Fanatec Clubsport GT Cockpit
Fördelar
- Utmärkt byggkvalitet
- Ett konkurrenskraftigt pris
- Solid och robust
- Finns i två färger
Nackdelar
- Valfria tillbehör tillgängliga
Vårt betyg: 9.7/10
Fanatec har varit i gungning under de senaste åren, främst på grund av bristande likviditet. Den tyska tillverkaren av kringutrustning för simracing är världsberömd och populär, men dess finanser var lidande på grund av mycket begränsade lager. Om man inte har pengar till att betala fabrikerna har man inte heller någon kringutrustning att sälja, så det blir inga pengar i kassan.
Men lyckligtvis för varumärket, och för övrigt för oss virtuella racerförare, kom Corsair till undsättning genom att köpa Fanatec. Den amerikanska speljätten betalade faktiskt en stor del av Fanatecs skulder och avvecklade samtidigt verksamheten i Endor AG, det företag under vilket Fanatec verkade. Det amerikanska varumärket vill dock inte blanda sig i Fanatecs verksamhet alltför mycket enligt konceptet ”lätta händer”.
Efter att nyligen ha släppt en cockpit, CSL Cockpit, har Fanatec just presenterat ytterligare en för att komplettera sitt ClubSport-sortiment. Det är GT Cockpit, och vi kommer att se vad det är värt.
Chassits huvudsakliga och tekniska egenskaper
- Stålrörskonstruktion med 50 mm diameter
- Typiska GT-, F1- och rallykörlägen beroende på skopinställningar
- Genomgående rör för osynlig kabelhantering
- Kompatibel med hela Fanatecs ekosystem, liksom med ekosystem från andra märken
- Flera fästen finns för växelspak, handbroms, skärm, PC etc.
- Verktygsfri justering av karet, vevpartiet och basstöden
- Chassit levereras helt demonterat, men enkelt att installera
- Finns i svart och vitt, precis som karet från Fanatec.
Utformning
Jag måste säga att praktiskt taget alla Fanatec-produkter är visuellt fantastiska, utom kanske de som börjar visa sin ålder. GT Cockpit är inget undantag, eftersom det är ett minst sagt magnifikt chassi.
Många tillverkare har gått över till aluminiumprofiler för att få bättre hållfasthet och framför allt för att kunna erbjuda en hög grad av kundanpassning. Fanatec har gått över till rörformade profiler med GT Cockpit, som är direkt inspirerad av motorsport.
Den helt svarta eller helt vita exteriören, med några diskreta gula accenter, ger den ett hisnande vackert utseende. GT Cockpit är ett minimalistiskt chassi som passar perfekt för alla simracinguppsättningar.
Men de med ett skarpt öga kommer redan att ha märkt en likhet med Corsair Cockpit som tillkännagavs för några månader sedan. Och för att uttrycka det enkelt, Corsair och Fanatec är desamma, med ett annat vapen. Med tanke på att Corsair förvärvade Fanatec i september, men nästan hade slutfört utvecklingen av sin cockpit, var det vettigt att integrera GT Cockpit i Fanatecs katalog, eftersom detta varumärke specialiserar sig på sim-racing.
Kundanpassad montering
I likhet med i stort sett alla lösningar som säljs på marknaden levereras GT Cockpit helt isärplockad i sin pappkartong. Monteringen är enkel att utföra och stöds av en detaljerad guide i PDF-format. I lådan hittar du rören, verktygen och hårdvaran för montering, tillsammans med en QR-kod för att ladda ner guiden.
Du behöver utrymme i ditt vardagsrum eller sovrum, helst där du planerar att placera din installation, eftersom GT Cockpit är lite tung när den är monterad. Du behöver också en bärbar dator, smartphone eller surfplatta för att följa monteringsanvisningarna. Men oroa dig inte, det är enkelt i det stora hela, även om du inte har någon fallenhet för DIY.
Tillverkning och ytbehandling
Konstruktionen är tillverkad av stålrör med en diameter på 50 mm, vilket gör den robust och böjfri. GT Cockpits byggkvalitet är utmärkt och överträffar inte Fanatecs standard.
Oavsett om det gäller delarna, lacken, fästena eller något annat element i denna cockpit är allt perfekt. När du tar de delar som utgör detta chassi i handen känner du redan vikten, men också kvaliteten. Det måste sägas att Fanatecs standarder är höga, även om varumärket erbjuder ett ”billigt” sortiment för nybörjare inom sim-racing.
GT Cockpit är dock en del av ClubSport-serien, som riktar sig till erfarna förare. Därför är finishen på chassit perfekt, och jag måste erkänna att vi inte heller hade förväntat oss något annat.
Justering av chassi
Fanatecs inställning till det här chassit är verktygsfri, vilket innebär att du kan justera skopan och dess glidskenor samt de olika stöden (bas, pedaler, skärm, tangentbord, växelspak etc.) utan verktyg. Det är praktiskt, intuitivt och mycket uppskattat, särskilt om du använder din setup för olika motorracingtävlingar (GT, F1, etc.).
Du kan justera lutningen på bottenfästet och dess avstånd från dina fötter, basplattan för Fanatec eller andra modeller och dess avstånd från dig. Samma sak gäller för sitsen och skärmen. Allt på GT Cockpit är justerbart, utan undantag. Och det är också normalt, eftersom Fanatec ger sig in i ett segment där konkurrensen är hård från Next Level Racing, Simlab eller PlaySeat.
Känslor under lek
Eftersom GT Cockpit är ett rörchassi har det utmärkt styvhet under full race, även om du installerar en bas som utvecklar mer än 20 nm vridmoment. Hela strukturen rör sig inte, vilket indikerar utmärkt arbete av Corsair / Fanatec ingenjörer. Ja, jag upprepar mig själv, men GT Cockpit utvecklades ursprungligen av Corsair, bara för att hamna i Fanatec-katalogen, med tanke på att det är det märke som specialiserar sig på sim-racing.
De olika justeringarna av GT Cockpit-fästena är verktygsfria, så du behöver inga verktyg för att göra dem. Det innebär att du kan anpassa GT Cockpit till din kringutrustning i farten, även om du byter racingutrustning mitt under ett lopp.
Den skålade sitsen som Fanatec erbjuder (för 340 euro) kan konfigureras för GT- och F1-positionerna. OK, det är inte på samma nivå som ett chassi som är särskilt utformat för formelbilar, men det är nära.
En annan intressant punkt att nämna är vibrationer. Om du har ett vevparti med haptisk återkoppling för ABS kommer du att känna vibrationer, inom rimliga gränser, som fortplantar sig från dina fötter genom chassit. Och vet du vad? ClubSport Pedals V3 och V3 Inverted är utrustade med vibratorer för ABS och hjullås, vilket är mycket praktiskt. I vilket fall som helst handlar Fanatec om ett enda ekosystem, och det är lika bra, eftersom varumärket erbjuder praktiskt taget alla kringutrustning och tillbehör som behövs för att uppnå detta.
Kompatibilitet
För fullständig information om GT Cockpits kompatibilitet med kringutrustning för simuleringsracing, besök produktsidan i fråga. Men för att göra en lång historia kort: hela Fanatecs sortiment stöds, liksom merparten av Logitech och Thrustmaster, och även de flesta av Fanatecs andra konkurrenter när det gäller Direct Drive-baser, pedaler och andra tillbehör som handbromsar, växlar, skärmar etc.
Detsamma gäller för de skålade säten som erbjuds av Fanatec eller någon annan tillverkare, så länge du har rutschkanorna som passar till dem.
Valuta för pengarna
Precis som GT Cockpits andra konkurrenter säljs den med bara ben och kostar 914,95 euro. Ärligt talat är det inte så illa, särskilt om du ställer den mot en Simlab GT1 Pro eller P1X, som förresten är dyrare med monitorstativet.
Jag tycker att GT Cockpit ger riktigt bra valuta för pengarna, särskilt med de unika detaljerna som jag inte hittar hos konkurrenterna, t.ex. kabelhanteringen som är integrerad direkt i chassirören. Det är praktiskt och ger en mycket ren rigg från utsidan.
Min bedömning
GT Cockpit var en riktig överraskning för mig när den släpptes under Fanatec-namnet. Jag förväntade mig snarare att Corsair skulle erbjuda en dedikerad simracingkatalog vid sidan av Fanatecs, men så verkar inte vara fallet.
Det här chassit är vackert, robust, mycket genomtänkt i sin design och inte alltför dyrt, särskilt inte när det gäller tillbehören. Om du letar efter en trevlig, modern, solid och prisvärd cockpit är Fanatecs GT Cockpit den perfekta kandidaten. Jag är för.
0 kommentarer