Asetek Invicta bunt
Fördelar
- Uppslukande kraftåterkoppling med 27 nm av basen
- Hydrauliskt vevparti med ett tryck på upp till 100 bar
- Ratt med kolfiberfinish och öppna handtag
Nackdelar
- Bromspedalen är mycket svår att använda
- Ratten i detta paket är baserad på den i Forte-serien
Vårt betyg: 9.6/10
Asetek har gett sig in i sim-racingloppet, och varumärket siktar på att konkurrera med segmentjättar som Simagic, Fanatec och till och med Simucube. Det måste sägas att detta företag, som huvudsakligen sysslar med vattenkylning, har lång erfarenhet av CPU- och/eller GPU-kylning. Faktum är att detta varumärke dominerar segmentet med sina CPU- och GPU-blockpatent, sina kylflänsar och även sina pumpar.
I stort sett alla tillverkare av AIO-vattenkylning, som t.ex. Corsair, NZXT, Be Quiet och många fler, använder Aseteks patent och design. Och det säger en hel del om varumärkets kompetens. Sim-racing är dock lite mer komplicerat än vattenkylning, tror jag, och Asetek vill fortfarande ha en del av marknaden.
Det danska varumärket har för närvarande 3 serier av kringutrustning för sim-racing: Prima, Forte och Invictaför låg-, mellan- respektive högprissegmentet. Varje serie har en Direct Drive-bas, pedaler och ratt. När det gäller rattarna erbjuder Asetek för närvarande 2 stycken, men enligt vad jag har kunnat hitta på nätet sägs varumärket vara i färd med att utveckla en Invicta-ratt. I det följande kommer jag att presentera de ultra-premium-enheter som erbjuds av det danska varumärket.
Paketets huvudsakliga och tekniska egenskaper
- Direktdriven bas som utvecklar 27 nm vridmoment
- Forte-ratt med en diameter på 29 cm och öppna handtag
- Hydrauliskt vevparti med THORP-teknik för tryck på upp till 100 bar
- 22-bitars kodare baserad på
- 12 knappar, 6 vridomkopplare, 2 omkopplare och 3 pulsgivare på frontplattan för ratten
- QR på baksidan av ratten identisk med den för Simucube
- Vevpaketet finns i S-version och som ”Clutch”-kit för en extra kopplingspedal
Utformning
Så, design. Jag börjar med den vid basen. Invictas design är praktiskt taget identisk med Fortes, bara större, vilket är att förvänta sig med tanke på att besten ger 27 nm vridmoment. Karossen är tillverkad helt i aluminium, med fenor överallt för att hjälpa till att kyla motorn. På framsidan innehåller locket QR identisk med den för Simucube med en slotinstallation.
När det gäller ratten är den densamma som för Forte-serien, eftersom Asetek ännu inte har släppt en för Invicta, men de arbetar på det. Designen är snygg, med kolfiber på framsidan, alla reglage på sidorna och stora, öppna handtag.
Låt oss avsluta med pedalerna, som är det andra motståndet. Överlag är Invicta-vevpartiet inspirerat av Forte, med vackra pedaler i aluminium, en fantastiskt välarbetad platta och ljusorange accenter på vissa delar. Den är helt enkelt underbar, och som jag nämnde i testet av Forte-paketet finns detta Invicta-vevställ i en Pagani Huayra R-version!
Kundanpassad montering
Invicta-foten erbjuder ett brett utbud av monteringsalternativ, antingen underifrån eller framifrån. De flesta chassin tar hänsyn till fästanordningarna för denna bas, men försök hitta ett som är extremt solitt, eftersom den lilla juvelen ger 27 nm vridmoment. Om du väljer frontmontering behöver du ett fäste som tillåter detta, eller så kan du borra hål direkt i ditt chassi på ett avstånd av 8,7 centimeter.
Invicta-vevpartiet är också monterat på en ram, och en mycket styv sådan. Hydraulsystemet på den här enheten kan hantera upp till 100 bars tryck, och det är helt enkelt enormt. Du kan fästa vevpartiets huvudplatta direkt på chassit utan alltför stora problem.
Slutligen passar Forte-ratten direkt in i QR, som ser mycket lik ut som Simucube QR. Och ärligt talat är det i stort sett samma sak, eftersom de två företagen så att säga arbetar tillsammans. I själva verket är det snarare en licens för att använda Simucubes ritningar, design, programvara och en hel del annat bra. I vilket fall som helst passar ratten rakt in i skåran och stannar där, varm och skön.
Tillverkning och ytbehandling
Invictas vevparti och kedjestag är tillverkade av aluminium av högsta kvalitet, och pedalerna har CNC-frästa delar. Den är ultra-premium, fantastiskt välarbetad och har inga som helst tillverkningsfel. Den enda lite negativa punkten med basen är användningen av plast för vissa av skydden, särskilt de främre och bakre. Jag måste säga att det inte är superpremium, även om det bara är cacher. Så…
Ratten är baserad på en kompositstruktur. Med andra ord: det är plast som förstärkts med kolfiber. Den är vacker att titta på, särskilt baksidan av Forte-ratten, den känns solid i dina händer, men den ser billig ut för en ratt som kostar en arm och ett ben. Ändå är finishen helt i topp, med en enhet som är noggrant utformad hela tiden, förutom kanske några kontroller som är lite kladdiga vid användning.
Att få grepp om paketet
Jag tycker att greppet på Forte-ratten är riktigt utmärkt. Ratten är öppen nedtill, vilket innebär att handtagen inte möter frontplattan, och detta bidrar i hög grad till rattens övergripande ergonomi. Dessutom är handtagens diameter ganska stor jämfört med konkurrenternas ganska smala rattar, vilket gör dem lättare att greppa och mer ergonomiska.
Alla knappar är väl placerade, liksom de bakre paddlarna. De enda problemen med den här ratten är några knappar som är svåra att använda, och det faktum att ratten bara har 2 paddlar baktill begränsar dess användning i många sim-racingdiscipliner.
När det gäller Invicta-vevpaketet är det i stort sett samma sak som på Forte: pedalerna är nästan i 90°, vilket inte är särskilt bekvämt på lång sikt, såvida du inte har en F1-liknande körställning med benen upplyfta. Pedalinställningarna kommer inte heller riktigt till sin rätt, och vi får en enhet som inte kommer att tillfredsställa alla när det gäller ergonomi.
Känslor under lek
Basen
Först och främst måste du ägna en viss tid åt Asetek-programvaran för att få basen korrekt inställd, oavsett om det gäller kraft, rotationsvinkel, FFB och så vidare. Låt oss inte glömma att den här utvecklar 27 nm vridmoment; det är kraftfullt, och den här basen kan lätt skada dig, till och med mycket illa.
När du väl har hittat dina effektinställningar är det en ren fröjd att använda Invicta-basen i sim-racing. Du kommer att känna varje detalj som produceras av spelets fysikmotor, och allt kommer att förmedlas till perfektion bakom ratten, oavsett om det är ljusa och mycket ljusa detaljer, stora och mycket stora detaljer, subtila detaljer och allt däremellan. Det är en ren fröjd att använda den här basen i simracing, och med 27 nm vridmoment, som du sannolikt inte kommer att använda till 100 %, kan du eliminera clipping från din virtuella racers liv, och det är ovärderligt enligt min mening.
Ratten
Låt oss gå vidare till Asetek Forte-ratten. Den rektangulära formen gör den lätt att använda på alla Formula- och GT/endurance-bilar. Den är helt perfekt enligt mig, särskilt med tanke på att handtagen är öppna nedtill och stora jämfört med konkurrenterna.
Ratten är tung (ca 1,4 kg), trots att den har en helkompositstruktur av kolfiber och armerad plast. Du kommer dock inte att känna av dess vikt alls i kurvorna, eftersom basmodellen levererar 27 nm maximalt vridmoment. Detta är också fallet med Forte basmodell, som utvecklar 18nm vridmoment, så det finns ingen påverkan från hjulets ganska tunga vikt.
Det faktum att det bara finns 2 paddlar bak kommer dock att begränsa dess användning, oavsett om det är F1 eller GT. Du får inte Launch Control, koppling och allt det där med den här ratten, och det är verkligen synd. Dessutom är en del av reglagen, särskilt brytarna, svåra att använda och fastnar ibland under körning. Jag vet inte om det är ett problem med toleranser eller dåligt bearbetade delar.
Pedalerna
Låt oss avsluta med Invicta-pedalbordet och dess THORP-teknik. När det gäller gaspedalen är det en ganska enkel pedal som tenderar att bli mjuk. Känslorna är linjära, med litet motstånd från mekanismen. Samtidigt är det en gaspedal, och vi vill bara att den ska vara pålitlig, exakt och responsiv. Invicta-vevpartiet är utan minsta problem.
Kopplingspedalen är enkel, men mer komplicerad än gaspedalen. Kopplingen använder ett standard tvåstegssystem, som finns i konkurrenterna. Den fungerar riktigt bra, den är pålitlig tack vare Hall-sensorn och den är ganska flexibel, samtidigt som den erbjuder en hel del motståndsjustering. Jag gillade verkligen den här pedalen, men den säljs separat och kostar nästan lika mycket som ett Load Cell-pedalbord av hög kvalitet.
Och bromsen är ett hydraulsystem med ett tryck på minst 100 bar. THORP är också ett tvåstegssystem, där det första steget är ganska lätt och har kort slaglängd, men ger en viss bromsverkan. Tänk på det som att flytta bromsbeläggen närmare bromsskivorna i en bil. Och när du når det andra steget, hydraulsystemet, kommer pedalresan att komma till ett virtuellt stopp, och ju mer tryck du applicerar på bromsen, desto mer kraft kommer bilen att sätta in i bromssystemet, vilket gör att fordonet tappar en enorm hastighet. Jag tänker säga det nu: det är en ultrarealistisk känsla, särskilt om du har kört några riktiga racingsessioner.
Kompatibilitet
Invicta-paketet är för närvarande endast kompatibelt med PC/Windows-plattformen, men tillverkaren planerar även modeller för konsoler. När det gäller simracingtitlar kunde jag testa AC, ACC, rFactor, iRacing, F1 2022 och en mängd andra racingspel som är både sim-arcade och simulering, och jag märkte inga problem.
Valuta för pengarna
Det här kommer att göra ont. Det kompletta paketet kostar nästan 3.100 euro på Aseteks webbplats, i lagerförda konfigurationer, dvs. utan kopplingspedal (över 300 euro) eller modell S-vevpaket (60 euro extra) och utan basfästen (mellan 75 och 160 euro). Valuta för pengarna är ganska bra enligt min mening, men kompositratten är en stor nackdel.
Min bedömning
Jag kan bara rekommendera det här paketet för professionella eller erfarna simracingförare, och särskilt för dem med ett friskt bankkonto. Basen är en ren fröjd och det är även vevpartiet, men du behöver ett F1-chassi för att få ut mesta möjliga av den på grund av pedalernas vertikala position.
Till skillnad från Forte-paketet skulle jag rekommendera att du tar hela Invicta utan minsta tvekan om du har medel (ekonomiska och tekniska). Allt med det här paketet är perfekt, utom kanske rattmaterialen, men med tanke på de känslor du får kommer du att glömma det mycket snabbt.
0 kommentarer