Välj en sida

Fanatec CSL Cockpit : Test och åsikter

Sim Racer

Pilote e-sport & Passionné de Sim Racing, j’ai décidé de partager ma passion sur ce site web.

Fanatec CSL Cockpit

Fördelar

  • Modulär och robust design
  • Kompatibel med alla Fanatec-produkter
  • Klarar vridmomentet från en DD2 Podium

Nackdelar

  • Sits och andra stöd säljs separat
  • Utvecklad för att endast vara kompatibel med Fanatec-kringutrustning

Vårt betyg: 9.7/10

Sedan företaget grundades har Fanatec alltid varit närvarande i sim-racing-segmentet. Fanatec har mer än 20 års erfarenhet inom branschen och anses av många virtuella racerförare vara marknadsledande med högkvalitativ, högpresterande, realistisk och relativt prisvärd kringutrustning för simracing.

Fanatecs sortiment omfattar Direct Drive-baser, rattar, pedaler och många andra tillbehör och kringutrustning för sim-racing. Enligt min mening är det ett komplett paket för dem som letar efter en installation, eftersom du hittar allt du behöver för att göra dina inköp, och dessutom enligt din nivå och budget.

Fanatec har berört i stort sett allt inom simracing, utom cockpiterna. Det måste sägas att konkurrensen är lite tuff i det här segmentet, särskilt med varumärken som PlaySeat och Next Level Racing, varav det förstnämnda har varit med i spelet sedan slutet av 90-talet. Men Fanatec är fast beslutet att ta en andel av cockpitmarknaden och offensiven har inletts med CSL Cockpit. Det är ett enkelt rörchassi som inte är alltför dyrt, och jag kommer att presentera det för dig i det följande.

Cockpitens huvudsakliga och tekniska egenskaper

  • Rörformad aluminiumkonstruktion med stålförstärkningar och kugghjul
  • Stödjer all nyare kringutrustning för simracing som finns i Fanatecs katalog
  • Chassi med GT-, Rally- och Nascar-körlägen. Kan även konfigureras för karting
  • Vinkel- och djupjusterbart bottenfäste
  • Basstödet kan justeras mellan 0 och 30°.
  • Justerbart sitsstöd, med möjlighet till
  • Stöd för bildskärmar upp till 34″ i bredd och 49″ ultrawide

Utformning

Låt oss börja med designen av CSL Cockpit. Den är mycket minimalistisk med sin rörformade aluminiumkonstruktion och stålförstärkningar. Chassit är huvudsakligen svart, med några Fanatec-logotyper i vitt och två vertikala rör (skärmstöd och bas) i gult.

GT DD PRO

Bortsett från det är det ett sobert, minimalistiskt chassi. Och även om du väljer CSL Cockpit Seat, det säte som Fanatec har specialdesignat för sin cockpit, kommer designen alltid att vara sober, eftersom detta skålade säte är helt svart med gula sömmar. Personligen tycker jag att CSL Cockpit ser mer ut som ett stativ än ett chassi, men det är ändå vackert.

Cockpitmontering

Som du kan föreställa dig kommer en cockpit för simracing att vara i bitar när den levereras. Vi talar fortfarande om en ganska skrymmande produkt, även om CSL Cockpit är ganska kompakt för sin kategori.

Du får alla delar i chassit, plus tillbehören (fästen) om du valde dem när du beställde, väl förpackade, med en installationsguide, eller monteringsguide borde jag säga, och alla verktyg du behöver för att slutföra operationen.

CSL Cockpit går snabbt att montera, främst för att det inte finns så många delar, men också för att cockpiten är ganska kompakt i storlek. Om du väljer fästena för växelspak och skärm går det också snabbt att montera dem.

GT DD PRO

Kundanpassad montering

När den är monterad kan du installera en hel mängd kringutrustning för simracing, särskilt från Fanatec. CSL Cockpit stöder alla 6 av märkets baser, från CSL DD till Podium DD1 och DD2, för att inte glömma ClubSport DD. Baserna är mycket enkla att installera, med öppningar och fästpunkter på basstödet. Basernas vinkel varierar från 0° till 30°, beroende på enhet (CSL erbjuder den bredaste vinkeln, medan Podiums begränsas av sin storlek).

För vevstakar finns det en justerbar platta för alla versioner av CSL- och ClubSport-pedaler. Sitsen är monterad på ett slags stöd som är fast, men lika mycket justerbart.

Tillverkning och ytbehandling

Den rörformade ramen är tillverkad av aluminium, med stålförstärkningar och kugghjul. Som ett resultat är den mycket solid och Fanatec hävdar att CSL Cockpit kan hantera 25 nm vridmoment från en Podium DD2, vilket är enormt för ett sådant litet, tunt chassi.

När det gäller finishen är lacken på alla delar av CSL Cockpit helt enkelt perfekt. Oavsett om det gäller rören, stöden eller förstärkningarna är allt fläckfritt, utan defekter eller grader. Den här cockpiten är ett värdigt tillskott till Fanatecs sortiment, och det är tydligt att tillverkarens expertis har utnyttjats till perfektion ännu en gång.

GT DD PRO

Känslor under lek

Låt oss ta en titt på cockpitens känsla i spelet. Till att börja med är styvheten mycket märkbar, även om du har en kraftfull bas som Podium DD1 eller DD2. På en ClubSport DD+, till exempel, märkte jag inte av eller kände någon flex i chassit överhuvudtaget. Det är gediget, som andra märken med produkter som ibland är mycket dyrare.

Förarställningen är typiskt GT, med sätet på marken. Dessutom är chassit ganska öppet, vilket gör det lätt att komma i och ur. Avsaknaden av en glidskena under sätet gör det dock besvärligt att justera mellan tävlingarna. Du måste ta ut nycklarna för att ändra körställningen, och det kommer att straffa dig ännu mer om ni är två som använder det här chassit. Men å andra sidan ingår den här produkten i CSL-sortimentet och är inte heller alltför dyr. Så…

Låt oss fortsätta med de mindre bristerna i CSL Cockpit, med dess unika stöd för Fanatec sim-racing-kringutrustning. Ja, särskilt grunderna. Den uppmärksamme har säkert lagt märke till att stödet för basen har de karakteristiska sidofästena från Fanatecs nya DD-baser. Och så är det: om du har en bas från ett annat märke kan du hoppa över den, eftersom CSL Cockpit inte klarar av att hantera den om du inte är en handyman. Detsamma gäller för växelfästet, som är smalt och, märkligt nog, perfekt för Fanatecs handbroms och växelspak.

Låt oss avsluta med bottenfästet. Den stöder alla Fanatecs vevpartier, från CSL till ClubSport, men jag kände ändå en viss flexning vid kraftiga inbromsningar. Å andra sidan kommer du inte att vara begränsad till Fanatec-vevställ, vilket är bra för cyklister med en stram budget.

 

Kompatibilitet

Detta chassi har utvecklats med Fanatecs kringutrustning i åtanke och är därför kompatibelt med hela det aktuella sortimentet från den tyska tillverkaren. För pedalboards kan du installera de av andra märken, till exempel Thrustmaster och andra. Detta gäller delvis även för växlar och/eller handbromsar.

Det är dock endast Fanatec-produkter som kan monteras på basstödet, och endast moderna produkter med sidomonteringssystem. Å ena sidan är detta bra, eftersom det säkerställer kompatibilitet med varumärkets ekosystem. Men å andra sidan är det Apple-receptet som gäller: att bygga murar runt användarna.

 

GT DD PRO

Valuta för pengarna

CSL Cockpit säljs för 400 euro på Fanatecs webbplats i barebone-konfiguration. Allt du får är chassit, utan fästena. CSL Cockpit Seat kostar 100 euro, stöd för växelspak/handbroms 40 euro och monitorstöd 120 euro. Om du väljer hela paketet kommer CSL Cockpit att kosta dig 660 euro, vilket inte är så illa när man tänker på att den är tillräckligt robust för att klara vridmomentet från en Podium DD2.

 

Min bedömning

Fanatecs första utflykt till okända chassiområden var ganska tillfredsställande med den nya CSL Cockpit. Det här chassit har visserligen sina brister, särskilt ett bottenfäste som tenderar att flexa lite vid kraftiga inbromsningar och begränsad kompatibilitet med andra märken av kringutrustning. Men ärligt talat, vad förväntar du dig av en tillverkare av kringutrustning för simracing när de utvecklar en cockpit? Göra den kompatibel med alla andra konkurrenters produkter? Det är inte särskilt affärsvänligt, och Fanatec är ute efter att sälja.

För min del är valet snabbt gjort: om du ska sätta upp en Fanatec-installation är CSL Cockpit ett bra alternativ, särskilt om du tänker hålla dig inom det tyska varumärkets ekosystem. Om du har en samling kringutrustning för simtävlingar som baseras på något annat än en Fanatec, måste du gå vidare, för CSL Cockpit passar dig inte alls.

Fanatec csl cockpit presenterad img

Fanatec CSL Cockpit

En utmärkt cockpit i 2024

Notez cet article

Vous risquez également d’aimer…

0 kommentarer

Skicka en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Pin It on Pinterest

FANATEC-PAKET FÖR UNDER 400 EURO
This is default text for notification bar