Simracingfans vet mycket väl att varje inställning är mer eller mindre unik. Anledningen är ganska enkel: alla löpare är inte likadana, och deras behov är olika. Du måste dock hålla med om att det väsentliga i varje setup kommer att finnas hos varje förare, och här pratar jag naturligtvis om en kedjestag, ratt och vevparti.
Det är viktigt att veta att när en förares nivå ökar blir hans setup mer komplett, med många kringutrustningar. Det enklaste exemplet är inställningen för en rallyförare: föraren börjar med en standardinställning och lägger sedan till en handbroms vid något tillfälle. Och det är samma sak för driftfans: det börjar med en grundläggande konfiguration, ratt och 2-pedals vevset, och slutar sedan med handbroms, växelspak och 3-pedals vevset.
Vad jag menar är att det är förarnas behov som dikterar deras inställningar. En förare som bara kör Formula eller GT behöver inte ett vevparti med 3 pedaler, en växelspak eller en handbroms, av den enkla anledningen att upplevelsen blir förvrängd. Du har inte en växelspak i F1, eller ens 3 pedaler. Åtminstone inte på flera år.
Det finns en annan punkt där konfigurationerna skiljer sig från varandra: instrumentpanelerna. Vissa föredrar att ha det på sin installation, andra inte. Om du tillhör den första kategorin kommer jag att presentera de bästa dashboards som finns på marknaden.
Är det verkligen användbart att ha en dashboard?
Vissa löpare svär vid informationen som visas på deras instrumentpanel, vilket skulle göra det möjligt för dem att spara dyrbar tid genom att samla en mängd information om loppet direkt framför deras ögon. Och andra förare tycker inte att det är så användbart. Trots detta erbjuds dessa kringutrustningsprodukter av ett antal stora simracingaktörer, till exempel Moza Racing, NSHGrid Engineering och många andra.
Om en instrumentpanel är användbar eller inte beror på dina preferenser: om du vill använda en skärm med viktiga fordonstelemetridata samt annan tävlingsinformation är en instrumentpanel nödvändig för din installation.
De bästa instrumentpanelerna på marknaden
NSH:s displayenhet för tävlingar
Vi börjar med en produkt som utvecklats av NSH Racing, Race Display Unit. Den franska tillverkaren är känd för sitt fokus på skräddarsydda inställningar för sim-racing. Om du har råd kan du kontakta NSH så tar vi fram en specifik rigg som passar dina behov. Men det är inte allt varumärket gör, och det utvecklar sin egen kringutrustning för simracing, inklusive en instrumentpanel och LED-kit.
För instrumentpanelen är det Race Display Unit. Den har en 4-tums diagonal skärm med en upplösning på 480×800 pixlar. Denna instrumentpanel för PC är kompatibel med praktiskt taget alla simulatorspel på marknaden. För mig är det vettigt, annars skulle det inte vara någon idé att ha en instrumentpanel om den inte fungerar på Asseto Corsa, till exempel. Dahsboarden är tillverkad i kolfiber och monteringssystemet är ganska bra, kompatibelt med installationer från märken som Simucube, Fanatec, och så vidare, med alla fästen, skruvar och så vidare.
Den information som visas är mycket omfattande och dessutom anpassningsbar. Du har växeln inkopplad, varvtalet, tiden, det aktuella varvet och en hel mängd annan information. Det är ett sant nöje att ha allt detta på en skärm framför sig. Denna instrumentpanel från NSH kostar mellan 49 € och 219 € om du köper den kompletta satsen, med LED och skärm. Som jag ser det är det en bra kringutrustning för erfarna förare.
Moza Racing CM HD
Moza Racing är visserligen en relativt ung aktör i världen av sim-racing, men tillverkaren har ändå lyckats göra sig ett namn genom att erbjuda högkvalitativ, förstklassig och uppslukande kringutrustning.
En av produkterna i den kinesiska tillverkarens katalog är CM HD, en 5-tums diagonal instrumentpanel. Skärmen är i färg, har en upplösning på 800×480 pixlar och en uppdateringsfrekvens på 60 Hz, vilket placerar den strax över NSH-strecket. Designen är ganska sober, med en något matt finish, men kanterna är riktigt stora tycker jag.
När det gäller själva skärmen är den verkligen vacker, med 7 olika gränssnitt som låter dig anpassa skärmen som du vill. Det finns varvräknare, inkopplad växel, varv, hastighet, tid och massor av annan användbar information för sim-racing.
När det gäller kompatibilitet är CM HD utformad för att fungera med R5 och R9baser, vilket något begränsar dess tillämpning i sim-racing, med tanke på att det maximala vridmomentet som genereras av dessa två baser inte är enormt. I praktiken innebär detta att den ligger i mellansegmentet, och få proffscyklister befinner sig i detta segment.
CM HD kompenserar dock för detta på priset, som är cirka 160 euro exklusive moms. Förpackningen innehåller skärmen och allt du behöver för att fästa den på din installation. Den är verkligen komplett och inte så dyr. Den enda negativa punkten med denna instrumentpanel är avsaknaden av lysdioder, vilket är lite synd.
DDU5 från Grid Engineering
En annan tungviktare inom sim-racing erbjuder oss en instrumentpanel, och den här gången kommer den från Grid Engineering, som har varit under Sim-Lab-paraplyet under en tid. DDU5 är en 5-tums diagonal instrumentpanel med färgskärm och en upplösning på 854×480 pixlar. Finishen är utmärkt, med ett hölje helt i aluminium. Så fort man plockar upp den vet man att det är en premiumprodukt.
För montering levereras DDU5 med ett fäste som kan monteras på de flesta simracing-inställningar. Det är värt att notera att Grid och Sim-Lab är stora namn inom sim-racing, och du kommer inte att ha många problem med dem när du fixar eller använder dem. DDU5 är kompatibel med de flesta befintliga lösningar, inklusive SimHub, JRT och Z1, precis som NSH:s instrumentpanel.
När det gäller displayen har du data som hastighet, varvtal, varv, tid, däcktryck och en hel mängd annan information att hämta från simu och placera rakt framför dig. Jag tycker att den är mycket omfattande, och det är vad man kan förvänta sig av en produkt som kostar närmare 400 euro. En annan bra sak med DDU5 är att den har 20 justerbara lysdioder på ratten. Det finns 10 upptill och 5 på varje sida, och dessa kan ställas in med hjälp av programvaran RaceDirector. Du kan också konfigurera hur skärmen ska visas. Som sagt, det är en ganska komplett lösning.
När det gäller kompatibilitet med databaserna har du dem från Fanatec, Simucube och Simagic. Observera att för databaserna för de två senaste varumärkena måste du kontakta Grid så att specifik support för databasen kan skickas till dig med instrumentpanelen.
Vilken ska jag välja?
Återigen, en sådan sim-racing periferi väljs enligt förarens behov. Det är viktigt att komma ihåg att inte alla förare är likadana, och inte heller deras inställningar, vilket är anledningen till att en instrumentpanel bör väljas enligt vissa kriterier.
Jag håller dock med om att en sådan anordning måste ha minst följande egenskaper
- Skärmstorlek. De instrumentpaneler som för närvarande finns på marknaden är cirka 4 och 5 tum diagonalt och har en upplösning på 800×400 pixlar. Vissa förare vill ha en liten skärm, till exempel på grund av utrymmesbrist, medan andra väljer de större skärmarna. Tänk på att ju större skärmstorlek, desto dyrare blir den.
- Ekosystemet. Tänk på att vissa dashoards endast är kompatibla med produkter från samma tillverkare, vilket är fallet med Moza Racing. Om du till exempel har en Fanatec-installation kommer du därför inte att kunna använda Moza Racings instrumentpanel, eftersom de två märkena konkurrerar i samma segment.
- Stöd för gränssnitt. Återigen tar vissa instrumentpaneler inte hänsyn till de mest populära gränssnitten för sim-racing, såsom JRT eller Z1.
- Lysdioder. Alla instrumentpaneler har inte justerbara lysdioder, eller lysdioder överhuvudtaget. Om du behöver den här typen av display i din installation är det bäst att välja märken som NSH, som erbjuder en komplett LED-kit och instrumentpanel, eller Grid, till exempel.
0 kommentarer