Simucube aktiva pedaler
Fördelar
- Haptisk feedback från ABS:en bidrar enormt till känslan av inlevelse
- Inställningar som passar alla förare
- Naturliga känslor under fötterna
Nackdelar
- Ett försäljningspris bortom all fattningsförmåga
- Bromspedalen är för stor och framför allt för tung
Vårt betyg: 9,2/10
Simucube är en stor innovatör inom sim-racing, vilket är anledningen till att varumärket är Go-To för motorsportteam. Nästan alla professionella simulatorer är utrustade med kringutrustning och andra produkter från Simucube.
DD-baserna från denna tillverkare anses vara de bästa på marknaden, och efter att ha provat dem kan jag bekräfta detta. Du kommer inte att hitta något bättre, förutom kanske en annan från Simucube. Resten av detta märkes katalog är ganska mager jämfört med Simagic eller Fanatec. Visserligen är detta helt klart inte samma segment som de tyska och kinesiska märkena av kringutrustning för simracing verkar i, eftersom de riktar sig till en allmän publik, medan Simucube är i en högre kundkategori. Tänk på Simagic och Fanatec som bilarnas Lamborghini och Ferrari; premium, kvalitet och dyrt, men Simucube är Pagani; exklusivt, häftigt, mycket uppskattat.
Mellan DD-baserna och de få svänghjulen har Simcube revolutionerat pedalbordssegmentet med sina ActivePedals. Det är en bromspedal med en elmotor som helt styrs via mjukvara för att ge motstånd, och i det följande ska vi titta på värdet av den här produkten, vars pris är helt orimligt.
Huvud- och tekniska egenskaper hos vevpartiet
- Paketet finns i flera olika konfigurationer
- Max. bromstryck 170 kg
- Vikt på 6 kg för den aktiva pedalen
- Mått 100 mm x 250 mm x 402 mm
- Kan användas som broms, koppling och gaspedal beroende på konfiguration
- Simulering av återkoppling från ABS, gaspedal, motorvarvtal, krafter på bilen etc.
- Helmetallkonstruktion
- Pedaljustering via programvara
- Kompatibel med PC- och Simucube-produkter
Utformning
Designen på ActivePedals är unik, det måste jag säga. Det är en stor metallåda i svart med orange accenter. Den är verkligen väldigt stilig, men den är också väldigt stor, med en längd på över 40 cm.
Estetiskt sett ser ActivePedals – och jag pratar bara om bromspedalen här – inte ut som andra märkens vevpartier, utan snarare som ett futuristiskt tillägg av Rail Gun-typ som verkligen sticker ut. Den är väldigt stilig, och du kommer att märka den direkt på din rigg, särskilt med den nedre delen som visas.
När det gäller acceleratorn är dess design mycket mer konventionell och också mer minimalistisk. Pedalplattan bär Simucube-logotypen, medan resten av enheten är helt svart, bortsett från en orange knopp och en kromfjäder.
Kundanpassad montering
ActivePedals-paketet har ett ganska vanligt monteringsmönster underifrån, med 6 punkter för bromspedalen (den aktiva) och 4 för gaspedalen. Du kan montera detta paket direkt på chassit eller genom den platta som erbjuds av Simucube.
Om du väljer det senare alternativet måste du först montera plattan och sedan pedalerna. Simucube gjorde detta val för att få ett modulärt stöd som kan anpassas till alla cyklister, men som ändå är robust.
Tillverkning och ytbehandling
Behöver jag verkligen gå in på den här punkten om Simicubes produkter? Egentligen inte, och det är därför jag inte kommer att dröja vid det här.
Enkelt uttryckt: ActivePedals är ett paket som kostar en arm och ett ben, och det återspeglas i dess byggkvalitet och finish, som är exemplarisk. Du hittar inte en enda brist på den här Simucube-märkta enheten, och det gäller för varje del. Även monteringen är perfekt, utan några luckor, luckor, luckor eller något annat. Det är en mycket premiumprodukt som utstrålar en aura av kvalitet bara genom att se den på din installation, och jag älskar det.
Justering av bottenfäste
Bortsett från gaspedalen, där du behöver verktyg för att justera positionen så att den passar din körstil, sker allt på bromsen via mjukvara, eftersom denna ActivePedals är motoriserad.
Med Simucubes programvara kan du ställa in pedalmotstånd, pedalrörelse, pedalstopp, förspänning, dödzon (om du vill ha en sådan), dämpning, ABS, friktion och en mängd andra parametrar. Det är mycket omfattande och samtidigt mycket enkelt att använda.
Till och med fotens komfort kan justeras via programvara, till exempel genom att flytta pedalen lite närmare eller ändra dess vinkel och så vidare. Det är minst sagt magiskt, särskilt om du kommer från en standardpedal. Och den är inte alls ömtålig eller visar något spel på pedalaxeln; allt är extremt solitt och rör sig inte.
Känslor under lek
Låt oss gå vidare till vad Simucubes ActivePedals är värda på en rigg. Först och främst är detta vevset ganska enkelt mekaniskt; du har en elmotor som hanterar feedback och allt beteende hos bromspedalen, och den viktigaste aspekten är programvaran. Och för att uttrycka det enkelt är den programvara som utvecklats av Simucube mer än utmärkt för att hantera sina ActivePedals.
Känslorna under foten – eller fötterna, eftersom du kan använda ActivePedals för broms, gas och koppling – är ultrarealistiska och naturliga och får dig att tro att du sitter i en riktig racerbil och framför ett hydrauliskt vevparti när du trycker ner den. Dessutom anpassar sig den här pedalen till dina körpreferenser, snarare än tvärtom, eftersom du med de flesta pedaler måste göra eftergifter, oavsett om det gäller motstånd, pedalrörelse, känsla eller något annat. Det tar bara några minuter för den här pedalen att anpassa sig till dig.
En annan intressant känsla som ActivePedals ger är effekten av ABS. Få vevsatser på simracingmarknaden erbjuder detta, och de gör det med haptiska motorer. Det är verkligen praktiskt när du tävlar att veta när dina hjul låser sig, och det är också mycket uppslukande under tävlingssessioner. Simucubes lösning är att använda elmotorn för ABS-feedback, och herregud, det är ultrarealistiskt. Ser du när en bils hjul låser sig och du känner det på bromspedalen? Med ActivePedals är det samma sak, där elmotorn ger vibrationer till hela pedalen. Det är ett rent nöje i praktiken, men hanteras inte naturligt av sim-racing-titlarna för tillfället. Så hur fungerar det? Simucubes programvara använder telemetri för att upptäcka hjullåsning och tillämpa ABS-effekten enligt dina inställningar.
Kompatibilitet
ActivePedals är naturligtvis bara kompatibelt med Windows PC-plattformen. Detta är normalt för datorbaserade cyklister, och endast denna plattform kan få ut den fulla potentialen av detta vevparti, och framför allt konfigurera det som du vill.
När det gäller sim-racingtitlar är listan lång och innehåller alla som för närvarande finns tillgängliga på marknaden. Låt oss inte glömma att Simucube anses vara ledande inom ultra-premium-segmentet, så …
Valuta för pengarna
Jag tror att jag redan har nämnt det faktum att ActivePedals är dyrt, och det är långt ifrån sanningen. Beroende på produktens konfiguration kommer du att betala en räkning som börjar på över € 2250 och stiger till nästan € 6700, utan support kan jag tillägga.
Jag skulle ljuga om jag sa att ActivePedals inte ger så mycket valuta för pengarna. Det är sant att de känslor som ges är på gränsen mellan virtuella och realistiska, och att byggkvaliteten är värd en Bentley, förutom att det finns mer eller mindre oändliga justeringsmöjligheter för pedalerna. Men den är fortfarande för dyr i mina ögon.
Min bedömning
Det är tydligt att Simucubes målgrupp är motorsportteam, så att de kan utrusta sina simulatorer. I det avseendet kan vi inte göra något bättre, förutom en session med en riktig racerbil, men det kostar pengar, oavsett om det gäller bränsle, slitage på fordonet eller risken för en olycka, även om bilarna nu är mycket säkra för sina förare.
Förutom ett fåtal virtuella piloter som är mycket intresserade av realism och framför allt har råd, kommer få människor att köpa ActivePedals. Priset kan komma att sjunka, men bara om andra märken börjar arbeta med den här tekniken. Om det inte händer och Simucube förblir ensam, förvänta dig inte att ActivePedals blir överkomligt, och det är synd, eftersom det i slutändan är den bästa bromspedalen i världen.
0 kommentarer