Välj en sida

Fanatec ClubSport Racing Wheel F1 : Test & recension

Sim Racer

Pilote e-sport & Passionné de Sim Racing, j’ai décidé de partager ma passion sur ce site web.

ClubSport Racing Wheel F1

Fördelar

  • Ratt i F1-stil
  • Utmärkt finish och byggkvalitet
  • DD-bas med 15 nm konstant vridmoment

Nackdelar

  • Finns i 2-pallsversion endast i lagerkonfiguration
  • Endast tekniskt kompatibel med PC och Playstation

Fanatec är utan tvekan ett av de mest välkända varumärkena inom simracing, och anledningen är enkel: med över tjugo år i branschen och en omfattande och mångsidig produktkatalog är den tyska jätten det självklara valet för förare som vill ge sig in i virtuell bilracing.

Varumärket har många fans runt om i världen, inklusive nybörjare, amatörer och professionella virtuella piloter. Det måste sägas att Fanatecs katalog passar alla typer av förare, oavsett om de är tävlingsförare eller erfarna, och för alla budgetar. Det är lätt att hitta kvalitetsprodukter som inte kostar så mycket, men Fanatecs katalog innehåller kringutrustning som kommer att kosta dig en arm och ett ben.

Bland de paket som erbjuds av det tyska varumärket har vi ClubSport Racinghjul F1 som utgör ett nästan komplett paket, med en Direct Drive-bas som levererar 15 nm konstant vridmoment och en kolfiberratt i Formula- och GT-stil. Med en design som till stor del är inspirerad av motorsport – och med rätta, med tanke på att ratten är officiellt licensierad för F1 – kommer detta paket att vara ett måste för enbilspurister på Playstation/PC. I det följande kommer jag att presentera dig för den här produkten, lista dess styrkor och svagheter och ge dig min åsikt om den.

 

Paketets huvudsakliga och tekniska egenskaper

  • Ratt i kolfiber med en diameter på 27 cm
  • Officiell F1-licensierad ratt
  • ClubSport DD+ bas med 15 nm konstant vridmoment
  • PC- och Playstation-kompatibelratt
  • Aluminium QR2 baktill
  • Liten LED-display på en tum med RevLED
  • Smidd kolfiberfinish i blått
  • 11 knappar, 2 vridomkopplare, 3 pulsgivare, 1 joystick och 1 FunkySwitch
  • 2520° rotationsvinkel, med elektronisk styrning
  • Handtag i premiumläder
  • 2 magnetiska paddlar bak

 

Utformning

Låt oss börja med designen av detta helt nya F1-paket från Fanatec. Ratten är mer eller mindre densamma som på ClubSport Formula V2.5, med undantag för de material som används och knapparna. Istället för klistermärken och en flashig övergripande design som kombinerar rött och kolfiber, är ClubSport F1-ratten mer sober. Frontplåten är tillverkad av smidd kolfiber med blå accenter och dekalerna är nu vita. Det är väldigt vackert, mycket mer minimalistiskt nu.

Basmodellen är ClubSport DD+ i helsvart utförande med en blå rand på bakpartiet. Denna enhet är enkel och mycket lik CSL DD, som i själva verket är inspirerad av den.

 

clubsport racing F1 bild 2

Kundanpassad montering

Ratten är monterad med den helt nya aluminiumratten QR2, som så småningom kommer att ersätta QR1 på alla Fanatecs baser och rattar. Den är mycket enkel att montera: antingen drar man i ringen, sätter i svänghjulet och är uppmärksam på anslutningsstiften och släpper sedan ringen när hjulet sitter fast, eller så struntar man i att dra i ringen först och tvingar svänghjulet lite på plats.

När det gäller basen spottar den ut ett konstant vridmoment på 15 nm, så den måste installeras på ett chassi, eller åtminstone ett robust rattstöd. Fanatec hävdar naturligtvis att DD+ är kompatibelt med Klämbara bord av varumärket, men jag skulle inte använda den här fixeringsmetoden alls om jag var du. Motorns kraft är tillräcklig för att skada möblerna och orsakar i de flesta fall även böjning och instabilitet.

 

Tillverkning och ytbehandling

För DD+ använder Fanatec aluminium för bashöljet, med kylflänsar för motor och elektronik. Förresten, det finns ingen fläkt inuti basen, så det finns inget parasitljud. Finishen är perfekt, med alla delar i linje utan några glipor eller mellanrum mellan dem.

Även om ratten är baserad på en tidigare Fanatec-modell har varumärket uppgraderat finishen för det här nya paketet. Som ett resultat av detta används 5 mm smidd kolfiber för den främre plattan, med en aluminiumstruktur på baksidan (bakplattan). Finishen på alla delar av ratten är exemplarisk, från knappar och klistermärken till läderhandtagen och QR2: allt är fläckfritt.

 

Att få grepp om paketet

F1-ratten har en diameter på 27 cm, vilket är lite litet. Den något mindre storleken gör den ändå lätt att hålla i, särskilt när det gäller ergonomin. Alla reglage, oavsett om det är knappar, omkopplare, kodare eller paddlar, är snyggt placerade på ratten, vilket gör dem lätta att använda i fullt tävlingsläge. Dina händer kommer aldrig att lämna handtagen på den här ratten, och du kommer att kunna nå alla knappar på den. Den enda nackdelen är pallarna. Det finns 2 sådana baktill, vilket kan missgynna vissa förare som vill ha Launch Control, kopplingen på ratten och så vidare. Fanatec erbjuder naturligtvis en Podium-pallmodul, men den kostar cirka 180 euro. Är det värt att köpa? Tja, det beror på dina behov och din budget.

clubsport racing F1 bild 3

Känslor under lek

Först och främst är ClubSport DD+ en ny basmodell som lanserades för några månader sedan. Även om denna produkt tekniskt sett är ny, får vi inte förringa den erfarenhet som Fanatec har skaffat sig under mer eller mindre 20 års tid.

Denna bas utvecklar 15 nm konstant vridmoment, något som du inte ofta hittar på konkurrenternas kringutrustning, men det är mycket bättre än toppeffekt. När det gäller återkopplingen är den helt enkelt utmärkt, men bara om man har tagit sig tid att konfigurera basen på rätt sätt med avseende på alla parametrar. ClubSport DD+ är inte en Plug & Play-bas, vilket CSL DD mer eller mindre är.

Du kommer att känna all information som överförs av bilen, både de lätta och tunga detaljerna, och allt med utmärkt feedback. Dessutom, med 15 nm vridmoment kan du säga adjö till klippning med praktiskt taget alla rattar som Fanatec har att erbjuda, även de tyngsta.

F1-ratten levde upp till mina förväntningar och var framför allt värd att kopplas ihop med ClubSport DD+. Även om det tenderar att vara mer åt det biffiga hållet än det fjäderlätta, kommer du inte att känna av de extra grammen alls eftersom basen är tillräckligt kraftfull för det.

 

Kompatibilitet

Detta paket är kompatibelt med all kringutrustning och andra tillbehör som för närvarande finns tillgängliga från Fanatec, inklusive vevstakar, fästen, växlar, handbromsar, rattar med QR2 Wheel Site, och så vidare. I stort sett hela katalogen finns med utan minsta problem.

När det gäller sim-racingtitlar kunde jag prova det på AC, ACC och rFactor, och alla tre fungerade perfekt med det. Och slutligen, plattformarna: på papperet har du PC- och Playstation-kompatibilitet, men tekniskt sett kan du köra basen på Xbox förutsatt att du har en ratt som är kompatibel med den konsolen. Å andra sidan kommer du att ha några hicka här och där, beroende på titeln för det mesta.

 

clubsport racing F1 bild 1

Valuta för pengarna

Priset för detta paket är nästan 1 300 euro på Fanatecs webbplats. Den är förvisso dyr, men samtidigt finns det egentligen inga konkurrenter till ClubSport DD+, åtminstone inte på konsoler. Byggkvaliteten är påtaglig, med premiummaterial för ratten (smidd kolfiber) och en bas som är helt fantastisk när det gäller känslan. Jag skulle säga att ClubSport Racing Wheel F1 ger mycket bra valuta för pengarna.

 

Min bedömning

Fanatec har slagit till igen med detta helt nya F1-paket för PC och Playstation. Med sin minimalistiska design, utmärkta force feedback och oklanderliga finish är det här paketet en riktig höjdare enligt min mening. Den enda stora nackdelen är att ratten endast har 2 paddlar baktill, vilket begränsar dess användning i GT- eller endurance-racing. Men å andra sidan är ratten en del av ClubSport-serien, och du har möjlighet att uppgradera paddlarna med en modul som erbjuder 6 stycken. Den är inte billig, nästan 200 euro, men prestandan är ovärderlig.

gt dd pro

ClubSport Racing Wheel F1

Den bästa F1-ratten i 2024

Notez cet article

Vous risquez également d’aimer…

Grid MPX : Test och åsikter

Grid MPX : Test och åsikter

GRID MPXFördelar Premium, minimalistisk rattdesign GT-stil med utmärkt ergonomi Hög grad av kundanpassning Nackdelar...

0 kommentarer

Skicka en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Pin It on Pinterest

FANATEC-PAKET FÖR UNDER 400 EURO
This is default text for notification bar