Välj en sida

Asetek Forte Bundle : Test & Granskning

Sim Racer

Pilote e-sport & Passionné de Sim Racing, j’ai décidé de partager ma passion sur ce site web.

Asetek Forte-paketet

Fördelar

  • Exceptionell byggkvalitet
  • Fullständig kontroll och hantering med programvara
  • Ultrakänslig kraftåterkoppling

Nackdelar

  • Ingen basjustering från ratten
  • Ett vevparti som kan vara obekvämt under långa sim-racing-sessioner
  • Endast 2 pallar
  • Ingen skärm på ratten

Avicionados av anpassade datorer kommer säkert att känna till varumärket Asetekfrämst de som kretsar kring vattenkylning. Denna tillverkare är mer eller mindre legendarisk när det gäller radiatorer, pumpar och alla vätskekylningssystem för processorer och GPU:er.

Företaget innehar ett flertal patent som används av CoolerMaster, Corsair, NZXT samt andra varumärken inom segmentet vattenkylning. Jag antar att du är medveten om att det är dyrt att utveckla ett vattenkylningssystem för en CPU (block) och att det är bättre att använda ett patent för att minimera kostnaderna. Det är mer lönsamt att betala utdelning till ett tredjepartsföretag än att lägga flera miljoner euro på en gång på produktutveckling.

Kort sagt är Asetek en stor aktör inom PC-industrin, och mer specifikt inom vattenkylningssegmentet. Förutom att företagets chef är ett motorsportfan, och det är även hans son. Som ett resultat av detta har Asetek gått in för att hjälpa bil- och simuleringsentusiaster runt om i världen genom att erbjuda mycket högkvalitativ kringutrustning för simulering av racing. I det följande kommer jag att introducera dig till Stark som representerar mitten av Aseteks sortiment och består av en bas, ratt och pedaler. Naturligtvis kan du köpa varje produkt separat om du vill.

 

Paketets huvudsakliga och tekniska egenskaper

  • Direktdriven bas som utvecklar 18 nm vridmoment
  • 22-bitars kodare baserad på
  • Ratt i kolfiber i F1/GT-stil med en diameter på 29 cm
  • Vevställ med 2 Load Cell-pedaler och en bromspedal som tål ett tryck på upp till 180 kg
  • Tillverkad av premiummaterial, inklusive kolfiber och aluminium
  • 12 knappar, 6 vridomkopplare, 2 omkopplare och 3 pulsgivare på frontplattan för ratten
  • QR på baksidan identisk med den på Simucube

 

Utformning

Låt oss börja med utformningen av ratten i det här paketet. Hjulet är ett typiskt F1/GT-hjul, öppet nedtill. Detta innebär att handtagen inte går ihop med strukturen, vilket hjälper rattens övergripande ergonomi, som vi kommer att se nedan. Kolfibern på framsidan ger ratten en unik design, mycket lik konkurrenternas, och det hela är utsmyckat med några orange element som drar lite åt gult. Det finns ingen skärm på frontplattan, och uppriktigt sagt till det pris som den här enheten säljs till, skulle det ha varit det minsta vi kunde ha gjort.

Basen är en stor metallbit. Odjuret är 30 cm långt, med en höjd på 13 cm för att kapsla in motorn, som ger inte mindre än 18 nm vridmoment. Designen är enkel, med ett metallhölje mellan plastpaneler. Det finns fenor över hela Forte-basen för att avleda den värme som genereras av motorn, och formen är ganska standard skulle jag säga. Asetek har valt att satsa på enkelhet snarare än extravagans som Moza, men design är ju subjektivt.

Låt oss avsluta med paketets pedalbord. Denna periferi är verkligen mycket inspirerad av de som finns i Pagani eller Koenigsegg, med en hisnande design. Pedalerna är helt i svart, med ljusorange accenter för Load Cell-systemen. Jag tycker fortfarande att den är vacker, men jag tycker att det är lite för mycket logotyp på huvudtallriken.

Asetek Forte-paketet

Kundanpassad montering

Forte-ratten använder en QR som är identisk med Simucubes, vilket innebär att ratten sätts på plats och inte rör sig alls efteråt. Sockeln kan fästas framifrån eller underifrån. Du behöver ett chassi som stöder Aseteks frontmonteringssystem, eller så kan du köpa det fäste som säljs av Asetek. Se till att du gör din research, eftersom varumärket är ganska nytt på sim-racing-scenen.

Observera att basens fästöglor kommer att bli lite lidande under långa simracing-sessioner, så att du får en liten glipa på grund av den plast som används. Detta är rent estetiskt och äventyrar inte på något sätt konstruktionen.

Pedalbordet är utformat för att installeras på ett kökschassi. Den här lilla juvelen tål inte mindre än 180 kg tryck på bromspedalen, och det är mycket. All kringutrustning i det här Forte-paketet är utformad för att enkelt kunna monteras på ett modernt, robust chassi.

 

Tillverkning och ytbehandling

Nu är historien lite blandad. När det gäller vevpartiet är det 100% aluminium av mycket hög kvalitet, med en nästan exemplarisk finish. Jag säger nästan, för det finns några få delar med något utskjutande kanter, men vad jag förstår var detta Aseteks avsikt, kanske för att ge den ett industriellt utseende. Ändå är den förstklassig när det gäller byggkvalitet och finish.

Basen är av aluminium, men fram- och bakstyckena är av plast. Den övergripande finishen är mycket bra, även om det främre fästsystemet drar kraftigt i plasten på locket och lämnar en liten glipa som är rent estetisk.

Låt oss avsluta med ratten. Forte har en fantastisk finish, med särskild uppmärksamhet på detaljer på alla rattkomponenter. Kolfibern förstärker rattens premiumutseende, och vi förväntar oss inget annat av en ratt som kostar mer än ett Fanatec-paket. Men det är komposit: plast förstärkt med kolfiber.

 

Att få grepp om paketet

Forte-ratten har en diameter på 29 cm, vilket är genomsnittligt för kategorin. Ergonomin är mycket väl genomtänkt, med alla reglage nära till hands. Detsamma gäller för de 2 paddlarna baktill, som är lätta att använda vid racing. Vissa pulsgivare och brytare visade sig dock vara ganska svåra att använda, och jag vet inte om det är ett problem med justeringen eller grader i konstruktionen.

När det gäller vevpartiet kan du justera inställningarna på de 2 pedalerna, men jag tyckte att det var ganska obekvämt under långa sim-racing-sessioner. De 2 pedalerna är nästan vertikala, och detta är inte alls en naturlig position för dina fötter, förutom kanske på ett F1-chassi med benen upplyfta.

Asetek Forte-paketet

Känslor under lek

Basen

När det gäller basen är den alldeles utmärkt, så länge du har tagit dig tid att konfigurera den på rätt sätt med hjälp av Aseteks programvara. Motorn är inte bara kraftfull med sitt vridmoment på 18 nm, den kan också producera svaga och mycket svaga effekter samt starka och mycket starka effekter, allt i stort sett samtidigt.

Basen är mycket dynamisk när det gäller att tolka kraftåterkopplingen och anpassar sig perfekt till din körstil, även om du föredrar en mer detaljerad känsla eller rätt mängd kraft direkt i händerna. Dessutom är värmehanteringen helt perfekt, även efter flera timmars användning. Denna Asetek-bas kommer inte att tappa i effekt efter ett tag, och det är rena lyckan.

Ratten

Jag byter till Forte-ratten. Så snart du börjar vrida på hjulet inser du att det är ganska tungt (över 1,3 kg på vågen), särskilt om du redan har provat kolfiberhjulen från till exempel Fanatec. Ändå ger den här ratten, i kombination med Asetek-basen, oss en mycket bra dos av spelkänsla. Förarplatsen är ganska standard för kategorin, 09:15, och knapparna är lättillgängliga, även om några av dem är lite hårda för min smak.

Ett stort plus jämfört med konkurrenterna från Fanatec är dock diametern på handtagen på Asetek Forte-ratten: de är mycket större, vilket ger en mycket trevligare körupplevelse. Du får ett mycket bättre grepp om ratten, vilket förbättrar dina varvtider och ergonomin.

Pedalerna

Låt oss avsluta med Aseteks pedalbord. Naturligtvis är båda pedalerna justerbara när det gäller känsla, slaglängd, motstånd, ändstoppets position och allt annat. Det är en premiumenhet, låt oss inte glömma det, även om det är obekvämt med tiden på grund av pedalernas vertikala position.

När det gäller känslan visade sig gaspedalen vara utmärkt efter en hel del användning. När ändläget har ställts in är gasreglaget mycket linjärt, exakt och behagligt att använda, trots pedalens vertikala läge som kan bli obekvämt med tiden. Bromsen är å andra sidan en helt annan historia, och jag förväntade mig uppriktigt sagt något exceptionellt med tanke på priset.

Lastcellen är en standard tvåstegsenhet med en förbelastningszon (1stdje golv). Justeringar är möjliga på båda våningarna, men jag hittade inte riktigt vad jag letade efter. Det första steget kändes för mjukt, trots att jag ägnade många timmar åt att mixtra med fjädern och mjukvaran/sensorn. Det var ett hopplöst fall och ännu en besvikelse.

Elastomeren var inte bättre. Den är utbytbar, men “stopp”-zonen kommer för snabbt och du kommer snart att försöka köra in foten i en betongvägg. Det finns mjukvaruinställningar för bromsinterpolering, men detta kommer att snedvrida dina reflexer med andra Load Cell vevstakar om du har mer än en.

 

Kompatibilitet

Det säger sig självt att Aseteks 3 Forte-kringutrustning endast är kompatibel med PC-plattformen av den enkla anledningen att varumärket är nytt på marknaden, och det kommer att dröja ett tag innan Sony och Microsoft ge dem chips för sina produkter. Men tillverkaren har tydligt sagt att man avser att erbjuda konsolkompatibel kringutrustning.

När det gäller sim-racing-titlar är de praktiskt taget alla kompatibla med Forte-serien, precis som med andra produkter från tillverkaren av sim-racing-kringutrustning.

GT DD PRO

Valuta för pengarna

Så jag varnar dig, notan kommer att bli hög. Basmodellen Forte kostar nästan €1060, ratten kostar nästan €660 och pedalerna finns tillgängliga för nästan €560 och över €600 för S-versionen.

Sammantaget kommer du att betala mellan € 2020 och € 2070 för detta paket från Asetek, vilket gör det mycket dyrt enligt min mening, särskilt eftersom värdet för pengarna inte fungerar till dess fördel, med mycket plast som används på ratten, till exempel.

 

Min bedömning

Så här är mitt omdöme om det här mellanklasspaketet från Asetek. Jag gillade verkligen ratten, dess ergonomi och grepp. Jag gillade verkligen basen, som är helt överlägsen konkurrenterna (Fanatec DD1 och Moza R21), även om den på papperet är mindre kraftfull än de andra. Det är bara det att force feedbacken är dynamisk, mycket kommunikativ, välgraderad och har mycket slagkraft. Återkopplingen är bara bättre än den från Fanatec- och Moza-baserna, det är allt.

Men Forte-vevpartiet kommer inte i närheten av det priset, och om jag vore du skulle jag avstå. Min rekommendation är att ta basen och ratten, även om den senare inte är direkt toppmodern med mycket plast, och falla tillbaka på en ClubSport V3 standard eller Inverterad.

gt dd pro

Asetek Forte-paketet

Mycket uppslukande paket, exceptionell kvalitet.

Notez cet article

Vous risquez également d’aimer…

Moza ES : Test & omdöme

Moza ES : Test & omdöme

Moza ESFördelar Flera helt anpassningsbara kontroller Förstklassig finish och material Utmärkt ergonomi Nackdelar...

Moza CS V2P : Test & Granskning

Moza CS V2P : Test & Granskning

Moza CS V2PFördelar Premiumratt av hög kvalitet Struktur av aluminiumlegering Trådlös anslutning till basstationen...

Moza FSR : Test & Granskning

Moza FSR : Test & Granskning

Moza FSRFördelar 4,3-tums skärm Finish i kolfiber Många beställningar Nackdelar Något högt pris och vikt Ej kompatibel...

0 kommentarer

Skicka en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Pin It on Pinterest

FANATEC-PAKET FÖR UNDER 400 EURO
This is default text for notification bar