Sortimentet av kringutrustning för sim-racing från Fanatec Fanatecs utbud av kringutrustning för simracing är omfattande och framför allt av hög kvalitet. Den tyska tillverkaren har ägnat många år åt att inte bara utveckla och förfina sina produkter, utan också åt att försöka fylla alla tänkbara luckor i sitt sortiment.
Som med alla andra generalistpremiumvarumärken(Volkswagen är det mest konkreta exemplet) måste Fanatecs produkter tilltala alla potentiella kunder, från vanliga simracingentusiaster till professionella eSport- och racerbilsförare, oavsett om det gäller PC eller konsoler. Ja, Fanatec är fortfarande den obestridda kungen bland tillverkare av kringutrustning för sim-racing på Xbox och Playstation. Men det är klart, Logitech satt ner foten när det gäller pre-mium-produkter med sin Pro Racingmen det schweiziska varumärket måste arbeta med sitt erbjudande, särskilt när det gäller pris.
Fanatec erbjuder totalt 5 pedalboards i 2 serier: CSL och ClubSport. Fans av Fanatec kommer att vara medvetna om att CSL representerar startnivån för kringutrustning för sim-racing, med billiga alternativ. ClubSport, å andra sidan, är en mellanklassenhet som ibland kan närma sig toppklass när det gäller känsla och byggkvalitet (jag hänvisar till de nya ClubSport DD- och DD + -baserna). I det följande kommer jag att hjälpa dig att göra ditt val när det gäller Fanatec vevparti.
#1 : Fanatec CSL Elite-pedaler V2
⭐ Betyg: 9.8/10
✅ Mest valuta för pengarna
”Vi älskar Load Cell-bromspedalen, som kan justeras upp till 90 kg.
#2: Fanatec Clubsport V3
⭐ Betyg: 9.8/10
✅ Det bästa för purister
”Vi älskar dess konstruktion helt i aluminium, som är tung och stark.”
Fanatec CSL-pedaler: Det billigaste alternativet
Kompatibilitet: PC, Playstation, Xbox
Vi börjar naturligtvis med Fanatecs billigaste alternativ. Vi pratar om CSL-pedalerna, som kan fås för bara 80 euro, eller 200 euro om du tar det som en lastcell och 3 pedaler.
När det gäller designen är den enkel och antingen gillar man den eller så gör man det inte. Personligen lutar jag åt det andra alternativet. Personligen lutar jag åt det andra alternativet, eftersom jag tycker att kombinationen av grått och svart inte är särskilt representativ för pedalbordets kvalitet.
CSL-pedalerna har en metallram, vilket även gäller LC-versionen. Som standard får du 2 pedaler, eller 3 om du väljer den dyrare versionen. Pedalerna har 12-bitars magnetiska sensorer för utmärkt avläsning av ingångar och ökad tillförlitlighet.
När det gäller känslan är gasreglaget och kopplingen exakta och smidiga att använda, mycket linjära. Bromsen på icke-LC-versionen är något hårdare, men bara med en hårsmån, och på LC är den fast med 3 elastomerer. Sammantaget är känslan av CSL-pedalerna ganska bra för sim-racing nybörjare, oavsett om det är på konsoler eller PC. Faktum är att för nybörjare rekommenderar jag denna pedalboard som ett LC-kit på Xbox, PC och Playstation, eller som en standardversion om din budget är begränsad.
Det är värt att nämna att CSL-pedalerna levereras delvis demonterade i sin låda, så du måste ta fram din DIY-sida för att använda den. Själva operationen är inte komplicerad, eftersom allt du behöver göra är att fästa pedalerna på ramen.
Fanatec CSL Elite V2: Mest valuta för pengarna
Kompatibilitet: PC, Playstation, Xbox
Fortfarande i samma serie, dvs CSL, har vi en stor Pedals-uppgradering: Elite V2. Detta är en pedalboard med 3 pedaler och Load Cell som standard den här gången, som är kompatibel med konsoler och PC.
Låt oss prata lite om designen. Jag tycker att Elite V2 ser bättre ut än sin lillebror, med en helt svart pulverlackerad yta. Visuellt är de två pedalerna mycket lika, med samma design på fotstödet och pedalerna som fästs på baksidan. Men under motorhuven är det en annan historia.
Elite levereras med 3 pedaler som standard, även de med magnetiska sensorer. Gaspedalen och kopplingspedalen använder ett grundläggande motståndssystem, men det gör jobbet. Dessa två pedaler är linjära, men ändå flexibla att använda. Det är inte en på/av-strömbrytare, långt därifrån. Men det är ganska lätt att använda i sim-racing, särskilt om du är van vid att köra bil.
Bromsarna är mer avancerade. Det finns en tvåstegs lastcell, med en blå elektrisk fjäder och 3 elastomerer för motstånd. Faktum är att du har totalt 3 uppsättningar elastomerer för att ändra känslan under foten, plus ytterligare en fjäder.
Känslan i Elite är bra för sin räckvidd, med realistisk feedback. Det första steget i LC tar hand om den inledande pedalrörelsen och simulerar lätt inbromsning. Väl i lastcellen komprimeras elastomererna och den mellersta pedalens rörelse påverkas. Utan att röra sig för mycket tolkar bottenfästets sensor den kraft som appliceras (upp till 90 kg) som bromstryck.
Enligt min mening är Elite V2 fortfarande en utmärkt pedalboard för racers med god erfarenhet av simracing. Det är den perfekta kandidaten för konsolracerförare med Gran Turismo, Forza Motorsport eller ACC, och det är en utmärkt inträdesbiljett för PC-spelare. Dessutom säljs Elite normalt för 300 euro. Men du behöver en Fanatec-bas som är kompatibel med din konsol för att kunna använda Elite V2.
Fanatec Clubsport V3: Bäst när det gäller känsla
Kompatibilitet: PC, Xbox, Playstation
Nu till det bästa Fanatec har att erbjuda när det gäller känsla: ClubSport Pedals V3. Det här pedalbordet är helt enkelt sublimt, både visuellt och när det gäller känslan. Det är dock inte billigt, med en prislapp på strax under 400 euro.
Låt oss prata lite om designen. ClubSport V3 är en mycket attraktiv sim-racing-enhet som kombinerar metallfärg med röda accenter. Den sistnämnda färgen används främst på skruvarna och komponenterna i motståndssystemen. Allt annat är i gun metal (en slags grå färg).
Det finns ett litet fotstöd framtill och 3 pedaler baktill. Dessa är identiska och endast bromspedalen har Fanatec-logotypen i vitt. Du kan justera pedalerna från alla vinklar: avstånd, höjd, lutning etc., och du kan även byta ut pedalplattorna om du vill.
Baktill hittar vi det 3-pedaliga motståndssystemet. Gaspedalen och kopplingen använder fjädrar och 12-bitars magnetiska sensorer. Detta ger precision och en bra dos motstånd. Dessutom kan gaspedalens fjäder ändras för att passa din körstil. Dessa 2 pedaler (gaspedal och koppling) är en fröjd att använda i sim-racing och kombinerar perfekt mjukhet och linjäritet i sin rörelse.
Låt oss gå vidare till bromsen. Det är en tvåstegs lastcell som är fullt justerbar via hårdvara och mjukvara och som kan absorbera upp till 90 kg kraft. ClubSport V3 erbjuder en utmärkt känsla när du använder bromsen, under alla omständigheter. Pedalens proportionering är perfekt, med inställningar för dödzon, slaglängd, applicerad kraft och allt det andra. Som jag sa tidigare, det är det allra bästa från Fanatec. Eller, nästan.
Denna pedalboard är främst avsedd för erfarna virtuella förare, särskilt på PC. Naturligtvis finns det simuleringstitlar på konsoler, men listan är ganska kort, och du kommer inte att kunna utnyttja den fulla potentialen hos ClubSport V3 utan FanalabFanatecs programvara för hantering av kringutrustning för sim-racing. Åh ja, en sista punkt: denna pedalboard måste användas på en cockpit/chassi för att förhindra att den rör sig vid inbromsning.
Fanatec Clubsport V3 Inverted: Ultimat inlevelse med inverterade pedaler
Kompatibilitet: PC, Xbox, Playstation
Låt oss avsluta med en variant av ClubSport V3:Inverted. Detta är en specifik version av det grundläggande vevpartiet, med bromsen och kopplingen högst upp i konstruktionen och gaspedalen längst ner, precis som i en riktig sport- och/eller racerbil.
Designen är i stort sett densamma, naturligtvis med en struktur som bär upp de två inverterade pedalerna. Den här gången är ”Fanatec”-logotypen vit i stället för ”F”-logotypen, och de röda accenterna är nu ljusgrå.
LC-motståndssystemet är identiskt med standardversionen av ClubSport V3, men kopplingssystemet har bytts ut. Anledningen är ganska enkel: med pedalen omvänd behöver du mer kraft för att trycka ned den, så fjädern måste vara starkare för att du inte ska få en pedal som är för mjuk.
ClubSport V3 Inverted kostar 600 euro och är Fanatecs dyraste. Än en gång är denna enhet riktad till PC-förare för att fullt ut kunna utnyttja dess potential, även om den är kompatibel med konsoler.











0 kommentarer