Välj en sida

Fanatec Lastcellssats : Test & Granskning

Sim Racer

Som e-sportförare och Sim Racing-entusiast har jag bestämt mig för att dela med mig av min passion på den här webbplatsen.

När du köper via våra länkar kan vi få en affiliateprovision.

Fanatec Lastcellssats

Fördelar

  • Utmärkt byggkvalitet
  • Bra valuta för pengarna
  • Lastcellen är känslig vid normal användning

Nackdelar

  • Kräver montering av användaren
  • Det kommer att kosta dig 20 euro mer än om du köper pedalerna direkt från Load Cell.
  • Brist på justering av motstånd på elastomernivå

Vårt betyg: 9.2/10

Alla löpare i världen känner till Fanatec och dess enorma katalog av produkter för simracing. Det måste sägas att med över 20 år i branschen är det ganska normalt att beröra allt och ha en produkt för alla.

För dig som letar efter högkvalitativ kringutrustning för simracing på alla nivåer, Fanatec är helt klart det varumärke du ska välja. Med sina premiumprodukter, sin utmärkta byggkvalitet och sin känsla för detaljer har den tyska tillverkaren allt för att tilltala förare på praktiskt taget alla tillgängliga plattformar.

Fanatecs styrka ligger inte bara i den stora produktkatalogen, utan också i den omfattande anpassningen av kringutrustningen. Tanken är att du kan ha vilken simracing-kringutrustning som helst och förbättra den över tid med andra produkter eller kit. På tal om det finns det vissa enheter som är svåra att anpassa, som pedalboards till exempel. Vanligtvis, och detta är fallet med nästan alla sim-racingmärken, är en pedalboard en sluten enhet utan möjlighet att ändra någonting. Men Fanatec ser inte saker och ting på samma sätt och erbjuder ett uppgraderingskit för ett av sina pedalbord: CSL CSL-pedaler. Vevpaketet levereras som standard, med endast en gummifjäder för att ge någon form av bromsmotstånd. Men med den LastcellssatsMed detta kit kommer du att kunna förbättra din periferi avsevärt. I det följande kommer jag att presentera dig för detta kit, berätta om dess styrkor och svagheter och ge dig min åsikt om det.

 

Satsens huvudsakliga och tekniska egenskaper

  • Metallkonstruktion
  • Elastomermotstånd hos 65 Shores
  • 12-bitars sensor för pedalmotstånd
  • Kompatibel med CSL-pedaler och alla Fanatec-basar
  • Minsta känslighet på ca 10 kg, konfigurerbar via Fanatecs programvara eller Tuning-menyn på ratten
  • Maximal bromskraft på upp till 60 kg

 

Design

Konstruktionen av Lastcellssats är baserad på konstruktionen av CSL-pedaler. I ärlighetens namn finns det inga förändringar jämfört med bromspedalen på Fanatecs instegsvev. Den är identisk, med undantag för lastcellen, där man normalt har ett litet gummifjäderssystem.

I övrigt är hela pedalen av metall, förutom plattan där man sätter ner foten. För övrigt kan du få anodiserade aluminiumplattor, naturligtvis som tillval. Annars är den vacker, silverfärgad och kommer att passa perfekt med CSL-pedalerna och en stor del av konfigurationerna.

Ärligt talat skulle jag ha föredragit att CSL-pedalerna var svarta för att passa till alla simracinguppsättningar, men Fanatec erbjuder redan detta i sin katalog, CSL Elite-pedalerna. CSL Elite-pedaleroch de är ännu dyrare…

Fanatec Lastcellssats

Kundanpassad montering

Eftersom Lastcellssats är en uppgradering måste du demontera ditt gamla vevparti för att installera den nya bromspedalen. Oroa dig inte, det tar inte lång tid att göra detta. Jag skulle säga att mellan att demontera vevpartiet och montera det med den nya bromspedalen bör det ta bra tio minuter, beroende på dina DIY-färdigheter.

Om du har en cockpit rekommenderar jag starkt att du fäster pedalbordet i dess stöd (framtill i nivå med fotstödsplattan och baktill i nivå med pedalerna). I standardkonfigurationen, dvs. utan Load Cell, var det möjligt att fästa vevpartiet endast framtill utan att periferin rörde sig. Men med Load Cell och den kraft du måste utöva för att bromsa är detta inte längre fallet, och du måste fästa pedalerna på chassit. Dessutom är det mer än rekommenderat att ha en cockpit, eller åtminstone ett rattstöd, för att kunna använda CSL-pedaler med lastcelleller så kommer du att behöva förvandlas till en MacGyver för att använda pedalbordet utan att det rör sig.

 

Tillverkning och ytbehandling

Tillverkningen av Lastcellssats är utmärkt, liksom för CSL-pedalerna. Hela bromspedalen är tillverkad av metall, med en silverfinish och elastomer av mycket god kvalitet. Det måste sägas att Fanatec vet en sak eller två om kringutrustning för sim-racing, så det är bara att förvänta sig att detta kit kommer att ha utmärkt byggkvalitet.

Delarna är mycket välbearbetade, utan vassa kanter eller andra tillverkningsfel. De är också mycket väl monterade med stor omsorg om detaljerna. Le Lastcellssats är helt enkelt en produkt som passar väl in i Fanatecs katalog av kringutrustning för simracing, och det är att förvänta sig med tanke på tillverkarens rykte.

 

Att komma till rätta med utrustningen

Det finns inte mycket att säga på den här punkten, med tanke på att det bara är en bromspedal du kommer att ha i din hand. Den är mycket välgjord, solidt monterad och rör sig inte alls, varken före eller efter installationen.

Kitets pedal är lite tyngre än den som den ersätter, men det är att förvänta med tanke på att det finns ett helt annat motstånd och avläsningssystem för bromstryck. Den extra vikten ger den en mer solid känsla totalt sett. Det betyder inte att CSL-pedalerna inte är solida, inte alls. Men att ha stora extra delar på bromsen gör den starkare, enligt min mening.

Fanatec Lastcellssats

Känslor under lek

För dem som redan har provat CSL-pedalerLastcellDet är exakt samma sak, för i verkligheten är det här kitet bara Load Cell-bromspedalen för en standard CSL-pedaler, det är allt. Men annars, när det gäller känsla, är det inte så illa för priset (se nedan).

Det är värt att notera att CSL Pedals är ett instegspedalbord, utformat för att få dig att komma igång med sim-racing. Load Cell-bromspedalen är verkligen hårdare än standardversionen, och du har möjlighet att justera bromskraften som kommer att läsas av pedalerna. Som standard är värdet inställt på max, och justeringar kan göras antingen via Fanatecs programvara eller via en meny i ratten. Det är mycket enkelt att göra, oroa dig inte.

Detta vevparti har bara en elastomer (värde 65), vilket är lite synd enligt min mening, för om det inte passar dig kommer du att sitta fast med det. Annars är bromspedalen fast under foten, och du behöver inte tveka att gå för att den ska bromsa ordentligt, precis som i en riktig racerbil. Bromsförnimmelsen är ganska linjär och passar de flesta racerförare.

 

Kompatibilitet

Denna sats är endast kompatibel med CSL-pedaler och ersätter bromspedalen med en Load Cell-pedal. I övrigt är pedalbordet kompatibelt med alla Fanatec-baser, liksom med alla plattformar ( Xbox, PC och Playstation). Du kommer inte att ha några problem här.

Fanatec Lastcellssats

Valuta för pengarna

Det här kitet kostar cirka 140 euro, utöver de 80 euro som standardpedalbordet kostar, vilket innebär att du får betala cirka 220 euro för att uppgradera ett befintligt pedalbord. Sammantaget är det inte särskilt dyrt, och du kan få samma pedalbord i Load Cell direkt från Fanatec för 200 €.

Prisvärdheten för detta kit är mycket bra enligt min mening och kommer att möjliggöra en mycket bättre fördjupning för en förare som inte har råd med vevpartiet. Lastcell vevsats till att börja med.

 

Mitt utlåtande

Detta kit är en utmärkt uppgradering för CSL-pedalerna, särskilt för dem som har standardpedalbordet. Få tillverkare av kringutrustning för sim-racing gör samma sak som FanatecOch det är just det som är varumärkets styrka. Du kan dyka in i det tyska varumärkets ekosystem och förbättra dina produkter längs vägen, utan några som helst problem.

Såvitt jag vet är detta sats Lastcell är en kvalitetsperiferi som kommer att förbättra ett pedalbord som redan är tillräckligt bra för att du ska komma igång med sim-racing. Det faktum att det bara finns en elastomer kan vara lite av en nackdel, men samtidigt är den här kringutrustningen inte dyr. I vilket fall som helst skulle jag gå för det om du redan har standardpedalbordet. Om du inte har det och du funderar på ett Load Cell vevparti, gå direkt till CSL Pedaler LC för att spara 20 euro.

Fanatec Lastcellssats

Fanatec Lastcellssats

Bra uppgradering för CSL-pedaler

Notez cet article

Du kanske också gillar…

0 kommentarer

Skicka en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Pin It on Pinterest

FANATEC-PAKET FÖR UNDER 400 EURO
This is default text for notification bar