CSL Elite-pedaler V2
Fördelar
- Utmärkt byggkvalitet
- Mycket bra valuta för pengarna
- Bromspedal i Lastcell
- Nya material som används (aluminium)
- Hallsensorer för bromsar och kopplingar
Nackdelar
- Begränsade pedaljusteringar
Vårt betyg: 9.8/10
Fanatec är en stor aktör inom simracingbranschen och har varit det i över 20 år. Man kan lugnt säga att den tyska tillverkaren har erövrat världen med sina högpresterande, realistiska och racerorienterade produkter, framför allt med sina CSL DD 5 och 8 nm vridmoment. Få människor vet hur man gör detta som Fanatec, och det tyska företaget försöker alltid ligga ett steg före konkurrenterna, även om det inte alltid fungerar för dem.
Det är lätt att gå vilse i produktkatalogen för Fanatec eftersom tillverkaren av kringutrustning för sim-racing har så många. Baser, rattar, pedaler, växelspakar, handbromsar, allt möjligt. Det är både ett paradis för erfarna racerförare och en riktig snårskog för nybörjare inom simracing.
För att kunna behålla sin plats bland marknadsledarna måste Fanatec erbjuda högpresterande, realistiska produkter som också är innovativa och aktuella. Det är klart att få människor vill köra runt med produkter som är föråldrade och framför allt tekniskt föråldrade. Men Fanatec har inte sagt sitt sista ord och har nyligen släppt CSL Elite Pedaler V2ett helt nytt pedalbord i Load Cell vevparti som lovar att glädja cyklister på en budget.
Huvud- och tekniska egenskaper hos vevpartiet
- Bromspedal i Lastcell med upp till 90 kg kraft
- Struktur av aluminium
- Kompatibel med konsoler och datorer
- Magnetiska sensorer Hall på gaspedal och koppling
- Fullt monterad vevaxel
- 2-stegs lastcell med fjäder och elastomer
Design
Låt oss börja med designen. Den här gången.., Fanatec började från noll för CSL Elite V2Vi har tagit ett steg tillbaka i tiden, både när det gäller designen av vevpartiet och valet av material. Borta är stålet, borta är aluminiumet och borta är också den tvåfärgade färgen. Nu är vevpartiet helt pulverlackerat i svart, vilket ger det en magnifik design.
Allt är svart, från bakplattan, pedalerna, Load Cell (med en liten blå accent), absolut allt, och jag älskar det. Det här pedalbordet passar perfekt till alla simracinguppsättningar, oavsett om du har en cockpit eller inte.

Kundanpassad montering
För montering finns fästpunkter för skruvarna på undersidan av pedalbordet, så det kan användas på en cockpit utan minsta problem. Med tanke på att Fanatec är ett välkänt varumärke inom kringutrustning för sim-racing är det självklart att de flesta chassin tar hänsyn till deras produkter.
När det gäller själva pedalbordet är det redan monterat i lådan, så du behöver inte göra det själv. Detta sparar tid, särskilt för personer som inte är så bekväma med att montera kringutrustning för sim-racing.
En annan positiv punkt, eller snarare en blandad sådan, är att CSL Elite-pedaler V2 gör att du kan justera pedalerna så att de passar dina körpreferenser. Du får inte massor av justeringar, men det är bättre än ingenting alls. Faktum är att det är det enda felet jag kunde hitta med pedalerna.
Tillverkning och ytbehandling
Fanatec har ändrat kurs när det gäller materialval för CSL Elite-pedaler V2 Vi har bytt från stål till aluminium, vilket ger mycket större flexibilitet när det gäller design och är en garanti för lätthet. På vågen väger det här nya vevpartiet bara 4,5 kg.
Konstruktionsmässigt är den mycket solid, även med aluminium, som har rykte om sig att inte vara en särskilt stark metall. Den tyska tillverkarens erfarenhet har spelat en viktig roll vid konstruktionen av CSL Elite-pedaler V2särskilt inspirerad av sina storebröder.
Finishen är förstklassig, med en vacker svart pulverlackering. Efter att ha inspekterat den noggrant kunde jag inte hitta några tillverkningsfel, grader eller något annat. Det är helt enkelt en mycket välbyggd, solid enhet som kommer att hålla länge, även om du missbrukar den under dina sim-racing-sessioner.
Att få grepp om pedalerna
Pedalbordet har ett utmärkt grepp, delvis på grund av dess relativt låga vikt (4,5 kg). Det betyder dock inte att pedalbordet kommer att glida över parkett- eller vardagsrumsgolvet. Fanatec har gummikuddar på flera ställen för att möjliggöra CSL Elite-pedaler V2 att hålla sig på plats när den är på en hal yta, och det fungerar ganska bra.
Gas- och kopplingspedalerna är utrustade med magnetiska Hall-sensorer som gör det möjligt att läsa av pedalrörelsen mer exakt och framför allt mer tillförlitligt, något som inte var fallet med potentiometrarna på de pedaler som den ersätter.
För bromspedalen har du en lastcell med 2 steg: det första slaget säkerställs av en fjäder, och den här är ganska mjuk, medan det andra säkerställs av en elastomer som kan gå upp till 90 kg kraft. Dessutom kan du enkelt och utan verktyg byta ut den mot de som medföljer i lådan för att finjustera bromsningen som du vill, och det finns totalt 3 olika.

Känslor under lek
Låt oss komma till saken: vad är CSL Elite-pedaler V2 värt i spelet? Tja, för att uttrycka det enkelt, det är väldigt bra! Inte till samma standard som sin storebror ClubSport Pedaler V3men den är fortfarande mycket bättre än sin föregångare.
Gas- och kopplingspedalerna är mer eller mindre identiska med de gamla pedalerna, med den enda skillnaden när det gäller tillförlitlighet, eftersom de nu har magnetiska sensorer. Hall. Annars är pedalen ganska lätt, utan att kännas som en av/på-knapp. Pedalrörelsen är bra och avläsningen av pedalställningen, och därmed accelerationsprocenten, är mycket exakt.
När det gäller bromsarna kände jag inte alls några döda punkter på pedalen. Så snart man trycker till lite grann bromsar bilen direkt, utan tvekan eller väntetid. Dessutom är den 2-stegs lastcellen mycket väl implementerad på den här pedalen, där fjädern tar hand om den inledande bromsfasen och elastomeren gör resten. När du trycker ned bromspedalen blir den hårdare och hårdare, vilket ger dig utmärkta bromskänslor och en fantastisk fotkänsla. Du har också möjlighet att byta ut elastomeren mot hårdare enligt dina önskemål, och det finns totalt 3 stycken. Jag kunde prova 2 av dem (den 65 och 75), och det är verkligen mycket realistiskt när det gäller känsla och hårdhet.
Kompatibilitet
CSL Elite-pedalerna CSL Elite-pedaler V2 är kompatibel med alla FanatecDetsamma gäller för alla plattformar (PC, Xbox och Playstation). Som vanligt har den tyska tillverkaren av kringutrustning för sim-racings ett stort urval att välja mellan i det här avseendet.
När det gäller kompatibilitet med chassin och cockpits bör du inte ha några problem, eftersom Fanatec är ett mycket populärt varumärke i simracingvärlden. Skruvarna för att fästa pedalbordet i cockpiten medföljer dock inte i förpackningen, eftersom varje chassi enligt Fanatec är olika när det gäller tjockleken på pedalbordets bas.

Valuta för pengarna
Så den CSL Elite-pedaler V2 är prissatt till nästan 300 €, exakt 100 € billigare än ClubSport-pedaler V3Detta ger den utmärkt valuta för pengarna. Visserligen är ClubSport V3 av mycket bättre kvalitet, mer välarbetad och mer premium, och kommer också att ge dig en bättre känsla, men CSL Elite-pedaler V2 gör mycket bra ifrån sig i sitt sortiment och kommer säkert att glädja många cyklister.
Mitt utlåtande
För mig är CSL Elite Pedals V2 är ett utmärkt pedalbord till ett överkomligt pris som säkert kommer att finna gillande hos sim-racing-fans som letar efter en högpresterande, mångsidig Load Cell-enhet.
Att byta från potentiometrar till hallsensorer är mycket fördelaktigt för tillförlitligheten hos CSL Elite-pedaler V2Det måste sägas att dess föregångare inte utmärkte sig på detta område. Eftersom damm och smuts samlades i sensorerna var det inte bara nödvändigt att skydda vevpartiet genom att täcka över det efter varje användning, utan också att rengöra det ganska regelbundet.
CSL Elite-pedalerna CSL Elite-pedaler V2 har en ljus framtid framför sig och jag skulle starkt rekommendera den till alla förare som letar efter en högpresterande, pålitlig enhet som inte heller är för dyr.
0 kommentarer