Trak Racer TR8
Fördelar
- Utmärkt byggkvalitet
- Vacker, elegant design
- Kompatibel med alla plattformar
- Anpassningsbart chassi
Nackdelar
- Något högre pris
- Vissa bildskärmar kan flytta
Vårt betyg: 9,5/10
Numera är det mycket enkelt att sätta upp en sim-racing setup. Den viktigaste kringutrustningen är basen, ratten och pedalerna, och det är allt. Med dessa tre produkter är du redo att ta dig an alla världens racerförare på världens mest legendariska banor och i alla tänkbara tävlingar.
Du håller säkert med om att det är kedjestagen som gör det mesta av jobbet när det gäller sim-racing, även om pedalerna har sin beskärda del av realismen. Det är sant att en kraftfull motor bakom ratten som simulerar bilens beteende gör den mer realistisk, men det finns gränser för detta. Att ha en bra bas och sitta på en pall är faktiskt inte alls uppslukande, även om realismen finns där. För dem som vill ta detta till nästa nivå finns det ingen brist på cockpits.
En cockpit, eller ett chassi om du föredrar det, är en struktur med ett racingsäte som också möjliggör montering av flera, om inte alla, kringutrustningar för simracing för att lägga till ett stort plus till upplevelsen. Det viktigaste med sim-racing är trots allt inlevelsen; om det inte känns som om jag kör ett riktigt bilrace är det ingen större idé att ha en fullständig, dyr installation.
I det följande kommer jag att visa dig en cockpit för en Trak Racercockpit, för TR8. Jag ska berätta om dess styrkor och svagheter och ge dig min åsikt om den.
Cockpitens huvudsakliga och tekniska egenskaper
- Extremt robust chassi i rörformad aluminium
- Ett antal anpassningsalternativ finns tillgängliga, inklusive montering av en bildskärm och skålade säten.
- Flera möjliga justeringar för att passa dina preferenser
- Kompatibel med sim-racing och flygsimulering
- Olika alternativ för monitormontering och skålat säte tillgängliga
- Justerbara stöd för baser och pedaler, samt för växelspakar/handbromsar
- Mått: 1270x1070x755 mm
Design
Låt oss börja med konstruktionen av TR8 som helt enkelt är sublim. Det måste sägas att de flesta cockpits ser likadana ut, och tillverkarna försöker alltid att sticka ut från mängden med pråliga, iögonfallande designer. Men det är inte alls fallet med TR8 som är sober och elegant.
Chassit är rörformat med stor diameter. Allt är i lätt matt svart, med endast varumärkeslogotyperna i vitt längst ner på chassit, vilket ger TR8 ett extra lager av passe-partout. Det är inte alls en prålig cockpit, utan en som passar utmärkt med sobra inställningar och som framför allt kommer att tilltala förare som är ute efter diskretion. Dessutom är varumärkespåminnelserna nära basstödet helt perfekta: små laserskurna plattor med initialerna ”TR”. Det är en mycket fin cockpit enligt min mening.

Kundanpassad montering
Du vet att en produkt som denna kommer att levereras till ditt hem nedmonterad, och det är normalt. Besten är fortfarande 1270x1070x755 mm stor, vilket också är lite stort. Trots detta kan montering av TR8 bör inte ta mer än en timme om du inte har så mycket erfarenhet på området, men om du har det bör det ta mellan 30 och 45 minuter för personer som vet hur man gör lite själv. Det bör dock inte glömmas bort att TR8 är en anpassningsbar cockpit, och monteringstiden varierar beroende på vilka extrafunktioner du har valt.
När det gäller kringutrustningen för simracing finns det monteringspunkter för kedjestagen, pedalerna och växlarna/handbromsen i grundkonfigurationen, tillsammans med glidskenorna för sätet förstås. Alla dessa delar är mycket justerbara för att passa din körstil perfekt.
Tillverkning och ytbehandling
Den TR8 använder aluminium i hela sin rörformade struktur, vilket ger den styvhet och styrka som krävs för att klara av de mest kraftfulla kedjestagen, samt Load Cell-vevkedjorna som kräver mest bromskraft.
Finishen är helt perfekt: alla delar är precisionsbearbetade och har inga grader eller tillverkningsfel. Detta är tydligt i den rörformade strukturen, fästpunkterna för de olika kringutrustningarna, glidskenorna och de olika stöden för TR8. Lackeringen är vackert utförd, utan några synliga brister. Jag har inte inspekterat hela chassit efter färgfläckar, men de delar som syns hela tiden är fina.
Trak Racer har producerat ett utmärkt chassi med TR8Det är ett mycket välbearbetat, mycket välbyggt chassi som kommer att glädja förare över hela världen.
Att få grepp om cockpiten
Så, när det gäller hantering, är TR8 är ett ganska intuitivt chassi, måste jag säga, och framför allt mycket anpassningsbart. Företaget är väl medvetet om att simracing är en unik disciplin, med inställningar som skiljer sig från förare till förare, och jag vill inte gå in på ämnet tävlingar.
Alla fästen och komponenter på TR8 är inom räckhåll, lätta att hantera och utformade för att vara lättillgängliga och användbara under alla omständigheter. När du har justerat din körställning kommer du snabbt att känna dig bekväm med TR8Oavsett vilken din favoritmotorsport är. Tack vare glidskenorna kan sätet justeras till olika lägen, så du kommer att vara mycket bekväm med det, även om du är ett F1-fan.

Känslor under lek
Låt oss nu ta en titt på hur TR8. Enkelt uttryckt: detta chassi är perfekt för simracing. Efter att ha testat den med en ganska kraftfull inställning (20 nm bas) kände jag inte, eller ens märkte, någon rörelse i cockpiten. Den är verkligen stabil, vilket är svårt att tro när man ser att TR8 har ett rörformat chassi snarare än ett fyrkantigt.
Körställningen anpassas perfekt till din körstil tack vare justeringar av sitsen, kedjestagsstödet, vevlagerstödet och stödet förväxling/handbroms. Dessutom har TR8 har plats för en skärm på upp till 70″, eller en konfiguration med 3 skärmar (jag rekommenderar den senare).
Det är dock här du börjar se gränserna för ett sådant chassi: med en stor skärm och en kraftfull bas kommer du att märka rörelser på bildskärmen framför dig. Enligt min mening ligger problemet i placeringen av bildskärmsfästet, som är precis bakom basen, och om du har en som spottar ut mer än 15 nm kommer du att se skärmen röra sig vid varje stor kraftåterkoppling. På en sub-10nm bas(Fanatec CSL DD, Moza R9) har jag inte riktigt märkt av detta fenomen.
Kompatibilitet
Den TR8 är kompatibel med all premium kringutrustning för simracing som finns på marknaden. Du kan montera kraftfulla baser, t.ex. Podium DD2, utan minsta problem. Chassit är mycket styvt och kommer att ta de 25 nm vridmoment från denna bas.
Detsamma gäller vevstakarna: stödet är förstärkt för att klara en kraft på 180 kg på en lastcell. Dessutom har du en rad olika monteringspunkter, oavsett om det gäller kedjestag, vevparti, sadel, monitor eller växelspak/handbroms.
Den TR8 är verkligen en förstklassig cockpit som välkomnar alla dina favoritprodukter och kringutrustning för simracing med ett leende på läpparna.

Valuta för pengarna
Enbart chassit på TR8 är prissatt till €659 på Trak Racer. För detta pris får du inte sätes- eller bildskärmsstöd. Ärligt talat är det en förstklassig cockpit, lite dyr, men väl värd sitt pris. Valuta för pengarna för TR8 är helt enkelt utmärkt, och det är svårt att hitta något bättre för under 700 euro.
Mitt utlåtande
Jag älskar TR8. Det är ett minimalistiskt chassi, mycket robust (förutom med en stor skärm monterad baktill) och lämpligt för alla förare, från amatörer till de mest professionella. För under 660 euro får du en cockpit som innehåller praktiskt taget allt du behöver för simracing – ja, nästan allt, eftersom du måste köpa ett säte och ett monitorfäste om du vill ha ett. I vilket fall som helst godkänner jag denna cockpit, som är både solid och mycket anpassningsbar, och dessutom magnifik.
0 kommentarer