Välj en sida

Fanatec Clubsport DD+ : Test & recension

Sim Racer

Pilote e-sport & Passionné de Sim Racing, j’ai décidé de partager ma passion sur ce site web.

FANATEC CLUBSPORT DD+

Fördelar

  • 15 nm konstant vridmoment
  • Metallkonstruktion av hög kvalitet
  • Kompatibel med hela Fanatecs ekosystem
  • QR2 Bas Sida standard

Nackdelar

  • Kompatibel på papper med PC och Playstation
  • Ett pris som kan vara högt i vissa situationer

Vårt betyg: 9.8/10

Det tyska varumärket Fanatec av kringutrustning för simracing har funnits på marknaden i över 20 år, vilket inte bara ger företaget en utmärkt erfarenhet inom området utan också ett starkt rykte i branschen. Sedan en tid tillbaka har Fanatec ansetts vara det självklara valet när det gäller simracinguppsättningar, både i Europa och i hela världen för att vara ärlig. Produkterna från detta varumärke är premium, högpresterande och mer eller mindre prisvärda när man vet när man ska köpa dem.

Dessutom var det Fanatec som demokratiserade Direct Drive-baser för vanliga människor med sina 5nm och 8nm CSL DD torque drives. Tidigare var man inte bara tvungen att betala en mindre förmögenhet för en DD-bas, utan man var också tvungen att ha erfarenhet av att använda den. Tack vare de många specialerbjudandena på den tyska tillverkarens webbplats kan du idag sätta upp en komplett Fanatec-installation för bara 500 euro, inklusive DD-bas. Det kommer att vara en instegsmodell, men ändå en DD.

Fram till nyligen omfattade Fanatecs sortiment två segment: instegsmodellen med CSL DD och avancerade modeller med Podium DD1 och DD2. För effekt hade vi 5, 8, 20 och 25 nm vridmoment. Alla erfarna piloter svär dock vid baser som utvecklas mellan 12 och 15 nm, vilket de anser vara segmentets sweet spot. Fanatecs konkurrenter har lagt märke till denna lucka i den tyska jättens sortiment och har baserat sin offensiv på den. Som ett resultat av detta har Fanatec tappat marknadsandelar, men detta kommer att förändras i och med lanseringen av ClubSport DD+ClubSport DD+ är en 15nm vridmoment Direct Drive-bas som jag kommer att presentera för dig nedan.

 

Huvudsakliga och tekniska egenskaper hos basen

  • Direktdriven bas som utvecklar 15 nm konstant vridmoment
  • Officiell licens för Playstation 4 och 5, och även kompatibel med PC
  • Algoritm och hårdvara för FullForce-teknik för maximal inlevelse
  • QR2 Base Sidostandard på basen, men kompatibel med QR1
  • Kompatibel med hela Fanatecs ekosystem, liksom med praktiskt taget alla simracingtitlar
  • Rotationsvinkeln är elektroniskt begränsad till 2520°, men justerbar
  • Helt anpassningsbar bas via programvara (PC och/eller ratt)

 

Utformning

Designen på DD+ skiljer sig inte mycket från dess mindre syskon, CSL DD. Det är fortfarande en cylindrisk form med ett helt svart hölje, Fanatec-logotypen i vitt på vissa delar och kylflänsar.

Fanatecs baser har alltid varit nyktra, i alla fall de senaste, och DD+ är inget undantag. Denna kringutrustning passar perfekt till alla simracinginstallationer, oavsett vilken ratt som används. Lite information: DD+ är en kraftfullare variant av ClubSport DD (12 nm vridmoment). De viktigaste skillnaderna mellan de två är tändningsknappen (blå för DD+) och en blå ring på baksidan, som är gul för CS DD.

Fanatec Clubsport DD+ Test & recension

Kundanpassad montering

Monteringen av DD+ är baserad på monteringen av de senaste Fanatec-baserna, åtminstone CSL DD. Så du har ett bottenalternativ via 3 skenor och T-muttrar (som förresten finns i lådan), eller med de 2 skenorna som är basens sidor (flank). Fanatec säljer också en bordsklämma speciellt för ClubSport DD och DD+, som kan fästas på möbler. Jag skulle dock inte välja den här vägen för ClubSport DD+, för glöm inte att den utvecklar 15 nm konstant vridmoment, och det är mer än tillräckligt för att orsaka förödelse. Det är fortfarande möjligt om du ställer in den på att producera ett vridmoment på maximalt 8 nm.

Med tanke på att detta monteringssystem redan finns på andra Fanatec-baser kommer du inte att ha några större problem med att utföra denna operation på en cockpit som är kompatibel med denna kringutrustning.

 

Tillverkning och ytbehandling

Hela basens struktur är tillverkad av metall, vilket ger den ett förstklassigt utseende, samt erbjuder ett bra kylsystem för motorn och elektroniken (passivt), som verkligen fungerar bra, eftersom basen aldrig gick över 33°C under mina sessioner. I övrigt märkte jag inte av några defekter, grader på metallen eller dåligt monterade delar. DD+ består av en central låda med två lock på (fram och bak), förutom QR2 förstås.

ClubSport DD+ är en toppmodell som är mycket välgjord och har en mycket hög standard. Det är en Fanatec först och främst, och vi förväntade oss inte att få en produkt som har slängts ihop som vissa andra märken som fokuserar på prestanda.

Fanatec Clubsport DD+ bild 2

Konfigurera databasen

DD+-inställningarna är exakt desamma som på andra Fanatec-baser, dvs. via ratten eller via Fanatec Control Center och/eller Fanalab. Du har i stort sett alla standardinställningar, inklusive kraft, rotationsvinkel, kraftåterkoppling, FFB, dämpare osv. Du har verkligen, verkligen, massor av inställningar med Fanatecs produkter, och det är det som gör det tyska varumärket för kringutrustning till simtävlingar så starkt.

 

Känslor under lek

Med alla inställningar på plats, och en ClubSport-ratt på QR2, gav jag mig ut på flera banor för att testa olika förhållanden med den här basen. Rundbana, rally, oval, och det är bara ett litet urval.

När det gäller känslan är det ren lycka, för den här basen är inte bara kraftfull (15 nm vridmoment) för att säga hej då till minsta antydan till clipping, utan motorn har tillräckligt i magen för att leverera lätta och stora effekter på samma gång.

Med en bra Direct Drive-bas handlar det om finessen i de effekter som produceras av grafikmotorn och som överförs till dina händer. Och DD+ har en finess som sällan skådats på den här kraftnivån. Och det är inte allt: reaktionstiden för den här basen, och dess 12nm-variant, är dubbelt så snabb som för en Podium DD1 eller DD2, Fanatecs flaggskeppsbaser i toppklassen. Och det säger mycket om det arbete som det tyska varumärket har gjort, och förklarar också varför Fanatec var frånvarande från startblocken i Direct Drive-baserna.

 

Kompatibilitet

På papperet är DD+ tekniskt kompatibel med Sonys två senaste konsoler (PS4 och PS5) och även PC. Men om du har en Fanatec-ratt för Xbox, naturligtvis med QR2 Wheel Side, kommer du att kunna få den att fungera på Microsoft-konsoler. Upplevelsen kan dock bli en aning bisarr på grund av Xbox-kontrollen, som ofta är temperamentsfull.

För andra Fanatec-kringutrustning för simracing har du egentligen inga begränsningar, så länge det är en ny produkt. Och det gäller även simracingtitlar.

Fanatec Clubsport DD+ bild 4

Valuta för pengarna

ClubSport DD+ kostar nästan 1 000 euro på Fanatecs webbplats, vilket förvisso är dyrt, men helt motiverat. Byggkvaliteten är förstklassig, värdig det tyska varumärkets andra baser. Kraften finns där för att få dig att känna att du kör en riktig racerbil. Enligt min mening ger ClubSport DD+ perfekt valuta för pengarna, särskilt jämfört med konkurrenterna på samma effektnivå.

 

Min bedömning

Vissa förare trodde, och sa till och med, att Fanatec hade tappat sin flamma, att varumärkets aura hade minskat till att inte bli något annat än ett intryck av premium och prestanda. Men med de nya ClubSport DD och DD+ har varumärket bekräftat att det fortfarande är det självklara valet för alla simracerförare som vill ha pålitliga, högpresterande och framför allt uppslukande produkter.

Den här basen är helt perfekt när det gäller prestandanivån, och jag har bekräftat detta gång på gång. Med den får du en total inlevelse i simracing, med lätta och tunga effekter, en naturlig känsla för ratten och massiva sensationer. Priset kan avskräcka vissa spelare, särskilt eftersom du måste betala ytterligare minst 600 euro för en bra ratt och LC-pedaler, och 500 euro för ett chassi, eftersom du inte kommer att montera DD+ på ett bord. Men ärligt talat är det värt kostnaden!

Fanatec Clubsport DD+ bild 2

Fanatec Clubsport DD+

En utmärkt bas för total inlevelse.

Notez cet article

Vous risquez également d’aimer…

Moza R5 : Test & Recension

Moza R5 : Test & Recension

Moza R5Fördelar Direktdriven bas som utvecklar 5,5 nm Hölje helt i aluminium Kompakt storlek Fantastisk körkänsla...

Moza R16 : Test & Recension

Moza R16 : Test & Recension

Moza R16Fördelar Direktdriven motor som utvecklar ett vridmoment på 16 nm Alternativ för frontmontering Utmärkt...

0 kommentarer

Skicka en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Pin It on Pinterest

FANATEC-PAKET FÖR UNDER 400 EURO
This is default text for notification bar