Sim Lab AMG Petronas Cockpit
Fördelar
- Officiellt licensierad AMG-Petronas F1-cockpit
- Premium F1-chassi
- Mycket justerbar cockpit med ett stort antal konfigurationer tillgängliga
Nackdelar
- Inte nödvändigtvis lämplig för användning i andra motorsporttävlingar
- Begränsad kompatibilitet med Direct Drive-databaser
Vårt betyg: 9.3/10
Simlab har varit en partner till Mercedes-AMG Petronas Formel 1-team i ett antal år och denna tillverkare av kringutrustning för simracing har ett oklanderligt rykte. Sortimentet omfattar främst cockpits, men även rattar, pedaler, handbromsar och växlar samt utrustning för flygsimulering.
Simlab är en stor aktör inom branschen för cockpitar för simracing, med produkter som är högkvalitativa, konfigurerbara och prisvärda. Varumärket använder aluminiumprofiler för sina chassistrukturer, en garanti för robusthet och uppgradibilitet.
Bland de cockpits som är tillgängliga för oss finns AMG Petronas. Det här är den toppmoderna cockpit som Simlab erbjuder, och den är utrustad med vår setup för ett fullständigt test för att se vad den har att erbjuda.
Chassits huvudsakliga och tekniska egenskaper
- Struktur i aluminiumprofil
- Mått: 1566 mm x 836 mm x 850 mm
- Tillgänglig med eller utan skålat säte
- Låg sits för att matcha F1-körställningen
- Kompatibel med monitorstativ
- Justerbar bas och pedaldäck
- Sätet glider för att justera körpositionen
- Officiellt replika-chassi
Design
Simlab AMG Petronas cockpit är ett chassi med en mycket sober design. Det är en cockpit med aluminiumprofil, och mörkgrått dominerar konstruktionen med några logotyper på chassits botten, särskilt de för Simlab och AMG Petronas.
Cockpiten är nästan helt svart, vilket förstärker den övergripande designen av chassit. Som helhet är AMG Petronas en mycket stilig, minimalistisk cockpit som passar perfekt med en F1-fokuserad setup.
Kundanpassad montering
Som standard levereras chassit med ett Simlab F1-specifikt skålat säte. Du kan naturligtvis beställa det utan hink, eller till och med en slide, om du redan har det hemma.
Du måste montera chassit innan du kan köra på det, eftersom det levereras till dig i delar. Monteringen är enkel, eftersom du inte behöver många delar för att montera chassit.
Simlab erbjuder ett antal anpassningsalternativ på varumärkets webbplats, inklusive monitorfästen, skålade säten med mera. När det gäller montering av basen finns det bara det främre alternativet, vilket begränsar ditt val när det gäller Direct Drive-baser.
Tillverkning och ytbehandling
I chassit används aluminiumprofiler för hela enhetens struktur. Det är minimalistiskt, som vanligt, och dessutom mycket välgjort.
Byggkvaliteten är helt enkelt utmärkt, med stor uppmärksamhet på detaljer. Alla delar som utgör detta chassi är utmärkt skurna, in i minsta detalj.
När det gäller finishen förväntar du dig en premiumprodukt, och jag försäkrar dig att det är det. Alla profilstänger är mycket välskurna, med skydd på kanterna. Du kommer inte att skada dig själv när du hanterar eller monterar detta chassi.
Justering av chassi
När det gäller justering är AMG Petronas cockpit inte precis en stjärnelev, av den enkla anledningen att det är ett chassi som är utformat för Formel 1. Du kan justera höjden och djupet på basdäcket, liksom bottenfästets däck i flera vinklar och skopstolen.
Bortsett från F1-körställningen kan uthållighets- eller GT-racing vara tufft. Om du har en stol som kan justeras i höjdled på egen hand kan du använda AMG Petronas cockpit för andra tävlingar än F1. Men om du tar sätet som medföljer, kommer du att vara begränsad till motorsportens främsta disciplin.
Det är i och för sig inget problem, eftersom det här chassit tydligt anger att det är avsett för Formula. Och om du bestämmer dig för att köpa det, är du helt medveten om det.
Känslor under lek
Låt oss gå vidare till de känslor som denna Simlab cockpit kan ge för AMG-fans. När det gäller strukturen har jag inget att rapportera eftersom den är mycket robust. Basdäcket rymmer en Fanatec DD2, liksom Simagic- och Simucube-motorer som producerar över 20 nm vridmoment.
När det gäller skålsätet tycker jag att det är väl inslaget, vilket begränsar rörelsen om du har ett dynamiskt chassi, eller snarare modellerat AMG Petronas cockpit så att den blir en. Sätet är i jämnhöjd med golvet, med benen naturligt upplyfta. Detta ger en mycket uppslukande F1-upplevelse, vilket också är den främsta anledningen till att AMG Petronas cockpit byggdes.
Pedalboardsektionen hanteras av ett däck som kan justeras på flera sätt. Dessutom kan detta stöd rymma en lång lista med
Om du vill ha sidofästen erbjuder Simlab dem inte specifikt för AMG Petronas cockpit. Först och främst är det här chassit utformat för Formelracing, och de dagar då förarna växlade för hand med en spak är sedan länge förbi. Men eftersom det är ett chassi med aluminiumprofil kommer du inte att ha några större problem med att hitta fästen som passar till det.
AMG Petronas cockpit är en cockpit som jag verkligen har tyckt om att använda i sim-racing. Simlab vet vad de gör i den här kategorin och kan dra nytta av sin mångåriga erfarenhet.
Kompatibilitet
När det gäller Direct Drive-baser är listan på Simlabs webbplats ganska tunn när det gäller inbyggd kompatibilitet. Endast DD-baser med frontmontering kan installeras i AMG Petronas cockpit. Det innebär att du har flera valmöjligheter från Fanatec, Simagic, Simucube och VRS. Anledningen till detta är att tillverkaren inte erbjuder ett däck med bottenmontering i cockpitkatalogen.
När det gäller pedalboards är listan mycket mer generös och omfattar flera modeller från Fanatec, Simlab, Logitech, Simagic, Moza och andra. Pedalboards är enklare att integrera i en cockpit, eftersom deras monteringsmönster i de flesta fall är ”standard”.
Valuta för pengarna
AMG Petronas cockpit är en dyr premiumutrustning. Det är förvisso inte den dyraste på marknaden, åtminstone inte jämfört med PlaySeats erbjudanden till exempel, men det begärda priset är fortfarande högt.
Utan skålsäte eller glidbana blir notan nästan 1090 euro, och med full option går cockpiten på nästan 1690 euro. Detta är inget undantag från regeln hos Simlab, där du kan hitta billiga chassin med bara ben som kostar en arm och ett ben med full option.
Prisvärdheten för den här cockpiten är både bra om man ser till PlaySeats erbjudanden, och inte extra om man kör något annat än Formula.
Mitt utlåtande
Så här är min dom över Simlabs AMG Petronas cockpit. De starka punkterna, det är ett mycket trevligt chassi, solid och fantastiskt välgjord. Det är perfekt för Formula-fans och kommer att förbättra din racingupplevelse avsevärt.
Om du bara kör Formula rekommenderar jag den starkt, även om priset är lite högt för det fullständiga alternativet. Det är kvalitetsutrustning som inte kommer att svika dig på några års sikt.
Men om du är en virtuell pilot som sysslar med lite av varje kommer du att hitta det du söker på andra Simlab-chassin, särskilt i ”hybrid”-form. Priset kommer att vara mer eller mindre detsamma, så räkna inte med att det sparar pengar, men du kommer att ha en mångsidig installation.
0 kommentarer