Välj en sida

Simlab GT1 Pro Cockpit : Test & recension

Sim Racer

Som e-sportförare och Sim Racing-entusiast har jag bestämt mig för att dela med mig av min passion på den här webbplatsen.

Simlab GT1 Pro

Fördelar

  • Uppgraderingsbart chassi i aluminiumprofil
  • Mycket solid struktur
  • Kompatibel med många kringutrustningar för simracing

Nackdelar

  • Ganska högt pris i fulloptionskonfiguration

Vårt betyg: 9.7/10

Simlab har en ganska lång historia när det gäller cockpits för simracing. Det europeiska företaget är världsberömt för sina cockpits, som ofta betraktas som premium, modulära och framför allt av mycket hög kvalitet.

Simlab täcker in ett ganska brett spektrum av virtuella piloter med chassin i aluminiumprofil. Tanken är att erbjuda en solid, modulär och modern produkt till ett relativt attraktivt pris. Och jag måste säga att det går ganska bra för varumärket. Bland Simlabs chassin har vi GT1 Pro, en cockpit i aluminiumprofil som riktar sig till en publik av förare som älskar uthållighets- och GT-racing. I det följande ska vi testa den här cockpiten och se vad den har att erbjuda.

Chassits huvudsakliga och tekniska egenskaper

  • Chassi i aluminiumprofil
  • Mått 1350 mm x 580 mm x 770 mm
  • Finns med en rad olika tillbehör för att anpassa chassit
  • Kompatibel med många fabriksmonterade kringutrustning för simulering av racing
  • Konfigurerbar med eller utan monitorfästen
  • Vevstångsstöd för belastningar upp till 200 kg
GT DD PRO

Design

GT1 Pro har en design som är mycket Simlab: ett enfärgat chassi, i det här fallet svart, med mycket lite av varumärkets logotyp. Det finns en utskuren ”Simlab” på bottenfästet, en annan vitmålad på stolparna på basdäcket, och det är allt.

Så, ja, chassit är nyktert, men märket vet också hur man gör flashiga saker, särskilt med sin berömda Speed 1 blå hinkstol. Oroa dig inte, det finns andra val av säten tillgängliga, varav några är perfekta för att bibehålla chassits minimalistiska utseende.

Kundanpassad montering

Självklart kommer en sådan cockpit att levereras helt isärmonterad och du måste montera den själv. Det är relativt enkelt att göra om man är lite hemmafixare.

GT1 Pro består av flera delar och fästen som fungerar som struktur för chassit. Jag råder dig att ta hjälp när du monterar chassit. Chassin är långt ifrån lätta att montera, även om vissa tillverkare anstränger sig för att förenkla monteringen.

Bara en punkt: se till att du beställer de tillbehör du behöver så att du får allt från Simlab. Om du inte har en hink erbjuder varumärket flera på GT1 Pro-produktsidan.

Tillverkning och ytbehandling

Med en 80×40 mm aluminiumprofil, och framför allt ett rykte att upprätthålla, har Simlab gjort sitt yttersta med GT1 Pro. När det gäller byggkvalitet är du väl betjänad med ett premiumchassi i alla avseenden. Från utskärningarna till fästena och monteringspunkterna, allt med det här chassit är helt perfekt.

När det gäller finishen är den helt enkelt felfri. De fyrkantiga rören är mycket välskurna, med en finish som förhindrar skador, och stöden passar ihop på millimetern, vilket ger GT1 Pro en struktur som tål alla simracinguppsättningar.

Som jag sa ovan har Simlab ett rykte, och framför allt standarder, att upprätthålla när det gäller sina produkter, och GT1 Pro gör ingen besviken i det avseendet.

GT DD PRO

Justering av chassi

GT1 Pro är framför allt ett GT-chassi, precis som namnet antyder. Du kan köra endurance, GT, rally, touring, drift och även lite Formula. Detta möjliggörs av chassits stora modularitet.

Kedjestaget kan justeras i höjd, lutning och djup. Tretlagerfästet är mer eller mindre likadant, med betoning på styvhet (det klarar 200 kg kraft). När det gäller sitsen beror allt på vilken sits du beställer eller vilken du redan har.

Med Simlab kan du konfigurera GT1 Pro med flera olika skopalternativ, som kan levereras med fästen och löpare, vilket gör det ännu enklare att justera chassit. Varumärket handlar om den kompletta nyckelfärdiga lösningen, och det är av den anledningen som GT1 Pro inte bara är ett mycket modulärt chassi, utan också förvånansvärt lätt att anpassa till dina föredragna typer av racing och dina ergonomiska behov.

Känslor under lek

Låt oss titta på vad Simlab GT1 Pro har att erbjuda i tävlingen. Först och främst är styvheten helt exceptionell på det här chassit, och jag måste erkänna att jag inte förväntar mig något annat från en premiumutrustning från Simlab.

Tretlagerfästet är mycket solitt och klarar även de tuffaste kringutrustningarna för simracing, med en kraft på 200 kg. Stödplattan rör sig inte alls under ett lopp, inte ens vid kraftiga inbromsningar. Den är mycket solid, vilket ger dig förtroende för dina körkunskaper och gör att du kan pressa utrustningen ännu längre.

När det gäller basdäcket är det i stort sett samma sak som med bottenfästet. På märkets webbplats, och även på GT1 Pro-sidan, kan du se Fanatec Podium DD2 eller Simucube 2 Pro. Detta innebär att cockpiten är utformad för att rymma Direct Drive-kedjestag som producerar mer än 20 nm vridmoment.

Jag kan berätta att däcket inte visade några tecken på att böjas under min användning i testet eller under mina simracing-sessioner. Det är extremt styvt och typiskt för vad Simlab erbjuder. Jag vet, jag upprepar mig själv lite, men varumärket är premium, så …

Jag märkte att Sparco-sätet gav ett fantastiskt stöd i sidled och även i nedre delen av ryggen, mer specifikt i ländryggen. I absoluta termer kommer det inte att göra dig mycket gott, såvida du inte omvandlar GT1 Pro till ett dynamiskt chassi. Men jag måste erkänna att det är skönt att ha den där känslan av att bli omfamnad av hinken.

GT DD PRO

Kompatibilitet

GT1 Pros kompatibilitet med vevstakar för simracing är mycket bred, med en uttömmande lista över kringutrustning. Fästet klarar en kraft på 200 kg, vilket är mer än tillräckligt för att tävla med en Load Cell eller ett hydrauliskt vevparti.

För basdäcket kan du välja mellan front- eller bottenmontering. Listan över kompatibla DD-basar är också omfattande, med Simagic, Simucube, Fanatec, Logitech och många fler.

För sätet är det bara att tillhandahålla en glidbana så kommer du att vara väl betjänad. Naturligtvis kan du välja de alternativ som Simlab och dess badkar erbjuder.

Valuta för pengarna

Som vanligt med Simlab-chassin börjar GT1 Pro till ett pris som är uppriktigt sagt överkomligt, för att sedan kosta nästan 3 gånger så mycket i fullt utförande. Det initiala priset är cirka 650 euro utan några tillbehör eller support. Och om du kryssar i alla rutor i Simlabs konfigurator kommer GT1 Pro att kosta dig 1 672 euro.

Så ja, det är dyrt, men om man bara tar sittbrunnen med cockpiten får man en räkning på cirka 1 000 euro för ett styvt, modulärt och mycket uppslukande chassi.

Mitt utlåtande

Om du letar efter det perfekta chassit för sim-racing är GT1 Pro cockpiten för dig. Det är högkvalitativt, styvt, modulärt och framför allt prisvärt – naturligtvis utan att bocka av alla alternativ som finns på produktsidan.

Jag skulle rekommendera den här cockpiten om du gillar lite av varje inom simracing, med tonvikt på GT-racing. GT1 Pro kan till och med användas i F1-konfigurationer, men med mindre inlevelse för förarna.

gt dd pro

SimLab GT1 Pro

Den perfekta GT-cockpiten: Solid, modulär, uppslukande

Notez cet article

Du kanske också gillar…

0 kommentarer

Skicka en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Pin It on Pinterest

FANATEC-PAKET FÖR UNDER 400 EURO
This is default text for notification bar