För konsolspelare har sim-racing länge varit en ganska specifik disciplin, med spelare som kan räknas på ena handens fingrar. För budgetvänliga lösningar har du Logitech och Thrustmaster med sina instegspaket.
Även om känslorna inte är dagens ordning för en Logitech G923, får du fortfarande lite nedsänkning. Det kommer naturligtvis inte att vara på samma nivå som en Direct Drive-bas, men det är fortfarande bättre än bungee cord-lösningar.
För dem som vill gå till nästa nivå finns de grundläggande pedalborden Direct Drive och Load Cell. I det här segmentet, och på konsoler för att vara exakt, är Fanatec den obestridda kungen, och har varit det under lång tid. Men saker och ting kan vara på väg att förändras, mer specifikt med ankomsten av Logitechs första DD-bas: G Pro Racing Wheel. Är Fanatec på väg att bli detroniserat av Logitech? Det är vad vi ska ta reda på i det som följer.
Logitech G Pro Racing Wheel vs. Fanatec GT DD Pro: varför denna strid?
Vid första anblicken kanske du tror att det skulle vara bättre att ställa Logitech-paketet mot en ClubSport DD F1 (eSport eller Racing Wheel), men skillnaden i kraft, och framför allt i körkänsla, är mycket större mellan dessa två baser. Som ett resultat verkar den mest rättvisa matchningen vara mellan G Pro och en GT DD Pro med 8 nm vridmoment.
När det gäller kringutrustning för sim-racing har Logitech en Direct Drive-bas och en specifik ratt. Du kan ha Load Cell-pedalbrädan, men det är valfritt. Och om du ska köpa det är det bättre att köpa hela paketet för att spara pengar.
På Fanatec är det en annan historia. GT DD Pro-paketet innehåller en CSL DD med eller utan boost-kit, en specifik Gran Turismo-ratt och CSL-pedaler, som inte är Load Cell, men som enkelt kan uppgraderas till LC mot en liten avgift.
Så en duell mellan G Pro Racing Wheel och GT DD Pro är mycket mer meningsfull, inte bara ur prestandasynpunkt eftersom de två baserna ligger mycket nära varandra när det gäller kraft, utan också när det gäller kringutrustning, eftersom ClubSport DD-paketen inte levereras med ett vevparti.
Ekosystemet och produktkatalogen
I duellens första omgång tar jag mig an ekosystemet. Här är Fanatec den klara vinnaren. Fanatec anses vara det självklara valet för all simracing-kringutrustning i mellan- och högprissegmentet, med högpresterande och innovativa produkter.
I stort sett hela sortimentet av Fanatecs kringutrustning för simracing är kompatibelt med varandra, inklusive Direct Drive-baser, rattar, pedaler, nav, växlar, handbromsar och mycket mer. Allt fungerar med allt från Fanatec, och det är styrkan hos denna tillverkare av kringutrustning för sim-racingsystem.
Fanatec erbjuder dessutom en bred katalog med produkter och tillbehör, från enkla paddelmoduler till F1-specifika rattar och klistermärken. Det är stort, mer än omfattande och bokstavligen en tillbehörsmässa för dem som letar efter den perfekta simracinguppsättningen.
Hos Logitech är historien en helt annan. G Pro Racing Wheel-paketet är helt nytt, och framför allt är det det schweiziska varumärkets första försök att ta sig in i Direct Drive-världen. Det är ganska bra gjort, men katalogen är praktiskt taget obefintlig. Det finns en ratt med Quick Release, en Direct Drive-bas och ett 3-pedals vevparti. För resten, ingenting. Varumärket är angeläget om att utveckla sin katalog, precis som vi, men det finns inga fler nyheter på den fronten, trots att G Pro snart firar sitt första år på marknaden.
Paketets byggkvalitet
På Fanatec är vi vana vid aluminium, läder och premiummaterial i allmänhet för vår kringutrustning. Med GT DD Pro har riktningsändringen varit radikal och inte tagits emot särskilt väl av simracinggemenskapen. Ratten i paketet, som för övrigt är specifik för Gran Turismo, är tillverkad av plast. Resultatet: det är billigt, det spricker när du använder det och uppriktigt sagt får det dig inte att vilja hålla i det.
Logitechs G Pro är en helt annan historia. Ratten har en frontplatta i borstad aluminium och läder runt om. Det är mycket premium, med utmärkt byggkvalitet och en exemplarisk finish. För ett första steg in i Direct Drive-världen tar jag av mig hatten för Logitech.
Prestanda och känsla för tävling
8nm CSL DD är nästan legendarisk i sin klass, med ultra-realistisk prestanda för sin effekt, samt en mycket naturlig racingkänsla. Tack vare Fanatecs mjukvara kan du konfigurera de känslor som motorn ger efter eget tycke och smak, oavsett om det gäller feedback, effekt, FFB och så vidare. Det är komplett och framför allt mycket tillförlitligt.
G Pros bas är en Logitech-nyhet, och den här utvecklar 11 nm konstant vridmoment. Den är mer kraftfull när det gäller rå force feedback än CSL DD, och om du lägger tid på att konfigurera den får du bättre prestanda och mer inlevelse. Men Logitechs Force Feedback-algoritm är inte riktigt där än, och tenderar att mätta ratten med alldeles för mycket effekt.
När det gäller prestanda och känsla skulle jag säga att de två baserna är på samma nivå, med en liten fördel för Logitechs G Pro och dess 11nm vridmoment.
Anpassning av paketet
Så det är natt och dag mellan G Pro och GT DD Pro. Även om Logitechs mål är att konkurrera med Moza Racing och Fanatec med sitt G Pro Racing Wheel, kvarstår faktum att den schweiziska tillverkarens paket bleknar i jämförelse med den anpassning som erbjuds av andra märken.
På GT DD Pro kan du till exempel lägga till ett Load Cell-kit för bottenfästet eller byta ut det helt mot ett kraftfullare. Du kan ta en annan ratt från vilket Fanatec-sortiment som helst och anpassa den själv med paddlar, nav och så vidare. Detsamma gäller för det tyska märkets växelspak och handbroms. För att uttrycka det enkelt: alla Fanatec-produkter är kompatibla med varandra.
Med G Pro är du endast begränsad till ratten, basen och pedalerna i paketet. Logitech har utlovat andra produkter som ska komplettera paketet och erbjuda ett nytt ekosystem, men de låter vänta på sig.
Plattformskompatibilitet
På G Pro har du konsolkompatibilitet (Xbox/PC eller PS/PC) och en version endast för PC. För GT DD Pro kommer paketet tekniskt sett bara att fungera på PC och Playstation, men i verkligheten kommer du att kunna använda det på Xbox, med några begränsningar. För Xbox-spelare har du motsvarande Ready2Race Forza.
På Fanatec är nyckeln att ha en ratt som är kompatibel med konsolen i ditt vardagsrum så att allt fungerar mer eller mindre bra, även om basen på papperet inte stöds av din plattform.
Pris för paketet
Om du väljer ett komplett paket, med bas, ratt och pedaler, är prisskillnaden mellan G Pro och GT DD Pro helt enorm. Från Logitech kan du förvänta dig en prislapp på cirka 1 500 euro, vilket är uppriktigt sagt mycket dyrt för vad du får. Och Fanatecs GT DD Pro, med Load Cell- och Clutch-kit för pedalbordet för att sätta den på samma nivå som Logitechs paket, kommer att kosta dig cirka 980 euro. Visserligen är Logitechs ratt mycket mer attraktiv än Fanatecs, men när det gäller grundläggande prestanda är skillnaden inte så uppenbar, och en nybörjare eller amatör skulle vara hårt pressad att se skillnaden.
Så du kan köpa GT DD Pro-paketet med dess pedalboardsatser, och du kan till och med köpa en annan, mer premiumratt, och fortfarande ha pengar över för att köpa Gran Turismo, Assetto Corsa eller någon annan sim-racingtitel.
0 kommentarer