Trak Racer TR120
Fördelar
- Utmärkt byggkvalitet
- Användning av profilerad aluminium för strukturen
- Mycket anpassningsbart chassi
Nackdelar
- Alla medier kan skräddarsys och är föremål för en avgift
Vårt betyg: 9.7/10
Idag finns det flera olika aktörer inom simracing, särskilt när det gäller kringutrustning och chassin. De stora namnen i branschen är företag som har funnits i mer än 20 år, t.ex. Fanatec, Logitech, Thrustmaster och listan kan göras lång. Det måste sägas att simracing är en sektor som är mycket beroende av tillverkarnas erfarenhet, och ju mer erfarenhet du har, desto större vikt har du i spelet.
På chassimarknaden är det precis samma sak: med många års erfarenhet kan du dra nytta av teknik, innovationer och tillverkningsmetoder för cockpit som kan få dig att sticka ut från mängden. De största aktörerna på cockpitmarknaden är Playseat, Next Level Racing, Trak Racer och andra varumärken med lika lång erfarenhet som de jag just nämnt. Proffsförare kommer att berätta för dig att det bästa förmodligen är PlayseatOch de kan ha rätt. Men utmanare som Trak Racer kom in i tävlingen för cirka 15 år sedan och har producerat kvalitetsprodukter sedan dess.
Trak Racer-katalogen innehåller TR120 en mycket anpassningsbar cockpit i mellanklassen. I det följande kommer jag att presentera detta chassi för dig, tala om dess styrkor och svagheter och ge dig min åsikt om det.
Cockpitens huvudsakliga och tekniska egenskaper
- 120 mm x 40 mm profilerad aluminiumram
- Mycket anpassningsbar cockpit när det gäller tillbehör och monteringspunkter för kedjestag, vevstakar, monitorer och växlar
- Mått: 660 mm bred, 1133 mm hög och 1445 mm lång
- Monteringssats och alla skruvar och bultar som ingår i TR120
- Kompatibel med ett stort antal Direct Drive-baser som finns på marknaden
Utformning
Utformningen av TR120 är inte så unik, med tanke på att den innehåller allt som för närvarande finns tillgängligt i cockpitar i mellanklassen. I konkreta termer är det mycket fyrkantigt, nyktert och ganska framgångsrikt vad mig beträffar.
Den svarta färgen dominerar i TR120med röda ränder här och där, samt varumärkets logotyper. Den är diskret, elegant och framför allt mångsidig. Det strömlinjeformade aluminiumchassit ger den karaktär, samtidigt som det ger hög styvhet och en design som inte sticker ut från mängden. I grund och botten är TR120 ser ut ungefär som andra chassin på marknaden, men det är ändå ett snyggt chassi.
Tillverkning och ytbehandling
Trak Racer använde 120 x 40 mm profilerad aluminium för hela konstruktionen av TR120vilket ger den både styvhet och en bra bas för att absorbera vridmomentet och krafterna från de olika avancerade kringutrustningarna för sim-racing.
När det gäller avslutningen är den helt enkelt exemplarisk. Du vet, profilerad aluminium är aluminiumplattor som du skär i olika former, med skarvar för att binda ihop dem. Trak Racer har gjort ett utmärkt jobb med dessa korsningar och använder delar som är skurna till millimetern, vilket förstärker den övergripande kvaliteten på denna cockpit. När det gäller byggkvalitet och finish syns Trak Racers mångåriga erfarenhet tydligt på TR120.
Jag märkte inga tillverkningsfel på denna cockpit, vare sig det var den mattsvarta färgen, stöden, som alla är justerbara efter dina önskemål, eller sätesskenan. Den senare är identisk med de som finns i bilar.
Använda cockpit
Med tanke på storlek, form och standardkörposition för TR120Denna cockpit är helt klart avsedd för GT-tävlingar, eller till och med ”vanlig” körning. I grund och botten är det ett chassi för alla simracingförare, men ett som kommer att passa entusiaster av ensitsiga bilar perfekt.
Den TR120 kan anpassas för förare i motorsportens främsta disciplin tack vare en rad olika stöd som finns i tillvalskatalogen, inklusive ett stöd för inverterade vevstakar och en vevstaksplatta som kan lutas i olika vinklar.
Även om TR120 är inte utformad med F1 i åtanke, utan du kan anpassa denna cockpit till praktiskt taget vilken motorsport som helst. Allt du behöver göra är att ta upp fickan och lägga till de olika delarna som finns i Trak Racer-katalogen, och det är chassits största brist.
När det gäller kringutrustning för sim-racing är jag glad att kunna säga att TR120 har plats för nästan allt som finns på marknaden, oavsett om det gäller kedjestag (Fanatec, Simagic, etc.), pedaler, växlar/handbromsar eller till och med bildskärmar med lämpliga fästen. Dessutom kan du välja mellan en rad olika fästen, naturligtvis beroende på kringutrustning, för att passa så många förare som möjligt, och framför allt deras körstil. På den här punkten är det helt perfekt, och det är det som skiljer Trak Racer från de andra cockpitmärkena på marknaden.
Känsla i spelet
Jag skulle nu vilja tala om hur TR120 från Trak Racer. För en mellanklassprodukt som främst riktar sig till halvprofessionella kunder är TR120 är en bra cockpit, solid, styv och ganska konkurrenskraftigt prissatt.
När det gäller känslan är jag glad att kunna säga att detta chassi levererar mycket av det, även om du har en toppmodern installation. Det måste sägas att det profilerade aluminiumet ger en styv och stabil bas, utan rörelser i någon axel. Le TR120 har ett antal körpositioner som alla är steglöst justerbara, oavsett om det gäller basstödet, vevpartiet eller växelspaken/handbromsen (tillval).
För basen har du 5 stödalternativ som kan rymma flera olika kringutrustningar, vilket ger dig ett brett utbud av produkter. Chassit är för övrigt mycket solitt och klarar utan problem de mest kraftfulla baserna, t.ex. DD2-pallen av Fanatec. När det gäller pedalerna har du 3 (kostnadsfria) stödalternativ, varav ett är inverterat. Tyvärr måste du betala för varje specialfunktion. Detta innebär att TR120 levereras i en standardkonfiguration, och om du vill ha en specifik konfiguration (beroende på din kringutrustning, till exempel) måste du ta till fickan, med undantag för pedalbordsstödet, som är gratis.
När det gäller sätena finns det en skena längst ner som gör att du kan justera avståndet mellan dig och ratten. Le TR120 inkluderar inte reglage som gör att skålstolen kan lutas bakåt, så du kommer att vara begränsad till en viss typ av stol. Dessutom är vissa av tillverkarens modeller inte särskilt robusta ( GT-stil till exempel), vilket kommer att lämna en liten eftersmak på en cockpit som lätt kan kosta 1 000 euro, inklusive säte.
Kompatibilitet
Eftersom TR120 finns med en rad olika monteringsalternativ, så den är kompatibel med all kringutrustning för simracing på marknaden, från kedjestag och pedaler till växelspakar och handbromsar. Den är mycket omfattande och du hittar lätt det du letar efter.
För sätena är det mer eller mindre samma sak: skenan är standard och passar för flera olika typer av skålade säten, både från Trak Racer och andra märken.
Valuta för pengarna
Den grundläggande TR120 kostar 639 euro, vilket inte är särskilt dyrt med tanke på byggkvaliteten, detaljrikedomen och anpassningsmöjligheterna. Med ett pris på nästan 640 euro får du mycket för pengarna, men varning! Om du väljer att köpa flera stöd blir räkningen snabbt saftig, vilket kan kosta en hel del (upp till 480 euro).
Min bedömning
Trak Racer har slagit till hårt med TR120 i grundversionen. Priset är konkurrenskraftigt, till och med aggressivt, byggkvaliteten är exemplarisk och möjligheterna till anpassning är praktiskt taget obegränsade.
För 639 euro för standardversionen, eller 659 euro för ett specifikt basstativ, är det svårt att hitta något bättre på marknaden när det gäller styvhet, flexibilitet och byggkvalitet. Naturligtvis måste du köpa skålstolen separat, men det finns ett antal billiga alternativ som gör att du får ett chassi som kostar strax under 1 000 euro. Personligen stöder jag TR120 för proffs och semi-proffs.
0 kommentarer