Fanatec Forza Motorsport V2-paket
Fördelar
- 5 nm vridmoment CSL DD bas
- Officiellt licensierad Forza Motorsport-ratt
- Mycket bra byggkvalitet
Nackdelar
- Något högt pris
- Vevpaket utan lastcell
- Ratten och navet är tunga
Vårt betyg: 9,5/10
Det tyska varumärket för kringutrustning för sim-racings Fanatec har varit med i branschen i över 20 år och att säga att de har en stor erfarenhet inom området vore en underdrift. Det var ingen mindre än Fanatec som erbjöd de första Direct Drive-baserna till allmänheten, med sina CSL DD: er med 5 och 8 nm vridmoment. Innan dess var DD-baser reserverade för en erfaren publik, främst racerförare eller erfarna personer med en betydande sim-racingbudget.
CSL DD är det bästa alternativet för simracing för dem som söker en Direct Drive-bas. Deras tillgänglighet när det gäller känsla, återkoppling och pris gör dem perfekta för många förare som precis har börjat med simracing, eller för dem som vill ta sitt spel till nästa nivå.
Det har skett en del stora förändringar på Fanatec den senaste tiden, och den mest anmärkningsvärda är utan tvekan det kommande övertagandet av det amerikanska spelföretaget Corsair. Detta nya liv bör vara fördelaktigt inte bara för företaget utan också för piloter som letar efter högpresterande produkter som inte är överdrivet dyra och framför allt tillgängliga. På tal om produkter, idag ska vi prata om ett paket specifikt för Xbox och PC: the Forza Motorsport V2.
Paketets huvudsakliga och tekniska egenskaper
- Komplett paket med CSL DD-bas, Forza Motorsport-specifik ratt och CSL-pedaler
- Direct Drive-bas med 5 nm maximalt vridmoment, men kan uppgraderas till 8 nm med en boost-kit (säljs separat)
- ClubSport-ratt med 33 cm diameter, platt botten och premiumläder
- ClubSport Universal Hub för Xbox med liten skärm och reglage fördelade längs sidorna av ratten som i en racerbil
- Basen är kompatibel med hela Fanatecs ekosystem
- Kompatibel med Xbox och PC
- Tillgänglig i QR1- eller QR2-versioner
Utformning
Låt oss börja med designen av Forza Motorsport V2. Ratten är ganska minimalistisk, med en helt naken frontplatta, bortsett från Fanatec-logotypen i mitten och Forza Motorsport-logotypen längst ner på ratten.
Båda bokstäverna är vita och sömmarna är också i samma färg, med ett band upptill på ratten. Navet ger ratten en racingprägel som påminner om ratten på Audi R8, Porsche 911 och andra Super Cars och racingbilar.
När det gäller pedalerna är de CSL-pedaler som vi alla känner så väl: enkel design, men valet av färger lämnar en del övrigt att önska enligt min mening. När det gäller CSL DD (basen) är det en svart cylinder med Fanatec-logotyper här och där.
Kundanpassad montering
Med tanke på att CSL DD endast ger 5 nm vridmoment i den här konfigurationen kan du installera den på möbler med hjälp av Fanatecs bordsklämma utan minsta problem. Du kommer inte att få någon böjning eller rörelse, så länge som skrivbordet eller bordet är tjockare än ett pappersark.
CSL DD kan naturligtvis monteras på en cockpit eller ett stativ med hjälp av sidoskenor eller underifrån, allt med hjälp av muttrar i form av en T. L’opération est très simple à réaliser, que vous utilisiez le Table Clamp ou bien un châssis pour monter la base.
När det gäller ratten kan du välja mellan QR1 eller QR2 när du köper den. Personligen skulle jag välja QR2 för att få en bekvämare inställning. framtidssäkrad som engelsmännen säger. När det gäller CSL-pedalerna ger gummikuddarna bra grepp på golvet (parkett, stenplattor, matta etc.), men designen innebär också att de kan monteras på ett chassi.
Tillverkning och ytbehandling
Hela paketet är tillverkat av metall, från ratten och pedalerna till basen. Utförandet är utmärkt, värdigt Fanatecs standarder. Och detsamma gäller för finishen. Jag märkte inga defekter, grader eller dåligt monterade delar (särskilt inte på ClubSport Hub) på någon av produkterna i det här paketet, och personligen förväntade jag mig inte att hitta och/eller se några. Kringutrustningen i Forza Motorsport V2-paketet är premium.
Att få grepp om paketet
Med en diameter på 33 cm och en platt bas ligger ClubSport Forza-ratten bra i handen, särskilt om du gillar GT-racing. Kontrollerna är fördelade längs sidorna av frontplattan, precis som på en racerbil eller Super Car. Självklart innebär denna konfiguration att du snabbt kan komma åt knapparna mitt i ett lopp, utan att ta ögonen från vägen. ClubSport Hub har visserligen andra knappar (16 stycken) på ovansidan, men du kommer inte att använda dem så mycket när du har remappat dem på framsidan.
På navets baksida finns det bara 2 magnetiska paddlar, men de är av bra storlek. Det kanske inte räcker för vissa förare, särskilt inte för dem som vill ha analoga paddlar, men det räcker för nästan 80 % av alla simracingförare i den här prisklassen. Dessutom klickar paddlarna mycket bra, de är magnetiska och lättåtkomliga mitt under ett lopp.
Känslor under lek
Basen för detta paket är ingen mindre än 5nm CSL DD, som är mycket populär i sin kategori. Force feedback är inte illa för sim-racing entusiaster och nybörjare, med en mycket bra reproduktion av de effekter som bilen genererar och genomgår. Självklart är 5nm-versionen av CSL DD inte särskilt kraftfull, och du kommer ibland att känna lite klippning när du pressar den till sina gränser.
Det är dock upp till dig att ställa in parametrarna för basen (via Fanalab på datorn eller skärmen på ratten) för att hålla en viss marginal för att minimera mättnaden av kringutrustningen, särskilt eftersom ratten och navet i det här paketet väger över 3 kg.
När det gäller pedalerna är CSL-pedalerna standard i den här kategorin. Dess magnetiska (Hall) sensorer ger utmärkt registrering av inmatning (gas och broms), med bra linjäritet i pedalrörelsen. Det är inte en Load Cell-pedalbräda, och erfarna förare kommer att märka detta omedelbart, men uppriktigt sagt är det värt priset. Låt oss inte glömma att det här är ett instegspaket.
Kompatibilitet
Som en officiellt licensierad Forza Motorsport-produkt är det här paketet kompatibelt med både PC och Xbox, både för basen och hjulet. Det viktigaste med Fanatecs produkter är hjulets kompatibilitet med konsolen, eftersom varumärkets baser teoretiskt sett alla fungerar på Playstation och Xbox.
Valuta för pengarna
Detta paket säljs normalt för €730, men byts för närvarande ut mot €50 mindre, dvs €680. I mina ögon är det helt okej, med tanke på att basen är en 5nm torque-version. Visserligen är kringutrustningen i paketet av utmärkt kvalitet, men Fanatecs begärda pris är lite högt för min smak.
Min bedömning
Forza Motorsport V2 är ett bra paket för nybörjare inom sim-racing. Ratten är magnifik, CSL DD ger en bra körkänsla och pedalerna är relativt användbara tills du har upplevt en Load Cell.
Den svaga punkten i detta paket är dock ingen annan än dess bas. CSL DD 5nm är verkligen inte tillräckligt stor för att klara vikten på svänghjulet och navet. Med en vikt på över 3 kg är det för mycket för det vridmoment på 5 nm som det utvecklar, och klippning är mycket vanligare än på 8 nm-varianten.
Enligt min mening, om du har råd med det, gå direkt till 8nm vridmomentversionen, eller välj Forza Motorsport V2 och få boost kit 180 för att öka kraften i basen. Genom att göra det kommer du att få en mycket bättre känsla för spelet, särskilt om du planerar att spela titlar som Assetto Corsa eller Forza Motorsport.
Det är fortfarande ett bra paket för nybörjare och söndagsentusiaster, men basmodellen kommer snabbt att visa sina gränser när det gäller körkänsla, särskilt med en så tung ratt.
0 kommentarer