Välj en sida
Moza R9

Moza R9 : Test & Recension

Sim Racer

Pilote e-sport & Passionné de Sim Racing, j’ai décidé de partager ma passion sur ce site web.

Moza R9

Fördelar

  • Bra valuta för pengarna
  • Utmärkt byggkvalitet
  • Enkel och stabil montering
  • Maximalt vridmoment på 9 nm
  • Uppslukande kraftåterkoppling

Nackdelar

  • Ganska begränsad kompatibilitet: endast med PC

Vårt betyg: 9.7/10

Kringutrustning för sim-racing har utvecklats mycket under de senaste åren, särskilt sedan demokratiseringen av Direktdrivning inte alltför dyr. Det brukade kosta en rejäl slant att få en bas som denna. Men idag kan du få en av de bästa på marknaden för mindre än 400 euro.

Demokratiseringen av sådana produkter innebär också att det dyker upp nya konkurrenter som vill ha en del av marknaden för simracing. På mindre än 10 år har vi sett framväxten av varumärken som Simagic, Sim-Lab eller till och med Moza Racinghar kommit för att konkurrera med stora sim-racing-spelare som Fanatec, Thrustmaster och Simucube. Tja, för Simucube är fortfarande en av de bästa i världen, om inte den bästa, när det gäller innovation, teknik och know-how.

På tal om Moza Racingden kinesiska tillverkaren erbjuder ett ganska omfattande utbud av kringutrustning för sim-racing och riktar in sig på en konkurrent i synnerhet: Fanatec. Idag ska vi ta en titt på en av deras basmodeller i mellanklassen, nämligen R9.

 

Huvudsakliga och tekniska egenskaper hos basen

  • Direktdriven bas med maximalt vridmoment på 9 nm
  • Konstruktion i aluminium
  • Endast kompatibel med PC
  • Obegränsad maximal styrvinkel
  • Kompakt storlek på 240 x 157 x 124 mm
  • Vikt: 6,8 kg

 

Utformning

Så den R9 har fått sin design från Moza Racings andra basmodell i botten av sortimentet, den R5. Den är ganska kompakt, i aluminium och helt i svart med några logotyper här och där i vitt. Ärligt talat är det en framgång för mig, och det är bara att förvänta sig med tanke på att Moza Racing hämtade en stor del av sin inspiration från Fanatec för dess baser(CSL DD). Den här punkten stör mig inte alls, för om man kopierar de bästa personernas arbete är det för att man vill vara som de, om inte bättre.

Drivaxeln är svart, med en större diameter än konkurrenterna, och en intern QR fungerar mycket bra i processen. Överlag gillar jag verkligen designen på R9 och den passar perfekt med alla inställningar.

Moza R9

Kundanpassad montering

Montering av R9 monteras underifrån med hjälp av 4 skruvöppningar. Om du har en cockpit monterar du basen direkt på dess fäste för att få ut mesta möjliga av den. För dem utan cockpit gäller följande R9 kan monteras på ett bord eller skrivbord med hjälp av en bas som skruvas fast i basens undersida och ett klämfäste.

Montering av R9 är mycket lätt att bygga, oavsett om du gör det på ett chassi eller på ett bord, och det kommer inte att röra sig en muskel, särskilt om du väljer en cockpit. För bord/skrivbord, se bara till att du använder ganska robusta möbler som klarar vridmomentet i basen, samt enhetens vikt, med tanke på att den väger cirka 6,8 kg, utan tillbehör.

 

Tillverkning och ytbehandling

För tillverkning och efterbehandling, Moza Racing gjorde inte saker halvdant och tog fram en bas med en aluminiumlegering av flygplanskvalitet. Vad mig beträffar är den helt enkelt superb, mycket välkonstruerad.

Finishen är minutiös och alla delar passar ihop med millimeterprecision. Jag såg inga grader eller tillverkningsfel på hela det yttre skalet. Det är perfekt, det är ordet, vilket är imponerande när det kommer från ett företag med bara några års erfarenhet av spelet.

Dessutom är R9 använder ett passivt kylsystem som förvandlar hela skåpet till ett slags storskalig radiator. Det finns ingen fläkt inuti, vilket eliminerar en extra rörlig del och därmed minskar sannolikheten för haverier. Det är en smart design.

 

Att få grepp om basen

Det första du känner när du tar på dig R9 i handen är dess vikt: odjuret väger nästan 7 kg på vågen! Detta placerar den i praktiskt taget samma klass som en CSL DD med sin strömförsörjningsenhet från Fanatec.

Ärligt talat kommer du inte att manipulera en bas så mycket, eftersom du kommer att ta ut den ur sin låda, sätta den på din installation och sedan är det klart. Men operationen är mer eller mindre enkel att göra, och du behöver bara vara uppmärksam på dimensionerna på R9eftersom den är ganska liten.

Men det som jag tycker är utmärkt jämfört med Fanatec är anslutningen mellan ratten och basen. På den tyska tillverkarens produkter, åtminstone de som konkurrerar med R9, har du en fysisk anslutning, med stift. Och dessa kan lätt skadas om man inte är försiktig.

Med R9Allt sker trådlöst, vilket ger dig sinnesro och en produkt som är mycket enkel att använda varje dag. Så du tar din Moza-ratt och sätter den direkt på drivaxeln utan att tänka för mycket, och jag älskar det.

Moza R9

Känslor under lek

Det är dags att gå till grunderna: vad gör R9 som förnimmelser? Det enkla svaret på denna fråga är: den R9 ger en utmärkt spelupplevelse, oavsett vilken titel du spelar.

När det gäller force feedback är den extremt välbalanserad, även om du minskar motoreffekten (9 nm maximalt vridmoment). Så snart du börjar fippla med de maximala effektinställningarna kan du tydligt se svagheterna i motorerna. Men med den R9Detta är inte alls fallet. Du kommer att få samma känslor, men utspädda, mindre intensiva, mindre aggressiva.

Även om basen är relativt liten finns kraften där. Vid maximalt vridmoment känner du praktiskt taget allt som bilen i din simulator gör, från förlorat grepp till förändringar i banan, vibrationer och kollisioner. Jag säger nästan allt, för det finns några blurbs här och där i de känslor som förmedlas av denna bas. Den är kraftfull, ja, men inte lika tunn som en 8 nm CSL DD, och det är helt normalt. Fanatec har många års erfarenhet av spelet (över 20 år), medan Moza Racing bara har funnits i några år, och deras team har fortfarande en lång väg att gå för att fullt ut konkurrera med de stora namnen inom sim-racing.

Enligt min mening finns grunden där, med en utmärkt motor som driver från R9Allt som återstår nu är att finjustera programvaran så att den blir helt rätt. Dessutom har du Moza Racings interna programvara (Pit House), som gör att du kan göra ett antal inställningar på denna bas.

 

Kompatibilitet

Som med praktiskt taget allt annat i segmentet är R9 är endast kompatibel med produkter från den kinesiska tillverkaren. Med andra ord, om du planerar att dyka in i Moza Racings värld måste du köpa alla varumärkets produkter för simracing, särskilt baser och rattar. För övrigt är detta vad Fanatec, Logitech, Thrustmaster, Simucube och praktiskt taget alla de andra gör.

När det gäller plattformar är R9är, liksom hela Moza Racing-serien, endast kompatibel med PC. Det är verkligen synd, särskilt eftersom varumärkets främsta konkurrent (Fanatec) erbjuder produkter som fungerar på alla plattformar (PC och konsoler).

Moza R9

Valuta för pengarna

Moza kostar cirka 480 euro i detaljhandeln R9 ger mycket bra valuta för pengarna för en produkt som denna. Det stora plusset med denna basmodell är dess 9nm vridmoment, vilket inte finns i de största konkurrenterna på samma prisnivå.

Byggkvaliteten är utmärkt, prestandan är bra (bortsett från några problem med kördetaljer) och priset är ganska attraktivt, särskilt när man tänker på att en CSL DD 8nm, som är R9:s främsta konkurrent, kostar nästan 500 euro under normala omständigheter, och 450 euro i specialerbjudanden.

 

Min bedömning

För att vara ärlig, jag njöt verkligen av min tid på Moza R9Det är en fantastisk upplevelse, oavsett om det gäller hur det känns att köra, den feedback jag får från den eller de känslor jag får från mina sim-racing-sessioner. Skulle jag rekommendera denna bas? Absolut, särskilt om du bara kör på PC och inte är rädd för att ge dig in i ett nytt ekosystem, för låt oss vara ärliga: Moza Racing har bara några års erfarenhet av spelet. Om du är en konsolanvändare skulle jag råda dig att vänta ett tag, eftersom Moza planerar att erbjuda kompatibla produkter för Playstation och Xbox.

moza racing r9 direktdrivning

Moza R9

En utmärkt bas som ger bra valuta för pengarna

Notez cet article

Vous risquez également d’aimer…

Moza R5 : Test & Recension

Moza R5 : Test & Recension

Moza R5Avantages Base Direct Drive développant 5.5 nm Caisson entièrement en aluminium Format compact Très bonnes...

Moza R16 : Test & Recension

Moza R16 : Test & Recension

Moza R16Fördelar Direktdriven motor som utvecklar ett vridmoment på 16 nm Alternativ för frontmontering Utmärkt...

Moza R12 : Test & Recension

Moza R12 : Test & Recension

Moza R12Avantages Excellente qualité de fabrication Très bonne sensation de conduite Software complet Plus à l’aise...

Moza R21 : Test & Recension

Moza R21 : Test & Recension

Moza 21Fördelar Utmärkt byggkvalitet Maximalt vridmoment på 21 nm En kraftfull och mycket kommunikativ comeback...

0 kommentarer

Skicka en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Pin It on Pinterest

FANATEC-PAKET FÖR UNDER 400 EURO
This is default text for notification bar