Simucube 2 Sport
Fördelar
- Maximalt vridmoment på 17 nm
- Utmärkt byggkvalitet
- Fantastisk racingkänsla
Nackdelar
- Endast kompatibel med PC
- Ett högt pris jämfört med direkta konkurrenter
Vårt betyg: 9.2/10
Aktörerna inom simracing i premiumsegmentet är inte så många som man kanske skulle kunna tro. De inkluderar namn som Fanatec, MozaSimagic och Simucube, Asetek SimSports och några andra märken. Fanatec och Moza är tillverkare som täcker lite av varje inom simracing, med ett sortiment för amatörpiloter, ett för erfarna piloter och ett för proffs. Detsamma gäller för Simagic, om man börjar titta närmare på deras katalog.
När det gäller Simucube erbjuder det finska företaget ett elitistiskt sortiment, speciellt utformat för racerförare. Faktum är att produkterna används flitigt av motorsportteam i deras simulatorer, vilket säger en hel del om tillverkningskvaliteten, men också om de känslor de ger.
Bland den simracingutrustning som säljs av Simucube finns Direct Drive 2 Sport-basen, som med sina 17 nm vridmoment representerar tillverkarens instegssortiment. I det följande tar vi en titt på vad den har att erbjuda.
Huvudsakliga och tekniska egenskaper hos basen
- DD-basen utvecklar 17 nm vridmoment
- Kompatibel med trådlösa rattar
- 22-bitars vinkelsensor
- Vikt 8 kg
- Kompatibel med PC och hela Simucube-ekosystemet
- Maximalt styrmoment på 4,8 nm per sekund
- 360 Hz Force Feedback på iRacing
- Helmetallkonstruktion
Utformning
Precis som hos Simagic och Asetek ser Simucubes baser likadana ut, det enda undantaget är storleken (ju kraftfullare, desto större). Därför är 2 Sport identiskt utformad med 2 Pro.
Formen är rektangulär, med en helt svart utsida och Simucube-logotyper på sidorna och på QR. På baksidan hittar vi samma lilla kromlist, och även utskärningarna på de fyra sidorna av höljet. Designen på 2 Sport är minimalistisk och sober och kommer att smälta in perfekt i alla cockpitar för simracing.
Kundanpassad montering
2 Sport monteras endast på ett chassi via basens framsida, genom dess frontplatta, som har 4 hål i varje ände. Det här är exakt samma monteringssystem som finns på 2 Pro och 2 Ultimate, så du behöver ett chassi som stöder Simucube-basar, dvs. med Front Mount. När du beställer en cockpit ska du vara noga med denna detalj, eftersom 2 Sport endast kan monteras framifrån.
En annan punkt som är värd att nämna är hur enkelt det är att fästa basen på chassit. 2 Sport är något mindre än 2 Pro, men den är betydligt lättare och väger 8 kg istället för 11 kg. Därför är 2 Sport lättare att montera än sin storasyster, och du behöver inte nödvändigtvis någon hjälp för att fästa den på ett chassi.
Tillverkning och ytbehandling
Även om denna bas representerar Simucubes instegssortiment är 2 Sport fortfarande en premiummodell, vilket är fallet med hela varumärkets katalog. Den har ett skåp helt i metall som bearbetats med hjälp av CNC-maskiner av högsta kvalitet. Detta ger den en mycket avancerad konstruktion, utan några uppenbara defekter i kanter, delar, montering eller lackering.
När det gäller finishen är den exakt densamma: premium i alla avseenden. Färgen är mycket troligt påbakad, även om jag inte är någon expert på det, det finns inget glapp mellan de olika delarna av basen och etiketterna på baksidan är fantastiska. Låt oss inse det: Simucube är ett premiummärke, och dess standarder är höga för alla produkter som det tillverkar.
Montering av handrattarna på basen
2 Sport använder Simucubes QR, som visserligen är utmärkt för att hålla svänghjulet på plats på drivaxeln samtidigt som man lägger spelet åt sidan, men det är inte det snabbaste av dem alla, måste jag säga.
För att montera ett hjul behöver du en ratt med en QR Wheel Side som är specifik för Simucube-baser, och operationen är som följer: du sätter in ratten ovanifrån i QR-spåret och säkrar hela saken med en stift för att förhindra att ratten rör sig. Resultatet är att ratten sitter stadigt på plats när operationen har utförts, men det finns nackdelar, särskilt, vad mig anbelangar, den långsamma bytet av hjul.
Till skillnad från QR:erna från Fanatec, Simagic eller till och med Asetek (som är praktiskt taget identiska med Simucubes) där du enkelt kan byta hjul genom att dra i en ring eller flik för att koppla ur QR:n, måste du med Simucube ta bort stiftet först, sedan ratten, installera en annan ratt och sätta i stiftet igen för att säkra allt.
Förbindelsen med drivaxeln är solid, jag säger inte att den inte är det, men mekanismen skulle enligt min mening vara mycket enklare om något annat än stiftet användes för att säkra QR.
Känslor under lek
Låt oss gå vidare till den viktigaste delen av det här testet: spårkänslan hos 2 Sport. Dess motor utvecklar 17 nm konstant vridmoment, inte toppvridmoment, vilket är en stor fördel jämfört med konkurrenterna. Jag måste dock säga att konkurrenterna har kommit upp i nivå, särskilt Fanatec med ClubSport DD+ och dess 15 nm konstant vridmoment.
När det gäller feedback, ja, efter att ha tagit 2 Pro i mina händer, kan jag säga att det är ungefär samma sak, bara mindre kraftfullt. 2 Sport är en bas som kan justeras som du vill; det betyder att du kan begränsa vridmomentet som levereras av motorn för att anpassa basen till dina behov om du är en amatörförare, vilket gör den smidig och omtänksam, med begränsad prestanda som är mycket uppskattad i ett lopp. Och om du vill ha all kraft i dina händer är 2 Sport mer än glad att ge dig en stor dunk på ratten.
Oavsett effektnivå är den här lilla Simucube-basen mycket kommunikativ när det gäller feedback, nästan aldrig mättad, även när den pressas till sina gränser. Mellan stötar, vibratorer, förändringar i banan, förlust av grepp, bakre delen av bilar som flyter i överstyrning och allt annat, är 2 Sport utmärkt för spirande racerförare. Dessutom är motorn exakt, responsiv och njutbar i alla lägen, särskilt om du kommer från en mindre kraftfull bas.
Kompatibilitet
Som du vet finns de bästa racingsimulatorerna på PC, och Simucube är ett varumärke som arbetar mycket med motorsportteam. Som ett resultat är 2 Sport exklusivt kompatibel med Windows PC-plattformen.
Ändå kan denna lilla bas användas inte bara med hela Simucube-varumärkets ekosystem, utan också med produkter från konkurrerande varumärken, såsom vevpartier, rattar, växlar etc., PC only though.
När det gäller sim-racingtitlar kommer du inte att ha några problem med den här basen, som är naturligt erkänd.
Valuta för pengarna
Priset för 2 Sport är 1 290 euro på Simucubes webbplats, vilket är en aning högt jämfört med vad konkurrenterna erbjuder. Visserligen är byggkvaliteten exceptionell, återkopplingen extremt högpresterande och 2 Sport utstrålar en premiumkänsla i alla avseenden. Men dess värde för pengarna har fått sig en törn på grund av Simucubes begärda pris.
Min bedömning
Simucube 2 Sport är fortfarande en suverän Direct Drive-bas för erfarna förare som vill ha en enhet som fungerar bra i praktiskt taget alla situationer. Vridmomentet på 17 nm kommer smidigt eller kraftfullt, men inte på samma nivå som 2 Pro, som kan vara brutal när den är som bäst.
Den enda nackdelen är priset. 2 Sport kostar minst 200 euro mer än sina direkta konkurrenter. Om du hittar den för 1 000 euro eller mindre, tänk inte två gånger och köp den, det är mitt råd.
0 kommentarer