Välj en sida

Topp 4 kompletta bilracingsimulatorer

Sim Racer

Som e-sportförare och Sim Racing-entusiast har jag bestämt mig för att dela med mig av min passion på den här webbplatsen.

När du köper via våra länkar kan vi få en affiliateprovision.

#1 : TR160

⭐ Betyg: 9.8/10

fanatec gt dd pro

✅ Den ultimata simulatorn utan kompromisser

Vi älskar den totala uppslukningen och den förstklassiga utrustningen.

#NR 2: TR80

⭐ Betyg: 9.7/10

fanatec gt dd pro

✅ Mest valuta för pengarna

Vi älskar dess uppgraderingsbara chassi och uppslukande trippelskärmar.

#3: Alpine Racing TRX

⭐ Poäng: 9.6/10

fanatec gt dd pro

✅ Den ultimata F1- och GT-upplevelsen

Vi älskar den dubbla positionen och den omslutande Alpine-designen.

Sim-racing handlar om känslor och inlevelse. Ju mer din hjärna tror att du befinner dig i cockpit på en racerbil, desto bättre blir inlevelsen. Nuförtiden räcker det inte längre med simuleringsutrustning som Direct Drive-baser, pedaler och andra rattar. Förarna behöver något extra för att känna sig lika bekväma som om de befann sig i cockpit på en racerbil.

Chassier är ett stort plus i installationen, eftersom de gör att du kan fördjupa dig, särskilt om det är en tubulär. Att se den rörformade stålkonstruktionen som omger dig är som att befinna sig i cockpiten på en riktig superbil, med rullburen runt omkring dig.

Men det finns en hake. Att montera ett chassi är ingen lätt uppgift. Rörramar är enklare att montera än aluminiumramar, men det finns gränser för anpassningen. Om tillverkaren inte erbjuder det ena eller det andra stödet finns det i princip inget du kan göra åt saken (jag talar om rörchassin).

Men lyckligtvis för oss finns det ett företag som specialiserar sig på specialbyggda cyklar. Det heter Track Racer, och deras katalog innehåller för närvarande 4 mycket intressanta erbjudanden: TR8 Pro, TR80,Alpine Racer TRX och TR160. Dessa är kompletta, nyckelfärdiga chassin, med andra ord med all utrustning du behöver för att tävla, och vi ska ta en närmare titt på dem.

#1 TR160

mclaren gt3 v2

Låt oss börja direkt med Track Racers stora pappa, TR160. Enkelt uttryckt är det här det australiensiska märkets topppaket, som erbjuder allt det har att erbjuda. I själva verket är det chassit från TR80 och dess skålade säte, aluminiumprofilen, samma PC som vi hittar på de andra konfigurationerna med soundbar, Simucube 2 Pro och ratten i Formula-stil, samt LC-vevpaketet med 200 kg tryck, två växlar (1 sekventiell och 1 H Pattern), ett stöd för trippelmonitorer och 34″ böjda skärmar och Gen 5 D-Boxar i chassits fyra hörn.

I grund och botten har Track Racer lagt alla märkets bästa funktioner, som är valfria på andra cockpits, i TR160. Det är vackert, uppslukande med all sim-racingutrustning, men det kostar en förmögenhet. Notan landar på över 16 000 euro, och då är inte leveranskostnaderna inräknade. Men som man brukar säga: passion är ovärderligt.

#2 TR80

mclaren gt3 v2

TR80 är tvåa i vår topp 4 av de bästa allround racingsimulatorerna. Denna setup har ett chassi i aluminiumprofil, vilket innebär större stabilitet och framför allt otaliga möjligheter att anpassa setupen.

Visuellt har aluminiumprofilen röda accenter som ger den karaktär. Det är inte pråligt, och jag tycker att det är både diskret och vackert. TR80:s skålade säte påminner om de som finns i racerbilar.

TR80 levereras med 3 böjda 32-tumsskärmar som standard. När det gäller PC och kringutrustning för sim-racing finns Simucube Tahko GT-21 med 2 Sport-baser, LC-pedalbräda, ljudbar och högpresterande gaming-PC. Som tillval finns bland annat fästen för växelspak och handbroms, Motions D-Box och mycket mer. När det gäller priset kostar TR80 strax över 7 000 euro, återigen utan fraktkostnader. Det är lite dyrt, ja, men det är komplett och högpresterande.

#3 Alpine Racing TRX

mclaren gt3 v2

Alpine Racing TRX är ett hybridchassi, både Formula och GT. I en värld av tubulars är det inte ofta man hittar cockpits som kan rymma två simracingdiscipliner samtidigt, men ingenjörerna på Track Racer har lyckats.

Designen är baserad på färgerna hos Alpine F1-teamet, med genomgående elblått och svarta konsoler och däck. Alpine-färgerna återfinns till och med på skålsätet, vilket bidrar till känslan av inlevelse.

Som nämnts ovan kan förarställningen vara både Formula och GT, genom att helt enkelt justera chassit. På tal om Formel-positionen är den mycket realistisk, med sätet på marken, ratten nära dig och fötterna upplyfta. Det känns verkligen som om man sitter i cockpiten på en Formel 1-bil, och det är det jag gillar med den här typen av chassi.

När det gäller kringutrustning för sim-racing har varumärket höjt ribban den här gången, med en Simucube 2 Pro och dess 25 nm vridmoment, en ratt i F1-stil med en magnifik kolfiberdesign och en central skärm, och pedalenheten som utrustar paketet ovan.

Datorn och ljudet är under tiden desamma, för låt oss inse det: racingspel är inte bland de mest krävande på marknaden, och du behöver verkligen inte ett monster av kraft för att köra F1 2024 i en bra upplösning. På tal om bilder är bildskärmen en 49-tums ultravidvinkel med böjda kanter, perfekt för uppslukande sim-racing.

Låt oss avsluta med priset på Alpine Racing TRX. Du kan förvänta dig att betala över 8200 € för den här lilla pärlan, naturligtvis inte inklusive leveranskostnader eller några alternativ (D-Box, trippelmonitorstöd etc.).

#4 TR8 Pro

mclaren gt3 v2

Låt oss avsluta med det ”budgetvänliga” alternativet, även om vi mycket väl vet att detta sällan gäller för uppslukande sim-racing.

TR8 har ett mycket sobert rörchassi, helt i svart. Designen är ganska öppen, med en skjutbar, vinkeljusterbar skålad sits. Det finns ett justerbart pedaldäck för att passa din körställning.

Basdäcket är modulärt och kan rymma flera Direct Drive-kringutrustning som finns på marknaden. Men du behöver inte en sådan om du använder Track Racers tjänster, eftersom företaget erbjuder nyckelfärdiga installationer.

I grund och botten får du ett monitorstativ med standard VESA-montering. Och det var allt om chassit. Låt oss gå vidare till utrustningen. TR8 Pro levereras som standard med en 49″ ultravidvinkelböjd skärm som är särskilt kalibrerad för spel.

För teknisk support tar en gaming-PC hand om bildgenerering, och du kommer till och med att ha sim-racingtitlar förinstallerade. Förvänta dig inte en thunderbolt, men du kan vara säker på att maskinen klarar av att köra alla racingspel med över 60 FPS i Full HD. Så det duger. Och för dina örons skull har varumärket inkluderat en soundbar för att förbättra din inlevelse ytterligare.

Låt oss gå vidare till den aktiva sim-racingutrustningen. Basen är varken mer eller mindre än Simucube 2 Sport, som med sitt vridmoment på 17 nm ger dig utmärkta racingkänslor. Hjulet är också en del av Simucube-sortimentet, och det är Tahko GT-21 med sin ljusorange frontplatta och accenter. Vevsatsen skulle ha varit en Simucube, men varumärket erbjuder endast ActivePedals i sin katalog. Så vi får nöja oss med ett 200 kg Load Cell-vevställ på bromspedalen och justerbara kopplings- och gaspedaler.

TR8 Pro är ett komplett chassi, men varumärket erbjuder också ett antal tillval, inklusive ett keyboarddäck, shifter, D-boxar med mera. Lagerversionen av TR8 Pro säljs för cirka 5 200 euro, utan leveransavgift.

Vilken ska jag välja?

Att välja mellan Track Racers fyra erbjudanden låter kanske inte så lätt, men det är det faktiskt. Om du gör lite av varje inom simracing, men har en ganska begränsad budget, har du antingen TR8 Pro i tubform eller TR80 i aluminiumprofil. Personligen föredrar jag den senare, eftersom profilen möjliggör större anpassning av inställningarna.

Och om pengar inte är ett problem, liksom att ha erfarenheten och framför allt målet att ständigt förbättra din sim-racing, då är TR160 go-to. Alpine TRX är också ett mycket bra val, men det är fortfarande ganska nischat enligt min mening, perfekt för racerförare med en passion för Formel 1.

gt dd pro

TR160

Den bästa fullständiga simulatorn i 2025

Notez cet article

Du kanske också gillar…

De 3 bästa drivhjulen för PC

De 3 bästa drivhjulen för PC

Sim-racing är tänkt att vara ett billigare alternativ till motorsport, som omfattar flera discipliner som tävlas runt...

0 kommentarer

Skicka en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Pin It on Pinterest

FANATEC-PAKET FÖR UNDER 400 EURO
This is default text for notification bar