Välj en sida

Rörchassi eller aluminiumprofil, vilket ska du välja för simracing?

Sim Racer

Pilote e-sport & Passionné de Sim Racing, j’ai décidé de partager ma passion sur ce site web.

Sim-racing har blivit allt populärare under de senaste åren, särskilt tack vare högpresterande och relativt prisvärda produkter. Nuförtiden kan man bokstavligen gå in på en stormarknad, köpa ett Logitech- eller Thrustmasterpaket, ställa det på ett bord eller skrivbord och köra sim-racing.

Visserligen kommer den omslutande upplevelsen att spädas ut, men för den genomsnittliga spelaren som bara vill njuta av Forza Horizon 5 och dess magnifika mexikanska landskap är det mer än tillräckligt. För dem som vill återge känslorna av en racerbil i sitt vardagsrum, ja, det är en annan historia.

Först och främst utrustningen. Du kommer att byta från ett rem- eller kugghjulsdrivet kedjestag till ett Direct Drive-kedjestag. Pedalerna byts från fjäderbelastade till Load Cell. Och det gäller praktiskt taget alla andra kringutrustning och tillbehör för sim-racing, för att inte glömma cockpiten.

Ah, den berömda cockpiten, eller riggen för dess vänner. Det är ett nyckelelement i simracing, särskilt för att skapa inlevelse i tävlingen. Det är den struktur som rymmer all racingutrustning och som erbjuder realism, inlevelse och stabilitet. Det finns dock flera olika typer av chassin på marknaden: stativ, hopfällbara cockpits, rörformade chassin och chassin med aluminiumprofiler. Alla har sina fördelar och nackdelar, och i det följande kommer vi att fokusera på två utmanare: aluminiumprofilen och rörprofilen.

Rörramar – där enkelhet möter budget

Låt oss börja med rörformade cockpits. Som namnet antyder är de tillverkade av stålrör med olika diametrar, beroende på modell och märke. Typiskt för de mest populära modellerna är att rörens diameter är 50 mm, vilket ger en bra kompromiss mellan styrka, lätthet och budget.

Dessa chassin är enklare att montera, eftersom strukturen är identisk för den aktuella modellen. Tänk på ett rörchassi som en konfektion: det är mer eller mindre standard över hela sortimentet, med några extra tillbehör här och där.

På en tubulär cockpit finns ett fäste för vevpartiet, kedjestaget, sitsen med glid och även för monitor, växelspak, instrumentbräda etc. Allt beror på vilket märke och vilken modell det handlar om. Allt beror på vilket märke och vilken modell det är fråga om.

Fördelarna med rörformade

Först och främst är det priset. Rörformade chassin är i allmänhet billigare än sina motsvarigheter med aluminiumprofil, även om vissa modeller kostar långt över 1 000 euro när de är ordentligt utrustade. Men generellt sett är rörformade ramar billigare på grund av deras enkla design och struktur.

Sedan är det lätt att montera. Vanligtvis, och det gäller i 95% av fallen, levereras tubulars med… rör, som du måste montera med hjälp av en lättläst installationsguide. Detta är både en fördel och en nackdel, eftersom alla tubulars är mer eller mindre likadana när det gäller strukturen.

Och slutligen, stilen. Chassi som vissa av de PlaySeat är verkligen magnifika, särskilt de som är utformade för Formel 1. Mellan designen, färgen, sätet och framför allt känslan av att vara i en bur kommer tubulars alltid att ha en plats i mitt hjärta.

Nackdelarna med rörformiga

I den här världen är ingenting perfekt, och tubulars är inget undantag från regeln. Först och främst styvhet. Det är sant att tubulära cockpits är styva, särskilt toppmodellerna, men du kommer fortfarande att ha lite spel. Det är inbyggt i designen och det finns inget du kan göra åt det.

Sedan finns det gränser för kringutrustning för simracing, oavsett om det gäller Direct Drive-baser eller vevpartier. Du kommer alltid att ha maxvärden för dessa två delar av racingutrustningen, även om det är sant att tubulära pre-mium-modeller kan rymma en Fanatec Podium DD2 och dess 25 nm vridmoment.

Slutligen, det viktigaste elementet: kundanpassning. För det mesta begränsas du av de tillbehör som levereras av tillverkaren av den rörformade ramen. Om tillverkaren t.ex. inte erbjuder något växelfäste kan du inte göra något åt det.

Chassi i aluminiumprofil – nyckelorden är styvhet och kundanpassning

Vi går nu vidare till aluminiumprofilramarna. Dessa är baserade på en konstruktion med aluminiumstänger av olika längd och bredd, med skenor på alla fyra sidor av röret. Dessa skenor används för att fästa tillbehör eller stöd för att anpassa chassit.

Cockpits med aluminiumprofil är mycket populära inom simracing, särskilt när det gäller toppkonfigurationer. De erbjuder en mycket hög nivå av anpassning av tillbehör, med fästen som kan monteras bokstavligen var du vill. Men detta har en mycket högre kostnad än deras rörformade motsvarigheter.

Fördelarna med aluminiumprofiler

Självklart handlar det om anpassning. Du kan få ett chassi som är specifikt anpassat efter dina behov, men inte nödvändigtvis med tillbehör och stöd från samma märke. Eftersom aluminiumrör är standard, åtminstone när det gäller formen, kan du få grundstrukturen från ett märke och tillbehör som extra stöd från ett annat. Det finns i stort sett inga gränser för din fantasi, förutom kanske din bankman som stoppar allt när du har röda siffror.

En annan fördel är styvheten. De aluminiumprofilerade cockpiterna är extremt solida och kan rymma de mest kraftfulla kringutrustningarna för simracing på marknaden. Vi talar om en DD-bas som utvecklar över 25 nm vridmoment, Load Cell-vevställ med enormt bromstryck, och även hydrauliska sådana. Detta är omöjligt att uppnå på ett rörformat chassi, oavsett räckvidd. Men för att uppnå denna mycket höga nivå av styvhet måste du handla i den övre delen av chassiutbudet.

Nackdelarna med aluminiumprofilen

Först och främst är det vikten. Aluminiumprofilchassin är tunga på grund av de olika delarna som utgör strukturen, och framför allt på grund av den anpassning som krävs. Man kan säga att varje chassi är unikt, så länge som föraren har sina egna preferenser.

För det andra är monteringen komplicerad, vilket är ett direkt resultat av vikten. Det kommer inte bara att ta tid (i timmar) att montera ett aluminiumprofilchassi, med tanke på det stora antalet och vikten på dess delar, utan ett extra par händer rekommenderas starkt.

Och för det tredje, priset. En cockpit i aluminium börjar ofta på nästan 1.000 euro, och då är tillbehör och andra stöd inte medräknade. För det priset får du bara chassit med bara ben och du måste lägga till flera hundra euro för de viktigaste cockpittillbehören.

Jag skulle vilja lägga till en liten bisats här om stabilitet. Aluminiumprofiler finns vanligtvis i 3 stångbredder: 80, 120 och 160. Ju större profilen är, desto stabilare är den. Du kommer att ha lite spel med 80 stänger, mindre med 120 och inget alls med 160.

Och nu, vilken ska jag välja?

Det finns två huvudskäl till att välja ett chassi: priset och den grad av inlevelse du vill ha. Men det finns andra faktorer som du måste tänka på, inklusive :

  • Designen. Tubulars ser mycket bättre ut än aluminiumsektioner, eftersom de påminner oss om rullburen på racerbilar. Och bara det, särskilt om lacken matchar lacken hos ett visst team, kan göra att balansen tippar över.
  • Anpassning. På den här punkten vinner profilen högt och tydligt. Men de senaste rörformade chassierna har kommit långt och erbjuder ett brett utbud av tillbehör. Visserligen kommer detta att vara First Party, så det är upp till tillverkaren, men de måste anpassa sig till en ständigt föränderlig marknad.
  • Enkel montering. Det är ingen tävling här: rör är mycket enklare att montera än aluminiumprofiler, särskilt om du bor ensam eller inte har tillgång till hjälp.
  • Tillgänglighet. Eftersom rörformade chassin är mycket lätta att montera och består av färre delar, finns det färre logistiska problem med dem, och de kommer därför att vara mer tillgängliga än andra.
  • Soliditet. Om du planerar att köpa den ultimata kringutrustningen för simracing, dvs. de mest kraftfulla kedjestag och hydrauliska vevpartier, måste du välja den profilerade vägen, eftersom tubulars snabbt kommer att visa sina gränser när det gäller stabilitet.
Notez cet article

Vous risquez également d’aimer…

0 kommentarer

Skicka en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Pin It on Pinterest

FANATEC-PAKET FÖR UNDER 400 EURO
This is default text for notification bar