Välj en sida

Sim Racing harness: Varför lägga till en i din cockpit?

Sim Racer

Pilote e-sport & Passionné de Sim Racing, j’ai décidé de partager ma passion sur ce site web.

Inom sim-racing skiljer sig målet med disciplinen från förare till förare. I stort sett kan man antingen satsa på att få maximal spänning, så att upplevelsen blir mer lik den i en riktig racerbil, eller så kan man ha roligt och fördriva tiden efter en dag på jobbet eller i skolan. Vissa människor föredrar det andra alternativet, vilket är ganska lovvärt, eftersom alla vet att det är stressande att tillbringa mer än 8 timmar utomhus, och det finns inget som ett bra racingspel för att lindra trycket. Och vi har lejonparten av den pool av racerförare som faller inom den första kategorin, nämligen de som letar efter spänning och fördjupning.

Som du vet finns det en hel mängd utrustning och tillbehör för simracing som minskar klyftan mellan verkligheten och den virtuella världen. Ta till exempel dynamiska chassin. Deras roll är enkel: att integrera kroppsrörelser i din setup. När bilen tar en kurva med downforce lutar chassit åt ena sidan. I sim-racing är sådana här inställningar uppslukande på högsta nivå.

Men det finns andra tillbehör som ökar realismen i virtuell racing, utan att det behöver kosta skjortan. Det finns till exempel racinghandskar och -skor, racingdräkter, en instrumentpanel och så vidare. Alla dessa tillbehör och utrustningar kan verka överflödiga för den genomsnittlige spelaren, men de mest erfarna racerförarna svär vid den extra realismen och gör allt för att få en setup som ligger så nära en riktig racerbil som möjligt.

Tänk om jag berättade att det finns annan utrustning som används i motorsport, men sällan i sim-racing? Ja, vi talar om selen, och ofta läggs den här utrustningen åt sidan eftersom virtuella förare inte ser någon strategisk fördel med den när det gäller känslan. Enligt din åsikt, är selen ett viktigt tillbehör eller bara ett dekorativt element? Jag kommer att ge dig min åsikt nedan.

Vad är en sele?

Låt oss börja med grunderna: vad är en sele? En sele är ett säkerhetssystem som används i racerbilar för att hålla föraren på plats. Tänk på det som ett Pro Max säkerhetsbälte.

Principen är enkel: du har remmar som är fästa vid bilens chassi eller rullbur, och de placeras på vardera sidan av din överkropp, på dina axlar och på ditt bäcken, för att spännas mellan dina ben.

Fördelen med en sele jämfört med ett säkerhetsbälte är kroppsrörelsen. Med ett vanligt bälte har du visserligen ett band, men det används främst som stöd vid en frontalkrock. När det gäller stöd i sidled är det främst sätet som gör allt arbete.

En sele ger stöd i sidled tack vare sina remmar och även stöd i framkant eftersom du är fastklistrad i sätet, till skillnad från ett bilbälte och dess fjädermekanism som tillåter lite spel innan det låser sig. Och det är den stora skillnaden mellan en sele och ett bälte, och framför allt säkerhetsfördelen med den förstnämnda.

Typer av sele på racerbilar

Det finns fyra huvudtyper av selar som används i racerbilar: 3-, 4-, 5- och 6-punktssele. Jag ska förklara dem kortfattat för att ge dig en uppfattning om vad de är.

3-punktsselen har två remmar på axlarna och en på bäckenet. Denna sele erbjuder en bra kompromiss mellan stöd och enkel installation. Dessutom kan du använda den själv i din vardagsbil utan att belasta sätet för mycket.

4-punktsselen lägger till ytterligare ett band i bäckenhöjd för ett mycket bättre resultat när det gäller stöd, på bekostnad av praktiska egenskaper; denna sele är svår att sätta på och även att ta av, så den är inte idealisk för en daglig användning.

Med 5-punktsselen läggs ytterligare en rem till 4-punktsselen, den här gången mellan benen. Du kommer inte att kunna röra dig, varken i sidled eller framåt.

Och slutligen 6-punktsselen, eller FIA som står för Fédération Internationale de l’Automobile. Denna sele används inom motorsporten och ger högsta möjliga säkerhet och stöd under loppet.

Men varför ska man ha en sele i en simracingutrustning?

Att svara på den här frågan är subjektivt; min åsikt kan skilja sig från din. Personligen tycker jag att en sele gör en redan komplett simracinguppsättning ännu mer verklighetstrogen. Naturligtvis har denna utrustning ingen verklig teknisk fördel, eftersom du inte vinner några sekunder per varv.

Men det kan ge dig större inlevelse i loppet och minska gränsen mellan verklighet och det virtuella. Du kommer att känna dig mer som en racerförare, utan att tömma dina kassareserver. Det är sant att det finns FIA-selen på marknaden som kostar mer än 300 euro, men ärligt talat är det pengar i sjön, såvida du inte kör bandagar på helgen och simracing i veckan. En 3-punktssele är mer än tillräckligt enligt min mening, och kommer bara att lämna ett hål på cirka 50 euro i din ekonomi.

Så ska du investera i en sele? Tja, det beror på. Om du letar efter en komplett setup som är så nära du kan komma en GT3-cockpit, så ja, det är värt att överväga, särskilt eftersom vissa produkter inte är så dyra. Men om du bara kör sim-racing för skojs skull och för att koppla av är det klokare, åtminstone enligt min mening, att investera i något annat.

Notez cet article

Vous risquez également d’aimer…

0 kommentarer

Skicka en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Pin It on Pinterest

FANATEC-PAKET FÖR UNDER 400 EURO
This is default text for notification bar