Välj en sida

PXN V10 : Test och granskning

Sim Racer

Pilote e-sport & Passionné de Sim Racing, j’ai décidé de partager ma passion sur ce site web.

PXN V10

Fördelar

  • Ett komplett paket med bas, ratt, pedaler och växelspak
  • Ganska anständig känsla på PC för grunderna
  • Ett attraktivt pris

Nackdelar

  • Besvikelse över byggkvaliteten
  • Konsolkänslor inte i nivå med konkurrenterna
  • Konsolkompatibel endast via officiell handkontroll

Vårt betyg: 5,2/10

Bland de simracingspelare som finns på marknaden är det få märken som erbjuder produkter som är kompatibla med både PC och konsol. De mest kända är Fanatec, Logitech och ThrustmasterMed kringutrustning som vanligtvis kan användas på en PC och en annan plattform (PC och Playstation, PC och Xbox), åtminstone för grunderna.

Fanatec erbjuder rattar som kan användas på PC, Xbox och Playstation, till exempel ClubSport Porsche 911 GT3 R till exempel, men du behöver en bas som är specifik för den konsol du använder. Du kommer inte att kunna använda ClubSport DD+ på Xbox med den här ratten, eftersom basen bara är kompatibel med PC och Playstation. Och det är mer eller mindre samma sak med Logitech och Thrustmaster, där båda varumärkena erbjuder specifika varianter av sina produkter för varje konsol.

Det finns dock en aktör som inte alls är känd i sim-racingvärlden som hävdar att deras paket är kompatibelt med alla tre plattformarna. Det är PXN, och enligt varumärket kan dess V10 användas på PC, Xbox och Playstation. Och det är vad vi kommer att se härnäst.

Paketets huvudsakliga och tekniska egenskaper

  • Komplett paket med bas, ratt, vevparti och växelspak
  • Ratt med alcantara-finish och en diameter på 27 cm
  • Bas med två motorer och en växel
  • Pedaler med 3 justerbara pedaler
  • Växelspak med 6 hastigheter och backväxel
  • PC- och konsolkompatibel, men endast via en officiell handkontroll
GT DD PRO

Utformning

Designen av V10 är inte så illa, måste jag säga, med inspiration från tävlingen. Ratten har en något platt bas, med alcantara runt om och vissa element i rött.

När det gäller basen är den helt svart och ganska stor för att inte vara Direct Drive. Vevpaketet är mer eller mindre en Wish-kopia av Thrustmasters, med en plastarm och en pedalplatta i aluminium, och växelspaken är ungefär likadan.

På det hela taget är det ganska vackert, men inte mer.

Kundanpassad montering

Ratten fästs på basen med en slags QR, som påminner om de gamla Thrustmaster, men mycket mindre solid. Monteringssystemet är helt tillverkat av plast, men det är bra för den kraft som genereras av motorerna, som förresten är ganska svag.

När det gäller basen ingår en metallplatta i satsen, men den är svår att använda på vissa chassin eftersom det inte finns några fästhål. Därför är V10 monterad på en möbel av designskäl.

Tillverkning och ytbehandling

Det är inte förvånande att finishen inte når upp till vad konkurrenterna har att erbjuda. Med tanke på priset är det förståeligt. Rattens alcantara är billig, plasten är billig och dåligt sammansatt, knapparna ser bra ut men är ofta irriterande att använda, och detsamma gäller för aluminiumpaddlarna.

Vevpaketet ger inte mycket stabilitet på marken och växeln är inte bra. Som jag sa tidigare är det här paketet billigt, och det återspeglas i dess konstruktion och finish.

GT DD PRO

Hantering av ratten

Ratten är 27 cm i diameter, vilket placerar den i den lilla kategorin för allsidig användning. Trots detta hamnar reglagen perfekt under fingrarna när du är ute på banan, vilket är bra. Vad som inte är bra är knapparna, som är irriterande att använda på grund av deras brist på respons, något som också finns på paddlarna, pedalerna och växelspaken, som är supermjuk när du växlar.

Känslor under lek

På datorn är basen korrekt, men inget mer. De två motorerna och Logitech-liknande utväxling ger en ganska bra känsla i absoluta termer. Återkopplingen finns där, och hjulet är exakt, men känslorna är dåligt uppmätta och för suddiga. I grund och botten är det inte exakt när det gäller force feedback.

På konsoler är det en annan historia. Med tanke på att V10 är kompatibel med Xbox (One och Series) och PS4 (ingen PS5) via en officiell handkontroll, är återkopplingen mer eller mindre haptisk återkoppling, där rattmotståndet ökar med rotationsvinkeln. Effekterna av kroppsrörelser, terrängen och allt annat lämnas utanför ekvationen. I princip är det som om du använde en Xbox- eller Playstation-kontroll.

GT DD PRO

Kompatibilitet

Så konsolkompatibel är ett stort ord. Den är ”kompatibel”, men bara via en officiell Xbox- eller Playstation-kontroll. Du ansluter handkontrollen till basen och sedan ansluter du basen till konsolen. Som ett resultat av detta känner plattformen (Xbox eller PS) igen produkten som en handkontroll och tillämpar handkontrollens profil. Jag ska låta dig tänka vad du tycker om det.

Valuta för pengarna

Med ett pris på 300 euro kan det verka attraktivt, men i verkligheten är det inte alls det, särskilt inte om du använder en konsol. På PC är det en bättre affär, men trots det hade jag föredragit att V10 hade sålts för cirka 250 euro, med tanke på de funktioner den erbjuder och framför allt dess byggkvalitet.

Min bedömning

Vad kan jag säga… på konsoler kan du lika gärna spela sim-racingtitlar med din handkontroll, eftersom det är mer eller mindre samma sak när det gäller känsla, och det kostar inte någonting alls heller. På PC kan V10 vara ett alternativ om G923 eller T248 är slut i lager. Ärligt talat föredrar jag Logitech- eller Thrustmaster-lösningarna framför PXN och dess V10. Det kan vara dyrare, men det är mycket bättre när det gäller känsla.

gt dd pro

PXN V10

Ett prisvärt alternativ med sina begränsningar

Notez cet article

Vous risquez également d’aimer…

Grid MPX : Test och åsikter

Grid MPX : Test och åsikter

GRID MPXFördelar Premium, minimalistisk rattdesign GT-stil med utmärkt ergonomi Hög grad av kundanpassning Nackdelar...

0 kommentarer

Skicka en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Pin It on Pinterest

FANATEC-PAKET FÖR UNDER 400 EURO
This is default text for notification bar