Välj en sida

Asetek La Prima bunt : Test & granskning

Sim Racer

Pilote e-sport & Passionné de Sim Racing, j’ai décidé de partager ma passion sur ce site web.

Asetek La Prma-paketet

Fördelar

  • Utmärkt byggkvalitet
  • 12 nm vridmoment för basen
  • Load Cell vevparti baserat på den teknik som används på Forté

Nackdelar

  • Bromspedalen är ganska svår att använda
  • Nära vertikala pedaler

Den offensiva Asetek sim-racing offensiv har börjat med kringutrustning uppdelad i 3 serier: Prima för enheter på nybörjarnivå, Forte för mellansegmentet och Invicta för ultra-premium. De första 2 serierna levereras komplett med ratt, pedaler och bas. För den exklusiva Invicta-modellen är det bara ett kedjestag och ett hydrauliskt vevparti med Forte-ratten. Men ryktet säger att Asetek förbereder ett Invicta-hjul för att komplettera sitt topputbud.

Det måste sägas att det danska varumärket har slagit hårt med sina produkter, även om det saknar erfarenhet inom området. Men Asetek har en stor kunskap om industrivärlden och framför allt en god portion kontanter. När du inte vet något om ett område, vänder du dig till de bästa för att få tillgång till deras expertis. Och gissa vem som har tecknat ett partnerskapsavtal med Asetek för att utbyta teknik, programvara och andra godsaker? Simucube ! Eller snarare företaget Granite Device som äger Simucube, och det är därför Asetek snabbt framstod som en värdig konkurrent i den övre delen av marknaden.

I det följande kommer jag att presentera varumärkets “billiga” paket, La Prima. Detta inkluderar en Direct Drive-bas, en ratt i GT/F1-stil och, naturligtvis, ett Load Cell-vevställ.

 

Paketets huvudsakliga och tekniska egenskaper

  • Base Direct Drive utvecklar 12 nm vridmoment med Kill Switch-knapp
  • Load Cell-vevställ för upp till 180 kg tryck
  • Vevställ och kedjestag tillverkade av förstklassigt aluminium
  • Ratt i komposit och frontplatta i aluminium
  • 12 knappar, 2 omkopplare, 3 kodare på framsidan och 2 andra nära tummarna
  • RevLED på toppen av frontpanelen
  • Paketet är endast kompatibelt med PC

 

Utformning

De som redan har sett Aseteks kringutrustning kommer omedelbart att känna igen varumärkets stilistiska kod. Ratten är praktiskt taget identisk med den i Forte-serien, med undantag för de material som används. Resultatet är ett hjul med handtag som inte är fästa i ramen och en frontplatta i borstad aluminium. Det är mycket vackert, måste jag säga, och racinglooken förstärks av några orange element.

La Prima-vevpartiet är mer eller mindre detsamma som Forte eller Invicta, åtminstone när det gäller design. Pedalerna är magnifika och ser ut som om de kommer från en Hyper Car. Svart dominerar denna periferi, med några ljusorange inslag, som verkligen är mycket vackra. Precis som på andra pedalbord är pedalerna på La Prima Peripheral vertikala, vilket inte är helt idealiskt av ergonomiska skäl, förutom på ett chassi av F1-typ.

Låt oss avsluta med La Prima-basen. Den senare har samma design som de två andra Asetek-modellerna, men är mindre, och det är normalt eftersom den är mindre kraftfull. Höljet har en vacker “Gun Metal”-färg med många fenor för att kyla motorn.

Paket Asetek La Prima 2

Kundanpassad montering

Det finns två sätt att montera La Prima-underredet. Du har standardfrontalternativet, antingen på ett chassi som tar hänsyn till detta eller via det stöd som säljs av varumärket. Och du har alternativet med bottenmontering, vilket gör att basen kan monteras i praktiskt taget alla cockpitar på marknaden. Installationen är enkel: bara några skruvar och du är klar. Om du väljer det frontmonterade alternativet måste jag varna dig för att frontkåpan är tillverkad av plast och att det troligen kommer att finnas ett mellanrum mellan den och fästet. Oroa dig inte, det är bara kosmetiskt.

När det gäller vevpartiet är det samma sak med monteringen: på ett chassi och inget annat. Jag skulle inte ens säga ett rattstöd, eftersom trycket på 180 kg kommer att vara ganska svårt att ta. Du måste använda skruvar för att få allt på plats, och det är ganska standard. Och om du väljer kopplingspedalen kommer den att monteras precis bredvid bromspedalen.

Och slutligen, ratten. La Prima-ratten använder mer eller mindre samma Simucube QR som gör att ratten kan fästas på basen, vilket ger en solid, flexfri passform.

 

Tillverkning och ytbehandling

Asetek har inte lagt några fingrar emellan när det gäller sitt lågprispaket. Jag måste säga att det bara är ratten som är “low-end”, med sin kompositstruktur av kolfiberförstärkt plast och en frontplatta i borstad aluminium. Finishen är av högsta kvalitet, precis som resten av märkets produkter. Jag har inte så mycket att säga om ratten, förutom kanske att knapparna ibland hakar upp sig.

Vevpaketet använder aluminium för alla sina delar, och bearbetningen utförs med CNC-maskiner. Den är helt perfekt på alla sätt. Den här apparaten är så nära ett smycke man kan komma, den är så välgjord.

La Primas bas är också i aluminium, men med plastkåpor på fram- och baksidan. Finishen är perfekt för aluminium, men en aning sämre för plast. Det är bara en visuell sak; skydden är inte helt i linje med höljet, men resten är bra.

 

Att få grepp om paketet

La Prima-ratten är 29 cm i diameter, liksom Forte, och när det gäller formen är de praktiskt taget identiska. Hjulets form är öppen nedtill, vilket ger en mycket bra ergonomi på handtagen. Dessutom är de ganska stora jämfört med konkurrenterna, vilket gör dem lättare att hålla i.

De olika knapparna och andra reglage på denna ratt är mycket väl placerade, mycket nära dina fingrar. Du kommer inte att ha några problem med att använda knapparna mitt i ett lopp, oavsett vilken titel du har framför dig. Detsamma gäller för de 2 bakre paddlarna, som ligger perfekt i handen.

Med La Prime-vevpaketet är det mer eller mindre samma sak som med storebröderna: justeringsmöjligheterna är begränsade och pedalerna är nästan vertikala, vilket inte är helt idealiskt för långa simracing-sessioner. Du kommer snabbt att känna smärta i fötterna efter mer än en timmes löpning, eller till och med mindre för vissa löpare. De enda spelare som kommer att tycka att den här pedalbordet är ergonomiskt är de med ett typiskt F1-chassi.

Paket Asetek La Prima

Känslor under lek

Basen

Aseteks “budgetvänliga” basmodell utvecklar 12 nm vridmoment, och känslan är verkligen utmärkt. Det måste sägas att det danska varumärket arbetar med de bästa inom segmentet, nämligen Simucube. Kraften är fantastiskt modulerad, från de lättaste effekterna till de starkaste jag kunde känna mitt under en löprunda. Dessutom är underlaget extremt responsivt på banan, oavsett om det gäller förändringar i stöd, bana, ojämnheter, ojämnheter i vägen eller nästan vad som helst annat. I grund och botten är det en mindre kraftfull Forte, men du kommer att ha lite klippning i vissa situationer eftersom Prima bara utvecklar 12nm vridmoment, särskilt med en ratt som är ganska tung.

Ratten

När det gäller La Prima-ratten ger dess komposit- och aluminiumstruktur den en vikt som inte är så begränsad, men du känner inte av den särskilt mycket med basen av paketet. Känslan är mycket bra, med varje detalj fångad, vilket till stor del beror på basen, förresten. Men det här hjulet passar bra för Formel- och GT-titlar i synnerhet. Personligen skulle jag inte använda den i uthållighetsracing eftersom de 2 bakre paddlarna inte gör det mycket.

Pedalerna

Vi avslutar med La Primas pedalbord. Som standard har du 2 pedaler, men det finns en “Clutch”-sats som gör att du kan lägga till en kopplingspedal. Gaspedalen är lätt som en fjäder och kopplad till en 16-bitars Hall-sensor. Resultatet: så snart du lätt rör vid den sjunker den in. Vissa kommer att gilla det, andra inte. Det är en subjektiv preferens, och jag tänker inte gå in på det.

När det gäller bromspedalen är den tillverkad av Load Cell, hämtad från sin stora Forte-syster. På menyn: en ganska vanlig tvåstegs LC som klarar upp till 180 kg tryck. Hårdvaran är extremt robust och rycker inte till alls vid kraftiga inbromsningar. När det gäller känslan är den blandad, precis som på Forte-vevpaketet. Den första våningen är mycket kort och därefter känns det som om man försöker knuffa en 45 ton tung stenbumling. De 2th LC-golvet rör sig inte, men är mycket hårt mot foten. Å andra sidan är det fantastiska med att använda racerbilar som inspiration för dina produkter att ingångarna är fantastiskt balanserade.

 

Kompatibilitet

La Prima-paketet skiljer sig inte från Aseteks nuvarande sortiment och är därför endast kompatibelt med PC. När det gäller sim-racingtitlar kommer du inte att ha några problem med dem, på iRacing, AC, ACC, rFactor, F1 och alla andra. Aseteks kringutrustning är omedelbart igenkännbar och fungerar perfekt med alla racingtitlar som finns på marknaden.

Paket Asetek La Prima

Valuta för pengarna

På Aseteks webbplats säljs detta La Prima-paket för 1 480 euro inklusive moms, vilket är ett ganska högt pris att betala för en 12nm DD-bas och en plastratt. I komposit, tyvärr.

Naturligtvis är byggkvaliteten där för alla att se, och stjärnan i paketet är dess La Prima-bas och dess sublima kraftåterkoppling. Men det här är fortfarande elitistiska produkter som bara kommer att användas av en handfull människor.

Min bedömning

På denna bunt finns den mycket vackra, den vackra och den genomsnittliga. Skönhet är grunden. Det är ingen tvekan om saken. Återkopplingen och känslorna tar dig direkt till racerbanan. Det är fantastiskt hur en så liten bas (i termer av kraft) kan erbjuda en så hög nivå av inlevelse på banan. Jag tvekar inte att rekommendera La Prima-basen.

Skönhet är ratten. Materialvalen är tveksamma, men helheten är välgjord, ergonomisk och mycket användbar på banan. Och mediet är pedalerna. Visserligen är LC anmärkningsvärd för sin bromsprecision, men gasreglaget är lättare än en joystickavtryckare, pedalerna är vertikala, så inte särskilt ergonomiska i det långa loppet, och bromsen är ultrahård (som Forte-vevpartiet, förresten) när du kommer till LC: s andra våning.

För min del är det pedalerna som sticker ut i det här paketet. Om du har råd med Aseteks kringutrustning, köp basen och ratten och skaffa dig en Fanatec eller Simagicsom förresten kommer att kosta dig praktiskt taget samma sak.

Paket Asetek La Prima 2

Paket Asetek La Prima

Ett utmärkt paket för realistiska upplevelser

Notez cet article

Vous risquez également d’aimer…

Moza ES : Test & omdöme

Moza ES : Test & omdöme

Moza ESFördelar Flera helt anpassningsbara kontroller Förstklassig finish och material Utmärkt ergonomi Nackdelar...

Moza CS V2P : Test & Granskning

Moza CS V2P : Test & Granskning

Moza CS V2PFördelar Premiumratt av hög kvalitet Struktur av aluminiumlegering Trådlös anslutning till basstationen...

0 kommentarer

Skicka en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Pin It on Pinterest

FANATEC-PAKET FÖR UNDER 400 EURO
This is default text for notification bar