SimNet SP Pro
Fördelar
- Mycket konkurrenskraftigt pris
- Vevpaket i metall finns i flera konfigurationer
- Lastcell på 100 kg på bromsen
Nackdelar
- En finish som lämnar en del övrigt att önska, särskilt när det gäller lacken
- En liten förskjutning i kopplingsfjädern, vilket skapar en slags död zon i slutet av slaglängden.
Vårt betyg: 9.2/10
Det finns många tillverkare av kringutrustning för simracing på världsmarknaden, och vissa varumärken är väletablerade i våra medvetanden. Det finns aktörer som Fanatec, Simagic och Moza i premium-/mellanprissegmentet, Thrustmaster och Logitech i instegssegmentet och Asetek och Simucube i toppsegmentet.
Det finns dock andra tillverkare som inte alls är kända för den stora massan på grund av sin ungdom i branschen. Det måste sägas att det är i Kina som mer eller mindre all elektronisk utrustning tillverkas, och det är också där som många simracingmärken har sitt ursprung.
Moza, Simagic och många andra kommer från Kina, liksom SimNet. Det här varumärket är inte särskilt välkänt i Europa, men det erbjuder fortfarande kringutrustning av hög kvalitet. På vår sim-racing setup idag har vi SP Pro, som är tillverkarens Load Cell pedalboard, som säljs till ett lågt pris, men som slår över sin vikt. Och det är lika bra det, för vi ska se vad det har i rockärmen.
Huvud- och tekniska egenskaper hos vevpartiet
- Helmetallkonstruktion (stål och aluminium)
- Finns i flera konfigurationer, med 2 eller 3 pedaler
- Haptisk feedback tillgänglig på varje pedal med flera motorer
- 12-bitars upplösning
- Lastcellsbroms för krafter upp till 100 kg
- Gaspedal och koppling med fjäder och dumper
- Ett brett utbud av pedalinställningar
- Flera elastomerer tillgängliga i lådan
- Kontrollbox för anslutning av alla tillbehör till pedalbordet samt anslutning till en Fanatec-bas.
- PC-kompatibel via USB-kabel
Design
SP Pro har en minimalistisk design, med en pulversvart klänning som dominerar hela enheten. Om du väljer fotstödsalternativet på framsidan har du varumärkets logotyp på den. Bortsett från detta, och färgerna på de elastomerer som används för att skilja dem åt, är SP Pro en mycket nykter enhet.
Pedalerna är identiska till sin struktur och består av plattor som är fästa vid varandra. Bromsen har en ganska stor pedalplatta, och denna storlek minskar på kopplingen och gaspedalen (den minsta). I mitt tycke är det fortfarande en snygg produkt, vilket är en förändring jämfört med vad som finns på marknaden, särskilt de som har olika färger på motståndselementen.
Kundanpassad montering
SP Pro handlar om kundanpassning. Du kan alltså välja att köpa vevpartiet med eller utan stödplatta och med eller utan fotstöd.
Beroende på din konfiguration, och med tanke på att varje pedal är oberoende, måste du antingen montera enheten på en platta och sedan fästa den på ditt chassi eller installera varje pedal för sig.
Vilket för oss till själva monteringen. Det är relativt enkelt att utföra, med några skruvar (som medföljer i förpackningen) och skiftnycklar för att säkra allt. Med tanke på att LC-bromsen kan ge upp till 100 kg kraft, glöm att montera den på marken eller på ett tunt chassi, eftersom kraften inte alls kommer att vara uthärdlig. Du behöver en solid simracingcockpit av hög kvalitet för att montera SP Pro på.
Tillverkning och ytbehandling
SimNet SP Pro är tillverkad helt i metall (aluminium och stål) och har en kvalitet på 90%. Överlag är alla delar välskurna och välmonterade. Det finns nästan inget glapp i pedalerna, åtminstone inget som känns på foten, men enheten är inte perfekt.
Med tanke på att varje pedal består av flera delar, och att priset är mycket aggressivt, finns det inga lager på alla rörliga delar, särskilt dumpers och fjädrar. Som ett resultat kan du inte dra åt dem för hårt, annars lägger du till extra friktion i pedalen och förvränger känslan.
En annan punkt som är värd att nämna är lackeringen. Den är pulverlackerad och vacker nästan överallt, men jag märkte några fläckar och repor på vevpartiet, vilket tyder på en något slarvig finish. Men det påverkar inte känslan på banan, och även om vevpartiet inte är fantastiskt färdigt kommer det inte att märkas när du väl är på plats.
Justering av bottenfäste
Jag älskade absolut de inställningar som finns tillgängliga på SP Pro. Du kan bokstavligen göra den perfekt för dina fötter och din installation. Mellan de fysiska inställningarna, som är rikliga på varje pedal, och märkets bra programvara hittar du vad du letar efter om du spenderar trettio minuter eller så på det.
När SP Pro levereras erbjuder den helt okej inställningar om du är den typ av person som inte gillar att lägga tid på att justera kringutrustningen. Och om du är tvärtom kan du justera lastcellen, dumpers, fjädrar, vinkel, avstånd, pedallutning, plattor etc. på den fysiska sidan. På mjukvarusidan har du kurvor, kalibrering, utjämning, döda zoner och mycket mer. Ärligt talat är det mycket omfattande och kommer att glädja även de mest krävande sim-racingförarna.
Känslor under lek
Låt oss gå vidare till vad SP Pro har under motorhuven, eller snarare pedalerna. För gaspedalen och kopplingen består motståndssystemet av en fjäder och en dumper på dessa två pedaler. Du kan justera motståndet, kraften som krävs för att trycka ned pedalen och till och med ändstoppet. Känslan under fötterna är mycket linjär, till och med naturlig. Dumpern gör att pedalen gradvis kan återgå till sitt utgångsläge, vilket egentligen är ganska bra. Gasreglaget har dock en liten pedalplatta, och det kan orsaka obehag på långa sträckor, med stickningar i foten i synnerhet om du cyklar utan skor.
Låt oss gå vidare till bromsarna. Den mellersta pedalen, eller den vänstra pedalen om du väljer bara två, har 3 elastomerer och en fjäder, samt en dumper. Som ett resultat är Load Cell ett tvåstegssystem, som finns på nästan alla vevpartier för tillfället.
Vid det första slaget komprimeras fjädern, sedan kommer elastomererna in i bilden när maxvärdet har uppnåtts. Känslan är verkligen superb under foten, även med mycket små justeringar, oavsett om det gäller hårdvara eller mjukvara. Den är ultraresponsiv, linjär och framför allt naturlig. 12-bitars sensorn gör jobbet ordentligt, även om jag hade velat se en 16-bitars. Men hey, det är korrekt, och det är huvudsaken. Och när det gäller pedalens totala rörelse är den verkligen superb, ganska lång och du kommer inte att ha en fot som slår i en vägg efter 2 centimeter.
Och slutligen, haptisk feedback. Du kan sätta en på varje pedal, med linjär, mullrande (vibration) och PTT. Linjär är utmärkt för bromsen och rumble för gaspedalen och kopplingen. Det ger extra feedback och ökar inlevelsen.
Kompatibilitet
SimNet SP Pro är endast kompatibel med Windows-datorer via en USB-anslutning från kontrollboxen. För de grundläggande funktionerna har du möjlighet att använda en Fanatec, och jag blev uppriktigt sagt förvånad över att den tyska kringutrustningen fungerade så bra med det här pedalbordet.
Valuta för pengarna
SP Pro är en mycket anpassningsbar pedalboard. Så beroende på din konfiguration kan den kosta mellan 210 euro och nästan 555 euro. Den ger utmärkt valuta för pengarna, särskilt med tanke på de känslor som den kan ge dig under ett lopp.
Mitt utlåtande
Vad mer kan jag säga om den här SP Pro från SimNet, förutom att jag verkligen blev överraskad av den här pedalbordet. OK, finishen är inte lika perfekt som Fanatecs eller Mozas, men för priset, och särskilt för känslan av det, kan jag bortse från några lackbrister.
SP Pro är placerad mittemot Fanatec ClubSport V3, som anses vara den bästa i sitt segment, i en konfiguration utan haptisk återkoppling. När det gäller känsla är de två uppriktigt sagt lika, och du kommer inte att ha några betänkligheter om att välja den ena eller den andra. Med det sagt har ClubSport V3 en liten fördel tack vare sin oklanderliga finish och sitt mogna ekosystem, vilket är betryggande på lång sikt.
Hur som helst verkar det som om vi befinner oss i en tid då kinesiska tillverkare erövrar marknaden för sim-racing, och SimNet erbjuder verkligen en kvalitetsprodukt. Jag tvekar inte att rekommendera den till PC-spelare.
0 kommentarer