Välj en sida

Simlab Mercedes-AMG PETRONAS F1 : Test och åsikter

Sim Racer

Pilote e-sport & Passionné de Sim Racing, j’ai décidé de partager ma passion sur ce site web.

SIMLAB MERCEDES-AMG PETRONAS F1

Fördelar

  • Officiell AMG Petronas F1-ratt för eSport-säsongen 2024
  • Utmärkt byggkvalitet
  • Förstklassiga material

Nackdelar

  • Endast kompatibel med PC
  • Pris

Vårt betyg: 9.6/10

Simlab är en stor aktör inom simracingbranschen och är dessutom officiell partner till Mercedes-AMG Petronas eSport F1-team. Detta simracingmärke erbjuder främst cockpits, som inte är så dyra om man ska vara ärlig, men också kringutrustning som instrumentpaneler, knappaneler och så vidare. Simlabs katalog är ganska omfattande, men lider av brist på produkter, åtminstone när det gäller cockpits. Det holländska varumärket grundades 2015 när dess grundare inte kunde hitta några cockpits av hög kvalitet utan att spränga sin simracingbudget. Och det är därför Simlabs produkter inte är särskilt dyra jämfört med konkurrenterna.

I syfte att utöka sitt sortiment av kringutrustning har Simlab förvärvat Grid Engineering 2021, och har lagt till ett antal produkter i sin katalog, inklusive några rattar och andra tillbehör. På tal om hjul har Simlab några egna, huvudsakligen barebones som utvecklats och tillverkats i samarbete med OMP och Sparco.

Men för 2024 har det holländska varumärket gett oss en trevlig överraskning genom att i samarbete med Mercedes-AMG utveckla en ratt för sim-racing: F1 F1. C’est une roue en licence officielle AMG pour les monoplaces inscrites en Formula 1, et dans ce qui suit, nous allons voir ce volant de plus près.

Simlab Mercedes-AMG PETRONAS F1 bild 3

Rattens huvudsakliga och tekniska egenskaper

  • Ratt av F1-typ med 28 cm diameter
  • Väger 1,24 kg med QR-nav
  • Kolfiberstruktur
  • Stor 4,3-tumsskärm på framsidan med 480×800 upplösning och en glaspanel som skyddar den
  • Bakmonterade paddlar för Push-Pull-växlar
  • 12 knappar och 9 vridomkopplare på frontpanelen, med ytterligare 2 knappar på bakpanelen
  • Kompatibel med alla PC-basar med 70 mm QR-mönster
  • Kompatibel med RaceDirector och SimHub
  • Anslutning till PC via Lumberg/USB och kabel som fästs på baksidan
  • RevLED på toppen av frontpanelen

Utformning

När det gäller designen är det varken mer eller mindre än en kopia av de rattar som finns iHamilton och Russell. On retrouve une forme très caractérisée des volants de F1, avec des poignées ouvertes vers le bas. Au centre du plastron, l’écran de 4.3’’ prend place, fournissant de nombreuses informations sur les courses et votre monoplace.

Runt ratten sitter reglagen, bland annat knappar och vridreglage i alla möjliga färger. Ratten är flashig, även om dess struktur förblir sober. Simlab F1 är ändå en snygg ratt som kommer att glädja fans av formelbilar.

Simlab Mercedes-AMG PETRONAS F1 bild 3

Kundanpassad montering

Precis som Grids svänghjul har Simlab F1 ett universellt nav med ett 70 mm mönster som passar praktiskt taget alla Direct Drive-baser med QR som finns på marknaden. Du kan enkelt använda detta hjul med Simagic, Simucube, Fanatec, Moza och andra baser.

Det går mycket snabbt att montera QR och allt du behöver för att utföra arbetet medföljer hjulet i lådan. Allt du behöver göra är att skruva fast QR-hjulsidan på din bas i F1-navet, och så är det klart. Du kan behöva ett nav för vissa baser, och detta säljs inte tillsammans med Simlab F1.

Tillverkning och ytbehandling

Som en officiellt licensierad AMG F1-hjul är hela strukturen på Simlab-hjulet tillverkad av kolfiber. Handtagen är omslutna av silikon för att ge ett bra grepp, oavsett om du har handskar eller inte.

När det gäller byggkvaliteten är den mycket premium, och det är bara att förvänta sig när man tänker på prislappen på den här lilla pärlan, men vi kommer tillbaka till den punkten nedan. Alla delar av detta hjul, oavsett om det är knappar, bakre paddlar, vridomkopplare eller skärm, monteras till perfektion på Simlab F1.

Längst bak har ratten 3 paddlar, varav en för kopplingen och 2 för växlingarna. Dessa är egentligen en enda paddel i en Push-Pull-konfiguration i kolfiber. Det innebär att du kan växla med bara en hand, och den är tillverkad av kolfiber, så det är premium.

Hantering av ratten

Simlab F1 är 28 cm i diameter och har handtag som öppnas nedåt. Detta gör att rattens ergonomi är utmärkt, perfekt för långa simracing-sessioner på F1 24.

Dessutom sitter alla reglage nära dina händer, så du behöver inte ta bort dem för att aktivera en specifik funktion. Det är inte fallet med vridomkopplarna under skärmen, men det är vad F1-förare också gör.

På tal om skärmen så är den 4,3 tum diagonal och ger utmärkt läsbarhet av den information som visas på den. Du kan konfigurera den som du vill, och detsamma gäller för RevLED, och allt detta är möjligt via RaceDirector och SimHub på PC.

När det gäller de bakre paddlarna är växlingspaddlarna Push-Pull, helt tillverkade av kolfiber. Den är lättåtkomlig och kan användas utan alltför stor ansträngning från din sida.

Simlab Mercedes-AMG PETRONAS F1 bild 2

Känslor under lek

Simlab F1 är ett svänghjul som måste kopplas till en bra Direct Drive-bas och som utvecklar minst 15 nm vridmoment. På en Simucube 2 Sport, eller en Simucube 2 Pro för den delen, men den senare spottar ut mycket mer vridmoment än vad den behöver, är F1 en ren fröjd att använda.

Spelkänslan är suverän, med utmärkt återgivning av effekter. Navet på enhetens baksida möjliggör en orörlig anslutning till QR på basenheten, vilket ger dig en utmärkt känsla för spelet. De bakre paddlarna, särskilt växlingspaddlarna, är suveräna att använda. Push-Pull-konfigurationen gör att du kan växla med en hand, som Hamilton eller Russell gör, samtidigt som du kan byta växlar med den andra handen, till exempel.

Dessutom är silikonhandtagen av högsta kvalitet, vilket garanterar grepp även under de längsta simracing-sessionerna. Simlab F1 är helt enkelt den ultimata ratten för motorsportfans och kan även användas för uthållighetsracing på Le Mans prototyper.

Kompatibilitet

När det gäller Direct Drive-baser är Simlab F1 kompatibel med baser från Simucube, Fanatec, Moza, Simagic, Asetek och VRS. Listan är uttömmande på Simlabs webbplats, och nästan all kringutrustning stöds, förutsatt att du har rätt nav.

När det gäller sim-racing-titlar är det en F1-ratt, så EA:s titel stöds, liksom branschens titlar, men bara på PC.

Simlab Mercedes-AMG PETRONAS F1 bild 3

Valuta för pengarna

Simlab Mercedes-AMG PETRONAS F1 kostar nästan 2 700 euro på simracingwebbplatsen, vilket är mycket dyrt för ett hjul. Men glöm inte att det här är en officiell fälg från AMG-Petronas F1 eSport team, och den är praktiskt taget identisk med den som sitter i Hamiltons och Russells formelbilar.

Valuta för pengarna är mycket bra, om man räknar bort detaljhandelspriset förstås. Kolfibern, den enorma skärmen och reglagen gör att den här ratten är en ren fröjd.

Min bedömning

Är Simlab F1 en utmärkt ratt för racing i motorsportens främsta gren, liksom för långdistansracing? Ja, den är mer än utmärkt. Enligt min mening är det den ultimata ratten för sådana tävlingar, förutsatt att du har rätt inställning för att gå med den, och bankkontot också.

Det är uppenbart att Simlab inte kommer att sälja dessa rattar i hinkvis, med tanke på tillverkarens begärda pris (2 700 euro), men de kommer säkert att hitta köpare bland fans av F1 och formelbilar och andra prototyper på iRacing och alla andra simuleringstitlar.

Om din simracinguppsättning enbart fokuserar på de motorsportdiscipliner som jag just nämnde, och du har en bra budget för din passion, kan du överväga att lägga till den här ratten i din samling av avancerade verktyg. Men om du gör lite av varje inom simracing är det här verkligen inte det bästa alternativet som ratt, såvida du inte har en ratt för varje disciplin.

Simlab Mercedes-AMG PETRONAS F1 bild 4

Simlab Mercedes-AMG Petronas F1

En utmärkt ratt för F1-fans

Notez cet article

Vous risquez également d’aimer…

Grid MPX : Test och åsikter

Grid MPX : Test och åsikter

GRID MPXFördelar Premium, minimalistisk rattdesign GT-stil med utmärkt ergonomi Hög grad av kundanpassning Nackdelar...

0 kommentarer

Skicka en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Pin It on Pinterest

FANATEC-PAKET FÖR UNDER 400 EURO
This is default text for notification bar