Välj en sida

Simlab P1X Pro : Test & granskning

Sim Racer

Pilote e-sport & Passionné de Sim Racing, j’ai décidé de partager ma passion sur ce site web.

SIMLAB P1X PRO

Fördelar

  • Styv och modulär struktur
  • Utmärkt byggkvalitet
  • Enkel, diskret design

Nackdelar

  • Mycket ömtålig färg vid hantering
  • Alla tillbehör är avgiftsbelagda, och räkningen stiger snabbt med fullständiga alternativ.

Vårt betyg: 9.7/10

Även om Simlab endast har funnits i simracingsegmentet i cirka tio år, måste det sägas att företaget snabbt har skapat sig en plats bland branschens ledande aktörer. Simlab erbjuder huvudsakligen cockpits av god kvalitet till överkomliga priser jämfört med konkurrenterna, och i katalogen ingår även tillbehör för simracing, t.ex. instrumentpaneler, paddlar, pedalbrädor, rattar m.m.

Till skillnad från andra aktörer i segmentet, som t.ex. PlayseatSimlab erbjuder endast 4 cockpits i sin katalog. Detta gör att vi inte bara kan hålla produktionskostnaderna ganska låga, utan också erbjuda priser som återspeglar detta. Faktum är att Simlabs billigaste chassi börjar på 399 euro för en komplett aluminiumprofilstruktur.

Bland de 4 produkter som erbjuds av det holländska varumärket har vi P1X Prosom är placerad strax före märkets toppmodell X1 Pro. I det följande tar vi en titt på P1X Pro från alla vinklar.

Cockpitens huvudsakliga och tekniska egenskaper

  • Hela konstruktionen i 40 mm aluminiumprofil i olika längder
  • Stöd för Direct Drive-bas med främre infästning
  • Mycket modulärt chassi med olika tillbehör (säte, stöd etc.)
  • Mått: 1350 x 580 x 770 mm (L x B x H)
  • Chassit levereras demonterat
  • Stöden kan justeras till olika vinklar
  • Maximal pilotstorlek 2 m

Utformning

Låt oss börja med designen. P1X Pro är ett minimalistiskt chassi, det måste jag säga. Svart dominerar allt, med några logotyper här och där på stödarmarna. Även om du väljer en Simlab-sits är det bara en som är färgglad (blå), och resten är svart och grått.

I övrigt är formen ganska standard för segmentet. P1X Pro har ett sidofäste för handbroms och/eller växelspak, och bottenfästet är enkelt, liksom Direct Drive-kedjestaget. Sammantaget är P1X Pro ett chassi som jag tycker är vackert och minimalistiskt, vilket gör det perfekt för enkla installationer.

Simlab P1X Pro bild 1

Kundanpassad montering av kringutrustning

I sin standardkonfiguration, dvs. utan tillbehör, kan P1X Pro användas med Direct Drive-basar med frontmontering. Så du kan fästa Simagic, Moza, Simucube och allt det andra. När det gäller pedalbordet är det en platta som kan ta i stort sett alla kringutrustning som för närvarande finns på marknaden. Den är mycket solid och klarar lätt av lastcellernas bromskraft. På höger sida av chassit finns också ett stöd förväxelspak och/eller broms.

Som tillval, utan kostnad för basstödet, kan du välja ett “wheeldeck” som gör att baserna kan fästas underifrån, som på Fanatec-baserna, och du har också ett specifikt stöd för baser från det tyska varumärket (Fanatec).

När det gäller sätet erbjuder Simlab 4 med ett glidande monteringssystem. Naturligtvis är detta system standard, och du kan installera andra märken av säten.

En annan intressant punkt att nämna är stödet för bildskärmar. P1X Pro kan rymma en eller tre bildskärmar tack vare dess stöd Vario som också är tillval.

Tillverkning och ytbehandling

P1X Pro använder aluminiumprofiler i olika storlekar. Det finns profiler för basstrukturen (160×40 mm), stolparna (120×40 mm), tillbehörsstöden (80×40 mm) och sitsskenan (40×40 mm).

Detta materialval är avgörande om du vill ha en struktur som inte bara är extremt styv, utan också modulär, som kan anpassas till dina behov och rymma nya chassikomponenter efter behov.

Konstruktionen är solid, oavsett om det är basstrukturen, stolparna eller något annat stöd. Fästbultarna är insexbultar och på varje profil finns en slags glid för att anpassa stödens position.

När det gäller finishen är alla delar av P1X Pro maskinbearbetade till perfektion. Färgen är dock inte inbränd på alla delar, och du kommer oundvikligen att få repor på stöden om du inte är försiktig. Och det är lite synd, för annars skulle P1X Pro ha varit helt perfekt. Jag är för att höja priset något och ha en utmärkt färg som klarar av vardaglig användning över hela chassit.

Cockpitmontering

P1X Pro levereras naturligtvis helt isärmonterad. Och det är också att förvänta sig, eftersom saken är stor och tung. Det är upp till dig att montera ihop cockpiten, till stor förtret för dem som inte vet hur man hanterar en insexnyckel.

Alla skruvar och bultar levereras i återförslutningsbara påsar, så att de inte går förlorade. När det gäller bruksanvisningen är den superdetaljerad, men i digitalt format. Det finns en QR-kod inuti, så du behöver en smartphone eller bärbar dator för att följa monteringsstegen.

Ärligt talat är det inte så komplicerat att montera P1X Pro, men det är helt klart tråkigt med bara ett par händer. Be en vän eller släkting att montera P1X Pro, så är du redo att köra på bara några timmar. Om du är en händig man och har arbetat med Lego tidigare bör det ta dig högst 4 timmar, ta det lugnt så att du inte skadar färgen, som tyvärr inte är inbränd.

Simlab P1X Pro bild 2

Känslor under lek

När P1X Pro är monterad och utrustad med din kringutrustning för simracing är den redo att tävla. Ombord kommer du omedelbart att känna dig säker, eftersom P1X Pro är extremt styv. Den kommer inte att röra sig alls, även om du använder en stor, tung Direct Drive-bas. P1X Pro klarar vridmomentet från en Fanatec DD2, en Asetek Invicta, en Moza R21 och så vidare. Förstår du vad jag menar? Eftersom alla baser som jag just nämnde utvecklar mer än 20 nm vridmoment.

För förarplatsen är sätet justerbart, liksom sätesglidningen. Skopan från Simlab rör sig inte, samtidigt som den erbjuder utmärkt ryggstöd, och ändå är P1X Pro monterad på små fötter som är under huvudstrukturen. Detsamma gäller för bottenfästet, där jag inte märkte någon flex alls under kraftiga inbromsningar med en 100 kg tung LC. Det måste sägas att det här chassit är byggt som en sten. Det är aluminiumprofilens förtjänst, och jag uppskattar Simlabs materialval.

En annan punkt som kan vara av intresse för vissa är skärmstödet. Du kan naturligtvis justera skärmen som du vill med hjälp av 4 bultar, och även om du lägger en tung bildskärm på den verkar strukturen inte påverkas av den extra vikten.

Kompatibilitet

P1X Pro är kompatibel med i stort sett all kringutrustning för simracing som finns på marknaden, bland annat från Fanatec, Simagic, Simucube, Logitech, Thrustmaster, Moza och Asetek. Allt du behöver göra är att välja rätt DD-bas så är du redo att köra.

Dessutom stöds hela Simlab-katalogen av P1X Pro, oavsett om det gäller tillvalsfästen, skålade säten, instrumentbrädor och så vidare. Allt kan monteras på detta chassi utan minsta problem tack vare aluminiumprofilen.

Simlab P1X Pro bild 5

Valuta för pengarna

I barebone-konfiguration kostar P1X Pro €799 inkl moms, oavsett vilket grundläggande HD-stöd som väljs. För 800 pund är det verkligen inte så illa, särskilt som P1X Pro är ett utmärkt sim-racingchassi som är både ultrastyvt och extremt modulärt.

För att köra på banan behöver du dock en hink, och på Simlab kostar de mellan 399 och 599 euro. Om du tar med alla tillbehör som finns tillgängliga i P1X Pro-konfiguratorn hamnar du på en kostnad på närmare 1 700 euro.

Min bedömning

De få brister som P1X Pro har bleknar i jämförelse med dess byggkvalitet, styvhet och modularitet. Än en gång har Simlab gett oss ett utmärkt chassi som är prisvärt (om du kan kontrollera din impuls att köpa tillval och tillbehör), styvt och modulärt. Det är en cockpit som jag rekommenderar och som jag verkligen gillar.

Simlab P1X Pro bild 3

Simlab P1X Pro

Ett utmärkt, prisvärt, styvt och modulärt chassi.

Notez cet article

Vous risquez également d’aimer…

0 kommentarer

Skicka en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Pin It on Pinterest

FANATEC-PAKET FÖR UNDER 400 EURO
This is default text for notification bar