För många sim-racerspelare är Gran Turismo är vad som gjorde det möjligt för dem att ta sina första steg inom denna disciplin. Sedan lanseringen av den första PlaystationVarje generation har vi fått en ny Gran Turismo.
Under årens lopp har spelet förbättrats avsevärt, både när det gäller grafik och spelupplägg. Det måste sägas att på konsoler och för sim-arcade finns det mycket lite konkurrens till Gran Turismo, särskilt på konsoler från Sony. Sagan är efterlängtad av fansen vid varje release, och försäljningen som följer är ofta utmärkt, vilket tyder på att efter mer än 20 års existens är Gran Turismo-förare fortfarande fängslade av spelet.
Naturligtvis, och till glädje för alla fans av simracing, finns en mängd kringutrustning tillgänglig för att du ska kunna dra full nytta av racerbilarna och den inlevelse som GT på PlayStation erbjuder. Idag tar vi en titt på de bästa rattarna som är kompatibla med PS5 och Gran Turismo 7.
#1 : Fanatec GT DD PRO
⭐ Betyg: 9.9/10
✅ Mest valuta för pengarna
“Vi älskar den för dess oslagbara erbjudande och förstklassiga kvalitet.”
#2: Fanatec GT DD Extreme
⭐ Poäng: 9,5/10
✅ Ultimat GT-inlevelse
“Vi älskar dess 15 Nm vridmoment och ultrarealistiska racingkänsla.”
1. Fanatec Gran Turismo DD Pro (5 och 8 nm)
Enligt vår mening är den bästa ratten för Gran Turismo Fanatec GT DD Prodet officiellt licensierade GT-paketet från den tyska tillverkaren av kringutrustning för simracing, Fanatec. Här tog Sony fram specifikationerna och Fanatec ansvarade för att utveckla och tillverka ratten.
Grunden för detta paket är CSL DD med ett vridmoment på 5 eller 8 nm, beroende på vilken version du väljer. För att uttrycka det enkelt: det är ljusår före de andra två paketen som jag just har presenterat, på alla sätt. Det maximala vridmomentet är 5 eller 8 nm, och kraftåterkopplingen är kraftfull, exakt, uppslukande och mycket kommunikativ. I GT7 känner du allt som bilen du kör gör, in i minsta detalj.
När det gäller ratten är den ett snäpp under vad vi är vana vid att se med Fanatec. Ergonomin är bra, men byggkvaliteten lämnar lite övrigt att önska. Strukturen är helt tillverkad av plast, vilket ser billigt ut på ett paket som kostar lite pengar. Du har en liten OLED-skärm och en RevLED precis ovanför den, knappar som är lättåtkomliga utan att händerna behöver lämna ratten, en ganska sober design som kombinerar svart och silver (även om allt är plast), 2 små paddlar på baksidan och QR1 Lite. Jag skulle faktiskt råda dig att välja 5nm-versionen om du tänker behålla denna plast-QR, annars byter du till metallversionen för 8nm-versionen.
Pedalerna är standard CSL-pedaler, så du får 2 pedaler och fjädrar för motstånd. Den är OK vid normal användning, bättre än de andra två, och du kan också uppgradera den med ett kit. Lastcell.
När det gäller pris, är Fanatec Gran Turismo DD Pro kan bytas ut för 700 € för 5nm-versionen och 800€ för 8 nm-versionen.
Fördelar
- Extremt exakt kraftåterkoppling tack vare Direct Drive-motor
- Tyst tack vare avsaknaden av en fläkt på basen
- Fullt konfigurerbar med ett brett utbud av anpassningsalternativ
- Lättanvänd vit OLED-display för åtkomst till inställningsmenyer och telemetri
- Kvalitetsvevpaket ingår i paketet, med en stor plattform för att stödja dina fötter
- Bred kompatibilitet (PC, PlayStation 3, 4, 5 och Xbox One/Series X&S)
Nackdelar
- Ofta slut i lager och svårt att få tag på!
2. Fanatec GT DD Extreme
Det är hög tid att Fanatec gör något för att vinna tillbaka sina fans och sin andel av marknaden för simracing. Under en lång tid var varumärket frånvarande från Direct Drive-baserna i mellanklassen, de som utvecklar mellan 12 och 16 nm vridmoment. För många racerförare är dessa 12 och 16 nm vridmoment den perfekta punkten för simracing: inte för kraftfull för att slita armen av dig vid en olycka på banan, men med tillräckligt med kraft i magen för att säga “fan ta dig” till klippning. Och det är av den anledningen som många simracingmärken har satsat stort på detta segment, som för övrigt är mycket uppskattat av erfarna racerförare.
Så den nya GT DD Extreme använder en Direct Drive ClubSport DD+-bas som utvecklar 15 nm konstant vridmoment. Vissa kanske frågar sig, vad är ett konstant par? Jo, det är ganska enkelt: basen kan bibehålla sin fulla effekt under praktiskt taget hela den tid den används. Med andra ord, om du pressar den till max kommer den alltid att utveckla 15 nm vridmoment, något som inte kan sägas om konkurrenterna, som ofta har problem med toppeffekt (max under en kort period).
Paketet innehåller också en ny Gran Turismo-ratt, med en något annorlunda design än den som den ersätter, samt förstklassiga material. Om du är intresserad av att köpa en sådan hittar du den på Fanatecs webbplats för 1 300 euro just nu. Observera att du bara får basen och ratten i det här paketet, så du måste också köpa ett pedalbord för att komplettera alla simracinguppsättningar med självaktning.
Fördelar
- Högt konstant vridmoment på 15 Nm för en omslutande körupplevelse
- Nya Direct Drive ClubSport DD+ bas erbjuder bra valuta för pengarna
- Gran Turismo premiumratt med kvalitetsmaterial
Nackdelar
- Förhållandevis högt pris
- Tung och skrymmande
- Pedaler ingår ej
3. Thrustmaster Т-248
Den Thrustmaster Т-248 är en mycket ny ratt, eller snarare ett paket, som släppts enbart för Next-Gen-konsolerna, nämligen PS5 och Xbox Series X/S. Le T-248 har ett hjul med en diameter på 28 cm och en plaststruktur.
När det gäller force feedback använder T-248 en Burshless-motor som drivs med rem och kugghjul, vilket placerar den någonstans mellan Thrustmasters T-150 och T-300. När det gäller känsla är den ett steg upp från Logitech G92/G923 (som vi kommer att titta på härnäst), eftersom Thrustmaster har behärskat denna force feedback-teknik ganska bra. Du har ett vridmoment som är strax över 4 nm, och även där är det bra.
T-248 har en sober design med en svart ratt, några röda accenter och ett rött band upptill. Det finns också en ganska stor skärm för räckvidden, som visar vissa telemetridata. Ergonomin är bra på T-248, med knappar som är lätta att nå när händerna är upptagna med att flyga. Paddlarna är dock lite mindre än de på Logitech-modellerna. Men jag tänker inte klaga för mycket på det.
Det är en annan historia för pedalbordet, eftersom det är T3PM med 3 pedaler. Denna aluminiumenhet är robust nog för de tuffaste av oss. Boxen innehåller 2 bromsfjädrar: en mjuk och en hårdare, vilket ger dig en mycket bättre känsla än Logitech vevstakar.
Nu går vi vidare till priset. T-248 säljs för cirka 300 euro med specialerbjudande och 350 euro utan specialerbjudande. Om du vill få en bra känsla för Gran Turismo 7 och en hög nivå av inlevelse (utan att betala priset för en Direct Drive), skulle jag välja T-248.
Fördelar
- Anmärkningsvärt exakt och uppmätt kraftåterkoppling
- Val av tre olika typer av force feedback
- Mångsidiga, effektiva pedaler med ett urval av bromstryck
- Integrerad kontrollskärm
- Bekvämt, exakt grepp
- Mycket attraktiv läderfinish
- Mycket kompatibel med konsolerna PS4, PS5 och PC Snabb och enkel installation
Nackdelar
- Pallar är särskilt bullriga
- Hjulet är inte avtagbart eller utbytbart
- Design kanske inte tilltalar alla
- Relativt högt pris
- I händelse av haveri måste du återinvestera i en komplett ratt
4. Logitech G Pro-hjul + racingpedaler
Vi fortsätter med en ny kringutrustning, och den första i sortimentet för Logitechden G Pro. Vad är G Pro? Tja, det är Logitechs svar på Fanatec och företaget för grunderna. Direktdrivning och Lastcellpedaler.
Rattens design är helt perfekt: sober, med aluminium, läder, svart och några blå accenter. Det är helt enkelt magnifikt enligt min mening, och jag är inte förvånad, eftersom Logitech alltid har varit bra på att göra vackra kringutrustning. Rattens, pedalernas och basens finish är utmärkt.
På tal om basen, den här är Direktdrivning med ett maximalt vridmoment på 11 nm. Den är mer än perfekt för sim-racing i Gran Turismo 7, och du kommer verkligen inte att pressa den för hårt. Känslorna finns där, liksom realismen. Force feedback är exakt, stabil och kommer inte att överraska dig. Dock har TrueForce gör lite för mycket för min smak, med många intrång på vibrationsnivån. Vissa gillar det, andra inte, inklusive jag själv.
Pedalerna är tillverkade av Lastcellsom också är den första i sitt slag, och ger en utmärkt bromskänsla. Bromspedalen är hård och kommunicerande, och de andra två kan justeras med fjädringssatser. I sig är det en välgjord och, framför allt, välutvecklad produkt som kommer att konkurrera med de stora namnen i branschen.
Låt oss gå vidare till priset. Så det är dyrt, jag ska berätta direkt: ratten + basen kan bytas ut mot 1100 €och pedaler 390 €för totalt nästan 1500 €. Det är fortfarande mycket pengar, men det är också premium. Så…
Fördelar
- Direktdrivningsteknik: Ger realistisk kraftåterkoppling.
- Trueforce: Exakt, uppslukande force feedback-system.
- Sober design: Det måste sägas att den är mycket elegant och ser bra ut.
- 11 Nm vridmoment: otrolig körkänsla.
Nackdelar
- Buller under användning: Kan störa vissa spelare.
- Designen kan vara för enkel: saknar karaktär för vissa.
- Knapplayout på PlayStation: ointuitiv placering.
- Pedalvinkeln kan inte justeras
- Högt pris: Kan vara utom räckhåll för många spelare.
5. Logitech G29/G923
Logitech är en viktig aktör inom simracing, både i början och idag. Det måste sägas att det schweiziska företaget vet en sak eller två om gaming, med tangentbord och möss som av många anses vara bland de bästa i världen.
Så, den Logitech G29 är ett instegspaket från Logitech som är kompatibelt med Sonys konsoler, nämligen PS4 och PS5. Detta paket innehåller en bas med växeldriven motor, ett svänghjul med platt botten och en diameter på 28 cm och en pedalplatta. På papperet är motorns force feedback-teknik ganska gammalmodig, men den fungerar ganska bra.
Känslan är hyfsad, med tanke på att basmodellen har ett vridmoment på mindre än 4 nm. Det är inte mycket, men det är tillräckligt bra för en racerförare som bara vill lägga till ett bra lager av fördjupning i sina Gran Turismo 7-spel. På ratten hittar du en RevLED, 2 stora paddlar och flera knappar, allt inom bekvämt räckhåll. Eftersom ratten är ganska liten är ergonomin utmärkt: alla reglage finns inom bekvämt räckhåll.
När det gäller pedalerna kommer de att göra jobbet ett tag till. Förvänta dig inte att få några stora känslor från det, för du kommer inte att få många. Det är bara en fjäder på pedalerna med ändstopp, det är allt.
För G923är det bara en uppgradering från G29 med bättre programvara och en mer förfinad implementering av TrueForceLogitechs uppslukande teknik. Nu går vi vidare till priset. G29 kostar ca 290 euro och G923 ca 320 euro. Det är fortfarande tillräckligt bra för nybörjare och förare som inte har så mycket tid att investera i simracing.
Fördelar
- Estetisk kvalitet
- Utmärkt hantering
- Mycket bra byggkvalitet
- Kvalitetspedaler ingår
- Bred kompatibilitet
Nackdelar
- Återgång i kraft lite för abrupt
- Opraktisk pedalkabel
Bästa ratten för Gran Turismo i 2024
Sammanfattningsvis beror ditt val av ratt för Gran Turismo 7 på PS5 främst på din budget och den spelupplevelse du letar efter.
För nybörjare eller de som vill börja med simracing utan att investera en massa pengar är Logitech G29/G923 eller Thrustmaster T-248 rattar bra alternativ.
Men för dem som letar efter den ultimata inlevelsen och är beredda att investera lite mer, är Fanatec Gran Turismo DD Pro för närvarande det bästa alternativet.
0 kommentarer