ah, låt oss prata om priset. mBooster säljs för 999 €, och i ärlighetens namn ger det ett fantastiskt värde för pengarna jämfört med konkurrenterna. Konstruktionen är bra, kvaliteten är där och känslan är superb under din högra fot.

Mitt utlåtande

Med mBooster har Moza lyckats med sitt mål att erbjuda en högpresterande aktiv pedal som är lättillgänglig och väl integrerad i sitt ekosystem. Jämfört med Simucube ActivePedal är det helt klart ett mer prisvärt alternativ, utan att offra de väsentliga känslorna.

Så som jag ser det: om du redan har Moza-ekosystemet och vill förbättra realismen i din installation utan att spränga budgeten, är mBooster ett utmärkt alternativ till ett mycket rimligare pris.

Men om ditt mål är att bygga den ultimata, kompromisslösa installationen är Simucubes lösning bäst… men till ett mycket högre pris.

gt dd pro

Moza aktiv pedal

Excellence tillgänglig för alla entusiaster!

Notez cet article

Vous risquez également d’aimer…

0 kommentarer

Skicka en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Pin It on Pinterest

FANATEC-PAKET FÖR UNDER 400 EURO
This is default text for notification bar