Fanatec CSL-pedaler
Fördelar
- Allmetallisk konstruktion
- Konkurrenskraftiga priser
- Uppgraderingsbart vevparti via Fanatec-katalogen
- Kompatibel med alla plattformar
Nackdelar
- Mycket mjuk bromspedal under foten
Vårt betyg: 9,5/10
Fanatec har under många år ansetts vara det självklara valet för alla som vill bygga en simracinguppsättning. Det måste sägas att det tyska varumärket har arbetat hårt för att uppnå denna status, framför allt genom att utöka sitt sortiment av kringutrustning för simracing.
Idag kan du gå in på tillverkarens webbplats och välja vilken enhet som helst, med olika tillbehör, och allt enligt din budget. Om din ekonomi är begränsad, har du hela sortimentet CSL med sina baser, svänghjul och pedaler. De som vill ha lite mer manöverutrymme kommer att föredra produkter från ClubSport som inte bara är bättre när det gäller kvalitet, utan också presterar bättre. Och naturligtvis, för dem med en hög budget, är det mot Podium som de naturligtvis kommer att gå till.
Fanatec-katalogen är enligt min mening omfattande och framför allt anpassningsbar efter dina önskemål och behov. Bland de billiga produkterna som erbjuds av det tyska varumärket har vi dess pedalbord på ingångsnivå: den CSL-pedaler. Dans ce qui suit, je vais vous présenter ce produit et vous dire ce que j’en pense.
Huvud- och tekniska egenskaper hos vevpartiet
- Konstruktion helt i metall
- Justerbara pedaler i olika plan (avstånd, lutning, inmatning)
- Kompatibel med Xbox, Playstation och PC
- Kompatibel med hela Fanatecs ekosystem (baser och svänghjul)
- Stöder kopplingssats och lastcellssats
- Magnetisk sensor på pedalerna för registrering av ingångar
- Väger 3,55 kg på vågen
Utformning
Låt oss gå vidare med vår recension av den här pedalbordet och börja med designen. Jag vet att det här är en mycket subjektiv fråga, men enligt min mening är CSL-pedalerna inte de snyggaste pedalerna i segmentet. Visserligen är den övergripande formen på den här pedalbordet OK, men valet av färger gör att jag verkligen vill ha mer.
Vevställets stål är silverfärgat med svarta detaljer, särskilt fotstödet och pedalplattorna. Jag skulle ha föredragit en enfärgad modell, som CSL Elite Pedals V2, som är helt pulverlackad. Men Elite V2 kostar ju mer än tre och en halv gånger så mycket som standardpedalerna, så jag tänker inte vara alltför kräsen, eftersom du ändå inte kommer att ha CSL-pedalerna framför dig hela tiden.
Kundanpassad montering
Som ett pedalbord utan lastceller, åtminstone i sin grundkonfiguration , behöver du egentligen inte en cockpit/ett chassi för att använda det. CSL-pedalerna har gummikuddar på undersidan, så de greppar bra på de flesta ytor (matta, mattor, parkett, stenplattor etc.). Det innebär att du kan använda dem på golvet utan problem.
Och om du har ett chassi- eller rattstöd kan CSL-pedalerna monteras på det med hjälp av fästpunkterna längst ned, varav 2 sitter på pedalernas framsida. Dessa är svåra att nå på grund av sin placering, vilket kan vara lite frustrerande för dem som inte är DIY-entusiaster.
Tillverkning och ytbehandling
CSL Pedals använder huvudsakligen stål som material, särskilt för sin struktur. Även om den här pedalbordet inte är särskilt dyrt (som vi kommer att se nedan), är byggkvaliteten förstklassig.
Det är en mycket välgjord produkt, med rätt finish för sitt sortiment och utan några uppenbara brister. Hörnen är inte vassa, och detsamma gäller för alla delar, och du kan känna kvaliteten på produkten när du plockar upp den. Dessutom har designen utvecklats avsevärt sedan den första versionen av denna pedalboard, särskilt när det gäller ingångssensorerna, som nu är magnetiska. Därför behöver du inte oroa dig för att de ska bli smutsiga och inte längre registrera acceleration och bromsning, som var fallet med potentiometrar.
Anpassning av vevpartiet
Som en Fanatec-produkt kan CSL-pedalerna anpassas med hjälp av varumärkets katalog. I grund och botten har du pedalerna med 2 pedaler (broms och gaspedal). Det finns också en sats för att lägga till en kopplingspedal (€ 40), som är identisk med gaspedalen när det gäller känslan. Du kan byta ut pedalplattorna mot 3 stycken, som är riktigt vackra (35 euro). Och du kan ta Load Cell-kitet, som gör att du kan byta ut standardbromspedalen mot en LC-pedal (140 euro). Nu, på den här punkten, är det mer ekonomiskt vettigt att köpa CSL Pedals LC direkt än att köpa standardpedalen och uppgradera senare. Men om du föredrar att börja utan en lastcell kan du uppgradera efter ett tag.
Känslor under lek
Vad är CSL-pedalerna värda när de har installerats i din setup och din bil står i startblocken? Om du någonsin har använt en Load Cell-pedalbräda kommer du att tycka att Fanatecs instegsmodell är meningslös. Det är ett billigt pedalbord som främst riktar sig till en nybörjarpublik, eller till och med en sim-racing-entusiast. Och det är den typen av tankesätt du behöver ha när du sätter upp en rigg med den här kringutrustningen.
Gaspedalen känns ganska bra: den är linjär och ger lite motstånd under högerfoten, samtidigt som den är mycket pålitlig när det gäller att transkribera accelerationsinformation. Den magnetiska sensorn spelar en mycket bra roll i allt detta, och det är det som gör skillnaden med de andra bidragen i sin kategori, nämligen Logitech och Thrustmaster pedalboards.
Låt oss gå vidare till bromspedalen. När det gäller känslan är den lite fastare än gaspedalen, men fortfarande tillräckligt smidig för att bromsa och känna motstånd. CSL Pedals använder också en magnetisk sensor på bromspedalen, vilket ger tillförlitlighet och framför allt lyhördhet jämfört med en potentiometer där damm och smuts snabbt kommer att göra den oanvändbar.
När det gäller motståndet hos denna pedal, ja, det finns inte mycket att säga, särskilt om du redan har haft erfarenhet av en Load Cell-pedalbräda. Visserligen är CSL-pedalerna bättre än konkurrensen från instegsmärken, och du får också en mycket bra enhet för priset, men hej, det är fortfarande en pedalboard som inte är LC. Och om du planerar att gå vidare i sim-racing, skulle jag starkt rekommendera dig att köpa Load Cell-kitet senare, vilket gör att du kan byta ut bromspedalen för en mycket bättre känsla.
Kompatibilitet
Denna pedalboard är kompatibel med alla plattformar som finns tillgängliga för närvarande, inklusive PC, Playstation och Xbox. Dessutom kan du använda det med hela Fanatec-ekosystemet via en direktanslutning till varumärkets baser (RJ12-kabel). Och med rätt adapter kan du använda denna pedalboard med alla installationer som konkurrerar med Fanatec, och ansluta den till plattformen via USB. Adaptern i fråga kostar 20 euro, och jag tror att det är en bra investering om du har flera sim-racing-enheter från olika märken.
Valuta för pengarna
CSL-pedalerna är listade till 80 euro på Fanatecs webbplats och är enligt min mening riktigt billiga, särskilt för weekendförare som bara vill förbättra sin installation något med en kringutrustning av god kvalitet. Det är sant att det inte är det bästa av allt Fanatec har att erbjuda, men det har förtjänsten att vara riktigt prisvärt. Dessutom kan du uppgradera den med LC-kitet, som kostar € 140. Men om du planerar att skaffa en lastcell i framtiden är det bättre att köpa CSL Pedals LC, som kostar 200 euro och levereras med 3 pedaler.
Min bedömning
CSL Pedals är en bra instegsprodukt för piloter som letar efter en enhet som enkelt kan komplettera deras CSL-bas. Den är riktigt billig, uppgraderingsbar och mycket välgjord.
När det gäller känslan finns det inte mycket under bromspedalen, och det är också att förvänta sig. Det här är ett pedalbord för nybörjare, utformat för att komplettera grundläggande inställningar. Men CSL Pedals har Fanatec-touch med sina olika uppgraderingskit.
Skulle jag rekommendera det här pedalbordet till sim-racingförare? Tja, om du precis har börjat och bara vill ha lite kul, ja, då kan du köpa det. Det faktum att ett LC-kit finns tillgängligt är ett stort plus enligt min mening. Å andra sidan, om du vill förbättra dig över tid, är jag för att gå direkt till CSL Pedals LC för att få 3 pedaler och lastcellen, och för mindre pengar också.
0 kommentarer