I det avancerade segmentet för simracing finns det ett antal varumärken som har utvecklats under en tid nu. De mest populära som jag kommer att tänka på är Simagic, Simucube och Fanatec. Detta segment är ganska konkurrensutsatt i den meningen att varje tillverkare försöker tänja på gränserna för den teknik som finns på marknaden genom att erbjuda innovativa och framför allt dyra produkter.
Men det finns också andra unga varumärken som vill ha en del av marknaden för simracing i toppsegmentet, till exempel Moza Racing ochAsetek SimSports. För Moza är det rättvist att säga att företaget bokstavligen har kommit från ingenstans, men har ändå lyckats imponera på oss med sina premiumprodukter, i synnerhet dess R21 bas, som utvecklar 21 nm vridmoment. Men för Asetek är det en annan historia. Fans av anpassade datorer tycker säkert att det här namnet låter bekant, och det är det också. Asetek är utan tvekan världsledande inom vattenkylning, och har varit det under en längre tid. Det danska företaget har en lång lista med patent på pumpar, design av CPU- och GPU-block, kylflänsar, rör och allt annat som har med vattenkylning att göra. Det är enkelt: alla märken som erbjuder AIO:er (CoolerMaster, Be Quiet, Corsair, NZXT, etc.) använder Aseteks patent och ritningar för sina produkter.
I syfte att bredda sin kundportfölj, och även för att företagets chef är ett fan av motorsport, har det danska företaget nyligen gett sig in i tävlingen om kringutrustning för sim-racing. Eftersom Asetek saknade erfarenhet ingick man ett partnerskap med Granite Device, det företag som äger varumärket Simucube, och detta partnerskap innebär att man delar kunskap och tillgång till ett antal Simubube-tekniker, inklusive QR och så vidare.
Idag har Asetek SimSports 3 produktserier: Prima för instegssortimentet, Forte för mellansegmentet och Invicta för toppsegmentet. Varje serie har sin egen kringutrustning, med undantag för Invicta, som använder ratten från Forte, eftersom det inte finns någon ratt i toppklassen att tillgå. Men det danska varumärket har alla intentioner att rätta till den här situationen ganska snabbt. I det följande kommer jag att presentera de fälgar som för närvarande finns tillgängliga från Asetek, ge dig min åsikt om dem och peka dig i riktning mot vilken fälg du ska välja för din setup beroende på din körstil.
Asetek SimSports fjäderklockor
För närvarande erbjuder den danska tillverkaren av kringutrustning för simracing endast 2 kompletta rattar i sitt sortiment: Prima och Forte. Det finns dock tomma hjul som kan förses med en Button Box, eller en knappmodul om man så vill. Detta gör att tillverkaren kan erbjuda ett ganska brett sortiment av hjul, utan att skapa en Fanatec-liknande katalog med mer än 20 olika hjul.
Huvudsyftet med att erbjuda tomma hjul och knappmoduler är enligt min mening att minska FoU-kostnaderna, samtidigt som man erbjuder ett ganska anständigt sortiment.
La Prima ratt
Utformning
Så designen på La Prima-ratten är ganska standard för GT/Formula-kategorin. Den rektangulära formen är öppen nedtill och har handtag som inte går ihop framtill. Detta gör dem mer ergonomiska, särskilt som de är ganska stora.
På framsidan finns en attraktiv frontplatta i borstad aluminium med knappar och reglage. Färgen är Gun Metal, med några orangefärgade detaljer på reglagen. Sammantaget tycker jag att den här ratten är vacker.
Kundanpassad montering
Aseteks svänghjul använder en version av Simucubes Quick Release. Som ett resultat av detta slits ratten in i basen, och denna QR ger en mycket solid anslutning, utan böjning eller annan rörelse.
Tillverkning och ytbehandling
Aseteks första ratt har en kompositstruktur med en frontplatta av aluminium. Komposit är ett fint och komplicerat ord som anger att rattens struktur består av plast som förstärkts med kolfiber. Jag är inte så förtjust i plast på en ratt som kostar över 400 euro, men det är tillverkarens val.
Jag har inte så mycket att säga om finishen, förutom att den är nästan perfekt. Strukturen är perfekt, utan bearbetningsdefekter eller grader. Detta kan dock inte sägas om alla knappar, åtminstone inte alla. Vissa av de som finns tillgängliga på den här ratten, som för övrigt är 12 stycken med switchar och encoders, är lite knepiga att använda. Jag vet inte om det är ett problem med toleransen på knapparna eller en mekanism som är lite för hård, men det är i alla fall lite kladdigt. Det är inte dåligt, men det kommer att ta lite tid att vänja sig.
Hantering av ratten
Greppet på La Prima-ratten är suveränt, mycket tack vare att handtagen är flytande. Hjulet är öppet nedtill och har ganska stora handtag som också förbättrar greppet och ergonomin.
Reglagen är bekvämt placerade över ratten, vilket gör dem lätta att nå mitt under ett lopp. Detsamma gäller för de två paddlarna på baksidan: de passar perfekt under händerna och har rätt storlek.
Forte-ratten
Utformning
Ratten till Asetek Forte har samma design som ratten till La Prima, med endast noterbara skillnader i frontplattan och reglagen. Den här gången har vi en frontplatta i kolfiber med orangefärgade accenter på framsidan. Den orange färgen är ganska ljus, till skillnad från vissa av delarna på Aseteks pedalbord.
I övrigt är måtten desamma, med en diameter på 29 cm, formen är densamma, det finns några fler brytare och alla knappar/reglage är bakgrundsbelysta den här gången. Sammantaget förbättrar Forte-ratten något premiumdesignen hos La Prima, samtidigt som den är praktiskt taget identisk.
Kundanpassad montering
På baksidan hittar vi samma QR som används på Aseteks baser, nämligen den som ser ut ungefär som Simucube. Monteringsoperationen är densamma, för att vara ärlig: du riktar in QR och skjuter in den på sin plats.
Tillverkning och ytbehandling
Forte använder samma plaststruktur – förlåt, jag menar komposit – med ett lager av kolfiber på frontplattan. Den är mycket välgjord och håller hög standard, utan brister, fördröjningar eller något annat. Det måste sägas att Asetek tar sig an premiumsegmentet inom simracing och att deras produkter måste återspegla detta för att vara trovärdiga.
Det enda lilla problem jag kan hitta med den här ratten är dess reglage. Vissa av knapparna, särskilt brytarna, fastnar ibland vid användning. Det är samma sak som med La Prima-ratten, vilket säger mig att det är ett problem med partoleransen. Jag kan ha fel, men en ratt som kostar nästan 700 euro måste vara perfekt, tycker du inte det?
Hantering av ratten
Hanteringen av Forté är identisk med den för La Prima, det vill säga utmärkt. Handtagen är öppna nedtill och ger ett mycket bra grepp om ratten, särskilt eftersom de är större än konkurrenterna från Fanatec eller Moza. Det känns som om du håller en bra ratt i handen, en ratt som inte glider eller orsakar obehag över tid.
Knapparna/kontrollerna är också fantastiskt väl genomtänkta och placerade. Allt passar perfekt i handen, eller snarare i fingrarna. På Forte har vi dessutom reglage med bakgrundsbelysta etiketter, vilket gör det mycket roligare att använda ratten. Det finns dock bara 2 paddlar på baksidan, och detta kommer att straffa fans av uthållighetsracing, GT eller till och med F1.
Nakna volanger
Eftersom Aseteks sortiment av rattar är mycket smalt, med 2 modeller som är praktiskt taget identiska, erbjuder den danska tillverkaren nakna rattar, dvs. endast den yttre strukturen på ratten, utan frontplattan. Asetek säljer dock även frontplattan, eller knappmodulen om du föredrar det, för sina La Prima- och Forte-sortiment.
Det finns totalt 6 nakna hjul:
- 2 helt runda med en diameter på 33 cm och två olika material: läder och ett som ser ut ungefär som alcantara och som Asetek kallar Comfort+. Dessa två rattar är mycket välgjorda och har plats för Button Boxes La Prima eller Forte, som är knappmoduler. Priset är 125 euro för läderversionen och 169 euro för Comfort+-versionen.
- 4 plattbottnade rattar med en diameter på 33 cm, varav 2 är öppna upptill i Tesla Yoke-stil. När det gäller material har vi läder och alcantara, med färgkombinationer för den första finishen. Den är vacker, högklassig och dessutom mycket ergonomisk med en diameter på 33 cm. Dessa 4 hjul kostar 125 euro, oavsett om du väljer ett öppet eller slutet hjul.
Som komplement till detta sortiment av nakna rattar erbjuder Asetek Button Box La Prima och Forte för 294 euro respektive 400 euro. Dessa moduler är identiska med dem som används i märkets GT-rattar och krävs också för att komplettera ratten.
Vilken ska jag välja?
Att välja ratt är ofta inte en fråga om att välja den mest visuellt tilltalande ratten. Det finns andra parametrar som spelar in i ekvationen, bland annat :
- Företräde för motorsport. Vissa racerförare svär vid GT och F1, och kommer därför logiskt att vända sig till standard La Prima och Forte GT-rattarna. Men det finns också andra simracingförare som är mycket mer mångsidiga med flera motorsportdiscipliner, och som därför föredrar en rund eller platt ratt som Asetek erbjuder, med den tillhörande knappmodulen förstås.
- Den budget som tilldelats ratten. Jag vill inte att du ska tro att alla simracingåkare inte har samma budget för sina inställningar, och att det är därför priset på en ratt kan påverka deras val. Ärligt talat, om du överväger Aseteks produkter är det för att du har råd att köpa en ratt för nästan 700 euro. Dessutom erbjuder den danska tillverkaren en ganska bra nivå av anpassning med sina nakna hjul, och en komplett ratt kostar dig mellan 420 och 570 euro. Det är för övrigt fortfarande billigare än standard GT/F1-hjul.
- Den bas som används. Beroende på vilken Asetek-bas du har, och särskilt om du har valt La Prima, kan valet av ratt påverka den force feedback du känner. Standardrattarna GT/F1 väger i genomsnitt 1,4 kg, och du kommer sannolikt att uppleva en del klippning med La Prima-underredet. Om du väljer en allround- eller flatbottnad specialratt och en knappmodul ökar du risken för att motorn mättas, eftersom dessa hjul oundvikligen är tyngre. Denna fråga uppstår inte med Invicta- eller Forte-baser, som är kraftfullare och kommer att kunna klara av klippningen av en backhand utan att rycka till.
0 kommentarer