LOGITECH G PRO RACINGRATT
Fördelar
- Utmärkt byggkvalitet
- Bra känsla på banan
- Kompatibel med alla plattformar
Nackdelar
- Priset är lite högt
- Ett obefintligt ekosystem
- True Force för påträngande i vissa sim-racingtitlar
- Vevpaketet i plast ser lite billigt ut
Vårt betyg: 9.6/10
För en lång tid sedan, Logitech har alltid varit på marknaden för simracing på nybörjarnivå, med främst kringutrustning för nybörjare och förare som bara vill ha en mer uppslukande upplevelse än på styrenheterna. Motorerna på Logitech-baser som använder kugghjulsteknik är verkligen pålitliga, men inte särskilt kommunikativa.
Sedan en tid tillbaka har Logitech velat bryta sig in i segmentet ovan, för att kittla Fanatec, Simagic och andra Moza Racing. Cependant, ces marques sont actives sur leur marché depuis quelques temps, sauf pour Moza qui a vu le jour il y a à peine 3 ans, et elles possèdent toutes des bases Direct Drive. Mais l’histoire risque fort bien de changer avec le nouveau bundle : le G Pro Racing Wheel.
Logitechs första försök att ta sig in i Direct Drive-världen har låtit vänta på sig, och resultatet är minst sagt överraskande. I det följande tar vi en titt på det här paketet och ser hur det står sig mot konkurrenterna.
Paketets huvudsakliga och tekniska egenskaper
- Direktdriven bas som utvecklar 11 nm konstant vridmoment
- Ratt i borstad aluminium med en diameter på 30 cm
- Förstklassiga material
- Load Cell vevparti säljs separat
- Kompatibel med Xbox, Playstation och PC
- Vikt 8,5 kg för ratten (1,5) och basen (7 kg)
- 4 paddlar på baksidan av ratten
- 14 order totalt
- Liten skärm på basen som ger telemetri
Utformning
Så låt oss börja med designen av G Pro Racing Wheel. Enligt min mening är den magnifik, oavsett om det gäller ratten, pedalerna eller basen. Ratten finns i två färger: svart och grå. Den svarta färgen återfinns i lädret på basen och den grå färgen på frontplattan i borstad aluminium. Det är den här kombinationen av färger som verkligen förstärker enhetens premiumutseende.
Basen är helt svart, med bara en röd knapp på framsidan och True Force-logotypen på baksidan. I övrigt är designen sober, men ärligt talat är det en stor potatis när det gäller storlek, och Logitech kommer att behöva omarbeta denna punkt för framtida versioner av G Pro Racing Wheel.
När det gäller vevpartiet, om man tar det som en självklarhet, är designen mycket lik den som finns i G923:orna, men den här gången är det av mycket högre kvalitet.
Kundanpassad montering
Även om G Pro Racing Wheel levereras med en möbelklämma skulle jag inte rekommendera att använda den om du ska köra sim-racing på hög nivå. På roliga titlar som Forza Horizon, ja, du kan använda den. Men på något mer seriöst bör du undvika det, eftersom det sannolikt kommer att skada dina möbler, såvida de inte är gjorda av metall.
Annars har du fästpunkter på undersidan av kedjestaget och bottenfästet, och G Pro Racing Wheel bör vara kompatibelt med de flesta chassin och andra fästen som finns på marknaden. Monteringen sker nedifrån och du har för övrigt möjlighet att använda klämman på ett chassi.
Ratten har en snabbkoppling som är mycket lik den som används av Moza Racing och Simagic, och som säkert är baserad på D1-Spec. Detta gör att du snabbt kan byta ratt och säkerställer dessutom en utmärkt anslutning till drivaxeln.
Tillverkning och ytbehandling
Finishen är inget annat än premium. Ratten har en aluminiumstruktur med en borstad frontplatta. Det är läder runt hela ratten och svarta sömmar. Det är mycket premium, jämförbart med vad du hittar hos Fanatec eller Simagic. Logitech har redan visat världen att det schweiziska varumärket kan producera premiumprodukter, särskilt med G923. Men den här är helt klart ett snäpp bättre än andra Logitech-produkter.
När det gäller kedjestag och vevparti gäller samma tema: metall med plast, och utmärkt byggkvalitet och finish. Du kan känna varumärkets erfarenhet på G Pro Racing Wheel.
Att få grepp om paketet
G Pro Racing Wheel är 30 cm i diameter och har en platt botten. Greppet är utmärkt, med kontrollerna spridda runt omkretsen av frontplattan. Knapparna är tunna och klickar utmärkt, och detsamma gäller för rattarna och paddlarna på baksidan.
På tal om växlar, det finns fyra stycken och de är också magnetiska. De nedre kan användas för Launch Control, koppling och allt annat. Magneterna har förresten en bra storlek och sitter också på ett bra avstånd från ratten, vilket gör dem mycket lättare att använda i fullt tävlingsläge. Detsamma gäller för alla rattknappar, som är mycket nära dina händer.
Känslor under lek
Jag ska nu gå vidare till hur G Pro Racing Wheel känns i spel. Först och främst utfördes detta test på en PC, för på konsoler, oavsett om det är Xbox eller Playstation, är känslorna annorlunda, till och med för annorlunda på Microsofts konsol.
När det gäller inställningarna behöver du inte pilla så mycket på Direct Drive-basplattan för att få den att fungera som den ska. Standardinställningarna, såväl som de fördefinierade, kommer att vara perfekta för de flesta cyklister. DD-motorn, med sitt vridmoment på 11 nm, ger utmärkt force feedback, oavsett om den är fin, lätt eller tung, samt precision i vridmoment och kraftleverans. Ärligt talat är det en utmärkt motor för sim-racing, som utan problem kan konkurrera med alla andra i sin effektkategori.
Men den enda skönhetsfläck jag kan hitta på en annars nästan perfekt bild är True Force, utvecklingen av Force Feedback. På papperet är det tänkt att ge finare effekter för större inlevelse. Men i verkligheten är vibrationerna dåligt placerade, med effekter som vanligtvis är för fina och för mjuka. I vissa sim-racingtitlar är det krämigt, men i till exempel Assetto Corsa suddar det ut upplevelsen.
När det gäller Load Cell-pedalerna är de helt adekvata. Gaspedalen och kopplingen är ultralätta pedaler under dina fötter. När det gäller bromsen kan du justera den genom att byta ut fjädern och elastomeren, och känslan under foten är verkligen ganska bra, värd att ta sig an konkurrensen.
Kompatibilitet
Precis som andra Logitech-paket är G Pro Racing Wheel kompatibelt med både konsoler (PC/Xbox, PC/PS) och enbart PC. När det gäller sim-racingtitlar är listan inte bara lång, utan också omfattande, med stöd för spel som är både arkad, sim-arkad och simulering. Hatten av för Logitech som har gjort rätt den här gången.
Valuta för pengarna
Så G Pro Racing Wheels största brist är prislappen, och det är en verklig nackdel när det gäller valuta för pengarna. Standardpaketet kostar 1 100 euro, med pedalerna som kostar 390 euro, vilket ger ett totalpris på nästan 1 500 euro. Ärligt talat är det en av de sämsta prisvärdheterna du kan hitta på marknaden idag, långt före Fanatec F1-paketet från ClubSport DD+.
Min bedömning
Logitech G Pro Racing Wheel är fortfarande ett utmärkt paket att överväga för PC, och till och med konsoler om du är en hybridspelare. Känslorna är realistiska, byggkvaliteten är förstklassig och integrationen med de flesta sim-racingtitlar är väl genomtänkt.
Logitechs största fel är dock det begärda priset. 1500 för att få hela paketet är helt enkelt för mycket för vad du får i slutändan. Visserligen är den mer kraftfull än en 8nm CSL DD med Load Cell-pedalbräda, och den är också mer generös när det gäller detaljer och känsla. Men prisskillnaden är för stor, och på konsoler får du mycket bättre inställningar med Fanatecs baser än med G Pro Racing Wheel. För samma pris kan du till och med uppgradera till en 15nm ClubSport DD+, med Load Cell-ratt och -pedaler.
För Logitech-fans är G Pro Racing Wheel ett måste. Men för resten av er skulle jag råda er att göra er hemläxa och hitta det paket som passar er bäst.
0 kommentarer